درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
یکشنبه، 19 مرداد 1399 - 07:09   

پیام مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل بیمه مرکزی به مناسبت روز خبرنگار

  پیام مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل بیمه مرکزی به مناسبت روز خبرنگار


ادامه ادامه مطلب یک

پیکسل جدید رقیب آیفون اس‌ئی؟

  پیکسل جدید رقیب آیفون اس‌ئی؟


ادامه ادامه مطلب دو

پیام روابط عمومی بانک آینده به مناسبت فرا رسیدن روز خبرنگار

  پیام روابط عمومی بانک آینده به مناسبت فرا رسیدن روز خبرنگار


ادامه ادامه مطلب سه

پیام تبریک مدیر روابط عمومی فولاد مبارکه به مناسبت روز خبرنگار

  پیام تبریک مدیر روابط عمومی فولاد مبارکه به مناسبت روز خبرنگار


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  پیکسل جدید رقیب آیفون اس‌ئی؟
  پیام دکتر دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی به مناسبت هفدهم مرداد، روز خبرنگار
  پیام مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل بیمه مرکزی به مناسبت روز خبرنگار
  خبرنگاران و چکامه سرایان کهکشان آگاهی
  آقای مدیر! پاسخ‌گو باش، تبریک پیشکش
  پیام تبریک رئیس مرکز روابط‌عمومی وزارت میراث‌‌فرهنگی به مناسبت روز خبرنگار
  دیدار مدیرعامل نیروگاه نکا با کارکنان روابط عمومی
  روز خبرنگار، فرصتی است برای تقدیر از تلاشگران عرصه رسانه
  ۵۰۰ میلیون ریال از مطالبات رسانه های همدان پرداخت شد
  پیام تبریک رییس اداره روابط عمومی بانک تجارت بمناسبت روز خبرنگار
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 43625صفحه نخست » فناوری نوپنجشنبه، 12 تیر 1399 - 12:00
نقش شبکه‌های اجتماعی در شکل‌دهی افکار عامه در افغانستان
با این که شبکه های اجتماعی، ابزار قدرت‌مندی برای نزدیک کردن انسان‌ها در جهان است. اما متاسفانه در افغانستان این روی‌کرد متفاوت شده است. حالا شبکه‌های اجتماعی به شدت نفاق، درگیری و عصبیت‌های قومی، زبانی، مذهبی و منطقه‌ای را دامن می‌زند. به همین دلیل عده‌ای تلاش دارند تا از شبکه‌های اجتماعی به‌خصوص فیس‌بوک به دور باشند.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| در افغانستان ضرب‌المثلی است که می‌گوید: «خدا کسی را به دهان مردم نیاندازد.» این ضرب‌المثل حالا با مقداری تغییر این گونه بیان می‌شود که خدا کسی را به دهان فیسبوک نیاندازد وگرنه فاتحه‌اش خوانده است.

به دلیل استفاده گسترده از فیس‌بوک در شهرهای بزرگ افغانستان، این شبکه اجتماعی تبدیل به سمت‌وسودهنده افکار عامه شده است.

روز سه‌شنبه دو خبر در فیس‌بوک به شدت داغ شد.

اولی تیراندازی فرزند شانزده ساله یک نماینده مجلس در شهر کابل و دیگری برخورد معاون یک نهاد مهم دولتی در مورد احمدشاه ابدالی موسس سلسه درانی‌ها در افغانستان. در هر دو مورد خبرها به‌شدت ضدونقیض بود. به دلیل نبود قانون پی‌گرد جرایم سایبری، کاربران شبکه‌های اجتماعی بدون واهمه از مواخذه و پی‌گرد، خبرها را هرگونه که بخواهند ویرایش و پخش می‌کنند. به طور مثال معاون اداره مستقل ارگان‌های محل که یک نهاد قدرت‌مند در افغانستان است به دلیل اشتباه املایی در نوشتن عبارت (احمدشاه ابدالی امپراتور افغانستان) که در آن واژه امپراتور (امپراتو) آمده بود، زیر واژه خط کشیده و نوشته بود که واژه امپراتور را تصحیح کنید. همین برخورد کوچک باعث شد تا حتی رسانه‌ها به این مساله بپردازند و هرچه معاون اداره ارگان‌های محل در فیس‌بوکش توضیح داد که هدف او تصحیح اشتباه املایی بوده، دیگر به گوش کسی فرو نرفت. حالا کمپینی برای برکناری معاون ارگان‌های محل به وجود آمده و احتمال دارد به زودی او را از کار برکنار کنند.

در مورد فرزند نماینده مردم نیز چنین شد. عکس‌های زیادی از او در فیس‌بوک به نشر رسید که نشان می‌داد او در حال بازی با تعداد زیادی اسلحه است. حتی رسانه‌های معتبری چون طلوع نیوز نیز به این مساله پرداختند.

در
افغانستان رسانه‌های تصویری، شنیداری و چاپی کم‌کم دارند در مقابل شبکه‌های اجتماعی عقب‌نشینی می‌کنند. تاثیر روانی شدید این شبکه‌های اجتماعی به حدی شده که جز معدود افرادی که به عمل‌کرد شبکه‌های اجتماعی واقف‌اند، بقیه فکر می‌کنند هر چیزی که در فیس‌بوک نشر می‌شود واقعی است.

داستان حکیم الکوزی و دوای شفابخشش برای بیماران مبتلا به کرونا هم از همین فیس‌بوک آغاز شد. هجوم مردم به کلنیک‌های حیکم الکوزی برای به‌دست آوردن چند قطره (شفابخش) به دلیل نشر خبرهایش در فیس‌بوک بود وگرنه هیچ رسانه‌ای در آغاز علاقه‌ای به پرداختن به این موضوع نداشت.

آسیب‌های اجتماعی شبکه‌های اجتماعی

باور بی‌اندازه مردم افغانستان به شبکه‌های اجتماعی به حدی قوی است که سیاست‌مداران و فعالین اجتماعی، شبکه‌های اجتماعی به‌خصوص فیس‌بوک را بهترین تربیون برای فعالیت‌هایشان و بهترین ابزار برای تخریب حریف می‌دانند. در زمان مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری، نامزدها در کنار تیمی که فعالیت‌های نامزدها را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کردند، هر نامزد تعدادی کاربر مخفی داشت که وظیفه‌اش تخریب حریف بود. به این کاربران (فیس‌بوک چلونکی) یا راننده‌های فیس‌بوک می‌گویند.

با این که
شبکه های اجتماعی، ابزار قدرت‌مندی برای نزدیک کردن انسان‌ها در جهان است. اما متاسفانه در افغانستان این روی‌کرد متفاوت شده است. حالا شبکه‌های اجتماعی به شدت نفاق، درگیری و عصبیت‌های قومی، زبانی، مذهبی و منطقه‌ای را دامن می‌زند. به همین دلیل عده‌ای تلاش دارند تا از شبکه‌های اجتماعی به‌خصوص فیس‌بوک به دور باشند.

 

گزارش بیشتر از ایندیپندنت

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  آشنایی با روابط عمومی


  «خبرنکار ـ عکاس» شماره 1 قرن بیستم


  «گلوریا امرسون» روزنامه نگار و مولف آمریکایی ـ روش خبرگیری و سبک خبرنویسی او


  تقویم روز ارتباطات/ یک روزنامه نگار اینوستیگیتیو دیگر


  چرا خبرنگاریِ حوزه آموزش و پرورش ضعیف شده و چرا رسیدگی به این ضعیف‌شدگی مهم است؟


  رسانه غدیر، رسانه ای جهانی


  خبرنگاران و چکامه سرایان کهکشان آگاهی


  پیام روابط عمومی ارتش به مناسبت روز خبرنگار


  ن والقلم و ما یسطرون


  تشریح علل ناکارآمدی روابط عمومی‌ها در ایران و راهکارهای تغییر رویکرد ۳۶۰ درجه ای!


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: فراخوان پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی