درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
پنجشنبه، 19 تیر 1399 - 12:07   

بهترین هدفون

  بهترین هدفون


ادامه ادامه مطلب یک

بهترین گوشی هوشمند

  بهترین گوشی هوشمند


ادامه ادامه مطلب دو

پیدایش میز خبر و صفحه حوادث

  پیدایش میز خبر و صفحه حوادث


ادامه ادامه مطلب سه

آمازون ۲ میلیارد دلار در صنعت انرژی پاک سرمایه‌گذاری می‌کند

  آمازون ۲ میلیارد دلار در صنعت انرژی پاک سرمایه‌گذاری می‌کند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  اینترنت «۴جی» با بالن‌های گوگل به آسمان کنیا رفت
  گوگل پلاس رسما تعطیل شد
  تقویم روز ارتباطات/ بازداشت «جودیت میلر» خبرنگار نیویورک تایمز و اظهار نظرهای مختلف درباره تصمیم هیات منصفه و قاضی
  تقویم روز ارتباطات/ داستان مخالفت ساواک با سردبیر شدن صالحیار و ریش گرو گذاردن سناتور مسعودی نزد شاه
  مایکروسافت و زوم ارائه اطلاعات کاربران به دولت هنگ‌کنگ را متوقف کردند
  ارتباط موثر بدون محتوای مناسب شکل نمی گیرد!
  فاکتورهای تأثیر مثبت بر اعتبار و خوشنامی
  سرمایه‌سازی از اتفاق‌های مثبت
  اظهارات وزیر اقتصاد در گفت و گویی پیرامون نحوه تأمین مالی بودجه سال‌ 1399
  وزیر اقتصاد به دغدغه های نمایندگان مجلس شورای اسلامی در رابطه با بازار سرمایه خبر داد
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 43595صفحه نخست » مدیریت روابط عمومیدوشنبه، 9 تیر 1399 - 23:09
وظایف مدیریت منابع انسانی چیست؟
امروزه وظایف حوزه مدیریت منابع انسانی بسیار متفاوت از دهه های گذشته است و مدیران سازمان‌ها برای حضور موفق در بازار به شدت رقابتی حاضر می‌بایست اول از هر چیز بدانند که انسان های در اختیار او موجوداتی باارزش؛ صاحب روح و روان؛ تشنه محبت و توجه؛ و نیازمند انگیزش و آموزش هستند تا خروجی کار سازمان؛ سودآوری؛ موفقیت در بازار؛ شهرت و خوشنامی؛ رضایت مشتری و... باشد.
  

از: حسن خسروی
دانش آموخته دکتری تخصصی مدیریت منابع انسانی. مدرس دانشگاه و مولف کتاب مدیریت منابع انسانی


شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-||
مدیریت منابع انسانی (human resources management)  یا همان hrm مجموعه طرحها؛ برنامه ها و اقداماتی است که مدیریت سازمان برای حفظ و حراست عاقلانه از کارکنان خود دارد. حقیقت آن است که انسان در سازمان؛ امانتی الهی؛ سرمایه ای استراتژیک و فرصتی طلایی است در دستان مدیریت. فلذا این امانت باید از منظر بهره‌وری؛ بهداشت؛ ایمنی؛ رفاه؛ آموزش و پرورش و... به گونه ای هوشمندانه بکارگیری و مورد استفاده قرار گیرد که نهایتا یک بازی برد _ برد را شاهد باشیم.

 

دلیل اصلی شکست سازمان‌ها در خصوص نداشتن نیرو‌های مناسب و قابل اتکا؛ نوع نگاه سودجویانه و غیر انسانی مدیران به انسان است. نگاه ماشینی به انسان به مثابه آنچه کلاسیک‌ها و مکتب تیلوریسم اعتقاد داشتند قطعا در عصر حاضر چیزی جز یک بازی باخت _ باخت نیست. جالب است بدانید که در یک نظر سنجی؛


رضایتمندی کارکنان فیس بوک بهتر از گوگل است زیرا:


۱- کارکنان فیس بوک شادتر هستند.


۲- آنها آزادی عمل بیشتری دارند.


۳- درآمد بیشتری دارند.


۴-استرس کمتری دارند.


۵- آنها حضور و کار خود را مفید می دانند.


۶- استخدام در فیس بوک آسانتر است.


۷- کار تیمی باعث رشد بیشتر می شود.


۸- توجه و اهمیت به والدین و خانواده بیشتر است. (منبع اینترنت).


بنابراین امروزه وظایف حوزه مدیریت منابع انسانی بسیار متفاوت از دهه های گذشته است و مدیران سازمان‌ها برای حضور موفق در بازار به شدت رقابتی حاضر می‌بایست اول از هر چیز بدانند که انسان های در اختیار او موجوداتی باارزش؛ صاحب روح و روان؛ تشنه محبت و توجه؛ و نیازمند انگیزش و آموزش هستند تا خروجی کار سازمان؛ سودآوری؛ موفقیت در بازار؛ شهرت و خوشنامی؛ رضایت مشتری و... باشد.


مدیریت منابع انسانی وظیفه دارد در وهله اول برای یک کار و شغل مشخص؛ نیروی انسانی متناسب همراه با طراحی مکان کار متناسب را مد نظر قرار دهد. در بسیاری از اوقات؛ ما نیروی انسانی مناسب را جذب می کنیم اما دفتر کار و محیط کاری متناسبی برایش نداریم و این دقیقا نقطه شروع افسردگی ها و فرسودگیها و زیان‌های ماست. در بسیاری از اوقات نیز ساختمان‌های شیک و محیط کاری زیبا و پسندیده ای داریم اما جذب نیروی انسانی ما درست و منطقی و عقلایی نیست.


براستی چند درصد از سازمانهای ایران واحد مدد کاری دارند؟ چند درصد سازمانهای ما دارای بیمارستان و باشگاه ورزشی و هتل و تسهیلات سفرهای خارجی و... هستند؟ چند درصد از سازمان‌ها به کارکنان خود صبحانه یا تغذیه مناسب می‌دهند؟ چند درصد از سازمان‌ها فوق العاده شغل برای نگهداری از پدر و مادر پرداخت می‌کنند؟ چند درصد از سازمانهای ما تاکنون خانواده همکاران را در محل سازمان پذیرایی کرده اند؟ چند درصد از کارکنان سازمانهای ما تعلق و وابستگی شغلی عمیق داشته و نسبت به کار خود رضایت بالاتر از 80 درصد دارند؟ چند درصد کارکنان ما با وجود حقوق و شغل بالاتر در جایی دیگر؛ حاضر به ترک سازمان ما نیستند؟ چند درصد سازمانهای ما برای بازنشستگان خود فضای کاری آبرومندانه جهت دید و بازدید و انتقال تجربیات به جوان‌ترها را تدارک و طراحی کرده اند؟


ملاحظه می‌شود که مدیریت منابع انسانی؛ ساختاری چند بعدی و جامع الاطراف باید داشته باشد تا بتوانیم انتظار سودآوری و بهره وری و... از سازمان داشته باشیم. اشکال ساختاری اغلب سازمانهای ما آن است که حوزه مدیریت منابع انسانی را همسنگ و همپای واحدهای دیگر سازمان می‌دانند در حالی که این حوزه؛ یک بخش کاملا استراتژیک؛ حیاتی و پاشنه آشیل سازمان است. بسیار دیده و شنیده ایم که بکارگیری و جذب فرد نامناسب؛ غیر متخصص و غیر حرفه ای ( به هر دلیل) توسط واحد منابع انسانی چه صدمات جبران ناپذیری برای سازمان داشته است.


مدیریت منابع انسانی وظیفه دارد سازمان را:
1_ مانند دانشگاه کند (همواره همه کارکنان در حال یادگیری و آموزش باشند).


2_ مانند باشگاه ورزشی کند (در باشگاه همه به فکر سلامتی جسمی و تناسب اندام و سرزندگی و نشاط هستند.)


3 _ مانند نمایشگاه کند (هر کس بهترین نتیجه کار خود را با خلاقیت و نوآوری به نمایش بگذارد).


4 _ مانند آسایشگاه کند (چون در آسایشگاه همه بدنبال آرامش و آسایش هستند و نباید کسی به کسی آزار برساند و حقوق شهروندی باید رعایت شود).


امید است مدیران عالیه سازمانهای ما به جایگاه؛ اهمیت و نقش حوزه مدیریت منابع انسانی بیش از پیش توجه نمایند.

 

 

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  تاثیرات بازاریابی ارتباطات روابط عمومی بر تعامل برند در رسانه اجتماعی


  پیدایش میز خبر و صفحه حوادث


  ریشه روابط عمومی سیاسی در جمهوری اسپین


  تقویم روز ارتباطات/ لاینوتایپ در ایران، 72 سال پس از آمریکا!


  تقویم روز ارتباطات/ نظر جهانی ناشران: روزنامه «کم تیراژ» نشریه ای خصوصی (پامفلیت) است، نه عمومی


  تقویم روز ارتباطات/ بازداشت «جودیت میلر» خبرنگار نیویورک تایمز و اظهار نظرهای مختلف درباره تصمیم هیات منصفه و قاضی


  تقویم روز ارتباطات/ روزی که عکس های نبرد مرگبار «گتیسبورگ» انتشار یافت و فتو ژورنالیسم پا به عرصه وجود گذارد


  ارتباط موثر بدون محتوای مناسب شکل نمی گیرد!


  تقویم روز ارتباطات/ داستان مخالفت ساواک با سردبیر شدن صالحیار و ریش گرو گذاردن سناتور مسعودی نزد شاه


  عصر اطلاعات گمراه‌کننده؛ انقلابی در پروپاگاندا


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: چهارمین رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی با موضوع کرونا