درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
شنبه، 1 اردیبهشت 1403 - 16:03   

متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد

  متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد


ادامه ادامه مطلب یک

متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!

  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!


ادامه ادامه مطلب دو

برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!

  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!


ادامه ادامه مطلب سه

مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند

  مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  دانشگاه‌ها به دنبال متخصصان ارتباطات استراتژیک در بحبوحه افزایش انتقادات عمومی هستند
  تبعیض در استخدام: یافته‌های یک مطالعه جدید
  کارشناس روابط‌عمومی: واکنش بوئینگ پس از حوادث اخیر رضایت‌بخش نبود
  ۱۰مهارت گفتگو که همه ما باید یاد بگیریم
  50 مدیر ارشد بازاریابی کارآفرین فوربس
  نوشتن کتاب: راهی برای تبدیل شدن به یک رهبر فکری
  مقاومت در مقابل تغییر: چالش‌ها و اقدامات متا برای مبارزه با سوءاستفاده جنسی از کودکان
  لینکدین در حال آزمایش اشتراک صفحه شرکت پرمیوم با هوش مصنوعی برای تولید محتواست
  10 نکته برای ایجاد خبرنامه‌های تاثیرگذارتر
  چرا جهان هنوز به امانوئل کانت نیاز دارد؟
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 43515صفحه نخست » ارتباطات و روزنامه نگاریدوشنبه، 2 تیر 1399 - 12:48
اطلاع رسانی بحران
شبیر دائمی - عضو شورای اطلاع رسانی استان گلستان - نمونه بارز آن شایعاتی که در مورد ویروس کرونا و شیوه های شیوع و گسترش و درمان آن در این ایام در جامعه منتشر شده که به نظر می رسد از خود ویروس خطرناک تر باشد؛ این شایعات که معمولا هیچ پایه و اساسی هم ندارند، مردم را نگران و جو روانی بدی را در جامعه ایجاد کرده است.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| کشور ایران به علت وسعت، موقعیت جغرافیایی و تنوع اقلیمی یکی از کشورهای بحران خیز دنیا است. از 40 نوع بلای طبیعی شناخته شده شامل زمین لرزه، آتشفشان، موج‌های دریایی ناشی از زلزله، گردبادهای استوایی (طوفان) ، طغیان، شکافتن زمین، آتش‌سوزی طبیعی جنگل‌ها و بیشه‌ها، خشکسالی، بیماری‌های شایع، تصادفات عمده، شورش‌های اجتماعی،و بحران‌های ناشی از جنگ و..... ، 31 نوع آن در ایران اتفاق می‌افتد و از این جهت ایران رتبه ششم را در دنیا دارا می‌باشد.


نکته مهم این است که با این که تعداد بحران ها در کشور ما زیاد است اما در چنین شرایطی متاسفانه هیچ سخنگوی واحدی نداریم و هر اداره و سازمان و دستگاهی در حد توان و امکانات خود سعی در اطلاع رسانی دارد ، این قبیل رفتارها نشان می دهد که در زمینه اطلاع رسانی بحران کوتاهی و غفلت داشته ایم و به نظر می رسد در کشور ما دستور العمل یکسانی برای روزنامه نگاری بحران و روابط‌عمومی بحران وجود ندارد و همین باعث می شود که مردم از منابع غیر رسمی اخبار را دریافت کرده و بر حجم شایعات افزوده شود، اگرچه بارها و بارها از این شایعات ضربه دیده ایم، اما گویی بدون شایعه روزمان شب نمی شود، این شایعات چنان افکار عمومی را تسخیر می کند که تشخیص واقعیت از دروغ و تشخیص شایعه از حقیقت بسیار مشکل و بعضی وقتها غیر ممکن می شود.

 

 نمونه بارز آن شایعاتی که در مورد ویروس کرونا و شیوه های شیوع و گسترش و درمان آن در این ایام در جامعه منتشر شده که به نظر می رسد از خود ویروس خطرناک تر باشد؛ این شایعات که معمولا هیچ پایه و اساسی هم ندارند، مردم را نگران و جو روانی بدی را در جامعه ایجاد کرده است.


اما شایعه چیست و از کجا می آید؟ شایعه به هنگام فقدان خبر صحیح یا انتشار اخبار ناقص و نادرست ، ساخته و پرداخته و منتشر می شود ، وقتی افراد یک جامعه مشتاق دریافت اطلاعات از موضوعی هستند اما نمی توانند از مجاری رسمی ، قانونی و صحیح ، اطلاعات و اخبار واقعی و موثق را به دست آورند، به سراغ شایعه می روند ،آن را می سازند و می پذیرند و منتشر می کنند وقتی پای شایعه در میان است همه گوش ها تیز و زبان ها باز می شود ؛ شایعه به همان اندازه که بار منفی دارد جذاب هم هست، بطوری که هر شنونده‌ای بدون اینکه بخواهد وارد جریان شایعات می‌شود، متاسفانه جذاب بودن موضوع کافی است تا بسیاری از کاربران کاری به صحت خبر یا میزان مستند بودن آن نداشته باشند و به رواج آن کمک کنند و شاید خودشان هم ندانند که در حال شایعه پراکنی هستند. اما واقعا دلیل رواج این شایعات چیست چرا به شایعات و اخبار و کلیپهای منتشر شده در فضای مجازی بدون توجه به صحت و سقم و منبع خبری انها واکنش نشان می دهیم ؟چرا در مقابل این قبیل مطالب زود باور هستیم و به هر خبر و منبع خبری اعتماد می کنیم ؟چرا شایعه به سرعت هرچه تمامتر در جامعه رواج پیدا می کند و حقیقت در بن بست گیر می افتد؟ وظیفه مسوولان، رسانه ها و خبرنگاران در جلوگیری از شایعه چیست؟


شایعات در فضای مجازی معمولا با این جمله ها آغاز می شوند: "فوری فوری"، "لطفا اطلاع رسانی کنید"، "نقل از فلان مسئول"، "اطلاعیه فوری" و "توجه توجه". شناسایی شایعه و خبر چندان آسان نیست ولی چند نکته وجود دارد که مردم باید به آن توجه کنند مهمترین نکته اینکه مخاطبان ( گیرندگان خبر ) باید به خبرهای منتشره در فضاهای مجازی و رسانه های غیر رسمی به دیده‌ شک و تردید نگاه کرده و از انتشار اخبار بدون مرجع و سند معتبر خودداری کنند ، نکته بعدی اینکه شایعات و اخبار جعلی عمدتا بسیار جذاب هستند و اگر فوت و فن استفاده از رسانه ها را بلد نباشیم دچار آسیب ها و مشکلاتی جدی خواهیم شد.


به نظر می رسد برای جلوگیری از انتشار شایعات، اطلاع رسانی شفاف و دقیق در مورد حوادث و بحرانها باید به‌گونه ای باشد که ضمن انتقال صحیح اطلاعات به افکار عمومی و بیان حقیقت از ایجاد التهاب روانی در جامعه جلوگیری کند. روابط عمومی ها و روزنامه نگاران ما باید بدانند تهیه گزارش و خبر و ... در شرایط بحران متفاوت تر از شرایط عادی و طبیعی است و جریان ارتباطی در شرایط بحران با شرایط عادی کاملا متفاوت است.

در این میان نقش شبکه های اجتماعی بسیار تاثیرگذار است، چرا که این شبکه ها با وجود این که رسانه رسمی نیستند با قدرت نفوذ بالایی که دارند می توانند نقش بسیار مثبتی در جامعه داشته باشند . رسانه ها و فعالان شبکه های اجتماعی در مواجهه با خطرات و بحران ها و در زمانی که شایعات و اخبار غیر موثق در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بیداد می‌کند با خودداری از انتشار و فوروارد اخبار غیر موثق در فضای مجازی، باید زنجیره گسترش شایعات مخرب را قطع کرده و با اتخاذ رویکردی متعادل، اخبار و اطلاعات مورد تایید را منتشر کرده و از انتشار هرگونه خبری که باعث رعب و وحشت عمومی شده و پایه علمی ندارد، بپرهیزند چرا که انتشار و اشتراک گذاری اطلاعات نادرست خطرناک و توصیه های مضر در رسانه های اجتماعی در مورد سلامت انسان بویژه در هنگام شیوع بیماری می تواند جان میلیون ها انسان بی گناه را به خطر بیاندازد .


نکته مهم در اطلاع رسانی بحران این است که رسانه های ما نباید عمق بحران را تقلیل دهند و باید زوایای عمیق بحران را واکاوی کنند تا مسئولین بدانند چه اقدامی در شرایط بعد از بحران انجام دهند اگر فعالیت رسانه ها تنها معطوف به ارائه گزارش ها و اخبار حوادث بدون ارائه آموزش برای پیشگیری حوادث شود، جامعه دچار درماندگی خودآموخته خواهد شد. چرا که این تصور در مردم ایجاد می شود که قادر به مدیریت بحران نیستند و ناچار به پذیرش آن هستند. رسانه ها بعد از بحران نیز باید به مطالبات مردم توجه کرده و وعده های مسولین را رصد نمایند و به مردم گزارش دهند و رسانه هایی که دارای استراتژی دقیق هستند ، علاوه بر اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در زمان بحران، به تاثیرات تولیداتشان در دوران بعد از بحران نیز دقت می کنند.

 

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  باج دادن به باجگیران رسانه‌ای: اشتباهی که نباید مرتکب شوید


  انواع مختلف شهرت


  چگونه می‌توان کارمندان را به سفیران برند تبدیل کرد


  ۱۰مهارت گفتگو که همه ما باید یاد بگیریم


  ارتباط موثر، کلید محافظت از مردم و جامعه در برابر بحران‌های محیطی


  تحول دیجیتال، راهکارهایی برای بهره‌مندی روابط‌عمومی


  نوشتن کتاب: راهی برای تبدیل شدن به یک رهبر فکری


  10 نکته برای ایجاد خبرنامه‌های تاثیرگذارتر


  هوش مصنوعی و فرسایش شناخت انسان


  روابط‌عمومی و عجز در تهیه خبر


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد