درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
جمعه، 13 تیر 1399 - 18:51   

دولت فرانسه یک تبلیغ تلویزیونی دوچرخه‌های الکتریکی را سانسور کرد

  دولت فرانسه یک تبلیغ تلویزیونی دوچرخه‌های الکتریکی را سانسور کرد


ادامه ادامه مطلب یک

سیروس گرجستانی زندگی را وداع گفت

  سیروس گرجستانی زندگی را وداع گفت


ادامه ادامه مطلب دو

رئیس‌جمهور ترکیه خواستار از بین رفتن شبکه‌های اجتماعی و اینترنتی شد

  رئیس‌جمهور ترکیه خواستار از بین رفتن شبکه‌های اجتماعی و اینترنتی شد


ادامه ادامه مطلب سه

ثروتمندترین فرد جهان باز رکورد شکست

  ثروتمندترین فرد جهان باز رکورد شکست


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  ثروتمندترین فرد جهان باز رکورد شکست
  بازاریابی تأثیرگذار چطور در دُبی رشد می‌کند؟
  دولت فرانسه یک تبلیغ تلویزیونی دوچرخه‌های الکتریکی را سانسور کرد
  کرونا؛ رئیستان تا چه اندازه باید درباره شما اطلاعات داشته باشد؟
  روابط عمومی پل ارتباطی سازمان با افکار و تمایلات شهروندان جامعه
  گزینش خبرنگاران برای حضور در افتتاحیه پروژه‌های وزارت نیرو در فارس/ اعتراض کارگران و کارمندان در ورودی این مراسم
  ارائه خدمت صندوق امانات در بانک آینده
  فیس‌بوک فعال‌سازی «حالت تاریک» را برای کاربران آیفون آزمایش می‌کند
  رئیس‌جمهور ترکیه خواستار از بین رفتن شبکه‌های اجتماعی و اینترنتی شد
  نشست های خبری بهزیستی به صورت ویدئو کنفرانس برگزار می شود
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 43235صفحه نخست » ارتباطات و روزنامه نگاریجمعه، 9 خرداد 1399 - 00:14
نقش سواد رسانه‌ای در خانواده
عارف عبادی کارشناس روابط عمومی - رسانه‌ها خواسته یا ناخواسته راه و رسم و شیوه زندگی را در خانواده‌ها تغییر می‌دهند، بنابراین با افزایش آگاهی خود نسبت به رسانه‌های ایجاد کننده پیام در اطراف خود به انتخاب سودمند بپردازیم و میزان استفاده خود از این ابزار را معین کنیم و خود را از فردی منفعل در برابر رسانه‌ها برهانیم و همیشه آگاه باشیم که رسانه‌ها بر ضمیر خودآگاه و ناخودگاه ما اثر مستقیم می‌گذارد.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| در دنیای امروز که در عصر رسانه زندگی می‌کنیم و هر روز با پیام‌ها و اطلاعات فراوانی از سوی همین رسانه‌ها از قبیل روزنامه‌ها، مجلات، رادیو، تلویزیون، ماهواره، موبایل، اینترنت، شبکه‌های اجتماعی، بازی‌های رایانه‌ای، بیلبوردها و بنرهای تبلیغاتی روبرو هستیم؛ ضروری است که مخاطبان با نگاهی تیزبین و موشکافانه با این فرآیند اطلاعاتی برخورد کنند.

سواد رسانه‌ای (Media Literacy) در یک تعریف عبارت است از یک نوع درک متکی بر مهارت که بر اساس آن می‌توان انواع رسانه‌ها و تولیدات آنها را شناخت و از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد. به عبارتی سواد رسانه‌ای، سواد ما در برابر رسانه است. سواد رسانه‌ای به مخاطب می‌آموزد تا وقایع را پیش بینی کند و سطح آگاهی خود را بالا ببرد، سواد رسانه‌ای مثل یک رژیم غذایی است که به ما می‌آموزد چه چیزی را باید مصرف کرد و چه چیزی مضر است.

رسانه‌ها یکی از عواملی هستند که امروزه باعث تحکیم ارتباط در خانواده می‌شوند و از طرفی همین موضوع می‌توانند عاملی برای سست کردن بنیان خانواده‌ها باشند، همچنین خانواده‌ها با استفاده درست از رسانه‌ها می‌توانند آگاهی و مهارت خود را افزایش دهند، به عنوان مثال حضور در فضای مجازی و استفاده صحیح از اطلاعات و مطالب قرار داده شده در سایت‌ها، باعث افزایش آگاهی و اطلاعات ما در خانواده و زندگی اجتماعی می‌شود، اما از طرف دیگر استفاده نادرست از رسانه‌ها نه تنها کمکی به ارتقاء سطح فکری- فرهنگی و مهارتی خانواده‌ها نمی‌کند، بلکه باعث به وجود آمدن معضلات و مشکلات عدیده‌ای می‌شود که شاید خیلی از آنها قابل جبران نباشد.

متاسفانه با گسترش روز افزون فضای مجازی و اینترنت و همچنین شبکه‌های ماهواره‌ای و دسترسی آسان به آنها در این میان برخی از رسانه‌ها با تولید اطلاعات بی‌مصرف باعث اشاعه فرهنگ خشونت و هرزه‌نگاری شده‌اند. در این میان اکثر کشورهای سرمایه‌دار با ابزارهای مختلف به انتقال و گسترش فرهنگ خود در کشورهای در حال توسعه می‌پردازند. به نقل از روزنامه جوان در تاریخ 16 تیر 93، در کل جهان 300 ماهواره تلویزیونی فعال وجود دارد که از این تعداد 116 ماهواره فضای ایران را پوشش می‌دهند؛ از شبکه‌های موسیقی و مد گرفته تا فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی و ماهواره‌ای.

همچنین در خبری که خبرگزاری صدا و سیما در تاریخ 8 اردیبهشت 98 به نقل از علی دارابی معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما منتشر کرد، وی خبر از فعالیت 295 شبکه فارسی زبان ماهواره‌ای اعم از رادیو و تلویزیون علیه مقدسات و اعتقادات جوانان خبر داد.

کشورهایی نظیر آمریکا 150 هزار ساعت و فرانسه 20 هزار ساعت در سال برنامه‌ی تلویزیونی به کشورهای جهان سوم صادر می‌کنند، تا از این طریق مردم را از تفکر فعالانه به مصرف‌کنندگان فکری و ارزشی منفعل تبدیل کنند. در این میان کودکان و نوجوانان را می‌توان مخاطبان ویژه‌ی رسانه‌ها نامید، آنها از نحوه استفاده از رسانه و نحوه اکتساب از آن تفاوت‌های عمده‌ای با والدین خود دارند و به راحتی رسانه را در زندگی روزمره خود می‌پذیرند و بین جهان واقعی و جهان رسانه فرق نمی‌گذارند. در واقع هدف اصلی سواد رسانه‌ای در خانواده، هشیار کردن خانواده‌ها نسبت به برنامه‌ها و تولید محتوای رسانه‌هاست، با آموزش رسانه می‌توان پیام را تفسیر کرد و مناسب‌ترین رسانه را انتخاب کرد و تاثیرپذیری بیشتری از آنها گرفت.

رسانه‌ها خواسته یا ناخواسته راه و رسم و شیوه زندگی را در خانواده‌ها تغییر می‌دهند، بنابراین با افزایش آگاهی خود نسبت به رسانه‌های ایجاد کننده پیام در اطراف خود به انتخاب سودمند بپردازیم و میزان استفاده خود از این ابزار را معین کنیم و خود را از فردی منفعل در برابر رسانه‌ها برهانیم و همیشه آگاه باشیم که رسانه‌ها بر ضمیر خودآگاه و ناخودگاه ما اثر مستقیم می‌گذارد.

منبع: دنیای معدن

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  بررسی نقش ارتباطات در ارتقای جایگاه سازمان ها


  چرا ۱۷ نفر از اعضای روابط عمومی هلال احمر تعدیل شدند؟


  تاکید بر حضور حداکثری مراکز و موسسات تحت نظارت بهزیستی در نخستین جشنواره آثار برتر روابط عمومی ها


  مدیر روابط عمومی سازمان منطقه آزاد اروند منصوب شد


  برگزاری جلسه روابط عمومی های تابعه سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی


  دیدار مسئول روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه سبزوار با رئیس دادگستری


  شرکتهای کانادایی به کمپین تحریم تبلیغات فیس‌بوک پیوستند!


  تجلیل از مقاله برتر مسوول روابط عمومی و آموزشی فنی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مازندران


  انتخابات هیات رییسه شورای هماهنگی روابط عمومی های شهرستان کرج برگزار می شود


  گام موثر روابط عمومی‌ها با هوشمندی و استفاده از ابزارهای نوین در راستای تولید محتوای کیفی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: چهارمین رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی با موضوع کرونا