درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
پنجشنبه، 6 اردیبهشت 1403 - 11:13   

حسن عمیدی به عنوان سرپرست دفتر رسانه وزارت صمت منصوب شد

  حسن عمیدی به عنوان سرپرست دفتر رسانه وزارت صمت منصوب شد


ادامه ادامه مطلب یک

گوگل دوباره پایان کوکی‌های شخص ثالث را در کروم به تعویق انداخت

  گوگل دوباره پایان کوکی‌های شخص ثالث را در کروم به تعویق انداخت


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  شش مرحله کلیدی در توسعه سفر ای‌اس‌جی
  مزایای استفاده از ابزارهای یکپارچه در روابط‌عمومی
  10 عبارت برای ابراز قدردانی بدون گفتن "متشکرم"
  غول روابط‌عمومی در تضاد با تعهدات آب و هوایی خود با بنیاد چارلز کخ قرارداد امضا کرد
  هرگز کسی را آزار نده
  دیپلماسی روابط‌عمومی
  متا در حال قرار دادن ربات‌های چت در همه جاست تا شما به جایی نروید
  متا در حال قرار دادن ربات‌های چت در همه جاست تا شما به جایی نروید
  جوایز، مسئولیت اجتماعی شرکتی و جنجال به عنوان آهن‌ربای رسانه‌ای
  عکس ریش فتوشاپ شده مارک زاکربرگ در فضای مجازی وایرال شد
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 42918صفحه نخست » روابط عمومی ایرانیشنبه، 27 اردیبهشت 1399 - 12:57
نگاهی به عملکرد روابط‌عمومی‌ها در رابطه با کروناویروس
نویسنده: علی‌اصغر احمدزاده مدیر ارتباطات و اموربین الملل شهرداری ارومیه - یکی از مسائلی که در گاهی در حوزه روابط عمومی‌ها با آن مواجهیم، عدم انطباق اطلاعات ارائه‌شده به مردم با واقعیت‌هاست که البته این امر دلایل زیادی دارد. یکی از این دلایل، فقدان آگاهی در ساختار خود روابط عمومی‌هاست. این نقیصه می‌تواند به‌صورت تحقیقی برطرف شود بنابراین، یافتن منابع موثق یکی از عملکردهای اولیه روابط عمومی‌هاست. در حالت کلی به‌نظر می‌رسد علی‌رغم عملکرد مثبت روابط عمومی‌ها ـ‌خصوصا در نهاد شهرداری‌ـ در رابطه با کروناویروس بازهم جای کار زیادی وجود دارد.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| روز ۲۷ اردیبهشت روز ارتباطات و روابط‌عمومی است؛ شاید بهتر باشد به مسائل و چالش‌های شغل روابط عمومی از پنجره جهان کرونازده نگاهی بیاندازیم. با شیوع ویروس مسری کووید19 به‌وفور در سطح جامعه با خلأ آگاهی مواجه بودیم که البته بخشی از این خلأها توسط رسانه‌های مختلف به مردم ارائه شد. رسانه‌هایی در پلتفرم‌های کلاسیک و نوین و هم‌چنین با رویکردهای خاص خود، سعی کردند بخشی از خلأ آگاهی مردم از نوع، شدت، دامنه انتشار، مسائل پیشگیرانه و حتی مباحث علمی در خصوص کروناویروس را پر کنند اما این وسط باز هم افرادی بودند و هستند که کمابیش اطلاعات وثیقی از این ویروس ندارند.

 

چندی پیش به‌طور اتفاقی در یک محیط شاهد گفت‌وگوی دو نفر بودند که یکی از طرفین بیان می‌کرد: «ویروس کرونا از طریق تنفس با بینی منتقل نمی‌شود اما اگر از طریق دهان تنفس کنیم منتقل می‌شود!» تعجب کردم از اینکه با این‌همه اطلاع‌رسانی، چرا چنین برداشتی در بدنه بخشی از افراد جامعه وجود دارد؟ بنابراین این تلقی پدید می‌آید که در این خصوص باید بیش از اندازه فعلی تلاش و اطلاع‌رسانی کرد. بخشی از این بار مسئولیت، مثل همه وقایع و بحران‌های پیشین، معطوف به شغل روابط عمومی و خصوصا روابط‌ عمومی‌های شهرداری‌های شهرها است.

مردم به‌شکل گسترده‌ای با روابط عمومی‌های شهرداری‌ها ارتباط دارند و این ارتباط از طریق‌های گوناگون رخ می‌دهد. بنرها، بیلبوردها، فضاهای عمومی و حتی رسانه‌های رسمی و حتی غیررسمی شهرداری‌ها تاکنون اطلاعات زیادی را به شهروندان منتقل کرده است و از این‌رو در چنین بحران دامنه‌دار و طولانی‌مدت نیز شاهد اطلاع‌رسانی روابط عمومی‌ها بودیم. البته بالتبع در برخی از شهرها تکاپوهای دوستان زیاد و البته نتیجه‌بخش بود و در برخی از شهرها هم شاهد کاستی‌هایی بودیم.

 

اگر در این مسیر و در راه مبارزه با کروناویروس، برخی از اهالی شهرداری‌ها نیز به ویروس کرونا مبتلا شدند و حتی تعدادی از کارکنان شهرداری‌ها نیز درگذشتند اما همواره یکی از عمده‌ترین کارکردها در بحران‌های اجتماعی، متوجه نهاد شهرداری است و از آنجایی که روابط عمومی شهرداری‌ها، پل ارتباطی بین مردم و مسئولین هستند، بنابراین بار این مسئولیت بر دوش عوامل اطلاع‌رسانی شهرداری است. لذا به‌نظر می‌رسد در چنین برهه‌ای و البته در هنگام بروز بلایای طبیعی و غیرطبیعی و مواقع بحران، باید نقش، کارکرد و عملکرد روابط عمومی شهرداری‌ها بیشتر در معرض قضاوت بگیرد تا از این بستر بتوانیم برای بحران‌های آتی، تجربه‌اندوخته زیادی داشته باشیم و در صورت امکان، برخی از این تجارب را به‌صورت راهکار و حتی قانون قابل اجرا دربیاوریم.

اگر بخواهیم راهکارهای عملیاتی برای بهینه کردن عملکرد روابط عمومی در هنگام بروز بحران‌ها داشته باشیم، باید ابتدا در راس مدیریت، دقیق‌ترین اطلاعات جمع‌آوری شوند و تمام نکات موجود در لابه‌لای اطلاعات موبه‌مو مورد کنکاش و نقد و بررسی قرار بگیرند. البته طبیعی است که طبق اصول باید نظام روابط عمومی خود را برای سه مرحله بحران، یعنی پیش از بحران، هنگام وقوع بحران و پس از بحران آماده کنند. در این صورت می‌توان امیدوار بود که ساختار یک روابط عمومی انسجام یافته است.

 

در بحرانی نظیر شیوع کروناویروس، اقدامات بایسته، قبل از بروز بحران را می‌توان در چند دسته جای داد: گسترش دامنه شهروندان متاثر از اطلاعات روابط عمومی‌ها، اطمینان‌بخشی به مخاطبان در خصوص وثیق بودن اخبار و اطلاعات، سرعت‌بخشی به سیستم کسب اطلاعات و انتشار آن؛ در حین بحران نیز، باید اطلاعات هم موثق باشند و البته باید از تاکتیک تکرار نیز بهره برد. تکرار باعث می‌شود که مخاطبان هم بتوانند در زمان‌های مختلف به مطالب دسترسی داشته باشند و هم اینکه موضوع مطرح‌شده را با جدیت بیشتری دنبال کنند. چیزی که در خصوص کروناویروس در ایران خصوصا در حوزه روابط‌عمومی‌ها رخ داد، خوشبختانه نمره قابل قبولی گرفته است و اکثر مخاطبان در معرض اطلاعات کافی قرار گرفته‌اند.

از سوی دیگر نکته بسیار مهم در شغل روابط عمومی و مدیریت بحران‌ها در ساختار روابط عمومی‌ها، پیش‌بینی حوداث، سوانح و بحران‌ها است. علاوه‌بر اینکه خود ساختارهای مدیریتی همواره باید باید با نگرش آینده‌پژوهانه، بحران‌ها را پیش‌بینی کنند، ساختار روابط عمومی نیز باید به این کار مبادرت کند. از سوی دیگر هیچ‌گاه روابط ‌عمومی‌ها نباید، علائم و هشدارهای اولیه را نادیده بگیرند و حتی هشدارهای اولیه بسیار ضعیف را نیز جدی بگیرند. گاهی برخی از هشدارهای نادیده انگاشته‌شده، در اینده به چنان بحران‌هایی تبدیل شده‌اند که خسارت‌های جبران‌ناپذیری به جامعه آورده‌اند. از سوی دیگر در هنگام بروز بحران‌ها روابط عمومی‌ها، بیشتر باید سمت حقایق باشند و از انکار، توجیه و حتی تضعیف نهادها و افراد مخالف دست بردارند.

 

 یکی از مسائلی که در گاهی در حوزه روابط عمومی‌ها با آن مواجهیم، عدم انطباق اطلاعات ارائه‌شده به مردم با واقعیت‌هاست که البته این امر دلایل زیادی دارد. یکی از این دلایل، فقدان آگاهی در ساختار خود روابط عمومی‌هاست. این نقیصه می‌تواند به‌صورت تحقیقی برطرف شود بنابراین، یافتن منابع موثق یکی از عملکردهای اولیه روابط عمومی‌هاست. در حالت کلی به‌نظر می‌رسد علی‌رغم عملکرد مثبت روابط عمومی‌ها ـ‌خصوصا در نهاد شهرداری‌ـ در رابطه با کروناویروس بازهم جای کار زیادی وجود دارد.

 

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  10 عبارت برای ابراز قدردانی بدون گفتن "متشکرم"


  هرگز کسی را آزار نده


  بهترین راه برای تحقق رویاهای‌تان این است که از خواب بیدار شوید


  گیمیفیکیشن در روابط‌عمومی


  راهنمای کوتاه بحران


  6 مشکل پیش روی روابط‌عمومی در جهان معاصر


  شش مرحله کلیدی در توسعه سفر ای‌اس‌جی


  دیپلماسی روابط‌عمومی


  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی


  ارتباطات ترکیبی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد