درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
جمعه، 10 فروردین 1403 - 03:30   

ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX

  ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX


ادامه ادامه مطلب یک

4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند

  4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند


ادامه ادامه مطلب دو

ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد

  ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد


ادامه ادامه مطلب سه

انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد

  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  اولین مدل زبان بزرگ هوش مصنوعی «منصفانه آموزش دیده» اینجاست
  جستجوی عمیق بینگ به طور رسمی برای همه کاربران فعال شد
  هوش مصنوعی گوگل می‌تواند چندین کتاب را جذب کند. با این همه داده چه خواهد کرد؟
  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟
  فناوری سلامت پوشیدنی: روند نوظهور با پتانسیل عظیم
  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد
  چرا هیچ کس دیگر نمی‌خواهد مدیر میانی باشد
  آژانس‌های روابط‌عمومی جهانی برای راه‌اندازی کمپین بحران آب و هوایی UNDP/ICCO همکاری می‌کنند
  ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد
  4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 42894صفحه نخست » روابط عمومی ایرانیشنبه، 27 اردیبهشت 1399 - 18:31
به مناسبت27 اردیبهشت روز روابط عمومی
روابط عمومی اخلاق مدار، کارکردی دوگانه، پیش برنده و بازدارنده
سعید معادی مشاور مدیر عامل و مدیر امور روابط عمومی و حوزه مدیریت بانک توسعه تعاون - کارکرد روابط عمومی یک عملکرد اخلاقی است و بین روابط عمومی و اخلاق یک رابطه نزدیک و تنگاتنگ وجود دارد و رعایت و پایبندی به اصول اخلاقی یکی از ویژگی های بارز روابط عمومی ها در جهان کنونی است.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| اخلاق مداری و پایبندی به اصول اخلاقی، جامعه را از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی مصون می‌دارد و به هر میزان که در جامعه توجه به اخلاق کمرنگ شود، معضلات و آسیب‌های اجتماعی بیشتری بروز می کند . همانگونه که اعتنای جدی و توجه ویژه به مقوله اخلاق و پایبندی به آن ، به عنوان یک کارکرد مثبت اخلاق ، می تواند یک عامل پیشبرنده برای

 

توسعه ، رشد و بالندگی به حساب آید در مقابل پایبندی و تعهد به اخلاق می تواند عامل بازدارنده مهمی در جلوگیری از بروز و شیوع ناهنجاری‌ها به شمار رود ، متاسفانه با وجود رشد و توسعه جوامع و دستیابی به پیشرفت‌های علمی به واسطه دوری گزیدن بشر از اخلاقیات، هر روز ناهنجاری‌ها و گرفتاری‌های جدیدی گریبان جوامع را می‌گیرد که خود نشان دهنده اهمیت اخلاق مداری در هر دوره‌ای است ، بی شک دور شدن از اخلاقیات، مشکلات و نابسامانی‌های زیادی را به همراه دارد ، هرچند قوانین خود بازدارندگی زیادی در پیشگیری از جرم دارد اما به تنهایی کارساز نیست و بدون توجه جامعه به اخلاقیات نمی توان امنیت و سلامت جامعه را به طور کامل تضمین کرد.

 

صداقت، وفای به عهد، خوش اخلاقی، رازداری، امانتداری، شکیبایی، قناعت، عزت نفس، و...هر کدام از مصادیق مهم در پایبندی به اصول اخلاقی است که می‌تواند جامعه را از بروز ناهنجاری‌ها نجات بخشد زیرا اخلاق حرفه‌ای و رفتار حرفه ای عبارتند از :"مقصود از اخلاق حرفه‌ای مجموعه قواعدی است که باید افراد داوطلبانه و براساس ندای وجدان و فطرت خویش در انجام کار حرفه‌ای رعایت کنند؛ بدون آن‌ که الزام خارجی داشته باشند یا در صورت تخلف، به مجازات‌های قانونی دچار شوند" و یا اینکه .

 

"اخلاق حرفه ای، مجموعه ای از اصول و استانداردهای سلوک بشری است که رفتار افراد و گروهها را تعیین می کند در حقیقت، اخلاق حرفه ای، یک فرایند تفکر عقلانی است که هدف آن محقق کردن این امر است که در سازمان چه ارزش هایی را چه موقع باید حفظ و اشاعه نمود" و یا "اخلاق حرفه ای مجموعه ای از کنش ها و واکنشهای اخلاقی پذیرفته شده است که از سوی سازمانها و مجامع حرفه ای مقرر می شود تا مطلوب ترین روابط اجتماعی ممکن را برای اعضای خود در اجرای وظایف حرفه ای فراهم آورد " پس مبانی اخلاق حرفه ای و انتظارات اجتماعی را می توان در حول چهار محور مشاهده کرد که شامل صداقت و راستگویی، انصاف و برابری ،امانت داری و وفاداری و احساس مسؤلیت اجتماعی است و اخلاق حرفه ای را نوعی تعهد اخلاقی و وجدان کاری نسبت به هر نوع کار، وظیفه ، مسئولیت و حاصل دانستن، خواستن، توانستن و نگرش دانست .

 

بنابراین اخلاق را می توان برحسب یکی از رایج ترین گرایش های موجود در جهان، دیدگاه ها و افق های رفتاری مورد پذیرش در یک زمان و یک جامعه معین دانست و در حقیقت علم اخلاق، علم تمیز خوب از بد است. براساس آنچه که در غرب امروزه تحت عنوان، علم «وظیفه شناسی» تعریف می شود، مجموعه الزاماتی است که تعیین کننده نظم یک اقدام است و به همین اعتبار است که برای هر بخش خاص عملکردهای حرفه ای، شغلی و وظیفه شناسی معینی به شکل مکتوب و غیرمکتوب در همه اجتماعات به نوعی مطرح است.


امروزه ضروری است تا نقش روابط‌عمومی با درک صحیح از جایگاه واقعی انسان و نیازهای منطقی و ارزشمند انسانی بر مدر اخلاق مداری و رعایت اخلاق حرفه ای به عنوان عامل پیشبرنده ، از تسهیل گری صرف به تاثیر گذاری تغییر یابد و روابط عمومی عصر ما تلاش نماید تا در یک فضای تعاملی جهت برقراری ارتباط ، فرصت را برای اظهار نظر ، ابراز عقیده و اعلام نیاز در اختیار مخاطب درون سازمانی و برون سازمانی خود قرار دهد تا امکان هم گرایی و همصدایی را در بین جامعه انسانی برقرار سازد.


روابط عمومی ‌وظیفه دارد بر پایه اخلاق حرفه ای برای پیشبرد اهداف سازمان به مخاطب و افکار عمومی ‌احترام بگذارد. وقتی صحبت از مخاطب می‌شود تنها در داخل کشورها نیست بلکه مخاطبان امروز سازمان‌ها از مرزهای داخلی هم می‌گذرد. در این میان است که روابط عمومی ‌باید بتواند توازن میان اطلاعات و ارتباطات را با رویکرد اخلاق مداری در سطح جهانی ایجاد کند و به دنبال درک سازمان برای امنیت و ثبات این ارتباط جهانی باشد که مسلما رسالت روابط عمومی‌ها در سطح جهانی شدن رسالتی ست سنگین و وزین، نقش برجسته روابط عمومی‌ها در این جاست که نمود می‌یابد و همچنین روابط عمومی‌ها باید بتوانند تفاهم، دوستی، برادری و معرفت را در اذهان ایجاد نمایند و دیدارهای ذهنی را در دنیای مجازی برای جهانی شدن و تک صدایی شدن فراهم سازند.


اما باید باور داشت که یکی از ارکان مهم روابط عمومی "ایجاد حس علاقه و دلبستگی" در اعضا و مشتریان است. برخورداری از این رکن، از یک سو نیازمند اخلاق ارتباطی است. اخلاق ارتباطی مرتبط است با مجموعه‌ای از قواعد اخلاقی که موجب سلامت و تعالی ارتباطات انسانی می‌شود و از سوی دیگر نیازمند تقویت حس عاطفی به خانواده و تولیدات و خدمات یک سازمان است. لذا اخلاق نه صرفا با ابعاد حقوقی و قانونی آن، بلکه در پیوند با جنبه عاطفی و احساس یک ضرورت ارتباطی است.


روابط عمومی اخلاقی دارای دو سطح ارتباطی، ارتباطات حقوقی مبتنی بر قواعد اخلاقی و ارتباطات عاطفی است، ضمن آنکه صداقت و راستگویی انصاف و برابری امانت داری وفاداری و احساس مسئولیت اجتماعی از دیگر مولفه های اخلاقی است که هیچگاه به واسطه ذاتش متاثر از ابزار و شیوه نمی باشد بلکه به عنوان یک وجدان بیدار بر شرایط علمی و عملی نظارت کلی دارد و تکلیف اخلاقی انسانی می تواند با زیر سؤال بردن خاص گرایی ها و رویه‌های بیرون گذارانه از این نیز فراتر رود و به یک اجتماع اخلاقی عام گسترش یابد. آنگونه که کاکس (Cox) بیان می کند.

 

اخلاق مسؤلیت


(ethics of responsibility) جایگزین اخلاق مبتنی بر غایات نهایی(ethics of ultimate end) می شود. تفاوت این دو نوع اخلاق در این است که اخلاق مبتنی بر غایات، دعاوی مطلق دارد و سازش ناپذیر است، حال آنکه اخلاق مسؤلیت با اجتناب از دعاوی مطلق، به پیامدهای محتمل کنش می پردازد. بنابراین روابط عمومی باید در عین حال که عملگرا و در خدمت مردم باشد.باید تجربه گرائی مبتنی بر عقل گرائی را با رویکرد به فایده گرائی و التزام به حقیقت و اخلاق دنبال نماید این موارد ظاهراً ساده است، اما در عمل و منطق رفتاری، مهم ترین اصل در اصول اخلاقی و رفتاری در روابط عمومی هاست. اما باید خاطرنشان ساخت که فعالیت در روابط عمومی همواره مبتنی بر اصول و مشخصات اخلاقی بوده و بدون توجه به اصول اخلاقی در ابعاد فردی و اجتماعی فعالیت در روابط عمومی غیر ممکن است .

 

کارکرد روابط عمومی یک عملکرد اخلاقی است و بین روابط عمومی و اخلاق یک رابطه نزدیک و تنگاتنگ وجود دارد و رعایت و پایبندی به اصول اخلاقی یکی از ویژگی های بارز روابط عمومی ها در جهان کنونی است.


اعلامیه اصول اولین منشور اخلاقی در روابط عمومی که توسط ای وی لی پدر علم روابط عمومی مطرح شده است چیزی جز اخلاق و پرداختن و تکلیف بر رعایت اصول اخلاقی نیست و زمانی که اخلاق گریزی و اخلاق ستیزی در آن شرایط شکل می گیرد ای ولی را وادار به تاکید و بازخوانی رفتاری ، در قالب شکل جدیدی به نام روابط عمومی هدایت می سازد او در این منشور می گوید:  "این یک دفتر مطبوعات سری نیست همه کارهای ما به طور آشکار انجام می شود هدف ما این است که خبر و اطلاعات را در ا ختیار مردم قرار دهیم اینجا یک آژانس آگهی تجاری نیست اخبار و اطلاعاتی را که ما ارائه می دهیم دقیق و صحیح است هر گونه اطلاعات تکمیلی به شخص متقاضی آن داده می شود به خبرنگارانی که در جستجوی مطالب خبری و گزارش های تحقیقی و تفسیری هستند با کمال میل و اشتیاق کمک می شود ".


از سوی دیگر باید به این نکته اشاره نمود که اخلاق از موضوعات بحث انگیزی است که متکی بر نظام های ارزشی است و بر اساس آن فرد خوب و بد را تشخیص می دهد و به پرسش های مربوط به رفتارهای اخلاقی در جامعه یا محیط کار پاسخ می گوید. شکل گیری معیارهای اخلاقی در ذهن افراد متاثر از عوامل گوناگونی نظیر مذهب، خانواده ، شرایط محیطی ، حایگاه اجتماعی ، سن و جنس ، نژاد و غیره می باشد.


قضاوت های اخلاقی بخشی از تصمیم گیری های روزه مره شاغلان حرفه های اجتماعی است. اخلاق حرفه ای را می توان از طریق آموزش در محیط کار فرا گرفت . بنابراین اگرحوزه روابط عمومی اطلاع رسانی به عامه مردم است، باید دید چه ارزش ها و باورهای وجدانی بر فعالیت آنها نفوذ دارد؟ اطلاع رسانی توسط رسانه ها، آگهی، ارتباطات میان فردی وگروهی و میان فرهنگی، روش های اقناع و انگاره سازی، بسیج افراد و گروه ها و سازمان ها و نهادهای مختلف در حمایت از اهداف موردنظر، ابزار رفتاری و تصویری روابط عمومی را دربردارد، درحالیکه روابط عمومی عصر حاضر تمامی تلاش و توانمندی و قابلیت های خود را در قالب ابزاری بنام رسانه اجتماعی با رویکرد به خلاقیت ، هدف محوری ، تاثیر گذاری ، مخاطب محوری ، حمایت ، اعتماد سازی ، انعطاف پذیری ،صداقت ، تعهد و آزادی عمل معطوف می سازد و به نظر می رسد که در این رخداد شگرفی که در عرصه روابط عمومی صورت گرفته است، فرصتی برای روابط عمومی ها در احیاء ارزش ها کمرنگ شده و تلاش مضاعف برای تحقق فلسفه وجودی خود که اصلی ترین مولفه آن انسان و ارزش و اعتباری انسانی با محوریت اخلاق و اخلاق گرائی است ، می باشد. ضمن آنکه اقدامات ارتباطی کارشناسانه ، برنامه ریزی شده و مستمر جهت انتقال پیام مدیریت مؤسسه به گروه ها و افرادی که به نحوی برای مؤسسه اهمیت دارند از جمله اقدامات مهم روابط عمومی اخلاق مدار به عنوان عامل پیشبرنده تلقی می گردد که علاوه بر نقش زبانی و رسانه ای روابط عمومی در ایجاد ارتباط و انتقال صحیح، موثر و به موقع اخبار و اطلاعات در جهت آگاهی بخشی به مخاطبان ، عهده دار ایفاگری نقش هنر خوب شنیدن نقطه نظرات، انتظارات، انتقادات و پیشنهادات ذینفعان و مشتریان و متعاقب آن بررسی و انعکاس به موقع آن به تصمیم گیران سازمان برای بهبود فرایند و روند خدمات رسانی به مشتریان درون و برون سازمانی است.


همچنین امروزه به واسطه تعدد و تکثر رقبا در عرصه فعالیت در سطح داخلی و خارجی می طلبد که که به منظور امکان رقابت و ماندگاری در بازار و متعاقب آن توسعه و افزایش سهم بازار، برخی از مولفه ها در برنامه ها و استراتژ ی روابط عمومی ها به صورت علمی و هدفمند حاکم شود تا روابط عمومی بتواند نقش آفرینی صحیحی را درایجاد زمینه های مناسب جهت دستیابی به اهداف و سیاست های تعیین شده و تحقق اهداف و برنامه های کلان سازمان ایفاء نماید.

 

مواردی مانند اینکه در روابط فردی و اجتماعی هیچ موجود زنده‏ای نیست که نیازمند احترام و تکریم نباشد و در واقع ادب، احترام‏گذاری و رعایت شأن و شئون فردی و اجتماعی و سازمانی به عنوان عامل مهم در دوام و بقاء روابط‏های تعریف شده و تعیین شده می‏باشد که در شرایط فعلی تغییر رویکرد روابط عمومی های از سرمایه محوری صرف به انسان محوری ، امری ضروری است ،زیرا کمترین بی دقتی و کم توجهی موجب فرار مشتری و انتخاب و جایگزینی رقبا برای بهره گیری از خدمات آنان می شود که مسلما هزینه نگهداری مشتریان موجود به مراتب کمتر از شناسائی و جذب مشتریان جدید می شود و از طرف دیگر هزینه حذف هر یک مشتری از به مراتب بیشتر از جذب مشتری جدیدی است که شاید در آینده به سراغ او خواهید رفت، مضاف بر اینکه سهم عمده ارائه خدمات تو سط کارکنان مجموعه به عنوان ارزشمندترین سرمایه صورت می گیرد که اگر روابط عمومی در عرصه فعالیت سازمانی نتواند زمینه تحقق مواردی نظیر : احترام به کرامت انسانی و استفاده از نیروی بیکران اندیشه های کارکنان جهت اتخاذ تصمیم بهتر در سازمان ، شنیدن آرا ء واندیشه های همه کارکنان ، تقویت حس مسئولیت پذیری و ایجاد انگیزه در به کارگیری نیروهای مبدع و مبتکر، ارتقاءسطح کارایی کارکنان و نزدیک سازی اهداف فرد و سازمان، ایجادشرایط کار پویا و سازنده در سرعت بخشیدن به روند رشد و پیشرفت، ایجادحس مالکیت در کارکنان، پیشنهاد برنامه های بهسازی و آموزش نیروی انسانی ، تعمیق و گسترش فرهنگ مشارکت در همه سطوح، افزایش بازدهی منابع ( نیروی انسانی و تجهیزات و امکانات و ...)، بالا بردن تراز کارآیی سازمان و کاهش هزینه های جاری و سرمایه ای از راه به کار گرفتن موارد موثر دانش و تجربه کارکنان، ایجاد محیط مناسب و هوادار برای رشد، شکوفایی، بهبود، دگرگونی، تازه گردانی و برتری جویی کارکنان،افزایش کمیت وکیفیت خدمات و محصولات و بهره وری،ابداعات و تغییراتی که سازمان را در تحقق اهداف سازمانی کمک کند، افزایش حسن شهرت سازمان، توسعه و بهینه سازی فناوری اطلاعات مورد استفاده درسازمان و......را فراهم سازد ، مسلما نمی تواند به عنوان یک روابط عمومی دارای اخلاق حرفه ای و به عنوان عامل پیشبرنده برای ایجاد یک سازمان فعال و رقابت جو تاثیر به سزائی داشته باشد.


از سوی دیگر آنچه که در فاصله تغییر و تحولات سریع و غافل کننده اتفاق افتاد سرعت شتابان و بی وقفه در همه عرصه ها و ورود فناوری های جدید بعنوان مهمترین عامل توسعه یافتگی بوده است و در واقع پیشرفت تکنولوژی مدرن در تمامی زمینه ها ی فعالیت و خدمات رسانی سازمان ها تاثیر بسزایی داشته است به ناچار در شرایط حاضر سازمان های که خواستار همسویی و تحولات و پیشرفتهای عصر جدید هستند ، مجبور شدند تا تکنولوژیهای مدرن را متناسب با هدف خود بعنوان عنصر اصلی در فعالیت هایشان به کار می گیرند و متقابلا روابط عمومی ها برای همسوئی و هم افزائی در این تغیرات پرشتاب چاره ای جزء تغیر در محتوا و شیوه پیام رسانی ندارند. که بی تردید همه موارد می تواند بر رویکرد و کارکردو نقش و جایگاه روابط عمومی اخلاق مدار با رویکرد و کارکرد پیشبرنده تاثیر بسزائی بگذارد، زیرا تاثر و تاثر سازمان و روابط عمومی یک تاثیر و تاثر متقابل است و نمی توان شاهد رشد و بالندگی سازمانی بود در حایکه روابط عمومی آن ایستا ، کم تحرک و یا بی تحرک باشد و در واقع رشد و توسعه و ارتقاء کمیت و کیفیت سازمان و روابط عمومی به صورت توامانی صورت می گیرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  روزنامه‌های محلی: هنوز ارزشمند، اما نیاز به حمایت دارند


  چرا هیچ کس دیگر نمی‌خواهد مدیر میانی باشد


  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟


  رسانه‌های اجتماعی مغز ما را تخلیه می‌کنند و بر تصمیم‌گیری ما تأثیر می‌گذارند


  نتایج یک مطالعه: روابط‌عمومی تأثیر قابل توجهی بر رشد کسب‌وکار دارد


  رسانه سمی


  چرا بهره‌وری ما را مضطرب می‌کند؟


  روابط‌عمومی برای استارت‌آپ‌ها


  چگونه از بحران هویت در میانه شغلی جلوگیری کنیم


  چگونه روابط‌عمومی می‌تواند به توسعه هویت در جامعه داخلی کمک کند؟


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد