درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
سه شنبه، 4 اردیبهشت 1403 - 23:59   

ادوبی و مبارزه با جعل‌های عمیق: تدابیر جدید برای حفظ یکپارچگی انتخابات

  ادوبی و مبارزه با جعل‌های عمیق: تدابیر جدید برای حفظ یکپارچگی انتخابات


ادامه ادامه مطلب یک

متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!

  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!


ادامه ادامه مطلب دو

برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!

  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!


ادامه ادامه مطلب سه

لایحه ضد تیک‌تاک در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد، اما آینده نامشخص است

  لایحه ضد تیک‌تاک در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد، اما آینده نامشخص است


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  هفته‌ای برای گفتگو، تبادل نظر و تقویت روابط‌عمومی
  انتخاب رییس و نایب رییس جدید انجمن متخصصان روابط‌عمومی
  6 مشکل پیش روی روابط‌عمومی در جهان معاصر
  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی
  سه درس روابط‌عمومی از مدیریت بحران
  چگونه رسانه‌ها و روابط‌عمومی می‌توانند در شرایط جنگی به پیروزی کمک کنند؟
  4 رفتار کمتر شناخته شده رهبری برای تسلط بر موفقیت
  نحوه استفاده از گردشگری در روابط‌عمومی
  چگونه از رسانه‌های اجتماعی برای بهینه‌سازی موفقیت روابط‌عمومی و افزایش آگاهی از برند خود استفاده کنید
  ادوبی و مبارزه با جعل‌های عمیق: تدابیر جدید برای حفظ یکپارچگی انتخابات
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 42815صفحه نخست » اخبار روابط‌عمومیشنبه، 27 اردیبهشت 1399 - 10:19
10 روش تاکتیکی برای ارزیابی یک اینفلوئنسر
بازاریابی ارجاعی که گاهی از آن با عنوان بازاریابی دهان به دهان نیز یاد می‌شود به شکل ساده شده، همان خرید یک مشتری به خاطر نظر یا پیشنهاد دیگران است.
  

 

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| "تحقیق‌ها نشان داده‌اند که بازاریابی ارجاعی (Referral Marketing) از بهترین روش‌های بازاریابی است که یک شرکت در طول حیات خود می‌تواند از آن استفاده کند.

بازاریابی ارجاعی که گاهی از آن با عنوان بازاریابی دهان به دهان نیز یاد می‌شود به شکل ساده شده، همان خرید یک مشتری به خاطر نظر یا پیشنهاد دیگران است.

این نوع بازاریابی از روش‌های بسیار مؤثر بازاریابی است زیرا مردم به نظر اطرافیان، دوستان، افراد مشهور جامعه، افراد خانواده یا ستارگان شبکه‌های اجتماعی بیشتر از تبلیغات مستقیم اطمینان دارند و به آن‌ها راحت‌تر اعتماد می‌کنند. در واقع اهمیت این موضوع را زمانی می‌توان به شکلی روشن‌تر متوجه شد که گاهی اوقات خودمان هم برنامه‌های تلویزیونی و حتی لباسی که می‌پوشیم را تحت تأثیر اطرافیانمان انتخاب کرده‌ایم.

در این نوشته قصد داریم ابتدا در رابطه با این موضوع بحث کنیم که چرا بازاریابی ارجاعی اهمیت زیادی دارد و سپس مثال‌هایی از کمپین‌های موفق را با هم بررسی می‌کنیم. پس از آن ۷ گام عملی برای پیاده‌سازی بازاریابی ارجاعی را معرفی خواهیم‌کرد. "

 

چرا بازاریابی ارجاعی بسیار تأثیرگذار است؟


"ما می‌دانیم که بازاریابی ارجاعی یا بازاریابی دهان به دهان از جمله قوی‌ترین روش‌های بازاریابی است. اما این نوع از بازاریابی چرا اینقدر قدرتمند است؟

سه مورد را می‌توان به صورت کلی دلیل موفقیت این نوع بازاریابی دانست:

۱. دقت در هدف‌گیری: اگر تا به حال از بسترهای تبلیغاتی Google Adwords و Facebook Ads استفاده کرده باشید احتمالاً دیده‌اید که چطور پول شما در جلوی چشمانتان به سرعت کم و کمتر می‌شود. می‌دانید دلیلش چیست؟ به صورت کلی دو دلیل برای یک کمپین موفق وجود دارد، پیام مناسب و هدف‌گیری دقیق مخاطبین که در بازاریابی ارجاعی هردو در یک‌جا جمع شده‌اند. بازاریابی ارجاعی یا همان بازاریابی دهان به دهان در انتخاب مخاطبین هدف بسیار دقیق عمل می‌کند. دلیل آن این است که مشتریان شما، دوستان و اطرافیان خود را به خوبی می‌شناسند و پیام کمپین را به افرادی منتقل می‌کنند که به آن محصول یا خدمت نیاز دارند؛ بنابراین پیام کمپین شما بسیار مؤثرتر از روش‌های دیگر بازاریابی به مخاطبین شما منتقل می‌شود.[۱]

۲. فاکتور اعتماد: اعتماد از مرحله انتخاب تا خرید برای مشتری نقش بسیار کلیدی را ایفا می‌کند. این موضوع در حدی است که اگر ما به کسی اعتماد نداشته باشیم حتی به حرف‌هایش هم گوش نمی‌دهیم چه برسد به این که بخواهیم از او خرید کنیم. بد نیست برای فهم بهتر این موضوع به زمانی بازگردید که فروشنده‌ای قصد فروختن کالایی را به شما داشته و شما هیچ اطمینانی به حرف‌های او نداشته‌اید، آیا از او خرید کردید؟ خرید شما خرید مطمئنی بود؟

در بازاریابی ارجاع دعوت به خرید معمولاً از طرف افرادی است که شما اطمینان زیادی به آن‌ها دارید، حالا چطور خرید خواهید کرد؟ مثلاً اگر یک وبلاگ نویس معروف یا یک متخصص در تلگرام محصولی را در زمینه‌ای که به آن نیاز دارید به شما معرفی کند طبیعتاً شما اعتماد بیشتری به پیشنهاد او خواهید داشت. بارها و بارها تحقیقات نشان داده‌اند که این نوع از تبلیغات اگر توسط متخصصین و افرادی که مشتریان به آن‌ها اطمینان دارند منتشر بشوند بسیار بیشتر مورد اعتماد واقع شده و موفق‌ترند.

به یاد داشته باشید که بازاریابی ارجاعی فقط محدود به دوستان و خانواده فرد نیست بلکه هر منبعی که فرد به آن‌ها اعتماد دارد می‌تواند در این راه به ما کمک کند پس حالا وقت پرسیدن این سؤال است که فرد به چه منابعی اعتماد دارد؟

- خانواده و دوستان
- منتشر کنندگان اخبار
- بررسی‌ها و نظراتی که به صورت آنلاین منتشر می‌شوند.
- نظر افراد تأثیرگذار (بلاگرها، ستارگان شبکه‌های اجتماعی)
- مشتریان قبلی
- گواهی نامه‌ها

۳. دست یابی و شتاب‌دهی: قبلاً اگر می‌خواستید به یک مصرف‌کننده دست پیدا کنید، خود دست‌یابی کار ساده‌ای نبود. دست‌یابی صرفاً از طریق مواجهه مستقیم با افراد یا نهایتاً با تماس تلفنی به دست می‌آمد. اما امروزه کسی که درشبکه‌های اجتماعی دنبال کنندگان زیادی دارد می‌تواند به سادگی و با یک نقد برای یک محصول موفقیت یا در طرف دیگر، شکست را به همراه داشته باشد.

 

به عنوان مثال خویش انداز هیلاری داف در سال ۲۰۱۳ توانست تأثیر زیادی در جلب نظر مردم به قاب‌های Wildflower برای آیفون داشته باشد. در واقع امروزه با یک پست فیس‌بوک، یک توییت یا حتی یک سلفی در اینستاگرام که در آن یک محصول خاص وجود دارد، می‌توان تعداد زیادی مشتریان بالقوه را هدف قرارداد. اگر این پست‌ها به اشتراک هم گذاشته شوند که دیگر برای کسب‌وکار مذکور نور علی نور خواهدبود. در حقیقت همین اثر اجتماعی است که بازاریابی اجتماعی را روز به روز قدرتمند تر می‌کند.

بازاریابی Influencer (مشهور) یک مدرن است که بر روی تأیید مشهور است. بازاریابی انحصاری از محبوبیت اخیر سیستم عامل‌های رسانه‌های اجتماعی مانند فیس بوک، Instagram, WeChat و غیره می‌آید. ایده بازاریابی اثرگذار این است که کاربران رسانه‌های اجتماعی با داشتن بازار مجوز محصول یا سرویس از طرف یک نام تجاری باشد. با انجام این کار، شرکت‌ها امیدوارند که مخاطبان اسیر را که مسئولان رسانه‌های اجتماعی هستند، به دست آورند. به تازگی، برخی از سیستم عامل‌هایی مانند[۲] Smartfluenceساخته شده‌اند تا از ارتباط بین مارک‌ها و تأثیرگذاران پشتیبانی کنند.


خب چطور از بازاریابی ارجاعی استفاده کنیم؟


خدمات استثنایی در اختیار مشتریانتان قرار بدهید: محصولات خوب برای پایه‌ریزی یک بازاریابی ارجاعی بسیار حیاتی است. در واقع خدمات مناسب به مشتریان (که خودش به نوعی جزئی از همان محصول است) و محصول با کیفیت بالا از مبانی کمپین‌های ارجاعی هستند. برای شروع، تجربه مشتری در کسب و کار خودتان را ارزیابی کنید، یعنی به عنوان یک مشتری به شرکت خود نگاه کنید و از خودتان بپرسید که چه چیزی در این شرکت هست که ارزش به اشتراک‌گذاری با دوستانتان را دارد.
 

به آمارهای خود توجه کنید: ممکن است شما قبلاً ارجاع‌هایی را تجربه کرده باشید ولی از آن‌ها بی‌خبر باشید. سعی کنید امکانی را فراهم کنید تا متوجه شوید که کدام کانال‌های ارتباطی هستند که تأثیر بیشتری بر روی جذب مشتریانتان دارند تا بیشتر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید. مثلاً در وب یکی از ابزارهایی که به خوبی کمک می‌کند تا شما بتوانید آمار کاملی در این رابطه داشته باشید Google Analytics است. این سرویس به صورت کامل به شما نشان می‌دهد که مشتریان شما از کدام کانال‌های ارجاعی آمده‌اند و کدام کانال‌ها تأثیر بیشتری روی مشتریان شما گذاشته‌اند. اگر به این داده‌ها دسترسی پیدا کنید می‌توانید با روش‌های زیر با آن سایت‌ها و کانال‌ها و همین‌طور بازدیدکنندگانشان تعامل بیشتری داشته باشید:

- پست مهمان در آن‌ها منتشر کنید.
- در سود خود با آن‌ها شریک بشوید.
- از آن‌ها بخواهید تا بیشتر از شما در مطالبشان یاد کنند.

استفاده از «معرف»: یکی از راهکارها برای استفاده از بازاریابی ارجاعی، استفاده از «معرف» است. برای مثال اگر مشتری وارد سایت شما شده و قصد خرید کالایی را دارد، می‌تواند در حین خرید «معرف» خود را هم معرفی کند. سپس شما می‌توانید برای فرد معرف یک درصدی تخفیف در نظر بگیرید یا یک سرویس را به رایگان در اختیارشان قرار دهید. این‌گونه هم مشتریان برای معرفی سرویس شما به دیگران جذب شوند و هم به نوعی مزد کاری که کرده‌اند را دریافت کنند. این کار در واقع مشابه همان استراتژی اسنپ برای جذب راننده و مسافر است.


کاری کنید محصولتان را به اشتراک بگذارند: راه‌های زیادی هست که فاکتورهای بازاریابی دهان به دهان را برای مشتریان‌تان ایجاد کنید. البته این موضوع تا حد زیادی به هنر شما بستگی دارد ولی خب می‌توان از نمونه‌های موفق هم ایده گرفت.


آسان‌سازی ارجاع برای مشتریان: تا جای ممکن باید تمامی امکانات برای مشتریان فراهم باشد تا بتوانند به راحت‌ترین شکل ممکنه به کسب و کار شما ارجاع بدهند. برای راحتی مشتریان شما می‌توانید امکان ارجاع را به راحتی در سایتتان قرار دهید که مخاطبین به راحتی از آن استفاده کنند. اگر برنامه‌ای برای بازاریابی ارجاعی دارید به گونه‌ای باید آن را پیاده‌سازی کنید که برای مخاطبینتان قابل فهم و راحت باشد تا آنان برای مشارکت هیچ سختی را پیش رویشان نبینند.


سرمایه‌گذاری روی افراد مؤثر: افراد مؤثر در صنعتی که در آن فعالیت می‌کنید مانند معدن‌های طلا هستند که کمک زیادی به فروش شما خواهند کرد. البته نکته اینجاست که این افراد تأثیرگذار باید تا جای ممکن به افرادی که مشتریان بازار هدف شما هستند نزدیک باشند. افراد تأثیرگذار و معروف شاید هزینه‌های زیادی را برای تبلیغ شما از شما بخواهند و شما نتوانید که با آن‌ها همکاری کنید اما جای نگرانی نیست. شما می‌توانید به دنبال راه‌های بسیار کم هزینه‌تر باشید مثلاً پیدا کردن یک وبلاگ‌نویس مطرح یا یک استاد دانشگاه یا یک کانال تأثیرگذار تلگرامی و موارد این‌چنینی که هزینه‌های پایین و بازگشت مناسبی برای شما دارند.


نظرات و پیشنهادها هم ارجاع هستند: مردم به آنچه که مشتریان قبلی شما می‌گویند اعتماد بیشتری دارند پس مطمئن شوید که به اندازه کافی مشتریانتان را تشویق به انتشار نظرات و پیشنهاداتشان کرده‌اید. یک مثال معروف که تقریباً همه ما آن را تجربه کرده‌ایم نظراتی است که زیر هر محصول در دیجی‌کالا می‌خوانیم و شاید حتی این نظرات برای ما مهم‌تر از بررسی دیجی‌کالا از محصول مورد نظر باشند."

روش های زیادی برای ارزیابی یک تأثیرگذار برای یک برند وجود دارد. در زیر 10 راه برتر آورده شده است:

1. نمونه کارها

برای دیدن استراتژی های خلاقانه ای که یک تأثیرگذار ارائه می دهد، جستجوی یک نمونه کارها یا مجموعه رسانه ها مهم است.

2. پیروان رسانه های اجتماعی

پیروان رسانه های اجتماعی در ایجاد مشاغل و افزایش دسترسی مشتری کمک می کنند. با پیگیری مجدد، اظهار نظر و اشتراک گذاری پیروان، دسترسی افزایش می یابد و افراد بیشتر و بیشتر از محصول آگاه می شوند. پیروان یک تأثیرگذار نیز باید مخاطب مورد نظر برند را منعکس کنند.

3. مطالب در رسانه های اجتماعی

این بخش عمده ای از سفر هر تأثیرگذار است. مهم است که به پست های رسانه های اجتماعی تأثیرگذار و اینکه روی کدام سیستم عامل ها می پردازند، نگاهی بیندازیم به طرفداران و مخاطبان خود و بررسی اینکه آیا این سبک محتوا برای محصولی که برند شما ارائه می دهد مناسب است یا نه.

4- ارتباطات

اینفلوئنسرها روی سیستم عامل های بازاریابی دیجیتال باید تعامل بالایی با طرفداران خود داشته باشند، و باید به صورت مرتب محتوای جذاب تولید کنند، و نه فقط به منظور تبلیغ یا بازاریابی. هرچه تعامل کمتری داشته باشد، احتمال انتخاب مناسب برای شما کمتر خواهد بود. تأثیرگذار فعال باید حداقل پنج پست در هفته ارسال کنند، به همراه گفتگوهای منظم با مخاطبان خود.

5- نامزدی

نامزدی ستون بازاریابی است. در هنگام انتخاب یک تأثیرگذار، مهم است که ببینیم آیا "برند" آنها دارای تعامل پیروان قابل توجهی است. تأثیرگذارانی که پایگاه فعال دنبال کننده ندارند، یک سرمایه گذاری عاقلانه نیست.

6. هزینه

تأثیرگذار قابل اعتماد اغلب با یک برند به طور مکرر و بسیاری وجود دارند که موافقت خود را برای تبلیغ محصولات برای مدت زمان طولانی نشان می دهند. بنابراین، قبل از نهایی شدن هرگونه مشارکت، بحث در مورد کلیه شرایط پرداخت مهم است. یک قرارداد توافق شده را امتحان کنید تا از بروز مشکلات بعدی جلوگیری کنید.


7. نرخ تلافی

یک ارتباط محکم بین موقغیت برند تجاری و تأثیرگذار باید وجود داشته باشد. برای انجام این کار ، باید یک جستجوی کامل برای یافتن آن دسته از تأثیرگذار مناسب برای آن موقغیت که شرکت دنبال می کند، انجام شود. موارد متعددی وجود دارد که تأثیرگذار وقتی محتوای متنوع تری به آنها داده می شود، مخاطب را درگیر خود نمی کنند. در حالی که از طرف دیگر، تبلیغات در صورت تلاش برای تأثیرگذاری آن می تواند پاسخی عظیم به دست آورد.

8. پیام های اقناعی

باید صدای اینفلوئنسر بررسی شود. برخی از تأثیرگذار هستند که می توانند به طور مستقیم به طرفداران خود نزدیک شوند، در حالی که عده ای هستند که توانایی ارتقاء برندها یا محصولات به روشی طبیعی تر و ایجاد محتوای مناسب برای برند را دارند. ایجاد محتوای خوب برای ارتقاء موفقیت در هر برند مهم است.

 

گذر از پروفایل های تأثیرگذار به بازاریابان کمک می کند تا بفهمند کدام یک را انتخاب کنند. باید از استراتژی ارتباطی فروش تحت فشار جلوگیری شود زیرا این امر تأثیر منفی بر تجارت می گذارد. اگر بازاریابان از چنین تأثیرگذار آگاهی ندارند، باید در عوض با توسعه وب تماس بگیرند.

9. پایداری

تأثیرگذار خوب موافق نیستند که محتوای توهین آمیز را تبلیغ کنند، و آنها مارک ها، خدمات یا محصولات رقابتی را ترجیح نمی دهند. از نمایه هایی که این تبلیغات را نشان می دهند باید اجتناب شود.

10. اصالت

بسیاری از افراد مشهور آنلاین وجود دارند که دارای صفحات رسانه های اجتماعی فعال هستند. آنها در سیستم عامل های رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک، توییتر، اینستاگرام و غیره دارای چندین حساب هستند. آنها میلیون ها دنبال کننده در هر بستر رسانه اجتماعی دارند. اما این یک واقعیت است که می توان هزاران دنبال کننده را در عرض یک هفته خریداری کرد.

 

بنابراین عاقلانه نیست که بر اساس شماره های دنبال کننده قضاوت کنید. قضاوت در مورد صحت هر تأثیرگذار قبل از انتخاب یکی از این موارد بسیار مهم است. کار ساده ای نیست، اما فناوری راه خود را دارد تعداد زیادی نرم افزار در دسترس مانند FakeCheck وجود دارد که به شما کمک می کند تعداد دقیق پیروان واقعی را کم کنید و افراد جعلی را شناسایی کنید. عاقلانه است که قبل از تصمیم گیری نهایی، لیست پیروان را بررسی کنید.

 

نتیجه‌گیری


بازاریابی ارجاعی یک روش مهم و تأثیرگذار برای هر نوع کسب و کاری است. پیاده‌سازی تاکتیک‌های پایه‌ای ساده می‌توانند به ما در پیاده‌سازی این نوع از بازاریابی کمک شایانی کنند.

 

منابع

 

- «بازاریابی عصبی». سایت رسمی محمد جانبلاغی. ۲۰۱۹-۰۵-۱۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۴-۰۸.
- http://www.smartfluence.io
- بازاریابی

- https://fa.wikipedia.org

- www.agilitypr.com

 

 

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  سه درس روابط‌عمومی از مدیریت بحران


  مفهوم اقیانوس آبی در روابط‌عمومی


  کنار آمدن با شخصیت‌های مشکل‌دار در محیط کار


  چگونه رسانه‌ها و روابط‌عمومی می‌توانند در شرایط جنگی به پیروزی کمک کنند؟


  چگونه روانشناسی به روابط‌عمومی کمک می‌کند؟


  6 مشکل پیش روی روابط‌عمومی در جهان معاصر


  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی


  4 رفتار کمتر شناخته شده رهبری برای تسلط بر موفقیت


  آینده ما در دست ماست


  دیدگاه‌هایی قابل تأمل برای تهیه گزارش از گذار سبز


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد