درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403 - 00:48   

ادوبی و مبارزه با جعل‌های عمیق: تدابیر جدید برای حفظ یکپارچگی انتخابات

  ادوبی و مبارزه با جعل‌های عمیق: تدابیر جدید برای حفظ یکپارچگی انتخابات


ادامه ادامه مطلب یک

متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!

  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!


ادامه ادامه مطلب دو

برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!

  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!


ادامه ادامه مطلب سه

لایحه ضد تیک‌تاک در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد، اما آینده نامشخص است

  لایحه ضد تیک‌تاک در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد، اما آینده نامشخص است


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  هفته‌ای برای گفتگو، تبادل نظر و تقویت روابط‌عمومی
  انتخاب رییس و نایب رییس جدید انجمن متخصصان روابط‌عمومی
  6 مشکل پیش روی روابط‌عمومی در جهان معاصر
  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی
  سه درس روابط‌عمومی از مدیریت بحران
  چگونه رسانه‌ها و روابط‌عمومی می‌توانند در شرایط جنگی به پیروزی کمک کنند؟
  4 رفتار کمتر شناخته شده رهبری برای تسلط بر موفقیت
  نحوه استفاده از گردشگری در روابط‌عمومی
  چگونه از رسانه‌های اجتماعی برای بهینه‌سازی موفقیت روابط‌عمومی و افزایش آگاهی از برند خود استفاده کنید
  ادوبی و مبارزه با جعل‌های عمیق: تدابیر جدید برای حفظ یکپارچگی انتخابات
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 42654صفحه نخست » ارتباطات و روزنامه نگاریشنبه، 13 اردیبهشت 1399 - 00:00
سواد رسانه؛ مهارت ضروری زندگی در هزاره سوم
الهه رامشینی، کارشناس ارشد علوم ارتباطات - کرونا و حجم بارش اخبار و اطلاعات کاذب و جعلی بر سر مردم جهان و مشکلاتی که در پی فوران اطلاعات جعلی برای جهانیان به وجود آمد، آسیب پذیری جهانیان را برای زندگی در دنیای مدرن نشان داد، در واقع در جهانی که از هر سو در محاصره انواع رسانه‌ها، محتوا و اطلاعات گوناگون است، دستیابی به محتوا و اطلاعاتِ درست جز با تفکر نقادانه یا سنجشگرانه‌اندیشی، امکان‌پذیر نیست.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-||متخصصان ارتباطات، هزاره سوم را هزاره انقلاب تولید محتوا می دانند، آنها معتقدند که حجم تولید محتوا توسط رسانه های جهان در این دوران به اندازه ای است که نسل بشر هر لحظه از فضای قابل لمس و آشنای حقیقی به سمت فضای مجازی رانده می شود، موقعیتی که عملا آن را در چندماه اخیر و در بحبوحه همه گیری بیماری کرونا با اعمال محدودیت و قرنطینه گی، دورکاری و قطع شدن و منع شدن اجباری ارتباط فیزیکی فردی و گروهی شاهدیم.


در واقع بعد از شیوع کرونا اختلال عظیمی در فضای حقیقی رخ داده که موجب غلبه فضای مجازی بر فضای حقیقی شده است، به طوری که در این روزها پارادایم"دوفضایی شدن جهان" بیش از پیش خودنمایی می کند، در این پارادایم؛ مهم ترین تغییر جهان معاصر که بنیان تغییرات آینده جهان را رقم می زند، رقابتی شدن جهان واقعی و جهان مجازی است.

 

در این پارادایم ظهور جهان جدید یعنی "جهان مجازی"، بسیاری از نگرش ها، روندها و ظرفیت های آینده جهان را تحت تأثیر خود قرار داده و خواهد داد و این جهان به موازات و گاه مسلط بر جهان واقعی ترسیم و عینیت پیدا می کند، در بحران کرونا نیز شاهد غلبه جدی فضا و ارتباطات مجازی بر ساحت ارتباطات فیزیکی هستیم، موقعیتی که هیچگاه تا پیش از همه گیری این بیماری دیده نشده بود و همواره جهان فیزیکی بر مجازی غلبه داشت، در حقیقت کرونا همانطور که سبب تغییر گسترده سبک زندگی بشر در بخش های مختلف شد، شکل ارتباطات را نیز به کلی به چالش کشید و تغییر داد. در این میان، ریزش آوار اطلاعات و اخبار بر سر نسل بشر، آسیب پذیری جوامعی که دانش حضور در جهان رسانه ای را به شهروندان خود نیاموخته بودند، به خوبی نشان داده شد، بحران جهانی کرونا نشان داد که یکی از مهمترین مهارت های زندگی در قرن بیست و یکم داشتن سواد رسانه (Media Literacy) است.

*سواد رسانه؛ فرایند رشد شخصیت در دنیای مدرن

در دنیای مدرن از آموزش رسانه به عنوان فرایند رشد شخصیت انسان یاد کرده اند، اگر بخواهیم تعریفی جامع از اصطلاح سواد رسانه ای ارائه دهیم باید بگوییم سواد رسانه‌ای مجموعه‌ای از رویکرد هاست که مخاطبان به طور فعالانه برای مواجهه گزینشی با رسانه‌ها و تحلیل و ارزیابی نقادانه محتوای رسانه ها برمی‌گزینند تا معنای پیام ها را که با آن مواجه می‌شوند تفسیر کنند در واقع توانمندی خاصی است که مخاطب را در برابر متن‌ها به سوژه فعال تبدیل می‌کند و مجموعه‌ای از چشم اندازهاست که ما به طور فعالانه برای قرار گرفتن در معرض رسانه ها از آنها بهره‌برداری می‌کنیم تا معنای پیام‌هایی را که با آن مواجه می‌شویم تفسیر کنیم رسانه ها به عنوان عامل انتقال فرهنگ اصلی ترین متغیر در ایجاد تغییرات در هزاره سوم هستند.


شاید برایتان جالب باشد که بدانید کشورهایی که مردم آن سطح بالایی از دانش رسانه ای را کسب کرده اند نقش بیشتری در شکل‌گیری فرهنگ جهانی ایفا می کنند، در هزاره سوم دیگر محدود کردن فرهنگ در مرزهای جغرافیایی کاری عبث است، همه مردم دنیا در ساخت فرهنگ نقش دارند و البته پایه‌های فکری اعتقادی جوامعی که نقش پررنگ‌تری در تولید محتوا دارند، بیشتر در فرهنگ جهانی تاثیر می گذارد، این مهم باعث شده که دولت ها و حکومت ها به سمت آموزش دادن دانش و سواد رسانه به مردم خود از سنین کودکی بروند، البته که مبحث سواد رسانه‌ای در هر کشوری بر اساس سیاست ها و اهداف و چشم اندازهای بلندمدت آن کشور آموزش داده می شود.

*تقابل تفکرها در مواجهه با اطلاعات


در عصر فوران اخبار و اطلاعات، تقابل دو رویکرد و تفکر در جذب دادها و اطلاعات دیده می شود، رویکرد گزینش‌گری اطلاعات یا «تفکر غربالی» که استعاره ای از تفکر انتقادی است و رویکردی که نقطه مقابل آن است یعنی «تفکر اسفنجی»


الف: تفکراسفنجی: جاذب بی چون و چرای اطلاعات
تفکر اسفنجی به رویکردی گفته می شود که افراد هر خبر و اطلاعات و داده ای را بدون هیچ ارزیابی و سنجشی جذب می کنند، یعنی مانند یک اسفنج که آب را به خود جذب می کند، خبر و اطلاعات را به راحتی و بدون هیچ چون و چرایی می پذیرند. این رویکرد که ناشی از عدم فراگیری و فقر دانش رسانه در افراد است، باعث می شود که واکنش فرد در برابر اندیشه‌ها و اطلاعاتِ ارائه‌شده، واکنشی منفعلانه باشد، در این حالت ما با مخاطبانی زودباور و آسیب پذیر مواجه هستیم که طعمه بسیار خوبی برای سازندگان اخبار جعلی و شایعات هستند.


ب: تفکر نقادانه؛ بنیادی ترین شاخص سواد رسانه
کرونا و حجم بارش اخبار و اطلاعات کاذب و جعلی بر سر مردم جهان و مشکلاتی که در پی فوران اطلاعات جعلی برای جهانیان به وجود آمد، آسیب پذیری جهانیان را برای زندگی در دنیای مدرن نشان داد، در واقع در جهانی که از هر سو در محاصره انواع رسانه‌ها، محتوا و اطلاعات گوناگون است، دستیابی به محتوا و اطلاعاتِ درست جز با تفکر نقادانه یا سنجشگرانه‌اندیشی، امکان‌پذیر نیست. به همین دلیل، تفکر نقادانه یکی از بنیادی‌ترین شاخص‌ها و مؤلفه‌های سواد رسانه شناخته می‌شود. در رویکرد نقادانه فرد به سنجش اطلاعات می پردازد، در برابر اخبار بدون دفاع و منفعل عمل نمی کند، پرسشگر و متفکر است و اجازه ورود هر خبر و اطلاعاتی را به ذهن خود نمی دهد.


در این تفکر فرد می داند که
• 1 -پیام های رسانه ای را دست اندرکاران رسانه ها می سازند.
• 2 -پیام های رسانه ای، تنها بخشی از واقعیت را بیان می کنند.
• 3 -هر رسانه مجموعه ای از قواعد منحصر به فرد برای تولید پیام دارد.
• 4 -مخاطبان، پیام های رسانه ای را معنا می کنند.
• 5 -رسانه ها در چارچوب منافع اقتصادی و سیاسی خود قدم بر می دارد.

در واقع فرد در این رویکرد به واسطه تجهیز شدن به مهارت‌های حل مسئله، دیگر در برابر رسانه ها مصرف کننده منفعل و آسیپ پذیری نیست که بی چون و چرا همه اطلاعات را جذب کند بلکه فردی مطلع و مولد اطلاعات است و ضمن استفاده از فرصت‌های فضای مجازی از چالش‌های آن به سلامت عبور کند.

*نیاز امروز: آموزش مستمر سواد رسانه در تمامی سطوح

امروزه موازی با آموزش های شهروندی برای یک جامعه ملی، نیاز آماده سازی شهروندان برای زندگی در جامعه جهانی به صورت یک ضرورت مهم درآمده است. شهروندان که در دنیای مدرن از سواد رسانه‌ای برخوردار باشند، نقشه‌ای در دست دارند که به وسیله آن می توانند پیچ و خم ها و نقاط امن و نقاط خطر را در دنیای رسانه‌ای تشخیص دهند. در واقع با توجه به اهمیت آموزش سواد رسانه‌ای باید این دانش به‌طور مستمر و پیگیر از سوی مسئولان کشورها در تمام سطوح جامعه پایه ریزی شود و محدودیتی هم برای کاربران نداشته باشد. از طرفی کاربران رسانه ها نیز به عنوان شهروندان دنیای دیجیتال باید همت مداوم داشته باشد و مدام اطلاعات و علم و دانش خود را بروزرسانی کرده و در معرض استدلال قرار دهد.

منابع مورد استفاده قرار گرفته:
*آموزش سواد رسانه در قرن بیست و یکم، نصری بهاره، بخشی بهاره، هاشمی سید محمود
*حق برداشتن سواد رسانه، یزدان پناه زین العابدین
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  سه درس روابط‌عمومی از مدیریت بحران


  مفهوم اقیانوس آبی در روابط‌عمومی


  کنار آمدن با شخصیت‌های مشکل‌دار در محیط کار


  چگونه رسانه‌ها و روابط‌عمومی می‌توانند در شرایط جنگی به پیروزی کمک کنند؟


  چگونه روانشناسی به روابط‌عمومی کمک می‌کند؟


  6 مشکل پیش روی روابط‌عمومی در جهان معاصر


  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی


  4 رفتار کمتر شناخته شده رهبری برای تسلط بر موفقیت


  آینده ما در دست ماست


  دیدگاه‌هایی قابل تأمل برای تهیه گزارش از گذار سبز


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد