درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
پنجشنبه، 9 فروردین 1403 - 13:15   

نظرسنجی بررسی وضعیت هوش مصنوعی در روابط‌عمومی ایران: دور دوم آغاز شد

  نظرسنجی بررسی وضعیت هوش مصنوعی در روابط‌عمومی ایران: دور دوم آغاز شد


ادامه ادامه مطلب یک

ادغام ابزارهای دیجیتال در هر مرحله از استراتژی فروش

  ادغام ابزارهای دیجیتال در هر مرحله از استراتژی فروش


ادامه ادامه مطلب دو

نخستین راهنمای اخلاقی هوش مصنوعی در روابط‌عمومی منتشر شد

  نخستین راهنمای اخلاقی هوش مصنوعی در روابط‌عمومی منتشر شد


ادامه ادامه مطلب سه

هوش مصنوعی در دادگاه: توهمات و خطرات

  هوش مصنوعی در دادگاه: توهمات و خطرات


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  نوآورترین شرکت‌های جهان در سال 2024
  چت‌بات آرنا (Chatbot Arena)
  چگونه روابط‌عمومی می‌تواند به توسعه هویت در جامعه داخلی کمک کند؟
  کلود در رتبه‌بندی چت‌بات‌های هوش مصنوعی مقام اول را به دست آورد
  نظرسنجی گالوپ: اکثر آمریکایی‌ها اکنون با اقدام اسرائیل در غزه مخالفند
  روابط‌عمومی برای استارت‌آپ‌ها
  رزومه خلاقانه‌ای که به شغل دلخواه در گوگل انجامید
  خداحافظی شارون گلدمن از ونتوربیت و دنیای هوش مصنوعی
  چگونه از بحران هویت در میانه شغلی جلوگیری کنیم
  رسانه‌های اجتماعی مغز ما را تخلیه می‌کنند و بر تصمیم‌گیری ما تأثیر می‌گذارند
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 4175صفحه نخست » ادامه مطلب یکپنجشنبه، 24 تیر 1400 - 22:28
به بهانه سالگشت دکتر نطقی/ پیشکسوتان روابط عمومی ایران
  


 

به بهانه سالگشت دکتر نطقی/ پیشکسوتان روابط عمومی ایران
  


شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی یران (شارا)-||دکتر حمید نطقی در 11 شهریور 1299 هجری شمسی در تیریز متولد شد. در دبستان اتحاد نوبری این شهر تحصیلات ابتدایی خود را آغاز کرد و سپس در یکی از مدارس برجسته این شهر (نجات) تحصیلات خود را ادامه داد. وی سپس با خانواده خویش به شهر آستارا مهاجرت نمود و در مدرسه حکیم نظامی این شهر به ادامه تحصیل پرداخت.


دکتر نطقی سپس به تهران آمدو در دانشگاه حقوق دانشگاه تهران به تحصیل مشغول شد و در سال 1321 با درجه لیسانس از این دانشگاه فارغ التحصیل و بلافاصله برای ادامه تحصیلات در رشته حقوق قضایی، تحصیل در مقطع دکترا را در دانشگاه استامبول آغاز کرد. وی به سبب علاقه مندی به ادبیات و شعر در این دانشگاه با نشریه های ادبی شروع به همکاری نمود و از این طریق راه خود را به سوی وسایل ارتباطی و جهان ارتباطات آغاز کرد.


دکتر نطقی در سال 1327 به ایران بازگشت و ابتدا به کنسرسیوم نفت و سپس به شرکت نفت ایران و انگلس پیوست و به عنوان مشاور هیات مدیره کنسرسیوم و در شاخه ارتباط با مطبوعات اداره اطلاعات و انتشارات شرکت نفت مشغول به کار شد. وی در سال 1330 به مدیریت روابط عمومی شرکت نفت منصوب شد و از آن زمان به بعد فعالیت های جدی خود را در زمینه روابط عمومی آغاز کرد.


پس از تاسیس موسسه عالی روزنامه نگاری و روابط عمومی در سال 1346 از دکتر نطقی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با توجه به حذف رشته روابط عمومی از نظام آموزشی کشور، همچنان به فعالیت های آموزشی، پژوهشی و مشاوره ای خود در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی نام جدید همان موسسه عالی روزنامه نگاری و روابط عمومی ادامه داد. در پی تلاش های ایشان و آقای دکتر کاظم معتمدنژاد و همکاری و هماهنگی مسئولان آموزش عالی کشور در سال 1366 رشته روابط عمومی به عنوان یک رشته در مقطع کارشناسی مورد تصویب شورای عالی برنامه ریزی وزارت فرهنگ و آموزش عالی قرار گرفت.


 
مسعود برزین، مولف اولین کتاب روابط عمومی عملی در ایران


 

به بهانه سالگشت دکتر نطقی/ پیشکسوتان روابط عمومی ایران


 

 مسعود برزین نویسنده کتاب "چگونه روابط عمومی کنیم" یکی دیگر از پیشگامان است. وی در سال 1299 شمسی در تهران به دنیا آمد. تحصیلات دبستان و دبیرستان را در این شهر به پایان رسانید و سپس رشته زبان انگلیسی را در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران به پایان برد .


برزین دوره دو ساله مدرسه روزنامه نگاری لندن را طی کرد و سپس دوره روابط عمومی را در انگلستان و هلند گذرانید و کار روابط عمومی را در دهه 1330 با شرکت نفت آغاز کرد.

 

برزین پس از انتقال به تهران همچنان فعالیت خود را در روابط عمومی شرکت نفت ادامه داد و در کنار آن با مطبوعات به همکاری پرداخت و در تشکیل های این صنف مسئولیت هایی را پذیرفت. در نیمه اول دهه 1340 کتاب چگونه روابط عمومی کنیم؟ به قلم وی از سوی انتشارات بهجت در تهران منتشر شد .


  ابوالقاسم حالت، مشهورترین شاعر طنزپرداز سراسر عمر در روابط عمومی


 

به بهانه سالگشت دکتر نطقی/ پیشکسوتان روابط عمومی ایران


 

ابوالقاسم حالت در سال 1298 شمسی در تهران به دنیا آمد. از دوران کودکی به ادبیات فارسی علاقه فراوانی نشان می داد و به شعر عشق می ورزید. از 16 سالگی سرودن شعر را آغاز کرد و به تدریج به انجمن های ادبی راه یافت. از سال 1317 با هفته نامه فکاهی توفیق معروف ترین نشریه فکاهی تاریخ کشور همکاری خود را آغاز کرد و این کار را تا آخرین آن، یعنی بیش از 22 سال، ادامه داد .

 

حالت در سال 1327 به روابط عمومی شرکت نفت در آبادان منتقل شد و مسئولیت انتشار هفته نامه" اخبار هفته" ارگان روابط عمومی را پذیرفت. وی در سال 1338 از آبادان به تهران منتقل و در بخش انتشارات روابط عمومی به کار خود ادامه داد.

مدتی مدیر مجله "صنعت نفت" و رییس اداره روابط مطبوعاتی شرکت ملی نفت ایران بود و در خرداد 1357 در سن شصت سالگی بازنشسته شد .


هر چند در ایران حالت به یک طنز پرداز مشهور یا شاید بهتر است بگوییم مشهورترین طنزپرداز تاریخ کشور، شناخته می شود، ولی در تاریخ رشته روابط عمومی ایران از وی به عنوان یک پیشگام مدیریت انتشارات و نشریات واحدهای روابط عمومی و نویسنده و کارشناس متون نوشتاری این رشته نام برده می شود.


حالت به زبان های انگلیسی، فرانسه و عربی تلسط کافی داشت و از هر یک از آنها آثاری را به فارسی برگردانیده است. وی دارای آثار ترجمه و تالیف فراوانی است که بیشتر آنها را می توان به نوعی مصادیق کارهای روابط عمومی دانست. استاد ابوالقاسم حالت در سوم آبان 71 در تهران درگذشت .


محمد علی بهتاش، تلاش برای ایجاد اداره هماهنگی دفاتر روابط عمومی کشور


اداره کل تبلیغات دولت کنونی که در گذشته دفتر هماهنگی تبلیغات دولت و پیش از آن اداره کل هماهنگی روابط عمومی ها خوانده می شد، در حقیقت یک نهاد هماهنگ کننده، حمایت کننده و پشتیبانی کننده دفاتر روابط عمومی های کشور است. این اداره کل از همان آغاز متولی روابط عمومی های بخش دولتی، نیمه دولتی و خصوصی در کشور بوده و با گردهم آوردن آنها، برگزاری سمینارها، نشست ها و جلسات تخصصی، انتشارات نشریات ویژه روابط عمومی و اختیار قرار دادن تجهیزات و وسایل کار از یک سو و طرح و پیشنهاد و مقررات و قوانین حمایت کنند. از سوی دیگر سهم به سزایی در پیشرفت، تکوین و تکامل روابط عمومی کشور داشته است. این نهاد با تلاش ها و پیگیری های کسانی به وجود آمد که یکی از برجسته ترین آنها محمدعلی بهتاش است. وی با پشتکار و اهتمامی که می ورزید و با تهیه طرح ها و ارایه پیشنهادهای مستمر و مکرر در ایجاد این نهاد هدایت کننده و مهم روابط عمومی کشور تلاش فراوانی مبذول داشته است .

 

محمدعلی بهتاش در سال 1310 در شهرستان بروجرد در یک خانواده روحانی دیده به جهان گشود. وی دوران تحصیلات ابتدایی را در قم در کنار پدر خود که از روحانیون تحصیل کرده نجف بود به پایان رساند وسپس همراه وی به بروجرد بازگشت. بهتاش در سال 1330 به تهران آمد و پس از اخذ دیپلم متوسطه به استخدام اداره کل انتشارات و رادیو درآمد .


بهتاش در آغاز، مسئولیت جمع آوری و بررسی پرونده های آماری و اطلاعاتی را پذیرفت و از این طریق و به تدریج به اهمیت آمار و اطلاعات و امر اطلاع رسانی پی برد و سپس در عمر کاری و اداری خود به تاسیس نهادهای اطلاع رسانی روابط عمومی پرداخت .

 

به سبب اهمیتی که جمع آوری، طبقه بندی، نشر و انتقال اطلاعات و اطلاع رسانی در داخل و خارج از کشور یافته بود، دولت اقدام به تاسیس وزارت اطلاعات و جهانگردی نمود. در ماده یک قانون تاسیس وزارت اطلاعات و جهانگردی هدف از تاسیس این وزارتخانه چنین آمده بود: نشر اخبار و تهیه و اجرا و تمرکز و هماهنگ ساختن برنامه های انتشاراتی و اطلاعاتی کلیه وزارتخانه ها و موسسات دولتی وابسته به دولت و بانک ها و شرکت ها که بیش از پنجاه درصد سهام آن متعلق به دولت است .

 

اداره آمار و بررسی های اداره کل انتشارات و رادیو در وزارتخانه جدیدالتاسیس به عنوان اداره کل مرکز مدارک و اسناد نامیده می شد. بهتاش مدت ها معاونت این مرکز را به عهده داشت و در حقیقت با سوابق کار در اداره قبلی، سرپرستی و فعالیت های آن را هدایت و سرپرستی می کرد. وی جهت تسریع در اطلاع جویی، اطلاع یابی، جمع آوری اطلاعات، طبقه بندی و نشر آنها در کشور در سال 1353 از طریق وزارت اطلاعات و جهانگردی، تشکیل شورای اطلاعات و انتشارات کشور در وزارت اطلاعات و جهانگردی با عضویت مسئولان واحدهای اطلاعات، انتشارات و روابط عمومی وزارتخانه ها را به هیات دولت پیشنهاد کرد که پیشنهاد وی مورد تصویب قرار گرفت .


محمدعلی بهتاش ضمن تهیه طرح های پیشنهادی که تصویب پاره ای از آنها اساس ادارات، شوراها و نهادهای روابط عمومی را تشکیل می داد با دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی اولین و تنها مرکز آموزش عالی کشور در رشته روابط عمومی نیز همکاری نزدیک داشت و در برپایی کنفرانس ها و سمینارهای روابط عمومی و همچنین سمینارهایی جهت بازگو کردن مسایل مردم اهتمام می ورزید. وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی همچنان به فعالیت خود ادامه داد و با سی سال خدمت مستمر در زمینه روابط عمومی و اطلاع رسانی در مراحل نخستین آغاز کار و تاسیس این رشته ها در کشور بازنشسته شد .


ابوالفصل مرعشی نجفی

 

در سال 1295 در تهران تولد یافت. پس از تحصیل در مدارس علمیه و جدید و اخذ دیپلم در سال 1319 به عنوان حسابدار به استخدام دانشگاه تهران در آمد. از آنجایی که وی شخصی پرکار، جدی، مردمدار و علاقه مند به مسائل اجتماعی و سیاسی بود به تدریج از اداره حسابداری به اداره آمار، انتشارات و اطلاعات این دانشگاه منتقل گردیدو با تلاش و جدیت در نهایت به مدیریت کل روابط عمومی آن منصوب شد.


مرعشی نجفی هر چند توانمندی های برجسته روزنامه نگاری و نویسندگی را دارا نبود ولی دارای توانمندی های بالای ارتباطی، مردمداری، نو آوری و ارایه طرح های جدید بود. این ویژگی ها همراه با سخت کوشی، جدیت و داشتن شم سیاسی و اجتماعی از وی یک مسئول روابط عمومی قوی ساخته بود. مرعشی نجفی در کلیه جلسات مرتبط با انتشارات، اطلاعات و روابط عمومی که در تهران تشکیل می شد شرکت می کرد و در پیشرفت کار نقش مفیدی ایفا می نمود. وی در کلیه مراحل برنامه ریزی و تاسیس نخستین دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی شرکت داشت و دارای سهم موثری در راه اندازی رشته علوم ارتباطات اجتماعی و روابط عمومی به عنوان یک رشته مستقل دانشگاهی است .

 

مرعشی نجفی از موسسه روزنامه نگاری وابسته به دانشکده ادبیات دانشگاه تهران که خود در تاسیس و راه اندازی آن تلاش زیادی کرده، دارای مدرک لیسانس بود. وی در دیماه سال 1346 بازنشسته شد و تا سال 1348 همچنان به سمت خود یعنی مدیریت کل روابط عمومی دانشگاه تهران ادامه داد. مرعشی نجفی در پاییز سال 1377 در تهران درگذشت .


سهام الدین مزینی، علاقه مند به توسعه روابط عمومی در ایران


سهام الدین مزینی در دهه 30 در تهران به دنیا آمد، تحصیلات خود را در رشته های مدیریت و اقتصاد در انگلستان گذرانید و پس از بازگشت به ایران به استخدام شرکت ملی نفت ایران درآمد و به مناطق نفت خیز جنوب کشور منتقل شد. مزینی نزدیک به یک دهه در آغاجاری و آبادان در بخش آمار، انتشارات و سپس روابط عمومی به کار پرداخت و سپس به تهران منتقل و از نیمه اول 50 تا پیروزی انقلاب اسلامی، اداره کل روابط عمومی شرکت نفت را سرپرستی می کرد .


 

مزینی برای روابط عمومی نقش و اهمیت فراوانی قایل بود و در شناساندن، توسعه و گسترش آن تلاش های فراوانی می نمود. وی برای این منظور خود هر ساله سمینارهای آموزشی 7 الی 15 روزه در آبادان با شرکت روسای ادارات روابط عمومی برگزار می کرد. در این سمینارها آخرین نشریات آموزشی روابط عمومی تهیه، ترجمه و به شرکت کنندگان ارائه می شد. این سمینارها و پی گیری ها که مزینی در مورد نقد و بررسی نتیجه سمینارها به عمل می آورد در آن زمان که هنوز روابط عمومی چندان شناخته نبود در پیشرفت روابط عمومی بسیار موثر بود. وی مردی جدی، منظم، پرکار، مبادی آداب و مردمدار بود و شخصاً بین جامعه روابط عمومی از محبوبیت زیادی برخوردار بود .


استاد حسین عماد افشار


به بهانه سالگشت دکتر نطقی/ پیشکسوتان روابط عمومی ایران


 

وی در سال 1299 خورشیدی در شهر ارومیه متولد شد و مقاطع تحصیلی دبستان، دبیرستان و دانشسرا را در ارومیه گذراند و در همین شهر به استخدام وزارت فرهنگ سابق درآمد. وی پس از 15 سال معلمی به تهران عزیمت کرد و دوره حقوقی قضایی را در دانشگاه تهران به پایان رساند .


عماد افشار در سال 1346 با افتتاح موسسه عالی مطبوعات و روابط عمومی که حاوی ویژگی های کاربردی خاصی است در آن شروع به کار کرد و تا آخرین سال های عمر خود به این کار ادامه داد. وی علاوه بر تدریس مداوم در دانشگاه به طور مقطعی و موردی در دوره های کوتاه مدت تخصصی روابط عمومی، مرکز آموزش مدیریت دولتی و مرکز گسترش آموزش مدیریت دولتی و مرکز گسترش آموزش رسانه ها به آموزش دروس مربوطه مشغول بود. از ایشان چند مقاله پژوهشی معتبر در نشریات تخصصی و عمومی درج شده است، چهار کتاب زیر نیز از تالیفات ایشان است:

 

1. آیین درست نویسی، 1349، از انتشارات دانشکده علوم ارتباطات، اجتماعی

2. گزارش و نگارش در روابط عمومی، چاپ اول 1358 و چاپ دوم 1372، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی

3.  دستور و ساختمان زبان فارسی، 1346 و چاپ دوم 1372، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی


4. شیوه نگارش فارسی در مطبوعات، 1372، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی در ششمین دوره انتخاب بهترین های روابط عمومی که در آبان ماه سال 1377 در تهران برگزار شد، از تلاش های آموزشی مستمر نیم قرن استاد عماد افشار تجلیل به عمل آمد و لوح سپاسی از سوی روابط عمومی ایران توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ایشان تقدیم شد .

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  انسان یا ماشین؟ مرزهای مبهم هوش مصنوعی


  روزنامه‌های محلی: هنوز ارزشمند، اما نیاز به حمایت دارند


  چند نمونه از تکنیک‌های تقویت شناختی


  رسانه‌های اجتماعی مغز ما را تخلیه می‌کنند و بر تصمیم‌گیری ما تأثیر می‌گذارند


  نتایج یک مطالعه: روابط‌عمومی تأثیر قابل توجهی بر رشد کسب‌وکار دارد


  رسانه سمی


  چرا بهره‌وری ما را مضطرب می‌کند؟


  چگونه روابط‌عمومی می‌تواند به توسعه هویت در جامعه داخلی کمک کند؟


  روابط‌عمومی برای استارت‌آپ‌ها


  چگونه از بحران هویت در میانه شغلی جلوگیری کنیم


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد