درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
پنجشنبه، 6 اردیبهشت 1403 - 05:58   

حسن عمیدی به عنوان سرپرست دفتر رسانه وزارت صمت منصوب شد

  حسن عمیدی به عنوان سرپرست دفتر رسانه وزارت صمت منصوب شد


ادامه ادامه مطلب یک

گوگل دوباره پایان کوکی‌های شخص ثالث را در کروم به تعویق انداخت

  گوگل دوباره پایان کوکی‌های شخص ثالث را در کروم به تعویق انداخت


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  متا در حال قرار دادن ربات‌های چت در همه جاست تا شما به جایی نروید
  متا در حال قرار دادن ربات‌های چت در همه جاست تا شما به جایی نروید
  جوایز، مسئولیت اجتماعی شرکتی و جنجال به عنوان آهن‌ربای رسانه‌ای
  عکس ریش فتوشاپ شده مارک زاکربرگ در فضای مجازی وایرال شد
  فراتر از تبلیغات: بن‌بست پایداری در تبلیغات دیجیتال
  روابط‌عمومی و ارتباطات در روز زمین 2024: مسئولیت‌ها، کارکردها و نقش‌ها
  پیش‌بینی 2024: هفت روند روابط‌عمومی که امسال اهمیت خواهند داشت
  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی
  دنیای روابط‌عمومی فراتر از کنفرانس‌های مطبوعاتی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 41483صفحه نخست » جمعه، 4 بهمن 1398 - 17:19
محتوا
هر چیزی که پیام، خبر، احساس، و نظایر آن را به دیگران منتقل کند محتواست. محتوا می‌تواند متن، تصویر، ویدیو، صدا باشد. هر کدام از ساختارهای چهارگانه فوق، دارای زیر مجموعه‌هایی هستند.
  

اشاره

محتوا چیست ؟ محتوا بخش مهم و ضروری برای ایجاد ارتباط بین کسب‌و‌کار و مصرف‌کننده است. از طریق محتوا است که مردم اطلاعات برند را پیدا کرده، از آن استفاده نموده و به آن عمل می‌کنند. اکنون که بسیاری از کسب‌وکارها در مورد مدیریت محتوا، توسعه محتوا، استراتژی محتوا و هر چیز دیگر محتوا صحبت می‌کنند، یافتن معنی دقیق محتوا دشوار است. برای سؤال محتوا چیست ، بسیاری تعاریف مختلفی از محتوا را ارائه داده‌اند که در ادامه به پاره‌ای از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

 

تعریف محتوا
محتوا یعنی وجود، یعنی هستی. اما این تعریف دردی از کسی دوا نمی‌کند چون بیش از حد فلسفی است. منظور این است که باید کمی کاربردی تر آن را تعریف کنیم. یعنی کاربران این انتظار را دارند.


تعریف محتوا از منظر رسانه، وب و ارتباطات: هر چیزی که پیام، خبر، احساس، و نظایر آن را به دیگران منتقل کند محتواست. محتوا می‌تواند متن، تصویر، ویدیو، صدا باشد. هر کدام از ساختارهای چهارگانه فوق، دارای زیر مجموعه‌هایی هستند.

یک نکته مهم: به نظر می‌رسد، رنگ سازمانی یک شرکت، شیوه خوش آمدگویی منشی یک شرکت به مراجعه کنندگان، آهنگی که در آسانسور ساختمان شرکت پخش می‌شود، پوشش و لباس کارکنان، عطری که در فضای شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرد و بسیاری دیگر را نیز می توانیم گونه‌های متفاوت اما بسیار مهمی از محتوا به شمار بیاوریم.

هنگامی که در فرایندهای تولید و انتشار اطلاعات در حوزه رسانه، صحبت از محتوا به میان بیاید، منظور این است که اطلاعات مبادله شده چه ارزشی را در زمینه‌های مختلف برای کاربر نهایی یا مخاطب ایجاد خواهد کرد. محتوا را می‌توان توسط انواع رسانه‌هایی همچون متن، تصویر، صوت، ویدئو، اینترنت، تلویزیون یا حتی تئاتری که به صورت زنده اجرا می‌شود، منتقل کرد. از لغت محتوا برای شناسایی و معرفی قالب‌های مختلفی که اطلاعات به خود می‌گیرد، استفاده می‌شود و به محتوا به عنوان مؤلفه تغییرپذیری از رسانه که به آن ارزش افزوده می‌دهد، نگاه می‌شود.


واژگان و مفاهیم
واژه «محتوا» معمولاً در محاوره به‌جای رسانه استفاده می‌شود؛ اگرچه، کاربرد دقیق‌تر و بهتر برای واژه محتوا این است که به محتوای موجود در رسانه اشاره کند و نه به خود رسانه. همچنین، گاهی اوقات از واژه «رسانه» یا سایر ترکیب‌هایی که از این واژه ساخته می‌شود، مثل چندرسانه‌ای یا ابر رسانه برای اشاره به نوعی از محتوا استفاده می‌شود؛ که اشتباه است.

انیمیشن مثال خوبی از کاربرد اشتباه رسانه، به‌جای محتواست. در حقیقت، انیمیشن نوعی از محتواست که به اشتباه، نوعی ابزار ذخیره‌سازی فیلم در نظر گرفته می‌شود. به این معنا که وقتی کودکی به مادر خود می‌گوید: «برایم انیمیشن عصر یخبندان را بخر.» در حقیقت، منظورش این است که «برایم دی‌وی‌دی انیمیشن عصر یخبندان را بخر».

وقتی صحبت از المان‌هایی تعاملی به میان می‌آید که محتوا را در خود ذخیره کرده‌اند و خود نیز، در یک رسانه یا حامل داده‌های تعاملی قرار گرفته‌اند تا انتقال یابند، تشخیص تفاوت بین رسانه و محتوا، سخت‌تر هم می‌شود! مثلاً تاس در بازی‌های فکری، المانی تعاملی است که اعداد را به عنوان محتوا در خود دارد و رسانه‌ای برای حمل اطلاعات شمارش از ۱ تا ۶ است. یا مثلاً واسط گرافیکی کاربر در یک نرم‌افزار که المانی تعاملی برای حمل داده‌هایی است که خود، محتوایی گرافیکی به شمار می‌روند.

 

محتوا اطلاعات و تجاربی است که به دست کاربر نهایی و یا مخاطب می‌رسد. “چیزی است که از طریق برخی از رسانه‌ها به صورت صوتی، متنی یا از طریق هر یک از هنرهای مختلف” بیان می‌شود. برخی دیگر محتوا را چنین تعریف می‌کنند: “محتوا ارائه اطلاعات با یک هدف خاص به مخاطبان از طریق یک کانال و در یک فرم خاص است”.

 

این تعریف دارای پنج جزء است:

اطلاعات
هدف
مخاطب
کانال
فرم

رمز ایجاد ارتباطات موفق، در شناسایی و بهینه‌سازی دقیق هر یک از این عناصر منحصر به ‌فرد است. در زیر به توضیح 5 عنصر و نحوه‌ی عملیاتی کردن آن‌ها می‌پردازیم.


1) اطلاعات
چه ایده‌هایی را منتشر می‌کنید؟ اطلاعات ترکیبی از مهم‌ترین ایده‌هایی است که مخاطب باید آن‌ها را بداند. نیاز به دانستن جزئیات کلیدی (شواهد، توضیحات و نمونه‌ها) که از آن ایده‌ها پشتیبانی می‌کنند.


2)هدف
چرا این کار را انجام می‌دهید؟ می‌خواهید مخاطبان به چه چیزی فکر کنند؟ چه احساسی داشته باشند؟ چه کاری انجام دهند؟ محتوا زمانی بسیار موفق است که شما آن را برای رسیدن به یک هدف خاص طراحی کنید. بیان دقیق این هدف به مخاطبان شما انگیزه دهد و محتوای تولیدی را بهبود می‌بخشد.


3) مخاطب
برای این محتوا مخاطب هدف شما چه کسی است؟ بسیاری از مواقع، کسب‌وکارها و برندها بدون شناخت نیاز مخاطب و توجه به او، محتوا تولید می‌کنند. افراد و مخاطبانی که می‌خواهید به آن‌ها دست یابید، دغدغه‌ها و سؤالات آن‌ها را شناسایی کنید.


4) کانال
چگونه محتوا را به دست مخاطبان خود می‌رسانید؟ در فیسبوک و شبکه‌های اجتماعی که مخاطبان هدف شما حضور ندارند پست نگذارید. اگر افرادی که می‌خواهید محتوای شما را ببینند و به آن‌ها دست یابید در لینکدین هستند، پست‌ها و محتوای خود را آنجا قرار دهید. با تمام کانال‌هایی که مخاطبان شما در آن حضور دارند، شروع کنید. از یک “فیلتر هدف” برای بررسی لیست کانال‌هایی که به شما در رسیدن به هدف بهتر کمک می‌کنند، استفاده کنید. سپس، از مخاطبان یا “فیلتر هدف” برای محدود کردن بیشتر لیست استفاده کنید و روی آن کانال‌هایی که به طور مؤثر افرادی که به آن‌ها می‌خواهید دست یابید را هدف قرار می‌دهند، تمرکز کنید.


5) فرم
چگونه روابط خود با مخاطب را در آخرین حالت نمایش می‌دهید؟ پس از انتخاب کانال‌ها، نوبت به انتخاب ژانر می‌‌رسد. با انتخاب نوع محتوا شروع کنید. ویدئو، پست وبلاگ، مقاله یا پادکست بسازید. سپس فرم را از نظر نوع رسانه، طول، اندازه، سبک و غیره در نظر بگیرید تا یک محتوای مطلوبی تولید کنید. اما محتوا از نگاه هر مخاطبی متفاوت است و با وجود این همه تبلیغات در مورد بازاریابی محتوا، برای یک لحظه فکر کنید که محتوا چه تعریفی دارد؟ محتوا با توجه به بافت و موضوع برای افراد و موقعیت‌های مختلف، معانی مختلفی دارد. در زیر نگاهی می‌اندازیم به تعاریفی که برخی دیگر درباره محتوا داشته‌اند.

 

برخی محتواهای پر مخاطب

     ویدئو ها
     رسانه های اجتماعی
     مقالات خبری
    محتوا و مطالب پژوهشی
     بازی های آموزشی / کلاس های آنلاین

 

تولید محتوای گرافیکی
تولید محتوای گرافیکی - محتوای گرافیکی تولید کنید
امروزه افراد علاقه بسیاری به جذب سریع مخاطب دارند و بدین منظور از گرافیک برای انتقال محتوا استفاده می‌کنند. محتوای گرافیکی مخاطبان بسیاری را جذب یک سایت می‌کند. تولید محتوای گرافیکی دارای اصول گرافیکی است که باید توسط کارشناس گرافیک تولید شود تا بازدهی لازم را داشته باشد.محتوای گرافیکی اگر جذاب باشد می‌تواند نرخ اشتراک گذاری بالایی را در شبکه­‌های اجتماعی داشته باشد. باید این موضوع را در نظر گرفت که اگر محتوای گرافیکی را در کنار محتوای متنی استفاده کنیم، کاربرد بسیار زیادی خواهد داشت.

انواع محتوای گرافیکی در وب
عکس نوشته
اینفوگرافیک
اسلاید
اسکرین­شات
موشن­گرافیک
طراحی استیکر


کاربرد تولید محتوای گرافیکی
جذب تعداد زیادی از مخاطبان
اشتراک گذاری در شبکه­‌های اجتماعی
تبدیل مخاطب به مشتری ( افزایش نرخ تبدیل )
رتبه گرفتن در موتورهای جستجو
سهولت ارائه اطلاعت
خسته نشدن مخاطبین
ارائه مطالب زیاد در کمتر از چند دقیقه
 

محتوا در حوزه رسانه
به طراحی و نشر انواع پرونده های چند رسانه ای و متنی از قبیل (تصاویر، ویدئو، اینفوگراف، متن و ... ) محتوا گفته می شود.

محتوا از مهمترین بخش های سایت ها و شبکه های مجازی است و در بدست اوردن کسب رتبه اول گوگل نقش بسزایی دارد. در حقیقت محتوایی پادشاه است که منطبق با قوانین و استراتژی های گوگل باشد.

تفکیک پذیری محتوا
تقسیم بندی محتوا ممکن نیست، یا حداقل کار ساده ای نیست. برای مثال وقتی در مورد سن افراد گفتگو می کنیم براحتی می توانیم بگوییم: انسانها بر اساس سن به 4 دسته تقسیم می شوند. افراد زیر 10 سال، بین 10 تا 20 سال، 20 تا 40 سال و افراد بالای چهل سال. ولی در مورد محتوا اینچنین نیست. برای مثال محتوای آموزشی یا محتوای سرگرمی را نمیتوان به راحتی تفکیک کرد چرا که یک محتوا می تواند در قالب طنز پیام آموزشی نیز در بر داشته باشد.

نکته دیگر اینکه در بررسی انواع محتوا، روی بستر محتوا تاکید نمیشود، یعنی وقتی از یک انیمیشن حرف می زنیم،‌ اهمیتی ندارد که این انیمیشن قرار است در تلگرام به اشتراک گذاشته شود یا در وب سایت یا در یک بیلبورد خیابان نشر داده شود. در ادامه تعدادی از انواع محتوا ذکر شده که میتوانند ایده های خوبی برای تولید محتوا باشند.


انواع محتوا
فایل های صوتی، اسلایدها و اینفوگرافیک ها (نمایش گرافیکی اطلاعات به گونه های متفاوت در جهت درک بهتر و سریع تر آن اینفوگراف نام دارد.) متن، تصویر، ویدئو، اینترنت، تلویزیون یا حتی تئاتری که به صورت زنده اجرا می‌شود نیز محتوا گفته می شود.

نکات مهم در نگارش محتوا
از کلماتی استفاده کنید که مخاطب و موتور جستجو را در یافتن محتوای مرتبط یاری کند و خواندن آن روان باشد.

ایراد دستوری یا نوشتاری نداشته باشد.

حداقل 300 کلمه باشد. (موتورهای جستجو کلمات کمتر از این را spam شناسایی می کنند)

در محتواهای متنی، متن را درون تصویر ننویسید. (قابل خواندن برای موتور جستجو و قابل کپی کردن برای کاربر نیست)

منظم و هدفدار بنویسید و برای راحتی کاربر آنرا تقسیم بندی نمایید. (پاراگراف بندی کنید)

خودتان را جای کاربر قرار دهید و از همان کلماتی که در ذهنتان برای جستجوی دارید در محتوا استفاده کنید.

از کلمات کلیدی متعدد استفاده کنید، برای مثال (کاربرعادی، کلمه کلیدی "روش" و کاربر حرفه ای کلمه کلیدی " method" را جستجو می کند.

محتوای مخصوص خودتان را تولید کنید. (کپی، یا دارای شباهت زیاد با محتوای قبلی سایتتان ننویسید)

محتوای جدید ضمن جذب مخاطب جدید، کاربران قدیمی را نگه می دارد.

برای مخاطبانتان بنویسید، برای موتورهای جستجو ننویسید.

حداکثر 70٪ محتوایتان را خنثی و بدون جهت گیری مستقیم بنویسید.


کاربرد این واژه در جامعه
از آن‌جا که واژه «محتوا» در حوزه رسانه و تبلیغات و بازاریابی، به‌طور فزاینده و گسترده‌ای استفاده می‌شود، عموم مردم از این واژه کمتر استفاده می‌کنند و اشتیاقی به کاربرد آن در مکالمات روزمره خود ندارند؛ بنابراین، تنها گروهی خاص که به مفاهیم بازاریابی و رسانه آشنا هستن، این واژه را، آن هم به ندرت، به کار می‌برند. برخی افراد خبره حوزه محتوا و رسانه، بر این باورند که استفاده از این لغت، فهم مطلب را دشوار و درک مفاهیم را پیچیده کرده و انتقال اطلاعات را برای نویسنده مشکل می‌کند.


ارزش محتوا
مؤلف یا ناشری که برای اولین بار، اطلاعاتی را تولید و منتشر می‌کند، ممکن است در قبال ارزش موجود در تمام محتوای مطلب، مسئولیت نداشته باشد؛ مثلاً ممکن است بخشی از یک مقاله یا یک خبر، نقل قولی از یک فرد، کتاب یا وب‌سایت دیگر یا حتی برداشتی آزاد از نتایج یک تحقیق باشد. در این‌صورت، ارزش محتوای مقاله اقتباسی، ممکن است بسیار متفاوت با ارزش محتوای مقاله اصلی باشد. به این معنا که ممکن است مقاله اصلی معتبر باشد اما مقاله اقتباسی از اعتبار کافی برخوردار نباشد؛ یا بالعکس؛ بنابراین، اگر محتوای منبع اصلی نادرست باشد، از لحاظ حقوقی نمی‌توان نویسنده مقاله اقتباسی را به دلیل رجوع به مقاله‌ای که اشتباه است، بازخواست کرد.

این امکان برای همه وجود دارد که نتایج مدنظر خود را از محتوا بگیرند و ارزش‌های جدیدی بر پایه اطلاعات درون محتوای ارائه شده، ایجاد کنند که به فکر مالک اصلی محتوا نمی‌رسیده است؛ این رخداد را نوآوری می‌نامد. نوآوری، فرد را قادر می‌سازد که با پردازش اطلاعات به شیوه‌ای متفاوت یا حتی خلق مفاهیم جدید، محتوای تازه‌ای ایجاد کرده و مرزهای دانش را گسترش دهد.

ذکر این نکته ضروری است که لازم نیست همیشه، تمام اطلاعاتی که در محتوا قرار دارد، خلاقانه تولید شده باشد یا تغییری نوآورانه داشته باشد. با توجه به پیشرفت‌های فناورانه‌ای همچون تلفن‌های همراه هوشمند که در اختیار میلیونها نفر در سراسر جهان قرار دارند یا سنسورهای هوشمندی که به صورت خودکار، اتفاقات پیرامون خود را ذخیره و بازنشر می‌کنند، اطلاعات در کسری از ثانیه، در گستره‌ای عظیم منتقل می‌شوند و ممکن است به نظر برسد محتوا جدید دائماً در حال تولید است. وب‌سایت یوتیوب یا شبکه اجتماعی فیسبوک بهترین نمونه از رسانه‌ها و فناوری‌های اطلاعاتی جدیدی هستند که امکان بازنشر محتوا را توسعه داده و سرعت بخشیده‌اند.
 

تأثیرات تکنولوژی بر روی محتوا
فناوری‌های تولید و انتقال رسانه، می‌توانند قالب‌ها و انواع محتوا را با نوآوری، ترکیب و ... تغییر دهند تا نیازهای جدید برای مخاطبین مختلف را تأمین کنند. مثلاً اینفوگرافیک نوعی رسانه جدید است که محتوای متنی و تصویری (و گاهی اوقات، لینکها و دستورهای HTML) را با هم ترکیب کرده و به مخاطب منتقل می‌کند.

گاهی اوقات در خلال همین تغییرات و توسعه‌ها، ارزش‌های مهم و بزرگی برای محتوا ایجاد می‌شود. مثلاً در مقاله هفت فاکتور اساسی در رابط کاربری تجارت الکترونیکی ذکر شده است که برخی انواع محتوا، دارای طول عمر محدود هستند و این مطلب نشان می‌دهد که تغییر در فناوری، تأثیرات مهمی بر روی محتوا دارد تا حدی که سودمندی محتوای منتقل شده، ممکن است فقط چند ساعت یا چند روز دوام داشته باشد و پس از آن، محتوا کارآمد و سودمند نباشد.[۳]

در دنیای امروز، تأکیدی که بر سرعت انتشار محتوا، نحوه استفاده مجدد و اقتباس از محتوا، در دسترس بودن محتوا در گستره‌ای وسیع و مواردی از این دست وجود دارد، از تأکید برای تولید محتوای جدید پیشی گرفته است. به این معنا که برای مؤلفین و ناشران یک محتوای اصیل و بکر، اهمیت انتشار گسترده و سریع محتوا، بیش از اهمیت این موضوع است که محتوا صرفاً تولید شود.

به زبان دیگر، محتوایی که تولید شود، اما در سطح وسیع منتشر و دیده نشود، کارآمد نیست؛ که البته استثناءهایی نیز در این زمینه وجود دارد. مثلاً محتوای امنیتی که برای دولت‌ها اهمیت دارد، محتوای فوق تخصصی که مخاطبین آن عموم مردم نیستند، محتوایی شخصی که جزو حریم خصوصی افراد محسوب می‌شود و... .

به همین دلیل است که می‌بینیم برخی از شرکت‌هایی که سابقاً بر روی انتشار کتب فعالیت می‌کردند، اکنون بر روی پایگاه‌های داده�" غول‌آسا و پرتال‌های اطلاع‌رسانی عظیم و انتشار محتوا در وب فعالیت می‌کنند تا محتوای موجود در منابع متعدد را از طریق کانال‌های ارتباطی و رسانه‌های نوین، به سرعت در اختیار انبوه مخاطبان در سراسر دنیا، بگذارند.

 

۹ نکته کلیدی برای تولید محتوای جذاب برای مخاطبان
۱- اولین جمله، نیروی محرکه‌ای برای خواندن محتوای شما است.

قانون اینرسی در مطالعه نیز صادق است. هر چه مخاطب بیشتر می‌خواند، از تمایل و نیرویش برای خواندن ادامه مطلب کاسته می‌شود. دوست دارد که به انتهای مطلب برسد و مطالعه را تمام کند.

اما مخاطبی که جذب مطلب شده باشد، به راحتی آن را رها نمی‌کند و تا انتها پیش می‌رود. جمله اول همان نیرویی است که خواننده را تا آخر محتوا می‌رساند؛ هرچه قوی‌تر باشد، اثرگذاری بیشتری خواهد داشت.

 

 ویژگی‌های انتخاب ماهرانه برای جمله ابتدایی
لزومی ندارد که جمله اولیه شما دقیقاً با عنوان و یا موضوع مطلبی که می‌خواهید در ادامه به آن بپردازید در ارتباط باشد. بیشتر از هر چیز باید هدفتان جلب توجه و انگیزه مخاطب به خواندن محتوا باشد. سه ویژگی زیر، ویژگی‌هایی است که استفاده از آن‌ها در جملات ابتدایی مؤثر است.

مختصر نویسی
اگر به متن‌های نگارنده‌های حرفه‌ای نگاهی بیندازید، خواهید دید که جملات ابتدایی را معمولاً کوتاه انتخاب می‌کنند. حتی گاهی از عبارت کوتاهی به‌جای جمله استفاده می‌کنند و یا با استفاده از یک جمله تکمیل‌نشده، خواننده را به خواندن جملات بعدی دعوت می‌کنند.

گفت‌وگو
شروع متن با بیان مکالمه بین دو نفر و یا به‌صورت گفت‌وگوی مستقیم با خواننده می‌تواند به گیرایی محتوای شما اضافه کند. حس ارتباط و صمیمیت را منتقل کند و یا خواننده را در فضای احساسی جدیدی وارد کند.

جملات مبهم و یا سؤال‌برانگیز
اگر جملات ابتدایی شما دربرگیرنده سؤال باشد و یا ابهامی در جمله وجود داشته باشد، احتمال اینکه خواننده به خواندن ادامه مطلب ترغیب شود، بیشتر خواهد بود.

 

۲- نگارش پاراگراف اول، تأثیرگذارترین قسمت محتوا، را با دقت انجام دهید.
در پاراگراف ابتدایی نوشته‌هایی که بیشتر اهداف آموزشی دارند، سعی کنید مخاطب را در جریان کلیت موضوع مورد بحث در آن متن قرار دهید. در نگارش این سبک مطالب، ضمن حفظ جذابیت و بیان اهمیت محتوا، باید چارچوب خوبی برای نوشتار خود ارائه دهید، تا خواننده بداند در ادامه با چه موضوعاتی روبه‌رو خواهد شد.

البته در نوشته‌هایی که جنبه بازاریابی محتوا در آن‌ها پررنگ‌تر است، نکته بالا همیشه صادق نیست. ولی آنچه لازم است انجام دهید، این است که فضای محتوای خود را به سمت موضوع اصلی هدایت کنید تا خواننده سردرگم نشود و بداند کلیت موضوع چیست.


۳- با برقراری ارتباط فردی با خواننده، به جذابیت متن خود اضافه کنید.
هدف از انتشار محتوا برقراری ارتباط و آشنایی مخاطب با شما و محصولات شما است. بنابراین در صورتی خواننده جذب نوشته شما می‌شود که تمایل شما به برقراری ارتباط را از محتوا درک کند. برقراری ارتباط یک نیاز طبیعی است. خواننده در صورتی به خواندن ادامه محتوا مشتاق خواهد بود که او را مخاطب قرار داده باشید، محترم شمرده و به این نیاز پاسخ داده باشید.

برای برقراری ارتباط مؤثر با خواننده، فردی را به‌عنوان خواننده نوعی در ذهن خود در نظر بگیرید. به این فکر کنید که این فرد احتمالاً چه شغلی دارد و چندساله است؟ در نظر گرفتن همه این نکات به شما در نگارش مناسب کمک می‌کند.

چند نکته تجربی که بهتر است در نوشتار مکالمه‌ای به آن توجه کنید:

از قرار دادن فضای سفید در نوشتار غافل نشوید.

این کار ضمن خسته نکردن ذهن خواننده، به توجه او به مطلب اضافه می‌کند. ضمن رعایت اختصار در نوشتن محتوا که قبلاً به آن اشاره کردیم، گاهی سعی کنید جمله جدید را از سر سطر شروع کنید.

از کلمات ساده استفاده کنید.

فراموش نکنید که هدف، جلب مخاطب برای مطالعه کامل محتوا است. قرار نیست دایره لغات خود را به رخ دیگران بکشید.

خواننده ر ا با ضمیر دوم‌شخص خطاب کنید.

این روش، توجه بیشتر شما را به خواننده نشان می‌دهد و باعث می‌شود مخاطبانتان به خواندن نوشتار شما ترغیب شوند.

برای ایجاد هماهنگی ذهنی مخاطب (harmonizing) با محتوا نکات زیر را در نظر بگیرید:

دقت: در مطلب خود از آمار و ارقام و یا قوانین اثبات‌شده استفاده کنید.

جذابیت: مثل یک داستان جذاب و چالشی که مخاطب را با خود همراه می‌کند و مخاطب را تا انتهای داستان همراه خود می‌برد، محتوا تولید کنید.

آموزنده: با آموزش نکات علمی یا تجربی در هر زمینه‌ای، محتوای خود را ارزشمند کنید.

۴- با برانگیختن کنجکاوی، خواننده را به مطالعه تا انتها دعوت کنید.
با ایجاد سؤال برای خواننده و برانگیختن حس کنجکاوی او می‌توانید او را تا انتهای متن مشتاق نگه دارید. اگر چاشنی کنجکاوی را به محتوای خود اضافه نکنید، خواننده کمی بعد از شروع متن، هیجان خود را از دست می‌دهد و خواندن محتوا را رها می‌کند. شما می‌توانید از تئوری “دانه کنجکاوی” در این زمینه استفاده کنید.کاربرد این تئوری به این صورت است که در انتهای هر تعداد از پاراگراف‌های متن، یک جمله کوتاه قرار دهید. آن جمله باید حاوی دلیلی برای خواندن پاراگراف بعد باشد. این جملات کوتاه می‌توانند مشابه جملات زیر باشد:

توضیح می‌دهم!
اما دلایل بسیاری وجود دارد!
بالاخره به قسمت هیجان‌انگیز ماجرا رسیدیم.
اما این پایان راه ما نبود.
ولی ما شکست را نپذیرفتیم.

این یک تکنیک خوب برای همراه نگه داشتن خواننده است که می‌توانید از آن استفاده کنید.


۵- در بیان نوشته‌هایتان یک سیر منطقی در پیش بگیرید.
خود را جای خواننده بگذارید و ببینید با مطالعه این محتوا چه سؤال‌هایی ممکن است برایتان پیش آید. سعی کنید پاسخ به آن سؤال‌ها را نیز به متن خود اضافه کنید. مخصوصاً برای معرفی محصولات و خدمات، این نکته بسیار تعیین‌کننده است. مهم است که بتوانید سؤالات احتمالی را پیش‌بینی کنید و یا اطلاعاتی از مشتری در این رابطه تهیه کنید و جواب‌های حساب‌شده و دقیق و کامل را، در محتوای خود بگنجانید. به یاد داشته باشید که محتوایی جذاب است که همیشه یک قدم از ذهن خواننده جلوتر باشد.

۶- در تولید محتوا از اعداد استفاده کنید.
بنا به پژوهشی که در مدرسه کسب‌وکار استنفورد انجام شد، استفاده از اعداد مخصوصاً در عنوان بسیار مؤثر است. بهتر است به‌جای نوشتن اعداد به فارسی از نمایش عدد به‌صورت ریاضی استفاده کنید. همچنین آمارها نشان می‌دهند که هر چه عدد به‌کاررفته در عنوان بیشتر باشد، نرخ کلیک بیشتر می‌شود.


۷- محتوای متنی کمیاب بنویسید.
در تیم تاکیپی متشکل از جمعی از نویسندگان محتوا و کپی رایترهای خوب، تحقیقاتی درباره اینکه چه پست‌هایی در شبکه‌های اجتماعی بیشترین طرفدار و نشر مجدد را دارد، انجام شد. نتیجه این تحقیق نشان داد که استفاده از کلمات منفی مخصوصاً در عنوان محتوا، توجه مخاطبان بیشتری را جلب می‌کند. جمله “۱۰ کار که در تابستان نباید انجام دهید!” نمونه‌ای ساده است که این ترفند را نشان می‌دهد.


۸- محتوای تعجب‌آمیز تولید کنید!
تفکر خارج از چارچوب می‌تواند محتوای شما را به اثری خارق‌العاده تبدیل کند. این روش ضمن جلب‌توجه مخاطب، او را به دنبال کردن مطلب ترغیب می‌کند. بر اساس تحقیقات پژوهشگران در زمینه‌های روانشناسی، تأثیر محتوا یا هر چیز پیش‌بینی‌نشده به‌مراتب بیشتر از چیزهایی است که برایمان قابل پیش‌بینی است. بنابراین از قدرت شگفت‌زده کردن مخاطب استفاده کنید. فراموش نکنید حتی اگر نظر مخاطب، این باشد که به موضوع شما علاقه‌مند نیست و یا موضوع دیگری را بیشتر دوست دارد، تحقیقات نشان می‌دهد که خارق‌العاده نویسی توجه او را به نوشته شما بیشتر از نوشته عادی با موضوع موردعلاقه‌اش جلب خواهد کرد.

۹- در ویرایش متن را مختصر کنید و منظور خود را در کلمات کمتری بگنجانید.
ویرایش جزء مراحل مهم کپی‌رایتینگ است. کپی‌رایترهای ماهر زمان زیادی را صرف ویرایش متن‌های خود می‌کنند. بارها آن را می‌خوانند و تغییر می‌دهند. سعی می‌کنند که دقیقاً همان منظورها را در جملات کوتاه‌تر بیان کنند. خیلی مواقع اکثر نکاتی که گفتیم در تولید یک محتوا محقق نمی‌شود و درواقع با ویرایش مکرر آن است که می‌توانید این ویژگی‌ها را به متنتان اضافه کنید.

۲ راهکار مفید جهت مختصر نویسی در تولید محتوا
ترکیب جملات
خیلی اوقات می‌توان کلمات چند جمله را با حفظ چند کلمه کلیدی که منظور را منتقل می‌کند ترکیب کرد. حذف افعال به قرینه نیز مؤثر است.


حذف کلمات تکراری و یا هم‌معنی
تکرار معانی ذهن خواننده را خسته می‌کند.

 

روشهای تولید محتوای مبتنی بر سئو
1) داشتن ایده برای تولید محتوا
اولین قدم ایجاد ایده تولید محتوا می باشد. در ابتدای کار موضوع وب سایت و مقالات باید مشخص شود و بعد براساس آن، تولید ایده و یک موضوع جدید صورت پذیرد. اصولاً ارائه قیمت تولید محتوا پارامترهای مختلفی دارد و در یک شرکت تولید محتوا همواره پذیرش سفارش تولید محتوا با مد نظر قرار دادن کلیه این موارد انجام می گردد.

2) تهیه لیست کلمات کلیدی
یکی از دلایل فنی که به تولید محتوای دیجیتال پرداخته می شود، به کار بردن کلمات کلیدی داخل وبسایت میباشد. جهت تهیه لیست کلمات کلیدی که نیاز به برنامه ریزی روی آنها هست باید نوشتن و تهیه لیست انجام گردد. جهت نیل به این هدف، ابزارهای سئو برای تولید محتوا مورد استفاده قرار می گیرند تا کلمات و عبارت مرتبط که بیشترین جستجو را دارند یافت شوند.

3) استفاده از ابزارهای تولید کننده عبارت مرتبط با کلمات کلیدی
غیر از گوگل، ابزارهای بسیاری وجود دارند که با توجه به کلمه کلیدی ، عبارت مورد نظر را تولید می کنند. یکی از ابزارها و وبسایتها ubersuggest است که بهترین عبارتهای که دارای بیشترین میزان جستجو هستند را نشان میدهد. در شرکتهایی که بصورت تخصصی اقدام به فروش تولید محتوا می نمایند همواره از کمک ابزارهای تولید محتوای دیجیتال جهت کاهش هزینه تولید محتوا و ارائه خدمات تولید محتوا بهتر استفاده می گردد.

4) نوشتن عنوان در تولید محتوای گیرا و جذاب
متاسفانه یکی از بزرگترین اشتباهاتی که افراد تازه در نوشتن محتوای خود می کنند، عنوان محتوای خود را دست کم میگیرند یا یک عنوان کلی می نویسیند مانند " روشهای افزایش بازدید وبسایت " این عنوان علاوه براینکه تکراری می باشد مخاطبان کمتری به خود می گیرد. عنوان مهمترین بخش است زیرا درعنوان می توانید کلمات کلیدی و یا عبارتهای مهم را به طور هوشمندانه به کار ببرید و از همه مهمتر اینکه این عنوان است که کاربر را جذب می کند لذا نوشتن آن دقت بسیاری می طلبد.

5) محتوای وبسایتهای رقیب خود را چک کنید
قبل از تولید محتوا، مقالات وبسایتهای رقیب باید بررسی شود و کاستی هایی که در تولید محتوا آنها وجود دارد باید در بخش محتوای وبسایت رفع گردد. اگر اصلا درحوزه کاری خاصی مقاله خوبی وجود ندارد، این کاملا به نفع صاحبان آن سایت می باشد و لازم نیست که تلاش زیادی برای بالا آمدن وبسایت نمایند.

6) درنظر گرفتن نیاز کاربر در تولید محتوا
مخاطب اصلی محتوای وبسایت، کاربران می باشند پس باید محتوایی تولید گردد که نیاز های آنها، مسائل روزانه و تمامی ویژگی هایی که به دنبالش هستند را مورد پوشش قرار دهد. کاربران، ساعت های زیادی را در اینترنت تلف می کنند تا بتوانند مطلب مورد نیاز خود را پیدا کنند، اگر یک وبسایت بتواند نیازهای اصلی آنها را از طریق تولید محتوا مورد پوشش قرار دهد، میتواند به یک منبع معتبر تبدیل گردد.

7) عدم پرداختن سطحی به موضوع اصلی
یکی از مشکلات اصلی اکثر مقالات وبسایتها این است که مطالب کاملا تیتروار و بدون بیان جزییات مطرح می شود. جزیی پرداختن به موضوع اصلی باعث تمایز یک وبسایت در مقایسه با دیگر رقبا می گردد.

8) در چند مقاله متفاوت به بررسی موضوع بپردازید
گاهی بعضی از موضوعات هستند که چند جنبه برای توضیح دارند اما با یک موضوع یکسان. لذا در هر مقاله، روش ها و ایده های مختلف قابل توضیح خواهند بود. البته این نکته باید در نظر گرفته شود که ایده ها باید دارای جنبه های مختلفی باشند نه اینکه دنباله هم باشند.

9) نوشتن مخالف نظر دیگران
بطور مثال اگر اکثراً راجع به فواید یک موضوع می نویسند، راجع به مضرات آن نوشته شود، ایجاد تمایز و جلب توجه بیشتری جهت مورد مطالعه قرارگرفتن مطلب می نماید. این نوع مقالات نشان میدهد که توجه به نکاتی شده است که دیگران اهمیت نداده اند و سبب تمایز با دیگران می شود. به این موضوع در دنیای تولید محتوا "تکنیک خوانده شدن مقاله "می گویند.

10) تهیه لیست مقالات تولید شده
یک لیست کامل از تمامی مقالات تولیدی وب سایت باید تهیه شود. مزیت اینکار ایجاد بک لینک، به بقیه بخش ها می باشد.

11) قرار دادن بهترین مقالات تولیدی دیگر وب سایت ها
همیشه هستند افراد متخصصی که برای دیگر وبسایتها می نویسند. قرار دادن مقالات این افراد در وب سایت با ذکر منبع در بخش مقالات بصورت هفتگی یا ماهانه، تکنیک بسیار خوبی است. البته منظور کپی کردن نیست بلکه انجام این عمل به شیوه و نگارشی متفاوت است. این کار باعث می شود که سایت های رقیب، اقدامی مشابه انجام دهند که سبب لینکدهی به سایت می گردد.

12) تولید محتوا بر اساس نیاز آموزشی
همیشه مردم دنبال جواب سوال "چگونه " هستند پس باید در تولید محتوا به اینگونه سوالات پاسخ داده شود. خیلی از کاربران هستند که دارای ایده های آموزشی می باشند، لذا می توان با کمک آنها یک مقاله آموزشی تولید کرد و متعاقباً به آنها کمک کرده اید که مطلب و محتوای آنها در اینترنت نمایش داده شود. یک مزیت این روش ایجاد برند سازی است چرا که نویسندگان محتوای شرکت شما، در رزومه کاری خود اسم شرکت و وبسایت شما را ذکر می کنند. کسانی که مبادرت به تولید محتوای دیجیتال می نمایند از نرم افزار تولید محتوای آموزشی نیز بهره می برند.

13) عنوان کردن تمامی رازها و افسانه های کسب وکار
هر کسب و کاری برای خود دارای رازها و افسانه های زیادی است که گاهی این مسائل باعث اشتباه کاربر و اطلاع نادرست به آنها می شود. وب سایتی موفق است که تمامی این رازها و شایعات را بیان کند و در رد یا اثبات آنها بکوشد.

14) بروزرسانی فرمت مقالات در تولید محتوا
همیشه راه های جدید تولید محتوا ایجاد می شود. یک بازاریاب محتوا، اطلاعات خود را در این زمینه را باید به روز کند. بهترین نقطه شروع هم مقالات قدیمی و بازنشر مجدد آنها است البته به طوری که لینک آدرس عوض نشود یا موضوع اصلی مقاله تغییر نکند. امروزه تولید اینفوگرافیک یا عکس بیشترین تاثیر را برمخاطب دارد، همچنین نوع فونت هایی هم که استفاده می شود بر میزان خوانایی تاثیر بسزایی دارد.

15) سئو مکانیکی
هنگامی که تولید محتوا تمام می شود، کار و وظیفه اصلی شروع می شود. نوشتن محتوا براساس سئو باید انجام پذیرد. یعنی تمامی تکنیک ها مانند به کاربردن کلمات کلیدی، عنوان ها و چگالی براساس آخرین الگوریتم سئو می بایست رعایت گردد.

16) رعایت کامل نکات نگارشی در تولید محتوا
یکی از نکات پایه و اولیه ای که باید قبل از انتشار مطلب به آن توجه ویژه نمود، نکات نگارشی است. به کار بردن صحیح این نکات مانند ویرگول، کاما و نقطه وغیره از اهمیت ویژه ای در تولید محتوا برخوردار است. به کار بردن اشتباهی هرکدام از این قواعد، باعث کج فهمی مطلب توسط خواننده می شود و تمامی زحمات شما را هدر می دهد.

17) مطالب طولانی بنویسید
اندازه یک محتوای استاندارد برای وبسایت، بین 2 تا 3 هزار کلمه می باشد. حداقل تعداد کلمه ای که میتوانید به کار ببرید 500 کلمه است.اگر مطلب شما کمتر از 500 کلمه باشد، از نظر گوگل ممکن است جریمه شوید و اگر بیشتر از 4 هزارکلمه باشد، بهتر است آن را در دو مقاله تقسیم کنید.

18) متا تگ ها عنوان مقاله را جدی بگیرید
اولین قسمتی که توسط گوگل خوانده می شود، متا تگ عنوان می باشد. پس باید مناسب با متن بنویسید چون اگر گوگل متوجه شود که عنوان شما هیچ ارتباطی با محتوای شما ندارد، وبسایت شما را جریمه خواهد کرد.

19) متا تگ توضیحات را فراموش نکنید
این متاتگ هم مانند عنوان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و به بهینه سازی رتبه وبسایت شما کمک بسیاری می کند. وقتی که وبسایت شما توسط موتور جستجو در صفحه نشان داده می شود، توضیحات شما، زیر عنوان سایت شما نشان داده می شود. در مقاله های کمتر از 500 کلمه نوشتن این متاتگ الزامی است اما در اکثر مقالات اگر هم ننویسید، خود گوگل متوجه می شود و به نوعی تولید می کند.

20) استفاده صحیح از کلمات کلیدی
هیچ موردی مانند کلمات کلیدی، نمی تواند رتبه وبسایت شما را خراب کند. متاسفانه اکثر تولیدکنندگان محتوا فکر می کنند هر چه بیشتر کلمه کلیدی را استفاده کنند، شانس نشان دادن مقاله آنها بیشتر است. براساس چگالی کلمات کلیدی، متوسط استفاده هر کلمه، 2 الی 3 درصد کل کلمات در یک مقاله می باشد.


21) عدم استفاده از تکنیک های کلاه سیاهی در تولید محتوا
گوگل اصلا تکنیک های کلاه سیاهی را دوست ندارد و سریعا متوجه شده و هر وبسایتی را که از این تکنیک ها استفاده کرده باشد مورد جریمه گوگل قرار می گیرد.


22) ایجاد لینک های داخلی بین صفحات وب سایت
شما زمانی که یک صفحه ای را ایجاد می کنید، بعد از مدتی توسط گوگل ایندکس می شود. اگر این صفحه بعدا خوانده نشود، رتبه ای که وبسایت شما توسط این صفحه بدست آورده است، کم کم از بین میرود پس شما باید با استفاده از تکنیکهایی مجدد این صفحه را به گوگل نشان دهید و بهترین تکنیک ایجاد لینک های داخلی بین صفحات است مخصوصا بین مقاله های مختلف.

23) معرفی منبع و لینک به آن
اگر مقاله خود را از وبسایتی دیگر رونوشت کرده اید، بهتراست منبع آن را ذکر کنید و لینک به منبع آن را قرار دهید تا توسط گوگل جریمه نشوید و اینکه کاربر به شما اطمینان می کند که محتوای تولیدی شما دارای اعتبار می باشد.

24) شکل و زیرعنوان را فراموش نکنید
در تولید محتوا باید به چند نکته دقت داشته باشید : اول اینکه نوشتن متن خالی باعث اذیت شدن کاربر می شود و میتوان گفت که اصلا متن شما به هیچ وجه خوانده نمی شود. باید سعی کنید متن خود را بشکنید و برای هر قسمت یک زیرعنوان جداگانه و عکس به کار ببرید چون باعث بهتر خوانده شدن متن می گردد و کاربر متن شما بهتر درک میکند.

25) محتوای شما باید در گوشی موبایل به درستی نشان داده شود
امروزه اکثرا کاربران از طریق گوشی موبایل خود به اینترنت متصل می شوند پس محتوای شما باید به خوبی در گوشی ها نمایش داده شود. مهمترین بخش اندازه قلم متن می باشد.

26) ترجمه از منابع معتبر
یکی از روش های تولید محتوا ترجمه مطالب از سورس اصلی است. در این روش محتوای جدید با مطالعه از منابع متنوع و متناسب با موضوع محتوا جمع آوری می شود. در سال های اخیر سایت ها و ژورنال های انگلیسی، آلمانی و فرانسوی به یکی از سورس های معتبر جهان تبدیل شده است. محتوا نگارهای حرفه ای با مطالعه این منابع و سایر منابع مرتبط محتوای مورد نظر را گردآوری و ترجمه می کنند. جالب است بدانید این روش یکی از پرکاربردترین روش های تولید محتوا است و 90 درصد وب سایت های ایرانی هم از این روش استفاده می کنند.

27) تولید محتوای تطبیقی
در این روش از تولید محتوا که با هدف ارائه یک موضوع در ارتباط است؛ محتوا نگار سعی می کند موضوعات را بطور شفاف برای مخاطب توصیف کند خلاقیتی که در این روش از تولید محتوا است مقابله ای بودن آن است. نویسنده می آید تفکر انتقادی را در مقیاس بزرگتری جلو می برد. نکته جالبی که این نوع از نگارش دارد متنوع بودن منابع است نویسنده فقط به یک منبع تکیه نمی کند بلکه با هوشیاری و بهره گیری از قدرت نویسندگی طرح مسئله می کند و مطالب را ارائه می کند. مخاطب می تواند با مقایسه و مقابله مطلبی که می خواند تصمیم گیری کند.

28) محتوای خلاقانه
نویسنده های که در شاخه ادبیات و داستان نویسی فعالیت می کنند؛ طبیعتاً از هوش و استعداد محتوانگاری برخوردارند. در بعضی موارد بخاطر کمبود منابع و نوشته ها، نویسنده خود محتوا می نویسد، چرا که تفکر خلاق مهم ترین و کلیدی ترین مهارت در این نوع از محتوا است.

29) تولید محتوای تصاویر
افراد مختلف از عکس های مختلف با توجه به هوش و خلاقیتشان برداشت های مختلفی دارند. تولید محتوای منحصربفرد حائز اهمیت است. این روش چون کمی دشوار است در کارهای تبلیغاتی کاربرد دارد.

30) آمار و نظرسنجی و تحقیق
در بعضی مواقع یک نظر سنجی ساده و یا تحقیق می تواند ایده های جدیدی برای نوشتن یک محتوای تازه، خلق کند.

31) ایجاد امکان پرسش برای کاربران
در این روش توصیه می شود که مدیران سایت یک بخش پرسش و پاسخ برای جمع آوری نیاز های کاربران سایت خود داشته باشند. این روش یکی از ساده ترین روش های تولید محتوا است زیرا به سادگی و توسط خود کاربران, ایده ی محتوای جدید در ذهنتان ایجاد می شود. این نوع از محتوا در تمامی سایت های شرکت های بزرگ‌ گذاشته می شود و هدف روشن سازی مخاطب را دارد. در سایت های خارجی صفحه FAQ می گویند؛ در ایران‌ هم به عنوان صفحه سوالات متداول رایج شده است که ترجمه عبارت انگلیسی frequantly asked question است. اگر سایت شما صفحه سوالات متداول را ندارد برای کاستن از میزان مکاتبه های خود و بهینه سازی زمان و همچنین افزایش پرستیژ کسب و کارتان حتما این صفحه را طراحی کنید.

32) باز نویسی محتوا (article snipping)
بسیاری از محتوا های موجود در فضای اینترنی و سایت ها گنگ و برای مخاطب معنی دار نیستند. نوشتن یک مهارت است و نویسنده ها حرفه و شغل شان نوشتن است. در دنیایی که در جهت تخصص گرایی پیش می رود، شرکت ها ناگزیرند کار هایشان را به افراد متخصص بسپارند. و این یکی از راز های موفقیت در فضای رسانه ای و کسب و کار های اینترنتی است.

33) خود را معرفی کنید
برای کاربری که برای بار اول مقاله شما را می خواند، خیلی مهمه که بداند شما کی هستید؟ بهتر است در بخشی از مقاله، شرکت و خدمات خود را معرفی کنید مثلا می توانید برای مثال از شرکت خود استفاده کنید و تجربیات خود را قرار دهید، چون هم مثال را برای کاربر ملموس تر کرده اید و همچنین خود را معرفی کرده اید.

34) مقالات مرتبط را بخش بندی کنید
یکی از استراتژی های تولید محتوا این است که هر محتوا و مقاله ای که ایجاد می شود، در یک بخش قرار گیرد چون هم کاربر میتواند با توجه به علاقه خود وارد بخش مربوطه شود و هم لینک دهی داخلی آن آسان تر است. (pafcoerp)


منابع و مراجع


"youtube website".
"facebook website".
Rayport J, Jawoski B. تجارت الکترونیکی, McGraw-Hill/Irwin: 2000, شابک ‎۰-۰۷-۲۴۶۵۲۱-۲.

https://fa.wikipedia.org

https://faramohtava.com

http://wikimohtava.com

https://webramz.com

https://pafcoerp.com

https://college.tapsell.ir

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  سه درس روابط‌عمومی از مدیریت بحران


  چگونه رسانه‌ها و روابط‌عمومی می‌توانند در شرایط جنگی به پیروزی کمک کنند؟


  بهترین راه برای تحقق رویاهای‌تان این است که از خواب بیدار شوید


  گیمیفیکیشن در روابط‌عمومی


  راهنمای کوتاه بحران


  6 مشکل پیش روی روابط‌عمومی در جهان معاصر


  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی


  4 رفتار کمتر شناخته شده رهبری برای تسلط بر موفقیت


  نحوه استفاده از گردشگری در روابط‌عمومی


  ارتباطات ترکیبی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد