درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    یایگاه امکانات  
دوشنبه، 28 بهمن 1398 - 23:06   

کتاب «سواد رسانه ای، از الف تا ی» منتشر شد

  کتاب «سواد رسانه ای، از الف تا ی» منتشر شد


ادامه ادامه مطلب یک

سرقت اطلاعات شخصی میلیون ها آمریکایی از اکوئیفکس توسط چین

  سرقت اطلاعات شخصی میلیون ها آمریکایی از اکوئیفکس توسط چین


ادامه ادامه مطلب دو

ادعای پایه‌گذار فیس‌بوک در مبارزه با اطلاعات جعلی

  ادعای پایه‌گذار فیس‌بوک در مبارزه با اطلاعات جعلی


ادامه ادامه مطلب سه

فراخوان حمایت مالی از "شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران"

  فراخوان حمایت مالی از "شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران"


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  کتاب «سواد رسانه ای، از الف تا ی» منتشر شد
  کتاب سال روابط عمومی ایران منتشر می شود
  کتاب "آره، 50 اسرار تازه ترغیب" بزودی منتشر می شود
  فراخوان حمایت مالی از "شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران"
  محل کارتان استرس دارید؟
  مصرف کنندگان می گویند تبلیغات با توجه به علایق و رفتار آنلاین آنها شخصی شود
  اعتماد به بازار سرمایه، مرهون تلاش روابط عمومی ها / صیانت از اعتماد سرمایه گذاران، وظیفه همگانی
  گزارش اعتماد سنج ادلمن سال 2020 منتشر شد/ مردم به هیچ یک از چهار مؤسسه اجتماعی دولت، تجارت، تشکل های مردم نهاد و رسانه ها اعتماد ندارد
  مردم به افرادی که به چشم نگاه می کنند اعتقاد دارند
  ترس از شادی و خوشبختی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 41482صفحه نخست » تازه های شبکه روابط عمومیجمعه، 4 بهمن 1398 - 16:44
اعتماد
اعتماد بنیادی نگرشی است که فرد نسبت به خود و دنیای پیرامون خود دارد و موجب تقویت این احساس می‌شود که افراد و امور دنیا قابل‌اعتماد و دارای ثبات و استمرار هستند.
  

/'e'temAd/
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| مترادف اعتماد: اتکا، استظهار، استواری، اطمینان، پشتگرمی، تکیه، توکل، ثقه، دلگرمی، وثوق.
برابر پارسی: استواری، باور، پشتگرمی، سپردن، واگذاری، واگذاشتن.

معنی اعتماد در لغت نامه دهخدا
اعتماد. [اِ ت ِ] (ع مص) بشب سیر کردن گرفتن، یقال: اعتمد لیلته؛ بشب سیر کردن گرفت. (منتهی الارب) (ناظم الاطباء). بشب بر مرکب سیر سوار شدن. (از اقرب الموارد) (از متن اللغة). || تکیه نمودن برکسی. (منتهی الارب) (از ناظم الاطباء) (از متن اللغة). تکیه کردن. (آنندراج) (تاج المصادر بیهقی). به پشت تکیه کردن بچیزی. (از کشف از غیاث اللغات). تکیه کردن بر. (فرهنگ فارسی معین). تکیه کردن بر دیوار. (از اقرب الموارد). پشت دادن. اِتِّکاء. اِتِّکال. اِرتِکاء. عِوَل. (یادداشت مؤلف). || سپردن و گذاشتن بر کسی و اعتماد کردن. یقال: اعتمدت علیه فی کذا؛ سپردم و گذاشتم بر وی و اعتماد کردم. (از منتهی الارب). سپردن و گذاشتن بر کسی و اعتبار کردن. (ناظم الاطباء). واگذاشتن کار بکسی و سپردن چیزی را بکسی. (فرهنگ فارسی معین). واگذاشتن کار بکسی. (آنندراج). || (اِمص) سپردن چیزی را بکسی از روی صداقت و راستی. (ناظم الاطباء). کار بکسی بازگذاشتن. (آنندراج). واگذاشتن کار بکسی. (فرهنگ فارسی معین). || قصد کردن. (از متن اللغة) (المصادر زوزنی) (تاج المصادر بیهقی). || تورک، یعنی تکیه کردن بر سرین. (از متن اللغة). || اتکاء کردن بر کسی در حاجتی. (از متن اللغة) (از اقرب الموارد). || (اصطلاح نحو) آمدن اسم فاعل و اسم مفعول بعد از موصوف خود باشد. مؤلف کشاف اصطلاحات الفنون آرد: نزد نحویان اعتماد اسم فاعل و اسم مفعول آن باشدکه بعد از مصاحب یعنی موصوف خود درآیند و مصاحب اسم فاعل و اسم مفعول مبتدا یا موصول یا موصوف و یا ذوالحال است و اعتماد اسم فاعل و اسم مفعول بر همزه و ماء نافیه نیز آن است که بعد از آنها آیند. (از کشاف اصطلاحات الفنون). || در اصطلاح متکلمان نوعی کیف ملموس است که حکما آنرا «میل » گویند. صاحب کشاف اصطلاحات الفنون آرد: شیخ «میل» را که متکلمان آن را اعتماد گویند، چنین تعریف کرده است: چیزی است که موجب حالت مدافعه در جسم گردد و از حرکت به یکی از جهات مانع نشود، و بنابراین امر مزبور علت مدافعه و بقولی نفس مدافعه است و بنابراین نوعی از کیفیات ملموس باشد. و در وجود آن میان متکلمان اختلاف است، استاد ابواسحاق اسفراینی و پیروان وی آنرا نفی می کنند و معتزله و بسیاری از اصحاب ما مانند قاضی وجود آنرا بالضرورة ثابت میدانند و انکار آنرا قسمی مکابره با محسو ...
 

معنی اعتماد به فارسی
اعتماد
تکیه کردن، متکی شدن به کسی و کاری را بی گمان به او سپردن، واگذاشتن کار به کسی
۱ - (مصدر) تکیه کردن بر. ۲ - واگذاشتن کار به کسی. ۳ - سپردن چیزی را به کسی. ۴ - ( اسم) وثوق اطمینان. یا اعتماد بنفس اتکائ بخود بخویشتن متکی بودن. یا رائ اعتماد. رائ یی که وکلای مجلس به دولتی که مایلند بر سر کار بماند بعد از استیضاح می دهند مقابل رائ عدم اعتماد.

اعتماد افتادن
مورد اطمینان قرار گرفتن وثوق و اطمینان به کسی پیدا کردن.

 

اعتماد بستن
تکیه کردن، اعتماد کردن وثوق و اطمینان داشتن.


اعتماد داشتن
تکیه داشتن. ثقه داشتن. مطمئن بودن.


اعتماد در برابر بی اعتمادی
[trust versus mistrust] [روان شناسی] مرحلۀ نخست تحول در نظریۀ اریکسون که در آن نگرش های نوزاد در مورد اعتماد و بی اعتمادی به خود و دیگران تحت تأثیر نوع توجه و مواظبتی است که دریافت می کند.

 

تعریف اعتماد
تعریف اعتماد در لغت به معنای تکیه کردن، واگذاشتن کاری به کسی، اطمینان، وثوق، باور و اعتماد است.

این واژه در متون جامعه‌شناسی معمولاً به صورت زیر تعریف می‌شود:

 

اعتماد «باوری قوی به اعتبار، صداقت و توان یک فرد، انتظاری مطمئن و اتکا به یک ادعا یا اظهارنظر، بدون آزمون کردن آن است.»

 

در جای دیگر آمده که اعتماد عبارت است از اطمینان به دیگران با وجود امکان فرصت‌طلبی، عدم قطعیت و مخاطره‌آمیز بودن آنان.

 

 اعتماد نوعی شرط‌بندی در مورد کنش‌هایی است که دیگران در آینده انجام خواهند داد.

 

تعریف اعتماد عبارت است از واگذاری منابع به دیگران با این انتظار که آن‌ها به‌گونه‌ای عمل خواهند کرد که نتایج منفی به حداقل ممکن کاهش یابد و دستیابی به اهداف میسر گردد. (جواهری و بالاخانی، ۱۳۸۵)

اعتماد به عنوان باور قوی
تعریف اعتماد، بـاوری قـوی‌ بـه‌ اعـتبار، صـداقت و تـوان یک فـرد، انتظاری مطمئن و اتـکا بـه یک ادعا یا اظهار نظـر، بـدون آزمون کردن آن است.

 

 در‌ جای‌ دیگر آمـده اسـت کـه اعتمـاد‌ عبـارت‌ است از اطـمینان بـه دیگـران با وجود امکان فرصت طلبـی، عـدم قـطعیـت و مـخـاطره آمـیـز بـودن آنـان.

 

اعتماد نوعی شرط بندی در‌ مورد‌ کنش هایی اسـت کـه‌ دیگران‌ در آینده انجام خواهند داد.

 

اعتماد بنیادی، نگرشی است که‌ فرد نسبت به خود و دنیای پیرامون خود دارد و موجب تقویت این احساس می شود که افراد و امـور دنـیا، قابل اعتماد و دارای ثبات و استمرار هستند.

 

ریکسون معتقد است اعتماد‌، محصول فرایندهای دوره نوزادی است. (کیا و نادرپور، ۱۳۹۲: ۷۷ و ۷۸)
 

اعتماد جنبه ای از رفتار
تعریف اعتماد جنبه ای از رفتار اجتماعی است که از طریق داده پیام شکل گرفته بین افراد ایجاد می شود.

اعتماد به طور کلی تشکیل دهنده روند شکل گیری روابط بین فردی در بین افراد است. این نوع روابط بین فردی سبب بهبود شرایط مهارت های اجتماعی در افراد می شود و بر میزان حس توانایی آنها در ایجاد ارتباط اجتماعی اثر گذار است. این موضوع سرمایه اجتماعی افراد را افزایش می دهد.

سرمایه اجتماعی حاصل جمع رویکرد حقیقی یا با نزدیک به بالفعل در مجموعه ای از رفتارهای با دوام است که از ارتباط بین افراد ایجاد می شود و سبب ایجاد اعتماد بین اعضا در گروه های اجتماعی می شود.
 

اعتماد در مطالعات نظری
فوئلی و همکاران (۲۰۱۷) بیان می دارد که یکی از مهمترین مولفه های اثرگذار بر میزان سرمایه گذاری و بهبود روند رشد شرکتی تعریف اعتماد است که افراد به آن شرکت از خود نشان می دهند.

 

ترمیم دوباره اعتماد در سازمان با استفاده از روش های جبران خدمات و پرداخت و عذرخواهی یکی از بهترین راه ها برای بهبود عملکرد می باشد.

 

این موضوع نشان می دهدکه سازمان به دنبال اصلاح روند قبلی خود و همچنین حسن نیت نسبت به مشتریان می باشد. در برخی موارد این رفتار صادقانه چنانچه در کوتاه مدت رخ دهد سبب آسیب به سازمان می شود و استراتژی دفاعی آن را تخریب می کند.

گیلپسی و همکاران (۲۰۱۴) در این حوزه نشان می دهد که مبحث تعریف اعتماد در سازمان به اهمیت شفافیت اطلاعات باز می گردد. علاوه بر این فقدان مهارت های کافی برای کارکنان نیز می تواند سطح اعتماد در سازمان را کاهش دهد این موضوع حتی ممکن است سبب ایجاد بحران های ارتباطی در سازمان شده و سطح همکاری بین فردی را در بین نیروی انسانی کاهش دهد.

تعریف اعتماد را به‌طورمعمول در چارچوب رابطه‌ای تعریف می‌کنند. (ایستون، ۱۹۶۵)

به عقیده وین استوک (۱۹۹۹)، صرف این‌که اشخاص در جامعه در کنار هم زندگی می‌کنند، به یکدیگر احترام می‌گذارند و شاید رفتاری خیرخواهانه یا حداقل غیربدخواهانه نسبت به یکدیگر دارند، ناشی از نوعی تعریف اعتماد سطحی بین افراد است؛ اما ارزش کارکردی و سودمند اعتماد در جلوگیری از به خطر افتادن روابط اجتماعی ظاهر می‌شود؛ به‌عبارت‌دیگر شرط لازم برای پیشگیری از هرج‌ومرج و فلج شدن جامعه، تحکیم حس اعتماد در میان مردم است. (سابین، ۲۰۰۴: ۶۴۴)
 

اعتماد مبنای تعاملات
تعریف اعتماد ﻣﺒﻨﺎی ﺑﺴﻴﺎری از ﺗﻌﺎﻣﻼت و کنش‌های روزﻣﺮه در ﺟﻮاﻣﻊ اﻧﺴﺎﻧﻲ اﺳﺖ.

در ﺑﻴﺗﺮ ﺟﻮاﻣﻊ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ مجموعه‌ای از ﻋﻮاﻣﻞ ﻧﻈﻴﺮ ازخودبیگانگی، ﻧﺒﻮد ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ، وﺟﻮد رسانه‌های اﻧﺘﻘﺎدی و بویژه عدم پاسخگویی ﻧﻬﺎدﻫﺎ و سازمان‌های ﻋﻤﻮﻣﻲ، ﻣﻴﺰان اﻋﺘﻤﺎد ﺑﻪ دوﻟﺖ و سازمان‌های ﻋﻤﻮﻣﻲ ﻛﺎﻫﺶ پیدا کرده اﺳﺖ. ﺑﺮای ﻣﺜﺎل ﺷﻮاﻫﺪ ﻧﺸﺎن می‌دهند ﻛﻪ ﻣﻨﺎﺑﻊ و مسؤلیت‌های بخش عمومی ﺑﺎ ﺳﻄﺢ ﭘﺎﺳﮔﻮﻳﻲ آن ﻫﻤﺎﻫﻨﮓ ﻧﺒﻮده اﺳﺖ و اﺣﺘﻤﺎﻻً ﺑﺮﺧﻲ عوامل دیگر ﻧﻴﺰ اﻳﻦ وﺿﻌﻴﺖ را ﺗﺸﺪﻳﺪ و پیچیده‌تر می‌کنند و ﻳﺎ به‌گونه‌ای ﺑﺮ آن ﻣﺆﺛﺮﻧﺪ. (زاهدی و خانباشی، ۱۳۹۰: ۷۳)

در فضای مبتنی بر تعریف اعتماد، ابزارهایی چون زور و اجبار کارایی خود را از دست می‌دهند و رضایت جانشین می‌شود. (لارسون، ۲۰۰۷: ۲۲۲)

بسیاری از فیلسوفان اجتماعی معتقدند که تعریف اعتماد تنش‌ها را کاهش داده و انسجام را افزایش می‌دهد. (جهانگیری، ۱۳۹۲: ۱۰۰)

بر اساس دیدگاه گیدنز، تعریف اعتماد دارای چهار بعد است که عبارت‌اند از (امام‌جمعه زاده و همکاران، ۱۳۹۳: ۲۰):
 

اعتماد بنیادی
اعتماد بنیادی نگرشی است که فرد نسبت به خود و دنیای پیرامون خود دارد و موجب تقویت این احساس می‌شود که افراد و امور دنیا قابل‌اعتماد و دارای ثبات و استمرار هستند. (گیدنز، ۲۳۰۱۳۷۸)
 

اعتماد بین­ فردی
تعریف اعتماد حاصل روابط مستقیم و چهره به چهره میان اعضای جامعه است.

 

زتومیکا در توضیح این نوع اعتماد اظهار می‌دارد: باریکترین شعاع اعتماد در بین اعضای خانواده است که فضایی مملو از صمیمیت و نزدیکی بر آن حاکم است. این اعتماد معطوف به افرادی است که آن‌ها را به اسم می‌شناسیم و با آن‌ها به‌عنوان دوست، همسایه، همکار و شریک تجاری، رابطه چهره به چهره داریم. (زتومپکا، ۱۹۹)
 

منابع:

 

https://dictionary.abadis.ir

http://khadamate-moshavereh.com

 

جواهری، فاطمه؛ بالاخانی، قادر (۱۳۸۵). رسانه جمعی و اعتماد: بررسی تأثیر رسانه‌های جمعی بر اعتماد اجتماعی (مطالعه موردی شهروندان تهرانی)، علوم اجتماعی (دانشگاه فردوسی مشهد)، شماره ۷، ص ۱ تا ۲۹٫
کیا، علی اصغر؛ نادرپور، محمد رضا (۱۳۹۲). بررسی رابطه بین اعتماد مردم به تلویزیون و احساس امنیت، علوم خبری، شماره ۶، ص ۷۵-۱۰۱٫
ﺯﺍﻫﺪﯼ، ﺷﻤﺲ ﺍﻟﺴﺎﺩﺍﺕ؛ ﺧﺎﻧﺒﺎﺷﯽ، ﻣﺤﻤﺪ (۱۳۹۰). ﺍﺯ ﺍﻋﺘﻤﺎﺩ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺗﺎ ﺍﻋﺘﻤﺎﺩ ﺳﯿﺎﺳﯽ(ﭘﮋﻭﻫﺸﯽ ﭘﯿﺮﺍﻣﻮﻥ ﺭﺍﺑﻄﻪ ‏ﺍﻋﺘﻤﺎﺩ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﻭ ﺍﻋﺘﻤﺎﺩ ﺳﯿﺎﺳﯽ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ)، پژوهش‌های ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ، ﺷﻤﺎﺭﻩ ۴، ص ۷۳-۹۶٫‏
ﺟﻬﺎﻧﮕﯿﺮﯼ، ﺩﺍﻭﺩ (۱۳۹۲). اعتمادسازی ﺩﺭ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ (۲): ﺍﻧﻮﺍﻉ ﺍﻋﺘﻤﺎﺩ (ﻓﺮﺩﯼ – ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ)، ‏ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺩﺭ ﺍﺳﻼﻡ، ﺷﻤﺎﺭﻩ ۱۹ ﻭ ۲۰، ص ۹۵- ۱۲۲٫
امام‌جمعه زاده، سید جواد؛ صادقی نقدعلی، زهرا؛ محموداوغلی، رضا؛ رهبر قاضی، محمود رضا (۱۳۹۳). تحلیل رابطه بین مصرف رسانه‌ای و میزان اعتماد اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه اصفهان، جامعه‌شناسی کاربردی، شماره ۵۴، ص ۱۵ –
گیدنز، آنتونی (۱۳۷۸). تجدد و تشخص، ترجمه: ناصر موفقیان، انتشارات نشر نی، تهران.


Larson L. ‎‏ ‏‎(۲۰۰۷). Public trust in the PR industry and its actors”; Journal of‏ ‏Communication Management,11, No. 3.‎
Sabine T. K (2004). “Trust-building strategies in inter-organizational ‎negotiations”; Journal of Managerial Psychology,Vol.19, No. 6.‎
Easton D.(1965). “A systems analysis of political life“; New York, John Wiley &‏ ‏‎
Sztompka, p, (1999) Trust: A Sociological Theory. Cambridge University Press.
Gillespie, N., Dietz, G., & Lockey, S. (2014). Organizational reintegration and trust repair after an integrity violation: A case study. Business Ethics Quarterly, 24(03) 371–۴۱۰٫

 

 

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  کتاب "آره، 50 اسرار تازه ترغیب" بزودی منتشر می شود


  فراخوان حمایت مالی از "شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران"


  خداحافظی با روابط عمومی هلدینگ خلیج فارس


  نتایج بیست و سومین بارومتر جهانی صنعت نمایشگاه منتشر شد


  سلامت روان روابط عمومی: 5 راه برای شروع دهه جدید با استرس کمتر


  هفته رسانه های اجتماعی درباره برخورد با اخبار نادرست و دروغ پراکنی


  ادعای پایه‌گذار فیس‌بوک در مبارزه با اطلاعات جعلی


  محل کارتان استرس دارید؟


  رونمایی از پایگاه خبری توسعه تعاون و پورتال جدید بانک توسعه تعاون


  سرقت اطلاعات شخصی میلیون ها آمریکایی از اکوئیفکس توسط چین


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: کارگاه های آموزشی روابط عمومی در حوزه سناریو نویسی و تکنیک های حل مساله در روابط عمومی