درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    یایگاه امکانات  
یکشنبه، 6 بهمن 1398 - 19:56   

فراخوان مشارکت در انتشار سالنامه تخصصی روابط عمومی 1399

  فراخوان مشارکت در انتشار سالنامه تخصصی روابط عمومی 1399


ادامه ادامه مطلب یک

روابط عمومی و تکامل شخصیت سازمانی

  روابط عمومی و تکامل شخصیت سازمانی


ادامه ادامه مطلب دو

کارگاه های آموزشی روابط عمومی در حوزه سناریو نویسی و تکنیک های حل مساله در روابط عمومی

  کارگاه های آموزشی روابط عمومی در حوزه سناریو نویسی و تکنیک های حل مساله در روابط عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

یکصدوشانزدهمین شمارۀ مدیریت ارتباطات منتشر شد

  یکصدوشانزدهمین شمارۀ مدیریت ارتباطات منتشر شد


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  روابط عمومی برای موسیقی دانان- چگونه روابط عمومی می تواند به شما کمک کند؟
  یکصدوشانزدهمین شمارۀ مدیریت ارتباطات منتشر شد
  فرماندار هشترود: مدیریت هوشمند ارتباطات انسانی و رسانه‌ای مهمترین کارکرد روابط عمومی‌هاست
  نشست مسئولان روابط عمومی سازمانها و مناطق شهرداری رشت برگزار شد
  دوره‌های آموزشی ویژه روابط عمومی‌ها در شهرستان نور برگزار شد.
  فرماندار هشترود: شهر هشترود شدیداً نیازمند ارتقاء کیفی بصری و ادراکی سیما و منظر شهری است
  با حمایت بانک رفاه کارگران/ مسابقات جام جهانی زورخانه ای و کشتی پهلوانی برگزار شد
  بانک رفاه کارگران اهدا کرد/ 5 میلیارد و 400 میلیون ریال تجهیزات پزشکی به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
  گراس روتس دمکراسی» در ایران باستان
  آژان های فرانسوی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 41358صفحه نخست » ارتباطات و روزنامه نگارییکشنبه، 22 دی 1398 - 19:35
یادداشت/ رفتار مسئولان، بی‌اعتمادی را برای رسانه‌ها به ارمغان می‌آورد
از دهه ۱۹۹۰ به بعد ما با آرایش جدید رسانه‌ای مواجه هستیم ولی به‌نظر می‌رسد با وجود گذر از دوره مدل‌های سنتی در ارتباطات هنوز برخی از مسئولان در دهه‌های قبل باقی مانده‌ و توقعشان از رسانه‌ها در حد روابط عمومی تنزل پیدا کرده که این موضوع بی‌اعتمادی عمومی را برای رسانه‌ها به ارمغان می‌آورد.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| اکبر نصراللهی *؛ در همه جای دنیا طبیعی است که باید به گفته‌ها و اظهار نظر مسئولان کشور اعتماد شود زیرا یکی از منابع اصلی خبر، مسئولان هستند و این‌که رسانه‌ها، خبرهای داخل کشور به‌ویژه اخبار مهم ملی و امنیتی را از مقامات رسمی بگیرند، امری معمول و حرفه ای است. بنابراین نباید رسانه‌ها برای انتشار اخبار مسئولان و مواضع آنها و اتکای کارشناسان به اظهارات آنها مورد بازخواست قرار بگیرند و اعتبارشان زیر سؤال برود.

ایراد کار اینجا است که مسئولان تصویری از اطلاعات و شناختی از آرایش رسانه‌ای ندارند، حتی مخاطبان را نشناخته و دسترسی مخاطبان به ابزارهای مختلف و متعدد رسانه‌ای را هم نمی‌شناسند. امروز مخاطبان تغییر کرده‌اند و دست به انتخاب می‌زنند این‌طور نیست که فقط مصرف کننده باشند، بلکه هم مصرف کننده، هم تولیدکننده و هم توزیع‌‌کننده اخبار هستند.

با توجه به رشد تکنولوژی‌های ارتباطی از دهه ۱۹۹۰ به بعد با پدیده ارتباط جمعی شخصی و آرایش جدید رسانه‌ای مواجه هستیم. هر فرد می‌تواند هر خبری را از هر جایی و به هر زبانی تولید و منتشر کند. زمان زیادی از دوره مدل‌های سنتی که فقط برخی رسانه‌ها تولیدکننده بودند و برخی توزیع‌کننده و مردم هم تنها مصرف کننده بودند، گذشته است.

متأسفانه برخی مسئولان حتی از جایگاه خود هم شناخت دقیقی ندارند و همچنان فکر می‌کنند رسانه‌ها و مردم هر آنچه را که آنها گفتند، باید بپذیرند، در نتیجه هم چنین شده که مردم هم به مسئولان و هم به رسانه‌‌ها بی‌‌اعتماد شده‌اند. البته ایراد دیگر این است که مسئولان رقبا و دشمنان خود را نیز نمی‌شناسند، چون آنها هم در مقابل، هیچ‌گاه بیکار نمی‌نشینند و افکار عمومی را در تیررس اهداف خود قرار می‌‌دهند. هنوز برخی از مسئولان در دهه‌های قبل باقی مانده‌اند و توقع آنها هم از رسانه‌ها در حد روابط عمومی تنزل پیدا کرده است.

چنانچه قرار باشد اعتماد عمومی به رسانه‌ها بازگردد، نظر و نگاه مسئولان به خود و فضای رقابتی باید تغییر کند؛ به نوعی که باید رسانه‌ها هم در تصمیمات دخالت داده شوند و بازیگر اصلی و معتمد مردم باشند.

البته نباید فراموش کرد که دادن اطلاعات غلط سبب می‌شود اعتماد مردم نه تنها به رسانه‌ها بلکه به مسئولان هم سلب شود. همچنان که بعد از اتفاقات اخیر اطلاعات کاملی از حوادث داده نشد لذا این بار هم این اشتباه تکرار شد و این رسانه ها هستند که متضرر شدند و مردم نسبت به آنها کاملاً بی‌اعتماد شدند.

به هر ترتیب همین مسأله باعث سلب اعتماد مردم می‌شود و آنها به سمت رسانه‌های خارجی گرایش پیدا می‌کنند. نکته جالب اینجا است که در همه جای دنیا، مردم اخبار را از مسئولان می‌گیرند، این در حالی است که در کشور ما به‌طور کاملاً غیرطبیعی اخبار مهم از منابع غیررسمی گرفته می‌شود، آن هم به این دلیل که مسئولان، رسانه‌ها را باور ندارند و اطلاعات را به‌درستی در اختیار آنها قرار نمی‌دهند. البته در اطلاع‌رسانی سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی هم رسانه‌ها مقصر نبودند اما ضربه مهلکی بر آنها وارد شد و ضربه‌ای که وارد شده به هیچ وجه در زمان کوتاهی جبران نخواهد شد.

* رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد تهران مرکز اسلامی

 

منبع: آنا
 

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  کارگاه های آموزشی روابط عمومی در حوزه سناریو نویسی و تکنیک های حل مساله در روابط عمومی


  فراخوان مشارکت در انتشار سالنامه تخصصی روابط عمومی 1399


  نامه ای سرگشاده به متخصصان روابط عمومی


  روابط عمومی و تکامل شخصیت سازمانی


  دفتر مدیریت پروژه


  روابط عمومی چیست و چه باید درباره آن بدانید؟


  مدیرکل روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی: رویکرد متفاوت و حرفه ای که در روابط عمومی سازمان بنادر دنبال می شود


  اندیشه ضابطه مند کردن برنامه ها و نوشتن اصول و قاعده بر ژورنالیسم تلویزیونی


  مدیرکل روابط عمومی استانداری تهران: آموزش روابط عمومی ها به ویژه در حوزه خبر نویسی الزامی است


  سالروز انتشار مجلهِ فارسی زبانِ کاوه در برلین و سرآغاز نفوذ خارجی از طریق رسانه ها و ...


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: کارگاه های آموزشی روابط عمومی در حوزه سناریو نویسی و تکنیک های حل مساله در روابط عمومی