درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403 - 18:06   

حسن عمیدی به عنوان سرپرست دفتر رسانه وزارت صمت منصوب شد

  حسن عمیدی به عنوان سرپرست دفتر رسانه وزارت صمت منصوب شد


ادامه ادامه مطلب یک

گوگل دوباره پایان کوکی‌های شخص ثالث را در کروم به تعویق انداخت

  گوگل دوباره پایان کوکی‌های شخص ثالث را در کروم به تعویق انداخت


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  متا در حال قرار دادن ربات‌های چت در همه جاست تا شما به جایی نروید
  متا در حال قرار دادن ربات‌های چت در همه جاست تا شما به جایی نروید
  جوایز، مسئولیت اجتماعی شرکتی و جنجال به عنوان آهن‌ربای رسانه‌ای
  عکس ریش فتوشاپ شده مارک زاکربرگ در فضای مجازی وایرال شد
  فراتر از تبلیغات: بن‌بست پایداری در تبلیغات دیجیتال
  روابط‌عمومی و ارتباطات در روز زمین 2024: مسئولیت‌ها، کارکردها و نقش‌ها
  پیش‌بینی 2024: هفت روند روابط‌عمومی که امسال اهمیت خواهند داشت
  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی
  دنیای روابط‌عمومی فراتر از کنفرانس‌های مطبوعاتی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 41170صفحه نخست » ادامه مطلب دودوشنبه، 2 دی 1398 - 17:04
سواد رسانه ای و پایداری بنیان خانواده
گردآورنده: رحیم محمدی مدرس مدیریت و رسانه - در دنیای امروز رسانه­ ها یکی از اجزای اساسی جوامع بشری هستند لذا سواد رسانه­ ای شامل تحقیق، تحلیل،آموزش و آگاهی از تاثیرات رسانه­ ها (رادیو، تلویزیون، فیلم، موسیقی، روزنامه، مجله، کتاب و اینترنت) بر روی افراد و جوامع می­ باشد.
  

خانواده ها با استفاده درست از رسانه­ ها می­توانند مهارتهای خود را در زندگی افزایش دهند. اما از طرف دیگر استفاده نادرست از رسانه­ ها نه تنها کمکی به ارتقاء سطح فکری، فرهنگی و مهارتی خانواده­ ها نمی­کند بلکه باعث به وجود آمدن معضلات و مشکلات عدیده­ای می­شود که شاید خیلی از آن­ها قابل جبران نباشد... این اختلاف و تفاوت در استفاده صحیح و استفاده نادرست از رسانه­ ها ضرورت یادگیری فن و مهارت استفاده بهینه از رسانه­ ها یا "سواد رسانه­ ای" را بسیار ضروری و حیاتی می­کند.

رسانه­ ها یکی از عواملی است که امروزه باعث تحکیم ارتباط خانوادگی و پایداری کانون خانواده می­شود و از طرفی همین رسانه­ ها می­توانند عاملی برای سست کردن بنیان خانواده­ ها باشند.


افراد خانواده می­ توانند با استفاده صحیح از رسانه­ ها آگاهیهای خود را افزایش دهند، پیرامون مسائلی که شاید در فضای حقیقی یا غیررسانه­ای قابل تجربه نباشند تجربه کنند و نیازی به پرداخت هزینه در قبال تجربه کردن نیز نداشته باشند به عنوان مثال سفر به اعماق دریاها و اقیانوس­ها برای همه افراد ممکن نیست اما از طریق رسانه­ ها این تجربه ممکن می­شود.


در رابطه با سواد رسانه ­ای تعاریف بسیاری مطرح شده است. به عنوان مثال سواد رسانه‌ای آمیزه‌ای از تکنیک­­های بهره‌وری مؤثر از رسانه‌ها و کسب بینش و درک برای تشخیص رسانه‌ها از یکدیگر است یا سواد رسانه‌ای قدرت درک نحوه کارکرد رسانه‌ها و معنی­ سازی در آنهاست و نیز سواد رسانه‌ای را می­توان دسترسی، تجزیه و تحلیل و تولید ارتباط در شکلهای گوناگون رسانه‌ای و مصرف انتقادی محتوا دانست.

 

 در دنیای امروز رسانه­ ها یکی از اجزای اساسی جوامع بشری هستند لذا سواد رسانه­ ای شامل تحقیق، تحلیل،آموزش و آگاهی از تاثیرات رسانه­ ها (رادیو، تلویزیون، فیلم، موسیقی، روزنامه، مجله، کتاب و اینترنت) بر روی افراد و جوامع می­ باشد.

 

در این میان تلویزیون گوی سبقت را از رسانه­ های دیگر ربوده، به طوری که اکثر مردم ترجیح می­دهند که تماشا کنند تا این که مطالعه کنند. یکی از عواقب این تحول اجتماعی و آموزشی، کمتر شدن تمایل دانش­ آموزان به مطالعه و کتاب است.

 

در شرایط اشباع رسانه‌ای و در فضای موجود، افراد در معرض حجم بالایی از اطلاعاتی هستند که به هیچ وجه به برخی از آنها نیازی ندارند. سواد رسانه‌ای این امکان را هم در اختیار می‌گذارد. رسانه­ های نوین از دو دیدگاه متهم به ایجاد چالشهای نوین در زندگی هستند. رسانه­ ها از یک سو رقیب فعالیتهای آموزشی... هستند و از سوی دیگر زمینه­ ساز اغلب چالشهای نوین به حساب می­ آیند


... اهمیت آموزش رسانه­ای به کودکان و نوجوانان درجه نفوذ رسانه در جوامع و تاثیرات آنها به حدی است که آموزش رسانه را به امری اجتناب­ ناپذیرتبدیل کرده است. باید تأکید کرد که کودکان و نوجوانان که رسانه در جامعه­ پذیرکردن آنها نقش بسزایی دارد.

 

از نظر نحوه استفاده از رسانه و اکتساب آن با والدین خود تفاوت کامل دارند. آنان بین «جهان» و «جهان رسانه­ ای» فرق نمی­گذارند و در به کارگیری رسانه بسیار راحت­ تراز والدین خود عمل می­کنند هدف اصلی آموزش رسانه، هشیار کردن و اختیار بخشی در مواجهه با رسانه و برنامه­ ها ومحتوای آن است.

 

آموزش رسانه به افراد می ­آموزد پیام را تفسیر و تولید کنند، مناسب­ترین رسانه را انتخاب کنند و نقش بیشتری در تاثیرپذیری از آنها به عهده گیرند. به طور کلی سه جنبه سواد رسانه­ ای عبارتند از: ارتقای آگاهی نسبت به رژیم مصرف رسانه­ای و یا به عبارت بهتر تعیین میزان و نحوه مصرف غذای رسانه­ ای از منابع رسانه­ای گوناگون آموزش مهارتهای مطالعه یا تماشای انتقادی- تجزیه و تحلیل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی رسانه­ ها که در نگاه اول قابل مشاهده نیست.

 

تلویزیون می‌تواند چهار نقش را در زندگی کودکان و نوجوانان بازی کند. اولین آن، کار وقت کشی است ـ این عمل پاداشی آرامش بخش و یا جذاب است که باعث می‌شود بخشی از زمان لازم برای تکالیف مدرسه، کارهای خانه و یا بازی در خارج از خانه را به خود معطوف کند. دومین نقش تلویزیون تلقی آن همچون رویدادی اجتماعی (یا غیراجتماعی) است. یعنی فرصتی است برای بودن در کنار والدین و یا به عکس فرار از خواهران و برادران لجوج.

 

سومین نقش آن کار پردازش اطلاعات است.- نقش چهارم و نهایی آن تجزیه فراهم­سازی اطلاعات است ـ یعنی این وسیله منبعی است برای شناخت و یا پیشداوری و معلمی است برای آموختن این که چه بخریم، چگونه بازی کنیم، مبارزه کنیم و یا عشق بورزیم.


به منظور آگاهی بیشتر نسبت به تاثیراتی که رسانه­ ها برای کودکان و نوجوانان به ارمغان می­آورند، بهتر آن است تا مروری بر نقشها و کارکردهایی که بر آن­ها مترتب است، داشته باشیم.


الف - تفریح و سرگرمی: وسایل ارتباط جمعی به طور معمول با زمان فراغت انسانها برخورد می‌ نماید. از این رو در مواردی چند باید موجبات جدائی موقت از واقعیت، فراموشی لحظات دشوار زندگی، تمدد اعصاب و سرگرمی انسانها را فراهم سازد.

 

بسیاری از مردمان بر این باورند که تلویزیون وسیله تفریحی بی­ضرری است اگر چه شاید خود بیننده آگاه نباشد که هنگام تماشای تلویزیون در مسیر یادگیری است.


ب – جامعه پذیری: جامعه‌پذیری همنوایی فرد است با هنجارهای گروهی و هر یک از اعضای جدید گروه به حکم جامعه‌پذیری رفتار خود را موافق مقتضیات گروه درمی‌آورد و دانسته و یا نادانسته راه و رسم زندگی گروهی را می‌پذیرد.

 

این جریان از طریق کنش متقابل اجتماعی صورت می‌پذیرد و مردم به وسیله آن شخصیت خود را به دست آورده و شیوه زندگی جامعه خود را می‌آموزند. جامعه­پذیری فرد را به آموختن هنجارها، ارزشها، زبانها، مهارتها، عقاید و الگوهای فکر و عمل که همگی برای زندگی اجتماعی ضروری می‌باشد، قادر می‌سازد.

 

به برکت اجتماعی شدن، هنجارهای اجتماعی درونی می‌شوند، جذب می‌شوند و باشخصیت روانی یکی شده و جزئی از آن می‌شوند که این فرآیند توسط آموزش از طریق منابع گوناگون صورت می‌گیرد. با افزایش هر چه بیشتر تفکیک حوزه خانه از محل کار و رسمی شدن آموزش، نظارت اولیاء بر جوانان محدودتر شده و رسانه این جای خالی اولیاء را هرچه بیشتر پر کرده و ارزشمندتر می‌شود... در جریان جامعه پذیری افراد توسط تلویزیون، هنجارهای گروهی زیر به افرادآموخته می‌شود:


1ـ آداب اجتماعی:
2ـ شعائر اجتماعی:
3ـ اخلاق اجتماعی:
4ـ مقررات اجتماعی:


در نتیجه یادگیری این آموزشها که جملگی بر اثر امکان یادگیری اجتماعی حاصل از تماشای تلویزیون است، شخص با جامعه پیام فرست همنوا و همرنگ شده، ارزش­ها و هنجارهای مذکور را درونی کرده و به نظم جامعه مورد نظر کمک می‌کند.


ج - ارضاء نیازها (تقویت روابط اجتماعی): به دلیل نیاز فطری انسان به روابط اجتماعی به عنوان یکی از نیازهای اساسی از یک سو و هر چه پیچیده‌تر شدن این روابط در عصر حاضر به دلیل گستردگی نهادها، تلویزیون وظیفه دارد که برای تسهیل نیازهای افراد هر چه بیشتر(رسوم اجتماعی) را به بینندگان خود بیاموزد تا نیازهای افراد هر چه بهترو سریعتر ارضا شود.


د - آموزش و یادگیری: برخلاف اعصار پیشین تنها مدرسه یا به طور کلی سازمان­های آموزشی انحصارآموختن را در دست ندارند، بلکه آموزش در همه جای جامعه به چشم می‌خورد. آموزشی که توسط رسانه‌ها عرضه می­شود، آموزشی غیر تجریدی، چند بعدی است و افراد می‌تواند ضمن گذراندن زمانی خوش با تلویزیون به آموزشی که جنبه فرهنگی هم دارد، بپردازد.

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  سه درس روابط‌عمومی از مدیریت بحران


  چگونه رسانه‌ها و روابط‌عمومی می‌توانند در شرایط جنگی به پیروزی کمک کنند؟


  بهترین راه برای تحقق رویاهای‌تان این است که از خواب بیدار شوید


  گیمیفیکیشن در روابط‌عمومی


  راهنمای کوتاه بحران


  6 مشکل پیش روی روابط‌عمومی در جهان معاصر


  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی


  4 رفتار کمتر شناخته شده رهبری برای تسلط بر موفقیت


  ارتباطات ترکیبی


  نحوه استفاده از گردشگری در روابط‌عمومی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد