شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| ارتباطات درون سازمانی می تواند در جهات مختلفی حرکت کند و در طبیعت خود رسمی یا غیر رسمی باشد
ارتباط درون سازمانی به تبادل اطلاعات بین دو یا بیشتر از دو نفر یا گروه در یک سازمان گفته می شود که باعث ایجاد درک و احساس مشترک می شود.
"ارتباط عمودی شامل ارتباط رو به پایین و ارتباط رو به بالا است. هدف ارتباطات رو به پایین، هدایت، آموزش، درخواست اطلاعات، ابلاغ دستورات مقام مافوق به زیردستان میباشد. هدف اصلی ارتباطات رو به بالا این است که اطلاعاتی درباره سطوح پایین تر سازمان به مقامات بالاتر سازمان برساند که شامل ارائه گزارش، پیشنهاد، ادای توضیحات و یا درخواست های مختلف است.
در ارتباط رو به بالا هر گاه زیر دست دریابد که سرپرست نسبت به پاره ای اطلاعات واکنش منفی از خود بروز میدهد، آن گاه در ارسال آن اطلاعات امساک کرده و یا آنها را تعدیل میکند. در ارتباط رو به پایین هرگاه مدیران از دادن اطلاعات واقعی و کافی به کارکنان خودداری کنند، کارکنان اعتماد خود نسبت به آنها را از دست داده و نمیتوانند پاسخ های صحیحی به پیام های ارتباطی آنها بدهند و این امر باعث ایجاد تنش هایی در سازمان میشود. نتایج تحقیقی که درباره اهمیت ارتباطات عمودی در سازمان انجام شده نشان میدهد که دو سوم ارتباطات مدیران با کارکنان ارتباطات عمودی است." (abasaltian.com)
ارتباط رو به بالا وقتی اتفاق می افتد که کارمندان سطح بالا با کارمندان سطح پایین ارتباط برقرار می کنند. ارتباط رو به بالا معمولا شامل پیامهایی درباره چگونگی انجام کار، اهداف اجرایی، تصدیق سیاست ها و چگونگی وضعیت سازمان و شرکت می شود.
ارتباط رو به بالا زمانی اتفاق می افتد که کارمندان دارای مرتب پایین تر با کارمندانی که مراتب بالاتر دارند ارتباط برقرار می کنند. ارتباط رو به بالا به مدیران کمک می کنند چک کنند که زیردست های آنان اهداف و دستور عمل هایشان را در می یابند.
همچنین مدیران می توانند بفهمند چالشها و شکایتهای کارمندان چیست و با دادن شانس اظهار خود و پیشنهاداتشان بین آنها پذیرش و تعهد ایجاد کند.
ارتباط افقی زمانی اتفاق می افتد که کارمندی با کارمند هم سطح خود از لحاظ رتبه سازمانی معاشرت می کند. معمولا مدیران برای انجام کارهای خود بر یکدیگر تکیه می کنند.
برای اینکه آنها بتوانند منابع و گردش کار را مبادله کنند، ارتباط برایشان ضروری است. اگرچه ارتباط افقی بین دوستان اتفاق می افتد همانند تمام دیگر بخشهای ارتباط درون سازمانی، بهتر این است که حرفه ای رفتار شود و از کلمات مقابله ای و زبان بدن منفی استفاده نشود.
"معمولا شبکه ارتباطی افقی دارای الگویی از جریان کارها در یک سازمان است که بین اعضای یک گروه، این گروه و گروههای دیگر و بین اعضای دوایر مختلف برقرار میشود. هدف ارتباطات افقی ایجاد هماهنگی و حل مسائل از طریق کانال مستقیم در سازمان است."
ارتباط مورب زمانی اتفاق می افتد که کارمندان در طول دپارتمان ها و رتبه ها ارتباط برقرار می کنند. ارتباطات رسمی، موثق و دارای ضمانت اجرایی هستند. این ارتباطات می توانند سربالا، سرپایین، افقی یا مورب باشند. کانالهای ارتباطات رسمی معمولا شامل نوعی ارتباط مکتوب می شوند که باعث ایجاد ثبت دائمی مبادله می شود. ارتباط رسمی معمولا دقیق برداشت می شود.
"ارتباط مورب هنگامی صورت میگیرد که افراد در سطوح مختلف که رابطه گزارش دهی مستقیم ندارند، با یکدیگر ارتباط برقرار کنند."
ارتباط غیر رسمی شامل هر چه می شود که رسمی نیست.
ارتباط غیر رسمی شامل شایعه و پاسخ دادن به سوال کارمند دیگر درباره چگونگی انجام کاری می شود.
ارتباط درون سازمانی می تواند در جهات مختلفی حرکت کند و در طبیعت خود رسمی یا غیر رسمی باشد. راه آن می تواند رو به بالا، رو به پایین، افقی یا مورب باشد. شبکه های اجتماعی کمک می کنند الگوی ارتباطی در سازمان ها ایجاد شوند.
شبکه اجتماعی یعنی دسته ای از روابط بین مردم از طریق دوستی، فامیلی، کار یا روابط دیگر.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|