درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
پنجشنبه، 16 مرداد 1399 - 15:43   

فراخوان ثبت نام در وبینارهای آموزشی روابط عمومی

  فراخوان ثبت نام در وبینارهای آموزشی روابط عمومی


ادامه ادامه مطلب یک

خبرنگار صدای مردم است نه بلندگوی مسئولین

  خبرنگار صدای مردم است نه بلندگوی مسئولین


ادامه ادامه مطلب دو

ابتکار شهرداری ساری/ تقدیر از خبرنگاران مرکز استان مازندران

  ابتکار شهرداری ساری/ تقدیر از خبرنگاران مرکز استان مازندران


ادامه ادامه مطلب سه

فراخوان پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی

  فراخوان پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  مایکروسافت برای متقاعد کردن دونالد ترامپ در جهت خرید «تیک‌تاک» با کاخ سفید مذاکره می‌کند
  استفاده از روبات برای پاکیزه کردن شهر از کووید-۱۹
  چرا کنار گذاشتن تلفن همراه سخت است؟
  نخستین روزنامه‌ ایرانی: کاغذ اخبار میرزا صالح
  بحران کرونا؛ مشترکان تلگرام در پرتگاه تئوری توطئه
  ابتکار شهرداری ساری/ تقدیر از خبرنگاران مرکز استان مازندران
  دیوار کوتاه تر از دیوار خبرنگار/ سر تعظیم در مقابل مقام شامخ خبرنگاران
  سرپرست مرکز روابط عمومی و امور بین الملل وزارت جهاد کشاورزی منصوب شد
  مراسم تجلیل از خبرنگاران در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برگزار شد
  دیدار وزیر ورزش و جوانان با مدیر روابط عمومی،خبرنگاران پایگاه خبری ورزش و جوانان و مدیرمسئول، دبیران و سردبیر خبرگزاری برنا
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 41072صفحه نخست » مقالات روابط عمومییکشنبه، 24 آذر 1398 - 08:05
ارتباطات درون سازمانی چیست؟
ارتباط درون سازمانی می تواند در جهات مختلفی حرکت کند و در طبیعت خود رسمی یا غیر رسمی باشد. راه آن می تواند رو به بالا، رو به پایین، افقی یا مورب باشد. شبکه های اجتماعی کمک می کنند الگوی ارتباطی در سازمان ها ایجاد شوند.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| ارتباطات درون سازمانی می تواند در جهات مختلفی حرکت کند و در طبیعت خود رسمی یا غیر رسمی باشد


ارتباط درون سازمانی به تبادل اطلاعات بین دو یا بیشتر از دو نفر یا گروه در یک سازمان گفته می شود که باعث ایجاد درک و احساس مشترک می شود.


"ارتباط عمودی شامل ارتباط رو به پایین و ارتباط رو به بالا است. هدف ارتباطات رو به پایین، هدایت، آموزش، درخواست اطلاعات، ابلاغ دستورات مقام مافوق به زیردستان می‌باشد. هدف اصلی ارتباطات رو به بالا این است که اطلاعاتی درباره سطوح پایین تر سازمان به مقامات بالاتر سازمان برساند که شامل ارائه گزارش، پیشنهاد، ادای توضیحات و یا درخواست های مختلف است.


در ارتباط رو به بالا هر گاه زیر دست دریابد که سرپرست نسبت به پاره ای اطلاعات واکنش منفی از خود بروز می‌دهد، آن گاه در ارسال آن اطلاعات امساک کرده و یا آنها را تعدیل می‌کند. در ارتباط رو به پایین هرگاه مدیران از دادن اطلاعات واقعی و کافی به کارکنان خودداری کنند، کارکنان اعتماد خود نسبت به آنها را از دست داده و نمی‌توانند پاسخ های صحیحی به پیام های ارتباطی آنها بدهند و این امر باعث ایجاد تنش هایی در سازمان می‌شود. نتایج تحقیقی که درباره اهمیت ارتباطات عمودی در سازمان انجام شده نشان می‌دهد که دو سوم ارتباطات مدیران با کارکنان ارتباطات عمودی است." (abasaltian.com)


ارتباط رو به بالا وقتی اتفاق می افتد که کارمندان سطح بالا با کارمندان سطح پایین ارتباط برقرار می کنند. ارتباط رو به بالا معمولا شامل پیامهایی درباره چگونگی انجام کار، اهداف اجرایی، تصدیق سیاست ها و چگونگی وضعیت سازمان و شرکت می شود.


ارتباط رو به بالا زمانی اتفاق می افتد که کارمندان دارای مرتب پایین تر با کارمندانی که مراتب بالاتر دارند ارتباط برقرار می کنند. ارتباط رو به بالا به مدیران کمک می کنند چک کنند که زیردست های آنان اهداف و دستور عمل هایشان را در می یابند.


همچنین مدیران می توانند بفهمند چالشها و شکایتهای کارمندان چیست و با دادن شانس اظهار خود و پیشنهاداتشان بین آنها پذیرش و تعهد ایجاد کند.


ارتباط افقی زمانی اتفاق می افتد که کارمندی با کارمند هم سطح خود از لحاظ رتبه سازمانی معاشرت می کند. معمولا مدیران برای انجام کارهای خود بر یکدیگر تکیه می کنند.


برای اینکه آنها بتوانند منابع و گردش کار را مبادله کنند، ارتباط برایشان ضروری است. اگرچه ارتباط افقی بین دوستان اتفاق می افتد همانند تمام دیگر بخشهای ارتباط درون سازمانی، بهتر این است که حرفه ای رفتار شود و از کلمات مقابله ای و زبان بدن منفی استفاده نشود.

 

"معمولا شبکه ارتباطی افقی دارای الگویی از جریان کارها در یک سازمان است که بین اعضای یک گروه، این گروه و گروههای دیگر و بین اعضای دوایر مختلف برقرار می‌شود. هدف ارتباطات افقی ایجاد هماهنگی و حل مسائل از طریق کانال مستقیم در سازمان است."

ارتباط مورب زمانی اتفاق می افتد که کارمندان در طول دپارتمان ها و رتبه ها ارتباط برقرار می کنند. ارتباطات رسمی، موثق و دارای ضمانت اجرایی هستند. این ارتباطات می توانند سربالا، سرپایین، افقی یا مورب باشند. کانالهای ارتباطات رسمی معمولا شامل نوعی ارتباط مکتوب می شوند که باعث ایجاد ثبت دائمی مبادله می شود. ارتباط رسمی معمولا دقیق برداشت می شود.

 

"ارتباط مورب هنگامی صورت می‌گیرد که افراد در سطوح مختلف که رابطه گزارش دهی مستقیم ندارند، با یکدیگر ارتباط برقرار کنند."

 

 

 

 


ارتباط غیر رسمی شامل هر چه می شود که رسمی نیست.


ارتباط غیر رسمی شامل شایعه و پاسخ دادن به سوال کارمند دیگر درباره چگونگی انجام کاری می شود.


ارتباط درون سازمانی می تواند در جهات مختلفی حرکت کند و در طبیعت خود رسمی یا غیر رسمی باشد. راه آن می تواند رو به بالا، رو به پایین، افقی یا مورب باشد. شبکه های اجتماعی کمک می کنند الگوی ارتباطی در سازمان ها ایجاد شوند.

 

شبکه اجتماعی یعنی دسته ای از روابط بین مردم از طریق دوستی، فامیلی، کار یا روابط دیگر.
 

منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)

 

 

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  نخستین روزنامه‌ ایرانی: کاغذ اخبار میرزا صالح


  فراخوان ثبت نام در وبینارهای آموزشی روابط عمومی


  معرفی کتاب جدید رئیس پیشین شرکت نفتی «بریتش پترولیوم»/ کتاب «بساز، بیندیش، تخیل کن»


  رهبران صنعت از روابط عمومی چه سودی می برند؟


  ویژگی‌های ممتاز یک خبرنگار


  نشست مجازی مدیران روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان


  گزارش برگزاری آئین پایانی دومین جشنواره نیرو و رسانه (نور)


  «۶۹ میلیون نفر» در ایران مشترک اینترنت موبایل هستند


  گزارش برگزاری نخستین همایش «هوش مصنوعی، همه‌چیز»


  خبرنگاری و ضرورت فراگیری سواد رسانه ای


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: فراخوان پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی