درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
پنجشنبه، 6 اردیبهشت 1403 - 08:30   

حسن عمیدی به عنوان سرپرست دفتر رسانه وزارت صمت منصوب شد

  حسن عمیدی به عنوان سرپرست دفتر رسانه وزارت صمت منصوب شد


ادامه ادامه مطلب یک

گوگل دوباره پایان کوکی‌های شخص ثالث را در کروم به تعویق انداخت

  گوگل دوباره پایان کوکی‌های شخص ثالث را در کروم به تعویق انداخت


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  دیپلماسی روابط‌عمومی
  متا در حال قرار دادن ربات‌های چت در همه جاست تا شما به جایی نروید
  متا در حال قرار دادن ربات‌های چت در همه جاست تا شما به جایی نروید
  جوایز، مسئولیت اجتماعی شرکتی و جنجال به عنوان آهن‌ربای رسانه‌ای
  عکس ریش فتوشاپ شده مارک زاکربرگ در فضای مجازی وایرال شد
  فراتر از تبلیغات: بن‌بست پایداری در تبلیغات دیجیتال
  روابط‌عمومی و ارتباطات در روز زمین 2024: مسئولیت‌ها، کارکردها و نقش‌ها
  پیش‌بینی 2024: هفت روند روابط‌عمومی که امسال اهمیت خواهند داشت
  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 40875صفحه نخست » ارتباطات و روزنامه نگاریجمعه، 8 آذر 1398 - 08:03
قوانینی چند دربارة افکار عمومی
دکتر رضا امینی - در مواقع بحرانی و حساس مردم نسبت به کفایت و کاردانی زمامداران خود حساسیت بیشتر پیدا می کنند – اگر به زمامداران خود اعتماد و اطمینان داشته باشند با کمال میل مسئولیتهای بیشتر از حد معمول به آنها محول می کنند و اگر به آنها اعتماد و اطمینان نداشته باشند خیلی کمتر آنها را مورد عفو و اغماض قرار می دهند.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| محققان علوم اجتماعی پس از تحقیقات وسیع و عمیق اعتقاد حاصل کرده‌اند که دربارة افکار عمومی نیز قوانینی وجود دارد و تجارب متعدد ثابت کرده که اصول کلی زیر تقریباً حکم قانون را دارند:


1 – عقیده نسبت به حوادث مهم حساسیت دارد.


2 – حوادث بسیار بزرگ و خارق‌العاده ممکن است افکار عمومی را موقتاً گرفتار رویه‌های افراطی پی در پی کند. در چنین مواردی افکار و عقاید وقتی تسکین و ثبات پیدا می کنند که نتایج حوادث به روشنی قابل دید باشد.


3 – کردار پیش از گفتار در ایجاد عقیده مؤثر می باشد (بعمل کار بر آید به سخندانی نیست) مگر اینکه خود گفتار عمل و کردار تفسیر و تلقی گردد.


4 – توضیحات شفاهی و اعلام یک خط مشی روشن در مواردی که افکار عمومی آگاه و روشن نبوده و آماده تلقین پذیری باشد و سعی کند که از یک منبع قابل اعتماد تفسیر و توجیهی بشنود فوق‌العاده مهم و مؤثر خواهد بود.


5 – بطور کلی افکار عمومی حوادث غیر عادی را پیش بینی نمی‌کند بلکه پس از حدوث واکنش خود را نسبت به آنها ابراز می کند.


6 – از لحاظ روانشناسی – منفعت شخصی عقیده را بوجود می آورد. تأثیر حوادث و گفتار و سخن پردازی در عقیده محدود خواهد بود به میزان ارتباط آنها با نفع و مصلحت شخصی.


7 – افکار و عقاید را نمی توان تا مدتهای مدید برانگیخته نگاه داشت مگر اینکه مردم احساس کنند منافع شخصی آنها در میان است و یا اینکه بدنبال برانگیخته شدن افکار عمل و کردار نیز اثر گفتار را تأئید و تقویت کند.


8 - وقتی پای نفع و مصلحت شخصی در میان باشد تغییر افکار و عقاید آسان نخواهد بود.


9 – وقتی پای منافع شخصی در میان باشد افکار عمومی در کشورهای دموکراتیک جلوتر از سیاست رسمی و دولتی خواهد بود.


10 – وقتی یک عقیده تنها متعلق به یک اکثریت ضعیف باشد یا اینکه یک عقیده قوت و ریشه محکم پیدا نکرده باشد تنها یک عمل واقع شده است که می تواند آن عقیده را مقبول عامه سازد.


11 – در مواقع بحرانی و حساس مردم نسبت به کفایت و کاردانی زمامداران خود حساسیت بیشتر پیدا می کنند – اگر به زمامداران خود اعتماد و اطمینان داشته باشند با کمال میل مسئولیتهای بیشتر از حد معمول به آنها محول می کنند و اگر به آنها اعتماد و اطمینان نداشته باشند خیلی کمتر آنها را مورد عفو و اغماض قرار می دهند.


12 – مردم بی‌میل نیستند که اتخاذ تصمیمات مهم و حساس را بعهده زمامداران خود بگذارند. مشروط بر اینکه احساس کنند که آنها ( یعنی مردم) نیز در اتخاذ تصمیمات تا حدی شریک می باشند.


13 – مردم دارای عقاید متعدد می باشند و به سهولت می توانند عقاید خود را با مقاصد و هدفهای خود تطبیق دهند تا شیوه‌ها و طریقه‌های نیل با آن مقاصد.


14 – افکار و عقاید عمومی نیز مانند عقیده‌ فردی از میل و خواسته‌ پیروی می کند. وقتی که افکار عمومی بیشتر بر تمایل مبتنی باشد تا بر اطلاعات در این صورت است که ممکن است بین افکار عمومی و حوادث اختلاف فاحشی وجود داشته باشد.


15 – بطور کلی اگر مردم در یک کشور دموکراتیک از نعمت آموزش و پرورش بهره‌مند بوده و به اخبار و اطلاعات دسترسی داشته باشند در این صورت افکار عمومی در چنین کشور همگام با عقل سلیم خواهد بود. هر قدر مردم نسبت به نتایج یک حادثه و پیشنهادهایی که به نفع آنها می شود بیشتر روشن باشند همگامی و سازگاری آنها با عقاید عینی کارشناس واقع بین بیشتر خواهد بود.


اما نباید تصور کرد که نظریات کلی که در بالا به آنها اشاره شده در واقع و در حقیقت حکم قانون را دارند. عده‌ای از متفکران استدلال می کنند که نباید این نظریات کلی را (قانون) خواند. هنوز اطلاعات بشر در این مورد آنقدر کامل و اطمینان بخش نشده که به کشف قوانین متفن نایل شود معهذا اکثریت دانشمندان معتقدند که نظریات کلی فوق در بسیاری از موارد صحت خود را به ثبوت رسانیده است.

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  سه درس روابط‌عمومی از مدیریت بحران


  چگونه رسانه‌ها و روابط‌عمومی می‌توانند در شرایط جنگی به پیروزی کمک کنند؟


  بهترین راه برای تحقق رویاهای‌تان این است که از خواب بیدار شوید


  گیمیفیکیشن در روابط‌عمومی


  راهنمای کوتاه بحران


  6 مشکل پیش روی روابط‌عمومی در جهان معاصر


  دیپلماسی روابط‌عمومی


  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی


  4 رفتار کمتر شناخته شده رهبری برای تسلط بر موفقیت


  ارتباطات ترکیبی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد