شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| اصطلاح "بازاریابی رویدادی" به بخش مهمی از مطالعه در بازارهای آلمان، آمریکا، انگلیس و کانادا تبدیل شده بود. به منظور افزایش فروش بلیط، بازاریابی رویدادی برابر با تبلیغ یک رویداد تلقی می شد و به عنوان نوعی بازاریابی فراموش شده بود. این مفهوم با مطالعات بیشماری در اواخر قرن ۲۰ و اوایل قرن ۲۱ تغییر یافت.
بازاریابی فیلیپ کوتلر، که در آغاز قرن منتشر شد، اولین گام برای تعریف واضح این اصطلاح تلقی می شود. بعد از آن باراریابی رویدادی توسط انتشارات دانمارک به عنوان ابزاری برای بازاریابی استراتژیک که توسط Dorothe Gerritsen و Ronald van Olderen نوشته شده بود، دنبال شد.
بازاریابی رویدادی به عنوان ابزاری برای بازاریابی بویژه در لهستان هنگام معرفی در اوایل دهه ۲۰۰۰ شناخته شد. دانشگاهیان لهستانی بیشتر به مطالعات غربی اعتماد داشتند و موفق به ایجاد کل مفهوم شدند. براساس آمار دفتر کار آمریکا، صنعت رویدادها از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ حدود ۴۴ درصد رشد خواهد داشت که این آمار در بازاریابی محتوا و ۲۵ درصد در بازاریابی ایمیل خواهد بود. هات اسپات ۱۱ کمپین بازاریابی تجربی را از مارک های مشهور جهانی مانند فیس بوک، زاپوز Zappos ، گوگل و Guinness ذکر کرده است که میزبان یا ایجاد رویدادها به عنوان روشی نوآورانه برای تبلیغ یک محصول هستند.
هر کدام از آنها موفق بودند و هزاران مشتری جدید را به خود جلب کردند. بازاریابی گروه داخلی نیز ۵ نمونه از بازاریابی رویداد را ذکر کرده است که هنوز در مورد آنها صحبت می شود. در میان آنها، از Kia Dream Chute به عنوان یکی از بهترین ایده ها یاد می شود. همه این رویدادها یکی از بهترین کمپین های بازاریابی در جهان به حساب می آیند. یک مطالعه انجام شده توسط جک مورتون در سراسر جهان نشان می دهد که ۱۱ نفر از ۱۴ مصرف کننده ترجیح می دهند با تجربه شخصی خودشان با محصولات یا خدمات جدید آشنا شوند.
علاوه بر این، ۷۴ درصد از مصرف کنندگان می گویند که ارتباط با تجربه های بازاریابی با مارک های تجاری باعث می شود که آنها براساس تحقیقات انجام شده توسط موسسه بازاریابی رویداد و موزائیک (Mosaic)، کالاهای تبلیغ شده را خریداری می کنند.
استراتژی بازاریابی رویدادی برنامه ای متناسب با هدف تبلیغ یک برند یا محصول با رویدادها به عنوان یک ابزار تبلیغاتی است. این شامل تجزیه و تحلیل عمیق برنامه ها برای حضور برند در رویدادهاست.
برای سنجش موفقیت در بازاریابی رویدادی، تأثیر برند باید تأیید شود. بر اساس آنالیز انجام شده توسط بنیاد تحقیقات تبلیغات (ARF) در مارس ۲۰۰۶، مشارکت "در حال تبدیل شدن به یک چشم انداز به یک ایده تجاری است که با توجه به زمینه های اطراف بهبود یافته است". همچنین تابع ایجاد شده برای نشان دادن تأثیرگذاری در یک برند وجود دارد.
منبع: https://en.m.wikipedia.org
مترجم: مریم میرعبدالحق
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|