شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| بازاریابی رویدادی؛ بازاریابی تجربی یک برند، خدمات یا کالا از طریق رویدادهای تبلیغاتی است که به طور معمول شامل تعامل مستقیم با نمایندگان یک برند است. بازاریابی رویدادی نباید با مدیریت رویداد، که یک فرآیند سازماندهی، ترویج و انجام رویدادهاست، اشتباه گرفته شود. نمایشگاه های تجاری نمونه ای از بازاریابی رویدادهاست.
بازاریابی رویدادی بخشی از بازاریابی تجربی و بازاریابی محتوا محسوب می شود. بازاریابی تجربی روند قصه گویی شرکتی را دنبال می کند و هدف آن جذب مخاطب بیشتر است. بازاریابی تجربی یک فرمول ساده از ترکیب پیام یک برند و اجزای تعاملی را دنبال می کند. این شیوه بازاریابی مخاطب مورد نظر را در یک محیط زنده قرار می دهد که نتیجه مطلوب را ترغیب خواهد کرد.
بازاریابی رویدادها بیشتر به احساسات و فعالیت مغز انسان متکی است. بازاریابی رویدادها از عواطف استفاده می کند و بر اساس این واقعیت است که مردم آنچه را که تجربه می کنند به خاطر می آورند. محرک عاطفی به طور قابل توجهی بر روی تصویر خدمات یا محصول ارایه شده تأثیر می گذارد.
روانشناسان ثابت کردند که با وجود تحریک احساسات، مغز حقایق و اطلاعات خاص را بهتر به خاطر می آورد. تجربه کردن باعث می شود آن تجربه به یاد ماندنی تر شود. در این شرایط، محتمل تر است که مارک در ذهن گیرنده بماند و تصویری ماندگار ایجاد کند. جسیکا اریکسون و آنا هژلمسون در پایان نامه ای برای برنامه بین المللی تجارت و اقتصاد در دانشگاه فناوری لولا نوشتند:
"بازاریابی رویدادی، بازاریابی از طریق رویدادهایی است که در آن بازاریابی به عنوان مرکز شناخته می شود و این رویداد ابزار واقعی بازاریابی محسوب می شود. بازاریابی رویدادی بر روی یک گروه هدف تمرکز دارد و ارتباط بیشتری را شامل می شود. این نوع بازاریابی پیام را به رویدادی تبدیل می کند که می تواند مخاطب آن را تجربه کند. در این مورد حواس مختلفی درگیر هستند که باعث می شود شانس به خاطر سپردن تجربه و در نتیجه پیام نیز افزایش یابد."
بازاریابی رویدادی همچنین می تواند صرفاً به عنوان فرصتی برای فروش محصول و خدمات از یک شرکت به شرکت دیگر (B2B) عمل کند، به موجب آن احساسات تجربی در این رویداد عامل نیستند، بلکه این رویداد فرصتی برای برقراری تماس های تجاری و شبکه با مشتریان است.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|