شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| در این یادداشت، 9 گام برای برقراری مجدد روابط با مشتری پیشنهاد شده است:
�'. تعریف موفقیت مهم است
در آغاز رابطه با مشتری بنشینید و از آنها بخواهید که "موفقیت را تعریف کنند." از آن مکالمه، نقشه راه تهیه کنید که هدفش تحقق آن انتظارات است.
2. اندازه گیری نتایج مهم است
اندازه گیری نتایج مهم است: این می تواند از یک چیز ساده مانند یک گزارش ماهانه به چیزی پیچیده به عنوان تجزیه و تحلیل داده ها باشد که نشان می دهد چگونه شما به رشد تجارت کمک کرده اید.
�". مدیریت پروژه
مهم است مطمئن شوید که مشتری شما بداند "شما اخیراً برای من چه کار کرده اید." علاوه بر این، یک نرم افزار مدیریت پروژه یا حتی یک ردیاب صفحه گسترده ساده اکسل قابل تحویل می تواند عالی باشد. آنها همچنین مانع از این می شوند که مشتری بگوید "در برابر پرداخت پول چه چیزی می گیرم؟"
4. یادداشت های دست نویس
یکی از همکاران من به طور مرتب یادداشت های دست نوشته ای را برای مشتری خود ارسال می کند. همکار من می گوید این یادداشت ها باعث شده است تا مشتریان بتوانند تماس بگیرند که به شما امکان می دهد تا یک نقطه تماس دیگر با مشتری و افراد دیگری برای تقویت روابط داشته باشید.
5. اوقات خود را با مشتری خود به صورت حضوری سپری کنید
این روزها، گاهی اوقات به سادگی می توان از فناوری استفاده کرد تا بتوانید در تماس با مشتری باشید اما به یاد داشته باشید: روابط برای موفقیت در تجارت مهم است. بنابراین اطمینان حاصل کنید که جلسه هفتگی یا ماهانه خود را با مشتری برنامه ریزی و برگزار می کنید. از طرف دیگر آنها را برای ناهار، قهوه یا نوشیدنی دعوت کنید تا در مورد آنها اطلاعات بیشتری کسب کنید.
6. تولد مشتری را فراموش نکنید
به نظر می رسد واضح است، اما به یاد آوردن روزهای شخصی مانند روزهای تولد می تواند مسیری طولانی را برای بهتر شناختن مشتری انجام دهد و به مشتری کمک می کند تا شما را در این فرآیند نیز بهتر بشناسد.
7. تعجب و لذت
شما باید مشتری خود را "متعجب و خوشحال کنید". برای آنها "فقط به این دلیل" کاری اضافی انجام دهید. شاید این کار خارج از محدوده اصلی باشد که شما به عنوان "تشکر" از آن استفاده می کنید. یا شاید شما از آنها دعوت کنید تا در استادیوم به شما بپیوندد. یا شاید ارسال یک اعتبار هدیه برای دعوت از آنها در رستوران مورد علاقه شان باشد...
8. قدرت "تشکر کردن"
مادرم واقعاً درست می گفت، هنگامی که به همه ما یاد داد که یادداشت های تشکرآمیز بنویسیم. تشکر کردن روشی برای قدردانی از تمام اتفاقات کوچک و بزرگی است که تیم شما را در ارایه خدمات به مشتری کمک کرده است. تشکر کردن، طی کردن مسیری طولانی به سمت پیوستن و رشد یک رابطه است.
9. به طور مرتب، بازخوردها را بررسی کنید
یک بررسی منظم سه ماهه به شما و مشتری تان کمک می کند تا بدانید که اوضاع چگونه پیش می رود. انجام این کار قبل از بروز هرگونه مشکلی باعث جلوگیری از تشدید مسائل کوچک می شود. فقط سؤال نکنید که چه چیزی خوب پیش می رود بلکه مهمتر از همه، "چگونه می توانیم بهبود ببخشیم" را بررسی کنید.
این مراحل فقط سرآغاز یک رابطه قوی با مشتری است. چه ایده های دیگری دارید؟
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|