درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403 - 06:58   

ادوبی و مبارزه با جعل‌های عمیق: تدابیر جدید برای حفظ یکپارچگی انتخابات

  ادوبی و مبارزه با جعل‌های عمیق: تدابیر جدید برای حفظ یکپارچگی انتخابات


ادامه ادامه مطلب یک

متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!

  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!


ادامه ادامه مطلب دو

برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!

  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!


ادامه ادامه مطلب سه

لایحه ضد تیک‌تاک در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد، اما آینده نامشخص است

  لایحه ضد تیک‌تاک در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد، اما آینده نامشخص است


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  هفته‌ای برای گفتگو، تبادل نظر و تقویت روابط‌عمومی
  انتخاب رییس و نایب رییس جدید انجمن متخصصان روابط‌عمومی
  6 مشکل پیش روی روابط‌عمومی در جهان معاصر
  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی
  سه درس روابط‌عمومی از مدیریت بحران
  چگونه رسانه‌ها و روابط‌عمومی می‌توانند در شرایط جنگی به پیروزی کمک کنند؟
  4 رفتار کمتر شناخته شده رهبری برای تسلط بر موفقیت
  نحوه استفاده از گردشگری در روابط‌عمومی
  چگونه از رسانه‌های اجتماعی برای بهینه‌سازی موفقیت روابط‌عمومی و افزایش آگاهی از برند خود استفاده کنید
  ادوبی و مبارزه با جعل‌های عمیق: تدابیر جدید برای حفظ یکپارچگی انتخابات
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 4068صفحه نخست » شنبه، 22 تیر 1392 - 20:28
هوش هیجانی: کارکنان، یا مدیران؟
  

شارا- در نقش و اهمیت هوش هیجانی، شاید روزگاری تردید بود، اما امروز نه. امروز همه میدانند و باور دارند که هوش هیجانی نقشی بسیار برتر و بالاتر و جدی تر از سایر هوشها دارد. این موضوع را در کتابها و مقلات مختلف، حتماً خوانده اید.

حتما هم میدانید که این هوش به شما چه ابزارهایی میدهد. به زبان خودمان، داستان همان تغییر عینکهاست، به جای خود. هوش هیجانی به شما یاد نمیدهدد که مثلاً عصبانی نشوید، نمیگوید که “ولش کن” و “به این حرفها گوش نکن” بلکه درست برعکس، میگوید که گوش کن و عکس العمل مناسب نشان بده. این مهارت هم آموختنی است، خیلی هم سخت نیست. دو پیش نیاز دارد: بخواهید و تمرین کنید.

وقتی در مورد هوش هیجانی در سازمان صحبت میکنیم، موضوع به یک مسئله فرهنگی در سازمان تبدیل میشود. مثل هر تغییر فرهنگی، مثلاً از سکوت سازمانی، به فضای باز برای انتقاد سازنده و تبادل بازخورد، علاوه بر مجهز شدن به ابزارهای لازم، لازم است که تمرین کنیم، بارها و بارها. علاوه بر تمرینهای کلاسی، باید در کا رو زندگی روزمره تمرین کنیم.

اما سوال اصلی این است که چه کسانی و با چه اولویتی باید استفاده از این ابزارها را فراگیرند؟ مدیران یا کارکنان؟اول لازم است در مورد موضوعاتی توافق داشته باشیم:

  1. هیچیک از ما (یا اکثر ما) در این حوزه ها آموزش نمیبینیم. بلکه آموزشهای عکس میبینیم. ما یاد میگیریم که گوش نکنید، یاد میگیریم که حقمان را از حلقوم طرف بیرون بکشیم و …

  2. این مهارتها فقط ژنی نیست. آدمها همانطور که بزرگ میشوند، به همان شکل از بین نمیروند. ما میتوانیم یاد بگیریم و به نفعمان است که یاد بگیریم. در تحلیل رفتار متقابل که داستانها والد و بالغ و کودک را مطرح میکنند، نکته ظزیفی گفته میشود، معمولاً هم در چند صفحه اول این حرف زده میشود که هدف از این کار (تحلیل رفتار متقابل) این است که داستان نوشته شده زندگیمان را نگاه کنیم و آن را تحلیل کنیم و حالا با ابزارهای جدید که پیدا میکنیم، این داستان را تحت تاثیر قرار دهیم. این خیلی مهم است که باور کنیم “ما تاثیر گذار هستیم”.

بعد از این مقدمات به بحث هوش هیجانی برگردیم.

سوال این بود که این آموزشها و دوره ها را از چه سطحی شروع کنیم؟ مدیران یا کارکنان؟

اگر به سراغ مدیران برویم، همه باور دارند که به این ابزار مهم مجهز نیستند. همه عاشق این هستند که بیاموزند و بهتر باشند. همه مدیرانی که به خصوص در حدود ۵۰ سال سن دارند، به خوبی درک کرده اند که به علت عدم آشنائی با این موارد، هزینه های زیادی پرداخت کرده اند (منظورم سعی و خطا، عصبانی شدن هایی که بلافاصله پشیمان شده اند و …) اما نکته این است که این مدیران وقت ندارند، یا بهتر است بگویم وقت پیدا نمیکنند. این هم یکی از نشانه های عدم بهره گیری از مهارتهای رفتاری و ارتباطی است. پس در چرخه ای می افتیم (سازمان می افتد) که هرگز خروجی اش منجر به آموزش مدیران، نمیشود. فرض کنید که مدیران آموزش هم دیدند، آیا با گروه بزرگی از کارکنان که هوش هیجانی یا به طور کلی مهارتهای نرم آنها توسعه نیافته، مدیری با هوش هیجانی توسعه یافته، میتواند به دستاورد مهمی برسد؟ میتواند تغییری را انتظار داشته باشد؟ به نظرم خیر.

اگر به سراغ کارکنانمان برویم، کارکنان در درونشان میدانند که آنطور که باید نیستند. نه برای سازمان، برای خود و اطرافیان و عزیزانشان هم نیستند. با فرزند، همسر، همکار، همسایه، مشکلاتی دارند. با علاقه زیاد میخواهند که در این موارد “توانمند” شوند. فقط اگر سازمان چراغ سبزی نشان دهد، دوره های به سرعت پا میگیرند و راه می افتند.

باید به آنها تمرین داد، تمرین کنند و تجربه هایشان را بازگو کنند. همیشه گفته ام که زحمتکشان حمل و نقل عمومی، بهترین ابزار تمرین هستند. با راننده تاکسی، بلیط فروش مترو و … که روزانه با هزاران نفر سر و کار دارند، خیلی خوب میتوان تمرین کرد. این تمرینها به سرعت به سازمان تسری پیدا میکند، سازمان را موجی فرامیگیرد که مطلوب هم فرد است و هم سازمان.

کم کم این موج به مدیران میرسد. آنها حس میکنند که به ابزارهای جدید واقعاً نیاز دارند. نکاتی را که جدید است از کارکنان میشنوند و جرقه نیاز به این آموزش، این بار جدی تر و عملی، در دلشان زده میشود. آنها هم به سراغ این آموزشها میایند. چرا؟ چون مدیر نمیخواهد و نمیتواند همیشه در برقراری ارتباط دست پائین را داشته باشد. انگیزه برای مدیران زیاد است.

آن وقت است که مدیران سازمان هم به سراغ این آموزش میروند. به گمانم باید به خواستن مدیران باور کنیم و شرایط را برای آنها فراهم کنیم. نه با فشار، نه با تهدید و بدتر از همه نه با ترساندن آنها که اگر نکنی چنین و چنان می شود.

بنابراین به نظر من این آموزشها از هر جای سازمان که شروع شود، اثرش را میگذارد، فقط باید از جائی شروع کرد، پیچیده فکر نکرد و انتظار معقول داشت. معجزه نمیشود، سازمان زیر و رو نمیشود، اما روحی تازه، نگاهی دیگر و فرهنگی تازه متولد می شود.

شاید بعضی از شما که این نوشته را میخوانید مدیری باشید که فکر میکنید به این ترتیب سر شما کلاه گذاشته شده و به نوعی در مقابل عمل انجام شده قرار داده میشوید. اصلاً اینطور نیست. هدف این است که به شما نشان داده شود که این کارها در سازمانتان چه اثری میگذارد؟ کارکنان شما وقتی با هوش هیجانی بالاتر با شما مواجه میشوند، شما درک میکنید و این به شما انگیزه میدهد که به فکر توسعه خودتان هم باشید. همین.

یکی دو خاطره که خیلی هم نه مربوط است و نه نامربوط هم اضافه کنم و تمام.

اریبهشت ماه بود که سازمانی به ما اعتماد کرد و اجازه داد یک کارگاه ۲ ساعته در مورد بازخورد برگزار کنیم. طبق معمول، علیرغم اطلاع رسانی که در سطح سازمان شده بود، گروه کوچکی در حد ۴۰-۵۰ نفر آمده بودند. بنده هم درسهایی را که آماده کرده بود، پس دادم.

۲ ماه گذشت. روزی در همان سازمان منتظر آسانسور بودم. خانمی نزدیک آمدند و پرسیدند که آیا من همانم که آن کارگاه را برگزار کردم؟ با ترس و لرز تائید کردم. آماده بودم که بگوید بابا این حرفها مال کتابهاست و از این دست حرفها. با کمال لطف گفت که من امروز (۲ ماه گذشته است) از آن توصیه ها و ابزارها استفاده کردم. داستان را پرسیدم. گفت “من معمولاً کم نمیآورم، هر کس حرف بزند، جوابش را میدهم” و ادامه داد “اما امروز که رئیسم با من تندی کرد، یک لحظه فکر کردم این روش را هم امتحان کنم، جوابی ندادم، مدارکم را برداشتم و اجازه گرفتم که خارج شوم، آمدم پشت میزم نشستم، مدیرم چند دقیقه بعد آمد، و بر خلاف رویه همیشگی اش با لحنی دلجویانه، کاری از من خواست. ” میگفت “کیف کردم، به نظرم این روشها به درد میخورد”

در نمونه دیگری، در اولین جلسه همین کلاسهای هوش هیجانی، مطلع شدم که یکی از کارکنان با مدرس کلاس دچار بحث و چالش جدی شده است. موضوع هم از بحثهای معمول بود: ما اینها را میدانیم، اینها مال کتاب است و …

کاری نکردیم، کلاسها گذشت و به جلسه آخر رسید. آن دوست عزیز، در جلسه پایانی به مدرس تلفن کرد و از بابت رفتار آن روز خود، از او عذر خواست. قبول کرد که زود قضات کرده، گفته بود که باید بیشتر صبر میکرد. این دستاورد به نظرم به تمام کلاسهای برگزار شده می ارزد.

این کارها اثر دارد، ما (به عنوان افرادی از جامعه یا سازمان) تاثیر گذار هستیم.

 

http://www.uveco.ir/hrblog/%d9%87%d9%88%d8%b4-%d9%87%db%8c%d8%ac%d8%a7%d9%86%db%8c-%da%a9%d8%a7%d8%b1%da%a9%d9%86%d8%a7%d9%86%d8%8c-%db%8c%d8%a7-%d9%85%d8%af%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86%d8%9f/#more-1404

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  سه درس روابط‌عمومی از مدیریت بحران


  مفهوم اقیانوس آبی در روابط‌عمومی


  کنار آمدن با شخصیت‌های مشکل‌دار در محیط کار


  چگونه رسانه‌ها و روابط‌عمومی می‌توانند در شرایط جنگی به پیروزی کمک کنند؟


  چگونه روانشناسی به روابط‌عمومی کمک می‌کند؟


  6 مشکل پیش روی روابط‌عمومی در جهان معاصر


  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی


  4 رفتار کمتر شناخته شده رهبری برای تسلط بر موفقیت


  آینده ما در دست ماست


  دیدگاه‌هایی قابل تأمل برای تهیه گزارش از گذار سبز


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد