درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    یایگاه امکانات  
چهارشنبه، 1 آبان 1398 - 03:06   

گزارش روزنامه اطلاعات درباره تأسیس تلویزیون ملّی ایران

  گزارش روزنامه اطلاعات درباره تأسیس تلویزیون ملّی ایران


ادامه ادامه مطلب یک

مدیر روابط عمومی صندوق احیاء منصوب شد

  مدیر روابط عمومی صندوق احیاء منصوب شد


ادامه ادامه مطلب دو

مسئولیت اجتماعی و آموزش؛ دو رکن پیشرو بودن فولاد مبارکه

  مسئولیت اجتماعی و آموزش؛ دو رکن پیشرو بودن فولاد مبارکه


ادامه ادامه مطلب سه

در قطر، روشی را برای مقابله با جعل پیشنهاد کردند

  در قطر، روشی را برای مقابله با جعل پیشنهاد کردند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  دنیای اینترنت منبع اصلی خبر است
  در قطر، روشی را برای مقابله با جعل پیشنهاد کردند
  برگزاری کارگاه بین المللی روزنامه نگاری محیط زیست
  فصلنامه «روزنامه‌نگاری جدید» منتشر می شود
  «مجموعه گفتارهای فقه رسانه و ارتباطات» منتشر شد
  آمادگی لرستان برای میزبانی دوره های تخصصی خبرنگاری و روزنامه نگاری
  اعتراض برخی اعضای کنگره آمریکا به تصمیم شبکه سی‌ان‌ان برای پخش نکردن پیام‌های تبلیغاتی پرزیدنت ترامپ
  مدیرعامل گروه فولاد مبارکه : خام فروشی و عدم تخصیص سنگ‌آهن داخلی معضل اصلی فولادسازان کشور است
  آغاز فرآیند بومی‌سازی لامپ‌های وارداتی اشعۀ X
  معاون وزیر صمت: تأمین سنگ آهن فولاد مبارکه از اولویت های ایمیدرو
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 40339صفحه نخست » روابط عمومی ایرانیسه شنبه، 9 مهر 1398 - 13:57
آیا روش‌های غربی روابط عمومی برای استارت‌آپ‌های ایرانی مناسب است؟
مریم طهماسبی مدیر روابط عمومی فعلی اسنپ کیو - در کشوری مثل ایران که از هر نقطه‌اش فرهنگ، زبان یا گویشی متفاوت از دیگری سربرآورده است، حرف زدن با زبان آن ناحیه و حتی انتخاب سخنگویی از همان قوم و فرهنگ به خصوص در برهه‌های حساس، کارسازتر است؛ مثل این که رئیس یک قبیله که از خون و نژاد همان مردم است، برای میانجی‌گری پا پیش بگذارد. این کار حتی سبب می‌شود که حس همذات‌پنداری و هم‌دردی با کسب‌وکار بحران‌زده در مردم آن ناحیه بیش‌تر شود.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| سال ۲۰۱۶ و در بحبوحه‌ی انتخابات آمریکا بود که نام فیسبوک بار دیگر در مرکز قضاوت قرار گرفت. این بار خبر از افشای اطلاعات شخصی یا بحرانی از این دست نبود؛ بلکه فیسبوک به این متهم‌ شد که به پلتفرمی برای انتشار اخبار جعلی تبدیل شده و کاری هم برای جلوگیری از این موضوع نمی‌کند. موضوع اصلی هم انتخابات آمریکا بود و اکانت‌هایی که گفته می‌شد قصد تولید اخبار جعلی و جهت‌دهی به اذهان عمومی برای انتخابات آمریکا دارند.

 

«مارک زاکربرگ» میان همه فشارها در سنا و در نقش یک قربانی ظاهر شد و گفت اکانت‌های جعلی از فیسبوک سوء استفاده کرده‌اند و تیم او در تلاشند که جلوی رشد این اکانت‌ها را بگیرند، بسیاری از آن‌ها مسدود شده‌اند و مصلحت «آمریکا» از هر چیز دیگری مهم‌تر است.

درواقع بزرگترین بحرانی که کسب‌وکارهای پلتفرمی با آن روبه‌رو هستند، بحران کاهش «اعتماد» به آن‌ها است. بحرانی که مثل یک گلوله به قلب کسب‌وکار شلیک می‌شود و پلتفرم‌ها بدون کوچک‌ترین نقش مستقیمی به راحتی می‌توانند به غول بی‌شاخ‌ودمی تبدیل شوند که امنیت کاربران را به خطر می‌اندازند.

 

آن‌ها شاید قربانی باشند، اما این قربانی بودن از تقصیراتی که در بحران به گردن‌شان است کم نمی‌کند، مگر آن‌که بتوانند آن را طوری هوشمندانه مدیریت کنند که ورق به نفع‌شان برگردد و به قهرمان ماجرا بدل شوند که البته چنین اختتامیه‌ای برای یک پلتفرمِ گیر کرده در بحران، حکم صعود به قله قاف را دارد.


صعود به قله قاف یا چگونه قهرمانِ بازی باشیم؟
ژست قهرمانانه گرفتن کاری است که اهل زمین آن را به خصوص در شرایط حساس به خوبی بلدند. اما این‌که چقدر تیر آن ژست به هدف قهرمانی نزدیک‌تر است و باورپذیرتر، موضوعی است که عیار واقعی یک کسب‌وکار را در مواقع بحران مشخص می‌کند. اما راه قهرمان جنگ بودن از کجا می‌گذرد؟

سرگذشت بحران در کسب‌وکارهای مهم دنیا را که بخوانیم، پر است از درس‌های شکست و برخاستن از روی آوار. چیزهایی که در کلاس‌های درس روابط عمومی و مدیریت بحران می‌گویند هم درس گرفتن از همین قصه‌های واقعی پیش‌آمده است. اما چیزی که کم‌تر به آن توجه می‌شود، نقش فرهنگ یک منطقه در مدیریت بحران است. فیسبوک، گوگل، آمازون، اپل و کسب‌وکارهای دیگر همگی صاف‌کنندگان راه برای کسب‌وکارها هستند اما آیا هرآن‌چه که آن‌ها در مواقع خطر انجام می‌دهند، می‌تواند در ایران یا هر کشور شرقی و غربی دیگری نیز کارساز باشد؟ بدون شک خیر!

حقیقت آن است که فرهنگ شرق و به خصوص خاورمیانه آن‌قدر متفاوت و پیچیده و غیر قابل پیش‌بینی است که دانستن فرمول‌های غربی برای لحظات حساس، شاید کمک‌رسان باشد اما راه حل قطعی، نه. این موضوع را سیاست‌مداران به خوبی می‌دانند. می‌دانند که نسخه‌های غربی روی سیستم شرقی چندان کار نمی‌کند. مارک زاکربرگ هم خوب می‌دانست که وقتی یقه‌اش را در سنا چسبیده‌‌اند، هیچ دستی بیشتر از ناسیونالیسم آمریکایی به کمکش نخواهد آمد؛ نه شعار آزادی بیان و نه چیز دیگری.

از سوی دیگر در تمام دانشگاه‌های جهان مطالعات شرق‌شناسی وجود دارد و این سرزمین‌های پر رمز و راز همواره مدینه فاضله برای رمزگشایی و نشانه‌شناسی بوده است. پس ترکیب این ملت پیچیده و مرموز و شرایط غیر قابل پیش‌بینی سیاسی و اجتماعی قطعا وضعیتی را به وجود می‌آورد که حتی مارک زاکربرگ را هم گوشه رینگ بحران گیر می‌اندازد. اما شاید اگر روحیات جامعه ایرانی و انتظارات او در مواقع بحران را بشناسیم، کار راحت‌تر شود و خبر خوب این‌که تاریخ ثابت کرده است که این فرهنگ همان اندازه که کوبنده و سرکش است، قهرمان‌پرور نیز است و برای کسی که با او هم‌دلی می‌کند، در اکثر مواقع آغوش باز و بخشنده‌ای دارد.

از سوی دیگر سیستم متقاعدسازی، هیجان‌ و ادراک در کشوری مثل ایران به کل متفاوت از غرب است. مثلا غربی‌ها به چیزهایی می‌خندند که برای یک شرقی ابدا خنده‌دار نیست یا با چیزهایی قانع می‌شوند که اگر آن‌ها را به انسان شرقی بگویی، شروع یک زد و خورد جدید را رقم زده‌ای و نه پایان یک معرکه. این موضوع تنها به نژاد و دین و عقاید نیز محدود نمی‌شود. وقتی بحرانی به وجود می‌آید ریزترین رفتار آدم‌ها در جامعه و در اتفاق‌های مشابه پیشین همان فرهنگی است که در مدیریت یک فاجعه و پهلو گرفتن کشتی در حال غرق بسیار یاری‌رسان است.


لهجه و زبان؛ سلاح قهرمان‌ها
در کشوری مثل ایران که از هر نقطه‌اش فرهنگ، زبان یا گویشی متفاوت از دیگری سربرآورده است، حرف زدن با زبان آن ناحیه و حتی انتخاب سخنگویی از همان قوم و فرهنگ به خصوص در برهه‌های حساس، کارسازتر است؛ مثل این که رئیس یک قبیله که از خون و نژاد همان مردم است، برای میانجی‌گری پا پیش بگذارد. این کار حتی سبب می‌شود که حس همذات‌پنداری و هم‌دردی با کسب‌وکار بحران‌زده در مردم آن ناحیه بیش‌تر شود.


سکوت را جدی بگیریم
کارسازی دانستن فرهنگ و پاسخ درخور دادن در زمان بحران امری بدیهی است اما ناگفته نماند که همه این‌ها به درجه و بزرگی بحران هم بستگی دارد. به خصوص در کشوری مثل ایران با این‌همه عقاید متضاد که طرف هرکس را بگیری، آن یکی شاکی می‌شود و امنیت یک کسب‌وکار به فاکتورهای زیادی وابسته است. برای همین است که وقتی بحران بزرگی که نمونه‌اش را هم کم نداشته‌ایم پیش می‌آید، بهترین کار (اگر اجباری برای پاسخگویی وجود نداشته باشد) سکوت کردن است؛ چرا که هر حرف و عکس‌العملی به مثابه هیزم انداختن به جان آتش است و اوضاع را بدتر می‌کند. به خصوص وقتی که یک ضرب‌المثل معروف ایرانی و برخاسته از فرهنگ همین سرزمین، می‌گوید: «سخن اگر زر است، سکوت گوهر است.» در این شرایط به جای به کار بردن کلمات، می‌توان عملگرایانه وارد میدان شد و بعد از خوابیدن معرکه، اوضاع را سر و سامان داد.
 

فرهنگِ مچ‌گیری و مچ‌گیریِ فرهنگی
اساسا مو را از ماست بیرون کشیدن در فرهنگ ما ویژگی بسیار پررنگی است. به همین خاطر بدترین کار در مواقع بحران، گفتن چیزی خلاف گذشته یا آفریدن موضعی جدید در لحظه است. ما ‌آدم‌های اسکرین‌شات گرفتن و در آغوش کشیدنِ حافظه تاریخی هستیم. کافی است حرفی زده شود که خلاف آن را در گذشته گفته باشیم. آن موقع است که موجی از اسناد و مدارک سوی‌مان روانه می‌شود که هی فلانی! حواس‌مان چهارچشمی به حرف‌هایی که زده بودی و الان می‌زنی هست و همین می‌شود عامل بحرانی که از پشت بحران دیگر می‌آید. البته این حرف به این معنی نیست که اگر در گذشته اشتباهی را مرتکب شده‌ایم، سینه‌خیز تا ته ماجرا برویم؛ بلکه منظور این است که روی مواضع خوب و دوست‌داشتنی گذشته‌مان حتی به قیمت ضرر دادنِ موقت بایستیم.

تا قیام قیامت می‌شود این ویژگی‌ها را شمرد اما حرف آخر و مخلص کلام این‌که شاید کسب‌وکارهای از آب و گل در‌آمده‌ غرب در ایران هم کارگر باشند اما بحران شوخی‌بردار نیست و برای مدیریتش بیش‌تر و پیش‌تر از هرچیزی به مطالعه در باب رفتارهای اجتماعی و فرهنگی این سرزمین نیاز است تا کپی کردن مدیریت بحران همان کسب‌وکارها از غرب. البته منظور از مطالعه خواندن مقالات شرق‌شناسانه‌ی ادوارد سعید یا ایران‌شناسانه‌ی ایرج افشار نیست (البته که اگر مطالعه شوند، خیلی هم خوب است)؛ بلکه منظور رفتارهای ایران مدرن در مواجهه با موارد مختلف فرهنگی، اجتماعی، عقیدتی، سیاسی و … در عصر تکنولوژی و کمی قبل از آن است.

منبع خبر: دیجیاتو

 


یادآوری

هر کسی که با الفبای روابط عمومی آشنایی داشته باشد بخوبی می داند روابط عمومی در هر کشوری، منطقه ای و سازمانی با توجه به ارزشهای حاکم بر آن متفاوت است و در مقدمه کتاب دو جلدی "دایره المعارف روابط عمومی" که توسط بیش از 100 تن از پروفسورهای روابط عمومی تدوین و منتشر شده بر این اصل بسیار بدیهی تاکید شده است که راهکارهای روابط عمومی با توجه به ارزشهای هر کشور و منطقه و فرهنگ می تواند متفاوت باشد اما در بخش تکنیک ها و ابزارها، وضع کمی متفاوت است و استفاده از برخی راهکارها نه تنها مفید بلکه الزامی است.

حتی این موضوع خیلی ریزتر و تخصصی تر در بخش های مختلف روابط عمومی توسط صاحب نظران مدنظر قرار گرفته است. به عنوان مثال، آقای ویلکاکس در کتاب ارزشمند "روابط عمومی نوشتاری و فنون رسانه ای" که خوشبختانه به فارسی هم ترجمه و منتشر شده است به "منطقه بندی" اخبار اشاره می کند و این که هر خبری باید بر اساس ارزش های حاکم بر هر منطقه و همچنین نوع خط مشی هر رسانه تهیه و منتشر شود. حتی امروز به جایی رسیدیم که صحبت از تولید "نوع محتوا" - نه فقط پیام و ظاهر- است و این نتیجه تحقیقی است که چند روز پیش منتشر شده است.

 

در کتاب دو جلدی "روابط عمومی دولتی" به این موضوع به طور کامل و دقیق پاسخ داده شده است:

"در مطالعه توسعه روابط ‏عمومی دولتی در هر کشوری لازم است سابقه تاریخی آن و موقف فعلی ملت و نیز رهبران و جهت حرکتش مورد بررسی قرار گیرد. زمینه تاریخی‌، بینشی را در حرفه روابط‏ عمومی در درون دولت فراهم خواهد آورد.

 

در واقع، عواملی که باید مورد ملاحظه قرار گیرد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

- تاریخ،

- توسعه‌ اجتماعی- اقتصادی و سیاسی‌،

- فلسفه و نظام آموزشی،

- دین و ایدئولوژی ملی،

- ترکیب قومی و نژادی،

- موقعیت افکار عمومی،

- نظام حکومتی،

- برداشت عمومی از دولت،

- مجاری ارتباطی و نظام رسانه‌ای،

- روابط بین‌المللی

- و سایر عواملی که در زمان مورد بحث مرتبط با موضوع هستند؛ همچنین باید دانست که روابط ‏عمومی چگونه تعریف و اجرا می‌شود."

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  انتقاد یک استاد دانشگاه از تعدد خبرگزاری ها و ضعف دفاتر روابط عمومی سازمانها


  روزنامه نگار انقلابی آمریکا که در انقلاب های روسیه و مکزیک شرکت داشت


  تقویم روز فناوری/ روزنامه ها در عصر اینترنت - تحولات 2004 تا 2008


  ۴ روش تاثیرگذاری بیشتر خبر


  چرا دیدن شخصیت های سینمایی و تلویزیونی متنوع برای کودکان اهمیت دارد؟


  نگذاریم شخصیت بزرگسال درون ما ساکت باشد


  لزوم پاسخگویی روابط عمومی‌ها در روزهای تعطیل


  ایرانسل ۱۳ ساله شد


  بحران روابط عمومی: چگونه آن را برطرف کنیم؟


  مدیر روابط عمومی صندوق احیاء منصوب شد


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: اولین رویداد تجربه محور روابط عمومی ایران برگزار می شود