درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
جمعه، 10 فروردین 1403 - 12:21   

ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX

  ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX


ادامه ادامه مطلب یک

4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند

  4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند


ادامه ادامه مطلب دو

ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد

  ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد


ادامه ادامه مطلب سه

انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد

  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  6 استراتژی دگرگون کننده برای آزادسازی پتانسیل رهبری شما
  چند نکته مهم در پرامپت‌نویسی
  کمپین‌های داده
  تاثیر ادراک بر تصمیم‌گیری در شرایط پرخطر
  اولین مدل زبان بزرگ هوش مصنوعی «منصفانه آموزش دیده» اینجاست
  جستجوی عمیق بینگ به طور رسمی برای همه کاربران فعال شد
  هوش مصنوعی گوگل می‌تواند چندین کتاب را جذب کند. با این همه داده چه خواهد کرد؟
  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟
  فناوری سلامت پوشیدنی: روند نوظهور با پتانسیل عظیم
  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 40320صفحه نخست » پیشخوان شارا-پیشنهادهای کاربران روابط عمومییکشنبه، 7 مهر 1398 - 22:17
اقتصاد سودآور برای همگان
اقتصاد ارگودیسیتی
مارک بوکانان - از منظر اصولی، شراکت در منابع برای تمام طرف‌های تعامل نوعی اطمینان خاطر ایجاد کرده و به منزله‌ی بیمه‌نامه‌ای عمل می‌کند که از آنان در مقابل عوایدِ بعضاً اندک در مواجهه با مخاطرات محافظت خواهد کرد.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| اصول علم اقتصاد فضای فکری‌ای ایجاد می‌کند که اکثر بحث‌های سیاسی در حیطه‌ی آن به جریان می‌افتد. ایده‌های غالب علم اقتصاد را اغلب برای توجیه آرایش جامعه‌ی مدرن به کار می‌گیرند، و همچنین برای توجیه جایگاه‌ها و مواضعی که ثروتمندترین و قدرتمندترین اعضای جامعه دارند. هر خطری که متوجه این ایده‌ها شود ضمناً خطری است که متوجه قدرت اقتصادی، و دارندگان آن، می‌شود ــ و واکنش آن‌ها ممکن است بسیار بی‌رحمانه باشد.

و همین اتفاق هم می‌افتد: به دنبال انتشار شایعاتی مبنی بر این که یک اقتصاددان سرشناس به نوسازی بخش عمده‌ای از نظریه‌ی اقتصادی پرداخته و به نتایجی رسیده است که نشان می‌دهد با بازآرایی اساسی دنیای اقتصاد وضعیت اقتصادی به شدت بهبود خواهد یافت. محتوای کار این اقتصاددان پیش از انتشار رسمی‌اش به بیرون درز کرده، و موجب جلب توجه شدید اقتصاددانان، سیاست‌مداران، و کنشگران اجتماعی‌ای شده است که احساس می‌کنند این اثر می‌تواند اهمیتی عظیم، در حد دگرگون کردن دنیا، داشته باشد. اما این اقتصاددان، درست ساعاتی پیش از آن که نتایج کارش را به مخاطبان جهانی عرضه کند، بر اثر یک تصادف مشکوک در برلین درگذشته است. دست‌نوشته‌های او هم گم شده‌اند. البته آن تصادف تصادفی نبوده: آن اقتصاددان با دسیسه‌ی صاحبان منافع سیاسی و مالی‌ای به قتل رسیده است که مصمم بوده‌اند از طرح افکاری که می‌توانسته قدرت آنان را نابود کند جلوگیری کنند.

ماجرای بالا داستان است ــ اما داستانی قابل توجیه که در ملتقای مرموز قدرت، ایدئولوژی، و اقتصاد اتفاق می‌افتد. این ماجرا محور رمانی به زبان آلمانی با عنوان طمع (۲۰۱۹)، نوشته‌ی مارک اِلسبرگ، نویسنده‌ی اتریشی است و از تحقیقاتی الهام گرفته است که اول بی. پیترز (از «آزمایشگاه ریاضی لندن») و ماری گِل-من فقید (از «انستیتوی سانتافه» در نیومکزیکو، و برنده‌ی جایزه‌ی نوبل) نتایج آن را در مقاله‌ای در سال ۲۰۱۶منتشر کرده بودند. در این رمان، السبرگ تلاش می‌کند تا تجسم کند که چگونه رویکرد تازه‌ای به اقتصاد می‌تواند واکنش شدید و خشونت‌بار کسانی را به دنبال بیاورد که از توهمات غالب کنونی در این عرصه سود می‌برند. داستان مهیج السبرگ ماجرای دراماتیکِ ردیابی و گردآوریِ سرنخ‌ها و شواهدی در سراسر برلین است و به تلاش‌های مسئولان برای حل این معما می‌پردازد که چه‌کسی طراح قتل بوده ــ و، از این مهم‌تر، ایده‌های به شدت بحث‌انگیزی که آن اقتصاددان می‌خواسته ارائه کند چه بوده است.

در دنیای واقعی، در لابه‌لای صفحات مجلات علمی، نوشته‌های وبلاگی، و تبادل نظر‌های داغ در توئیتر، اکنون این مجموعه ایده‌ها با عنوان «اقتصاد ارگودیسیتی» مورد بحث قرار می‌گیرد و در حال براندازی یکی از مفاهیم بنیادی در بطن علم اقتصاد است، کاری که پیامدهایی اساسی برای رویکرد ما به موضوعات «عدم‌اطمینان» و «تعامل» خواهد داشت. گروه اقتصاد «آزمایشگاه ریاضی لندن» در حال تلاش برای بازآرایی بنیادیِ نظریه‌ی اقتصادی است، و اساس کار خود را از اصل آغاز می‌کند که افراد برای بهره‌برداری بیشینه از آن‌چه برایشان در طول زمان اتفاق می‌افتد تلاش می‌کنند، نه از آن‌چه به شکل میانگین در مجموعه‌ای از دنیاهای موازی برایشان اتفاق می‌افتد.

این مفهوم جدید از مضامین اصلی تحقیقاتی است که پیترز یک دهه پیش آغاز کرده بود و سپس آن را با همکاری گل-من و کن اَروی فقید در «انستیتوی سانتافه» و الکس آدامو و یوناتان برمن و بسیاری دیگر در «آزمایشگاه ریاضی لندن» گسترش داد. این دیدگاه عمدتاً بر نقد دقیقی از یک الگوی تصمیم‌گیری انسانی اتکا دارد که با عنوان «نظریه‌ی منفعت مورد انتظار» (expected utility theory) شناخته می‌شود. هرکسی همواره با عدم‌اطمینان‌هایی روبرو می‌شود، در این باره که به فلان کار بپردازد یا به یک کار دیگر، یا این که دارایی‌اش را در کجا سرمایه‌گذاری کند ــ تحصیلات، سفر یا مسکن. دیدگاه متکی به «نظریه‌ی منفعت مورد انتظار» این است که افراد این تصمیم‌گیری را با محاسبه‌ی منفعت مورد انتظاری که از هریک از گزینه‌ها عایدشان می‌شود و سپس انتخاب بیشترین منفعت انجام دهند. به لحاظ ریاضی، «بازده» مورد انتظار از گزینه‌ها را می‌توان با تجمیع نتایج ممکن آن‌ها و سپس سنجش عواید آن‌ها با اتکا به احتمال وقوع‌شان محاسبه کرد.

این چارچوبِ انتظارات البته یک ویژگی عجیب هم دارد، و آن این که اساساً «زمان» را در محاسبات خود لحاظ نمی‌کند. اما هرکسی که در طول زمان در موقعیت‌های مخاطره‌بار قرار می‌گیرد، در مجموع باید با مخاطرات هم دست‌وپنجه نرم کند، مخاطراتی که در محور زمانی و در پی هم اتفاق می‌افتند. کارآیی و جاذبه‌ی شدید مفهوم «احتمال» در این است که این جنبه‌ی تاریخ‌دار را با تجسم دنیایی از میان بر می‌دارد که با احتمالات مشخص به عوالم موازی تقسیم می‌شود، و هر احتمال در یکی از آن‌ها اتفاق می‌افتد. در این‌جا ارزش مورد انتظار از میانگینِ محاسبه‌شده بر اساس گذر زمان حاصل نمی‌شود، بلکه با میانگین محاسبه‌شده بر اساس عواید ممکنِ مختلف بدون لحاظ کردن زمان برآورد خواهد شد. در نتیجه، مسئله آسان می‌شود، اما این به حل مسئله‌ای کمک می‌کند که اساساً سوای مسئله‌ی واقعاً موجود بوده، یعنی مسئله‌ی عاقلانه عمل کردن در طول زمان در دنیایی که با عدم‌اطمینان همراه است.

«نظریه‌ی منفعت مورد انتظار» آن‌چنان برای کارشناسان اقتصادی، و به طور کلی متخصصان امور مالی و مدیریت مخاطرات، مأنوس به نظر می‌رسد که اکثر آنان این نظریه را شیوه‌ی بدیهی استدلال به حساب می‌آورند. بسیاری از آنان اصلاً بدیلی برای این نظریه نمی‌بینند. اما اشتباه می‌کنند. همین نکته به محققان «آزمایشگاه ریاضی لندن» انگیزه داد تا به بازنویسی مبانی نظریه‌ی اقتصادی روی آورند، به دام میانگین‌گیری از عواید ممکن نیافتند، و در عوض به میانگین‌گیری از عواید در طول زمان، عوایدی که در محور زمانی حاصل می‌شوند، مطابق با آن‌چه در دنیای واقعی اتفاق می‌افتد، بپردازند. بسیاری از افراد ــ از جمله اکثر اقتصاددانان ــ ساده‌انگارانه بر این باورند که این دو رویکرد حتماً به نتایج یکسانی می‌رسند، اما چنین نیست. تفاوت‌های این دو پیامدهای عظیمی دارد، نه فقط برای افرادی که در مواجهه با عدم‌اطمینان‌ها تمام تلاش خود را برای موفقیت می‌کنند، بلکه همچنین برای جهت‌گیری اصلی کل نظریه‌ی اقتصادی و رهنمودهای آن برای این که حیات اقتصادی را چگونه می‌توان به بهترین شکل سامان داد.

خلاصه این که، یک رویکرد کمتر برجسته و عمدتاً ازیادرفته در علم ریاضی که قرن‌ها قدمت دارد مدت‌ها است که علم اقتصاد را به مسیر عجیبی کشانده است. و ما تازه الان کم کم متوجه این نکته می‌شویم که وضعیت می‌توانسته به شکل دیگری باشد ــ و یک رویکرد واقع‌گرایانه‌تر می‌تواند به بازآرایی سنت اقتصادی و همسوسازی آن با واقعیت، به سود همگان، کمک کند.

نکته‌ی به ویژه بااهمیت این است که، این رویکرد چشم‌انداز جدیدی برای فهم تعامل و رقابت به روی ما باز می‌کند، و شرایطی را نشان می‌دهد که فعالیت‌های تعاملیِ سودآور در چارچوب آن میسر می‌شود. طرز فکر مرسوم و استاندارد اقتصادی مجال اندکی برای تعامل دارد، و بر این باور است که هر فرد یا هر کسب‌وکاری که به دنبال منافع خاص خود می‌رود فقط در صورتی باید از تعامل استقبال کند که در نتیجه‌ی همکاری بتواند به منفعتی بیشتر از تک‌کاری دست پیدا کند ــ برای مثال، در صورتی که طرف‌های تعامل مهارت‌ها یا منابعی مکملِ یک‌دیگر داشته باشند. اگر احتمال تبادلِ منافع وجود نداشته باشد، معنا ندارد که طرفی که منابع بیشتری دارد آن منابع را با طرفی سهیم یا شریک شود که منابع کمتری دارد. این رویکرد رایج و استاندارد اقتصادی، طبعاً، حامی خرد کردن جامعه به افرادی است که فقط به تأمین منافع خاص خودشان می‌اندیشند، و بر این باور است که چنین کاری با چنین رویکردی بهتر انجام خواهد شد.

اما اگر این نکته را مد نظر بگیریم که طرف‌های تعامل در مواجهه با عدم‌اطمینان‌ها و مشارکت مکرر در فعالیت‌های مخاطره‌بار در طول زمان در چه وضعیتی قرار می‌گیرند، اوضاع به شکل چشمگیری عوض خواهد شد. همان‌گونه که السبرگ در رمان‌اش به تصویر می‌کشد، چنین شرایطی دامنه‌ی این امکان را به شدت گسترش می‌دهد که شراکت و به اشتراک گذاشتن منابع به سود همه‌ی شرکا باشد. از منظر اصولی، شراکت در منابع برای تمام طرف‌های تعامل نوعی اطمینان خاطر ایجاد کرده و به منزله‌ی بیمه‌نامه‌ای عمل می‌کند که از آنان در مقابل عوایدِ بعضاً اندک در مواجهه با مخاطرات محافظت خواهد کرد. ممکن است که شماری از شرکا با مخاطرات مجزا مواجه شوند، اما بسیار بعید است که همگی همزمان به بازده منفی برسند. حتی طرف‌هایی که منابع بیشتر دارند در تعامل با طرف‌هایی که منابع کمتر دارند عملکرد بهتری خواهند داشت. این نگرش نیازمند پرداخته‌تر شدن است، اما نشان می‌دهد که دامنه‌ی تعاملات سودآور بسیار گسترده‌تر از آن چیزی که پیش‌تر تصور می‌شد.

ایده‌های در حال پرداخته شدن در خصوص «اقتصاد ارگودیسیتی» در مجموعه‌ای از مطالب مکمل برای مقاله‌ی پیش‌گفته (۲۰۱۶) تشریح شده‌اند، و همچنین در برخی نوشته‌های اینترنتی که بعضی از این ایده‌ها و پیامدهای آن‌ها را شرح می‌دهند. این ایده‌ها چشم‌انداز کاملاً تازه‌ای در مورد موضوعات متنوع ارائه می‌کنند، از بهینه‌سازی سبد سرمایه‌گذاری تا سازوکار اختلاف ثروت، و شرایط لازم برای آن که شراکت و به اشتراک گذاشتن منابع بتواند به سودآوری برای همگان برسد. این ایده‌ها، اگر به شکل گسترده انتشار پیدا کنند، می‌توانند بر عالم اقتصاد اثر بگذارند و دولت‌ها را به اتخاذ رویکرد اساساً متفاوتی در زمینه‌ی سیاست‌گذاری ترغیب کنند. از همین رو، می‌توان انتظار داشت که این ایده‌ها به شدت مناقشه‌انگیز باشند و حتی شاید با مقاومت قهرآمیز مواجه شوند ــ همچنان که رمان طمع به این ماجرا می‌پردازد.

برگردان: پیام یزدانجو

مارک بوکانان فیزیکدان انگلیسی و نویسنده‌ در حوزه‌ی علوم است. مقالات او در نشریات ساینس، نیویورک تایمز و وایرد منتشر شده است. آخرین کتاب او پیش‌بینی: آنچه فیزیک، هواشناسی، و علوم طبیعی می‌توانند درباره‌ی علم اقتصاد به ما بیاموزند است. آن‌چه خواندید برگردانِ این نوشته‌ی اوست:

Mark Buchanan, ‘How ergodicity reimagines economics for the benefit of us all,’ Aeon, 14 August 2019.

www.aasoo.org

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  روزنامه‌های محلی: هنوز ارزشمند، اما نیاز به حمایت دارند


  چرا هیچ کس دیگر نمی‌خواهد مدیر میانی باشد


  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟


  رسانه‌های اجتماعی مغز ما را تخلیه می‌کنند و بر تصمیم‌گیری ما تأثیر می‌گذارند


  6 استراتژی دگرگون کننده برای آزادسازی پتانسیل رهبری شما


  روابط‌عمومی برای استارت‌آپ‌ها


  چگونه از بحران هویت در میانه شغلی جلوگیری کنیم


  چگونه روابط‌عمومی می‌تواند به توسعه هویت در جامعه داخلی کمک کند؟


  رزومه خلاقانه‌ای که به شغل دلخواه در گوگل انجامید


  تاثیر ادراک بر تصمیم‌گیری در شرایط پرخطر


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد