درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
سه شنبه، 29 اسفند 1402 - 13:41   

روابط‌عمومی: افزایش اعتماد به رسانه‌ها و پیامدهای آن

  روابط‌عمومی: افزایش اعتماد به رسانه‌ها و پیامدهای آن


ادامه ادامه مطلب یک

ادغام ابزارهای دیجیتال در هر مرحله از استراتژی فروش

  ادغام ابزارهای دیجیتال در هر مرحله از استراتژی فروش


ادامه ادامه مطلب دو

روابط‌عمومی را هسته اصلی استراتژی رشد خود قرار دهید

  روابط‌عمومی را هسته اصلی استراتژی رشد خود قرار دهید


ادامه ادامه مطلب سه

هوش مصنوعی در دادگاه: توهمات و خطرات

  هوش مصنوعی در دادگاه: توهمات و خطرات


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  نوروز خجسته باد/ بهار طبیعت، نویدبخش بهارِ تعامل و همدلی
  یادداشتی بر انتشار کتاب هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل
  نوروز ۱۴۰۳، گامی نو در مسیر تحول روابط‌عمومی با هوش مصنوعی
  شکاف همدلی بین کارگران و شرکت‌ها: چالشی بزرگ برای مدیران عامل
  روابط‌عمومی مبتنی بر داده: ضرورتی برای حرفه‌ای شدن
  پنج نکته از بیستمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
  پنج درس از بیستمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
  هوش مصنوعی و آینده زنجیره تامین: تحولات کلیدی و گام‌های عملی
  12 گام برای ارتقای برنامه‌ها و فعالیت‌های روابط‌عمومی در سال جدید
  روابط‌عمومی را هسته اصلی استراتژی رشد خود قرار دهید
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 40176صفحه نخست » مقالات روابط عمومیسه شنبه، 26 شهریور 1398 - 00:15
بحران های روابط عمومی که در سال ۲۰۱۹ مشخص شده اند
از سال ۲۰۱۹ چهار ماه باقی مانده است اما به نظر می رسد که شاهد یک سال رسوائی و بحران هستیم. سال گذشته، سال سوءاستفاده از داده های فیس بوک و سوء استفاده از اشتباهات متنوع استارباکس بود. امسال، سال بوئینگ و بحران مکس ۷۳۷ و خرده فروشانی که به خشونت اسلحه در جوامع خود پاسخ می دهند.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- از سال ۲۰۱۹ چهار ماه باقی مانده است اما به نظر می رسد که شاهد یک سال رسوائی و بحران هستیم.


سال گذشته، سال سوءاستفاده از داده های فیس بوک و سوء استفاده از اشتباهات متنوع استارباکس بود. امسال، سال بوئینگ و بحران مکس ۷۳۷ و خرده فروشانی که به خشونت اسلحه در جوامع خود پاسخ می دهند.


توصیه کارشناسان؟ شفاف باشید. فعال باشید. برنامه ارتباطات بحرانی داشته باشید. این مشاوره جدیدی نیست - پس چرا هر ساله یک شرکت جدید سعی می کند انگشت خود را روی موانع اعتباری بگذارد؟


در اینجا فهرست شرکت هایی که خود را در سال ۲۰۱۹ تحت فشار می بینند، آورده شده است:


1. بوئینگ و بحران مکس ۷۳۷
بوئینگ ۷۳۷ مکس-۸، هواپیمایی جدید است که استفاده تجاری از آن در سال ۲۰۱۷ شروع شد.


پس از دو سانحه غم انگیز و صدها نفر که جان خود را از داده اند، بالاخره حقیقت مشخص شد: فعال شدن خودکار یک سیستم کنترل پرواز، باعث سانحه بوده است..


 این مشکل بزرگی برای بوئینگ شده است زیرا مدل ۷۳۷ یکی از محبوب ترین مدل های آن بود و شرکت های هواپیمایی در سراسر جهان مجبور بودند تا پروازها را کنسل کنند.

 

در پی سقوط هواپیمای خطوط لایون در ماه اکتبر، محققان گفتند که به نظر می‌رسید خلبان‌ها برای مهار سیستمی اتوماتیک که وظیفه آن جلوگیری از کم شدن سرعت هواپیماست در تقلا بودند.

این سیستم اتوماتیک از توانایی های جدید در بوئینگ ۷۳۷ مکس است و برای جلوگیری از وضعیتی طراحی شده که در صنعت هواپیمایی به "واماندگی" معروف است. یکی از شرایطی که به "واماندگی" ختم می‌شود، کم بودن سرعت هواپیماست.

یافته‌ها در مورد سانحه سال گذشته لاین‌ایر نشان می‌دهد که سیستم "ضد واماندگی" بیش از ۲۰ بار دماغه آن هواپیما را پایین داده بود.

اداره هوانوردی فدرال آمریکا می‌گوید مشابهت‌هایی بین هردو حادثه وجود دارد.


با این حال، این بحران جایگاه ویژه ای از داستان های مربوط به بحران ها در سال ۲۰۱۹ را در فهرست ما به خود اختصاص داده است زیرا بوئینگ گوش شنوایی برای پاسخ به نگرانی های مصرف کنندگان ندارد.


تلاش های اولیه بوئینگ به دلیل نداشتن شفافیت و عدم گوش دادن به نگرانی های عمومی محکوم شده است. اکنون شرکت هواپیمایی باید امیدوار باشد که بتواند مجددا اعتماد خلبان ها و مسافران را به طور یکسان بدون هیچ گونه تاکتیک گول زننده ای مانند گذاشتن نام جدید بر روی هواپیمای قدیمی بدست آورد.


۲. رسوایی پذیرش دانشکده ایالات متحده
این خبر زمانی در سراسر کشور در صفحه اول اخبار قرار گرفت که معلوم شد خانواده های برجسته، از جمله بازیگران زن مانند لری لوفلین و فلیسی هافمن برای پذیرش فرزندانشان در دانشگاه های معتبر به مقامات رشوه داده بودند.

 

بیش از چهل نفر از جمله فلیسیتی هافمن و لوری لافلین بازیگران سریال های محبوب تلویزیونی در آمریکا در ارتباط با یک طرح کلاهبرداری برای گرفتن پذیرش دانشگاهی متهم شده اند. همچنین نام دو ایرانی الاصل در میان متهمان دیده می شود.

این توطئه ادعایی شامل کمک به دانش آموزان در امتحانات ورودی دانشگاه ها و گرفتن بورس جعلی ورزشی برای دانشجویان غیرورزشکار است.

دانشگاه های برجسته آمریکایی از جمله ییل، استانفورد و جورج تاون در میان موسسات آموزشی مقصد برای این دانشجویان بوده اند اما نشانه ای از تخلف این دانشگاه ها در این نقشه در دست نیست.

متهمان اغلب افراد ثروتمند از جمله مدیران شرکت های بزرگ هستند.

دادستان پرونده اندرو للینگ روز سه شنبه در کنفرانسی خبری گفت: "این پدر و مادرها در زندگی صاحب ثروت و امتیاز زیادی هستند."

‏بنابه گزارش ها دکتر همایون زاده به اتهام ارائه رشوه برای پذیرش فرزندش و علی خسروشاهیان، مربی سابق تیم فوتبال زنان دانشگاه جنوب کالیفرنیا (یو اس سی) در میان متهم هستند.

براساس اسناد طرح شده در دادگاه خانم هافمن (بازیگر "خانه داران حریص") به نمایندگی از دختر بزرگش "کمک خیریه ای" ۱۵ هزار دلاری برای شرکت در این نقشه اعطا کرد.

ادعا می شود که او برای دختر دیگرش هم قصد استفاده از این نقشه را داشت اما بعدا صرف نظر کرد.

خانم هافمن به توطئه برای ارتکاب کلاهبری پستی متهم شده است. صدای او درحالی که درباره این نقشه با یک فرد دیگر - یک شاهد همکاری کننده با پلیس - صحبت می کرد به طور مخفیانه ضبط شده است.

لوری لافلین، بازیگر "خانه پر" (فول هاس)، هم در میان متهمان است.

ادعا می شود که خانم لافلین و شوهرش موسیمو جیانولی - که او هم متهم شده - با پرداخت ۵۰۰ هزار دلار رشوه در ازای ثبت نام دو دختر آنها به عنوان اعضای تیم قایقرانی دانشگاه جنوب کالیفرنیا (یو اس سی) موافقت کردند. دو دختر آن ها اکنون در این دانشگاه تحصیل می کنند.

 

این خبر در شبکه های اجتماعی با خشم کسانی روبرو شد که گفتند سیستم دانشگاهی آمریکا به سود دانشجویان ثروتمند و سفیدپوست علیه دیگران تبعیض قائل می شود.

دیگران اشاره کردند که برای فوق ثروتمندان آسان است به طرق قانونی با اعطای پول به یک دانشگاه، پذیرش دریافت کنند.

دادستان های فدرال در بوستون می گویند که بنیانگذار این دسیسه "ریک" سینگر، ۵۸ ساله، بود که آن را از طریق شرکت "کالج و شبکه کاری برتر" ترتیب می داد.


جان گلدبرگ از معماران معروف شهر می گوید: "رفتار نامحسوس لافلین پشت دوربین، وکلا، رسانه ها، متخصصان ارتباطات و هواداران را آزار داد."


وی گفت: "او در اولین جلسه رسیدگی به دادگاه لبخند زد. ... اگر این اقدامی برای اطمینان از اعتماد به نفس خود در پرونده بوده، اما نتیجه معکوس گرفت. در بهترین حالت می توان گفت این دقیقاً نشان می داد که وی از شدت وخیم بودن اوضاع خبر داشته است و در بدترین حالت، این توهین به دادستان هایی بود که با این قبیل امور، مهربانانه رفتار نمی کنند و بی حرمتی به دادگاهی که حکم او را تعیین می کند.


درس هایی از این رسوایی؟ مراحل قانونی را جدی بگیرید و از هر منظر یک موضوع و اختلاف حقوقی را با دقت مورد بررسی قرار داده و کنترل کنید. همچنین، برای پیام رسانی به اشخاص ثالث اعتماد نکنید.

 

گلدبرگ می گوید: "نکته دیگری که به لافلین کمکی نکرده است: توجه به منابع رسانه ای ناشناس نزدیک به لافلین بود که ظاهراً دوستان وی هستند."


۳. مشکل افیونی فارما
بسیاری از سازمانها مجبور شده اند روی ارتباطات خودشان حساب کنند و بحران مواد افیونی که موجب مرگ هزاران نفر در سراسر ایالات متحده آمریکا شده است را مقصر بدانند.


یکی از تولید کنندگان، Purdue Pharma، هنگامی که دید موزه ها کمک های مالی آنها را برگرداند، متوجه شد که شهرت شان خدشه دار شده است. یک درس برای متخصصان روابط عمومی این است که هیچ کار خیرخواهانه ای نمی تواند برای شرکتی که از نظر اخلاقی در حق مصرف کنندگان خود کم کاری و اجحاف کرده است، جبران کننده باشد.


پس از اعتراض بسیاری از مصرف کنندگان نسبت به مشارکت خانواده Sackler در موسسات مورد علاقه آنها باعث شد تا آن سنگرهای هنری و فرهنگی که ممکن بود روزی به تقویت شهرت یک سازمان کمک کند، اکنون بسته شده اند.


گلدبرگ درباره بحران مواد افیونی می گوید: "تأکید می کنم که مؤسسه های تحت فشار دقت بیشتری در مورد منابع اصلی کمک های مالی داشته باشند و دقت داشته باشند که آیا مزایای یک هدیه بزرگ مالی از خطرات احتمالی اعتبار بیشتر است یا نه؟ " این به معنای آن است که آنهایی که از بحران نجات می یابند باید مجددا درباره استفاده از کمک های بشر دوستانه برای ترمیم شهرت لکه دار شده خود فکر کنند.


۴. خشونت اسلحه و سیاسی کردن بازار
هنگامی که یک تیرانداز در
والمارت در ال پاسو، تگزاس ۲۲ نفر را به قتل رساند، بسیاری از مصرف کنندگان می خواستند که این شرکت در برابر اسلحه و فروش مهمات موضع بگیرد، درست همانطور که کالاهای ورزشی دیک پس از تیراندازی در دبیرستان استونمن داگلاس در پارکینگ فلوریدا، در سال گذشته پاسخ داد. با این حال والمارت پای خود را عقب کشید، اما در ابتدا نمایش بازی های ویدیویی خشن را حذف کرد ولی همچنان به فروش سلاح های گرم خود ادامه می دهد.


گلدبرگ می گوید: "به نظر می رسد برای ادوارد استک رئیس و مدیر عامل دیک اولویت دارد که موضع سختی در قبال اسلحه ها بگیرد، اما این کار را به گونه ای متفکرانه انجام می دهد که نشان دهنده احترام این شرکت به مشتریان، سهامداران و جوامعی است که در آن فعالیت می کند..."


"پاسخ دیک را با عکس العمل های والمارت مقایسه کنید، که در پی تیراندازی های غم انگیز ماه گذشته در دیتون و ال پاسو با تلاش ناموفق خود سعی کرد تا توجه رسانه ها را از فروش اسلحه به سمت بالا رفتن آدمکشی توسط بازی های ویدیویی خشن بکشاند.


"سپس والمارت لحن خود را تغییر داد، بویژه در پاسخ به دغدغه های کارمندان محلی که تنظیماتی در مورد فروش خود انجام می دادند و قول داد که هم در فروشگاه های خود و هم در لابی کردن با قانون گذاران اقدام کند.


شرکت ها باید آماده باشند تا در مورد موضوعات اجتماعی و فرهنگی که برای ذینفعان شان اهمیت دارد صحبت کنند و این واقعیت جدید تجاری فرصتی بزرگ برای طرفداران و متخصصان ارتباطات است تا بتوانند نقش بیشتری در هدایت سازمان خود و مشاوره مدیران عامل داشته باشند.


5- مجلس بین المللی ... چه؟
متخصصین روابط عمومی در بازاریابی به امید ایجاد یک لحظه رسانه ای یا ایجاد گفتگوی ملی، ریسک هایی را انجام می دهند اما کمپین IHOP (رستوران زنجیره ای پنکیک چند ملیتی آمریکایی) در اوایل سال جاری ممکن است اتفاقات معروف گذشته را تبلیغ کند.


میشل گارت مشاور روابط عمومی و نویسنده روابط عمومی گارت می گوید: "من فکر می کنم بسیاری از کمپین های تجاری IHOP کاملاً آزار دهنده و گمراه کننده است."


"در ابتدا، این کار کمپین IHOb بود - سپس امسال اعلام کرد برای ایجاد معنای جدیدی حرف P را به نام خود اضافه می کند. مردم بلافاصله شروع به ایجاد توییت هایی در مورد اینکه P می تواند چه معنایی را ایجاد کنند، کردند.

 

در مقابل پاسخ این بود که: "روابط عمومی، تبلیغات، توجه و اثبات اینکه ما در بودجه بازاریابی پول زیادی داریم" و مسئله ایت است: که اگر آنها این بودجه عظیم بازاریابی را دارند، آیا بهتر نبود آن را برای چیزی بهتر از کمپین تغییر نام هزینه می کردند؟


"فعال سازی نام تجاری IHOP ممکن است امسال به اندازه سایر برندها فایده ای نداشته باشد، اما این کمپین از سایر کمپین هایی که برای لحظه ای در رسانه ها جنجال برانگیخته اند نیز کوتاه نیامده است.


6. شان اسپایسر در برنامه رقص در شبکه ABC
شان اسپایسر، سخنگوی مستعفی کاخ سفید، با یک پیشنهاد جدید روبرو شد. به او پیشنهاد شد به عنوان یه چهره جنجالی در مسابقه «رقص با ستارگان» شرکت کند اما او این درخواست را رد کرد.

 

اسپایسر، هرچند چندان شناخته شده نبود، اما با ریاست جمهوری پرزیدنت ترامپ، خیلی زود نام او در رسانه ها مطرح شد. شان اسپایسر ۴۵ ساله، پیشتر سابقه حضور در نیروی دریایی را داشت و چندسالی سخنگوی کمیسیون های داخلی مجلس نمایندگان و شورای ارتباطات حزب جمهوریخواه بود تا اینکه دسامبر گذشته از سوی آقای ترامپ به عنوان سخنگوی کاخ سفید معرفی شد.

او خیلی زود با انتقاداتی از سوی برخی رسانه ها مواجه شد و در مقابل رسانه ها را به دروغگویی متهم کرد. اختلاف او با این رسانه ها تا آنجا پیش رفت که اسپایسر، ورود دوربین به نشست های خبری کاخ سفید را ممنوع کرد و تنها رسانه ها می توانستند مثل دو دهه پیش، صدای کنفرانس خبری را پخش کنند.

در هفته های اخیر اختلاف او با پرزیدنت ترامپ علنی شد تا در نهایت دو هفته پیش از سمت خود استعفا داد.

در آمریکا، اما کنار رفتن از چنین سمتی، خود می تواند به باز شدن درآمد های جدید و پیشنهادهای کاری جدیدی بیانجامد. از جمله نگارش کتاب، دعوت به سخنرانی یا کار.

در تازه ترین مورد، بعد از کناره گیری شان اسپایسر، برنامه محبوب و پر بیننده رقص با ستارگان به او پیشنهاد داده است. برنامه رقص با ستارگان از سال ۲۰۰۵ در شبکه تلویزیونی ABC پخش می شود و در آن زوج هایی متشکل از یک چهره سرشناس و یک رقصنده، هفته ها به رقابت می پردازند. در هر سال، غیر از ستاره های هالیوودی، گاهی چهره های سیاسی و حتی نظامی در آن دعوت می شوند، از جمله بعد از حضور سارا پیلین در انتخابات ۲۰۰۸، دختر او یکی از کسانی بود که در این مسابقه شرکت داده شد.

با این حال، اسوشیتدپرس به نقل از اسپایسر نوشته، او در شرایط فعلی تمایلی برای حضور در مسابقه رقص با ستارگان ندارد.


گرت می گوید: بسیاری از بینندگان در این فصل تهدید به تحریم این فصل از برنامه می کنند. حتی میزبان، تام برگرون نیز علیه تصمیم ABC از برنامه بیرون آمده است.

 

 شان اسپایسر، انتصاب «آنتونی اسکاراماچی» به عنوان مدیر ارتباطات کاخ سفید را اشتباهی بزرگ خواند و از سمت خود استعفا داد.


"درسی برای متخصصین روابط عمومی؟ ... ارتباطات و برنامه ریزان رویدادها که از نزدیک سیاست را دنبال نمی کنند باید نسبت به دعوت و حضور چهره های سیاسی احتیاط کنند یا باید برای روبرو شدن با اعتراض ها و تحریم ها آماده باشند.


7. رئیس نیسان دستگیر شد، مدیر عامل استعفا داد

کارلوس غُصن کارآفرین، بازرگان و مدیر ارشد اجرایی متولد برزیل که تابعیت فرانسه و لبنان را نیز دارد، ریاست هیئت مدیره و مدیر عامل اجرایی شرکت‌های خودروسازی رنو و نیسان را بر عهده داشته ‌است. غصن در اواخر دهه ۱۹۹۰ میلادی، در پی مدیریت بحران مالی و نجات شرکت نیسان از ورشکستگی، به شهرت رسید، تا جایی که به وی لقب قاتل هزینه‌ها داده شد!

وی در تاریخ ۲۸ ژوئن ۲۰۱۲ بعنوان نایب رئیس هیئت مدیره شرکت آوتوواز نیز منصوب شد. او از اعضای هیئت مدیره بانک برزیلی؛ ایتاو یونی‌بانکو و شرکت آلکوا می‌باشد، همچنین عضو شورای راهبردی؛ دانشگاه سنت جوزف بیروت و دانشگاه آمریکایی بیروت نیز محسوب می‌شود. غصن به زبان‌های فرانسه، انگلیسی، عربی، پرتغالی و ژاپنی مسلط می‌باشد.

غصن در سال ۲۰۱۷ از سمت مدیر عامل نیسان استعفا داد ولی به‌عنوان رئیس هیئت مدیره در این شرکت باقی ماند. در نوامبر ۲۰۱۸ وی به‌دلیل تخلفات مالی و فرار مالیاتی در ژاپن بازداشت شد.


با رفتن غُصن نیز بحران کاهش نیافته است، زیرا مدیر عامل شرکت هیروتو سایکاوا فاش کرد که پرداخت مالی دزستی به او نشده است. علیرغم وعده بازگشت پول، سایکاوا از سمت خود استعفا داد.

 

این حوادث به متخصصان ارتباطات شرکت ها یادآوری می کند که مدیران ارشد، چهره های مهمی برای یک سازمان هستند. اگر یک رهبر باید تغییر کند، اطمینان حاصل کنید که یک برنامه پاسخ به بحران آماده است تا ذینفعان لازم را درگیر کند.

 

متخصصین روابط عمومی و مدیران برندها باید قبل از موضع گیری در مورد یک مسئله بزرگ، اطمینان حاصل کنند که مخاطبان آنها آماده گوش دادن هستند.


بزرگترین بحران ها و رویدادهای روابط عمومی در سال ۲۰۱۹ برای شما چه بوده است؟


منبع:  www.publicrelationstoday.com
۱۳ سپتامبر ۲۰۱۹


منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
 

 

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  نوروز خجسته باد/ بهار طبیعت، نویدبخش بهارِ تعامل و همدلی


  روابط‌عمومی مبتنی بر داده: ضرورتی برای حرفه‌ای شدن


  شکاف همدلی بین کارگران و شرکت‌ها: چالشی بزرگ برای مدیران عامل


  پنج نکته از بیستمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران


  نوروز ۱۴۰۳، گامی نو در مسیر تحول روابط‌عمومی با هوش مصنوعی


  یادداشتی بر انتشار کتاب هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد