درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
سه شنبه، 29 اسفند 1402 - 13:18   

روابط‌عمومی: افزایش اعتماد به رسانه‌ها و پیامدهای آن

  روابط‌عمومی: افزایش اعتماد به رسانه‌ها و پیامدهای آن


ادامه ادامه مطلب یک

ادغام ابزارهای دیجیتال در هر مرحله از استراتژی فروش

  ادغام ابزارهای دیجیتال در هر مرحله از استراتژی فروش


ادامه ادامه مطلب دو

روابط‌عمومی را هسته اصلی استراتژی رشد خود قرار دهید

  روابط‌عمومی را هسته اصلی استراتژی رشد خود قرار دهید


ادامه ادامه مطلب سه

هوش مصنوعی در دادگاه: توهمات و خطرات

  هوش مصنوعی در دادگاه: توهمات و خطرات


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  نوروز خجسته باد/ بهار طبیعت، نویدبخش بهارِ تعامل و همدلی
  یادداشتی بر انتشار کتاب هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل
  نوروز ۱۴۰۳، گامی نو در مسیر تحول روابط‌عمومی با هوش مصنوعی
  شکاف همدلی بین کارگران و شرکت‌ها: چالشی بزرگ برای مدیران عامل
  روابط‌عمومی مبتنی بر داده: ضرورتی برای حرفه‌ای شدن
  پنج نکته از بیستمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
  پنج درس از بیستمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
  هوش مصنوعی و آینده زنجیره تامین: تحولات کلیدی و گام‌های عملی
  12 گام برای ارتقای برنامه‌ها و فعالیت‌های روابط‌عمومی در سال جدید
  روابط‌عمومی را هسته اصلی استراتژی رشد خود قرار دهید
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 40157صفحه نخست » تازه های نشر روابط عمومیسه شنبه، 26 شهریور 1398 - 10:44
نشر الکترونیک: یک مطالعه‎ تحلیلی
این مقاله در تلاش است تا تاثیرات نشر الکترونیک و تغییرات رادیکال صنعت نشر را بررسی کند، علی‌الخصوص تاثیری که رسانه‌های الکترونیک و اینترنت به همراه دارند. محققین، مدل‎های مختلف نشر الکترونیک و تغییرات و پیچیدگی‌های محتمل در این فرایند را ارائه کرده‌اند.
  

دکتر م. م. کوگانوراماث ، کتابدار دانشگاه، انستیتوی علوم اجتماعی تاتا
سورش یانگه ، دستیار کتابدار، انستیتوی علوم اجتماعی تاتا
مالیکارجون آنگادی، داده‎شناس، انستیتوی علوم اجتماعی تاتا

 



 

چکیده
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| هدف نهایی هر سیستم اطلاعات، بهره‎برداری و استخراج اطلاعاتی است که موجب افزایش سطح آموزش، تقویت پیوندهای جامعه و تحریک مشارکت افراد در پروسه‎ تصمیم‎گیری برای توسعه‌ بشر می‌شوند. اطلاعات تولیدشده، با استفاده از مدل‌های گوناگون انتشار اطلاعات توزیع می‎شوند.

 

فناوری‎های جدید، فرایند انتشار و توزیع اطلاعات را متحول کرده‌اند. در سایه‌ رشد اطلاعات، انتشار الکترونیکی به یکی از مبانی اعضای حاضر در جامعه‎ اطلاعات تبدیل شده تا از آن برای ارائه‎ اطلاعات صحیح، به افراد صحیح و در زمان صحیح بهره بگیرند.

 

این مقاله در تلاش است تا تاثیرات نشر الکترونیک و تغییرات رادیکال صنعت نشر را بررسی کند، علی‌الخصوص تاثیری که رسانه‌های الکترونیک و اینترنت به همراه دارند. محققین، مدل‎های مختلف نشر الکترونیک و تغییرات و پیچیدگی‌های محتمل در این فرایند را ارائه کرده‌اند.

به سمت عصر الکترونیک
اطلاعات یک منبع عقلانی و فکری هستند که می‌تواند دیدگاه مخاطب را تغییر دهند. در جامعه‎ی پساصنعت، می‌گویند که نه قدرت عضله‎ یا انرژی صِرف بلکه اطلاعات اهمیت دارند. در نتیجه، سرمایه‌‎گذاری‌های بزرگی بر روی صنعت فناوری اطلاعات صورت گرفته که هدف از آن‎ها ایجاد، پردازش و توزیع اطلاعات است.


تغییرات در صنعت نشر، تاثیر مستقیمی را بر خدمات و سیستم‎های اطلاعات دارند. این فناوری اطلاعات، چنان تغییری در شرایط نشر به وجود آورده که منابع سنتی اطلاعات دائماً تحت تاثیر فرم جذاب‌تر نشر الکترونیک قرار می‎گیرند. در این چشم‎انداز متفاوت، کتابخانه‎ها و کتابدارها نقش مهمی را در مدیریت منابع سنتی و الکترونیک ایفا می‎کنند. بنابراین عصر انتشار الکترونیک، تاثیرگذاری خود بر تهیه‎کنندگان، توزیع‎کننده‌ها، کتابخانه‎‌ها، مراکز اطلاعات و جامعه‌ی کاربران را آغاز کرده است.


هدف نهایی نشر الکترونیک، فراهم‎سازی دسترسی آسان و سریع به اطلاعات موجود در نشریات هدف و همچنین ارائه‎ی قابلیت‌‌های جستجو و بازیابی اطلاعات به شیوه‎ای ساده است. بنابراین از بسیاری جهات، می‌توان نشر الکترونیک را به‌عنوان یک ابزار موثر در چارچوب قانون چهارم دکتر س.ر. رانگاناتان استفاده کرد که می‌گوید: «وقت کاربران را نگیرید».


ف.و. لنکستر یکی از اولین پیشگامان این عرصه است که به خاطر بینش او نسبت به نشر الکترونیک و پیش‎بینی‌اش مبنی بر جایگزینی روش‌های نشر کاغذی با انتشارات الکترونیک، به‌کرات در مطالعات کتابداری مورد ارجاع قرار گرفته است. لنکستر در یکی از جدیدترین مقالات خود اشاره کرده است: «نشر الکترونیکی واقعی، به نویسنده اجازه می‎دهد که مطلب خود را در رسانه‎ی متفاوتی بنگارد و در این راستا، دیگر با محدودیت‎های ثابت و دست‌وپاگیر صفحات کاغذی درگیر نشود ... بنابراین پیشنهادم این است که کتاب کاغذی با یک پدیده‌ی کاملاً متفاوت از آنچه تا کنون دیده‎ایم، جایگزین شود. این جابجایی صورت می‌گیرد، چون همگان دید بهتری نسبت به این رسانه‎ ی جدید دارند».

نشر الکترونیک
نشر الکترونیک، پروسه‎ تولید اسناد حروفچینی‌‎شده است که شامل متن، تصویر، جدول، معادله و ... می‌شوند. نشر الکترونیک را می‌توان بدین شکل تعریف کرد:


نشر الکترونیک = فناوری الکترونیک + فناوری کامپیوتر + فناوری ارتباطات + نشر

کیست (1989) چنین تعریفی را برای نشر الکترونیک ارائه داده است: «بهره‎برداری ناشران از پروسه‎های کامپیوتری برای یافتن، ثبت، تشکیل، ذخیره‌سازی و به‌روزرسانی محتوا به‌منظور توزیع آن به گروه منتخبی از مخاطبین» (ص. 600). کیست اشاره کرده که این تعریف، هیچ تمایزی میان فرایند تولید و توزیع اطلاعات در نظر نمی‌گیرد.


کمتر از یک دهه‌ پیش، عبارت «نشر الکترونیک» برای رویکردی استفاده می‌شد که در آن، اطلاعات را به‌صورت الکترونیکی ذخیره و قالب‌‎بندی می‌کردند، اما در نهایت فرایند تولید و توزیع آن‎ها به همان روش سنتی و کاغذی بود، درحالی‌‎که چنین رویه‎ای را هم‌اکنون تحت عنوان نشر رومیزی می‎شناسند. بنا به ادعای کیست، امروزه عبارت نشر الکترونیک (که می‌تواند شامل هرگونه ذخیره، تولید یا انتقال هر یک از جنبه‎های محتوا باشد) آن‌قدر گسترده شده که نمی‌توان معنای محدود و خاصی را برای آن قائل شد.


براونریگ و لینچ (1985) رویکرد کاملاً متفاوتی را برای تعریف نشر الکترونیک برگزیدند. مقاله‌ متفکرانه‎ آن‎ها با ایجاد یک تمایز صریح میان تولید و توزیع اطلاعات به شیوه‌ الکترونیک آغاز شد. محققین بین آنچه تحت عنوان نشر نیوتونی (گوتنبرگ/کاغذی) و نشر کوانتوم-مکانیکی (انتقال به شیوه‌ الکترونیکی) نامیده می‌شود، تمییز قائل شدند. آن‎ها نتیجه گرفتند عمده‌ آن چیزهایی که امروزه تحت عنوان نشر الکترونیک نامیده می‎شوند، در واقع همان نشر سنتی به سبک گوتنبرگ هستند که به‌وسیله‌ ابزارهای مدرن صورت می‌گیرند. تز آن‌ها این بود که نشر الکترونیک، یک رسانه برای ارائه‌ محتواست: نشر نه یک مصنوع ساخته‌ بشر، بلکه یک اقدام و فرایند است. به نظر می‌رسد که ایده‌‎ آن‎ها حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد.


یکی از کامل‌ترین تعاریف نشر الکترونیک را می‌توان در یک دائره‌المعارف الکترونیک محبوب مشاهده کرد (گرولیر الکترونیک پابلیشینگ ، 1995). این نشر کاملاً الکترونیک، چنین تعریفی را ارائه می‎دهد: «گاهی اوقات از عبارت نشر الکترونیک برای توصیف کاربرد کامپیوتر در رسانه‎های چاپی سنتی استفاده می‎شود – از پردازش واژه گرفته تا پردازش سفارش به روش کامپیوتری.


عبارت نشر الکترونیک، بیشتر به ذخیره و بازیابی اطلاعات از طریق رسانه‎های ارتباطی الکترونیک اشاره می‌‎کند. این حوزه می‌تواند گستره‌ای از قالب‎ها و فناوری‎های مختلف را به کار بگیرد که برخی از آن‎ها، همین الان هم کاربرد بسیار گسترده‎ای در میان کسب‌وکارها و مردم عادی دارند و سایرین هنوز درحال‌توسعه هستند.


فناوری‎‌های نشر الکترونیک را می‌توان به دو دسته‎ کلی تقسیم‌‎بندی کرد: آن‎هایی که اطلاعاتشان در یک منبع کامپیوتری مرکزی ذخیره می‌شوند و از طریق یک سیستم ارتباطات از راه دور در اختیار کاربر قرار می‌گیرد؛ و آن‎هایی که داده‎هایشان به‌صورت دیجیتالی بر روی یک دیسک یا سایر مدیوم‎های فیزیکی ذخیره می‎شوند. دسته‎ اول که شامل سرویس‎های پایگاه داده‎‏ آنلاین و ویدئوتکس می‌شوند، فعال‌ترین حوزه در زمینه‌ نشر الکترونیک امروز هستند».

 

جدول 1 اطلاعات موجود در ویرایش‎های پیشین کتابچه راهنما را خلاصه می‎کند (اوکرسون ، 1993؛ اوکرسون، 1994؛ استرنج‌لاو و کوواکس ، 1992).
جدول 1: رشد در نشر اینترنتی




مدل‌های نشر الکترونیک
کتاب‌های الکترونیک

کتاب، یک سند بسیار محبوب برای برآورده‎سازی نیازهای عمومی و دانشگاهی جامعه‎ کاربران است. «پراجکت گوتنبرگ » که احتمالاً شناخته‎شده‌ترین ناشر کتاب‎های الکترونیکی طولانی باشد، کار خود را در سال 1971 و با هدف تشویق به خلق و توزیع نامحدود 10 هزار کتاب الکترونیکی تا انتهای سال 2001، آغاز کرد. این کتاب‎ها در چند دسته‎ اصلی ازجمله ادبیات عام و سبک، کلاسیک‌ها، کتاب‎های مرجع و سایر حوزه‎های ادبی جای گرفتند.


نشر یک کتاب به‌صورت الکترونیک، به معنای دستیابی به نشر و توزیع سریع اطلاعات است. امکان دارد یک کتاب ارزش امروزی یک مجله را نداشته باشد، اما قطعاً ارزش آرشیوی و ارجاعی خودش را خواهد داشت. تعدادی از دائره‌المعارف‌ها به‌صورت سی‌دی عرضه می‎شوند. این احساس وجود دارد که اینترنت یک پلتفرم راضی‎کننده برای انتشار متن کامل اسناد نیست، اما سی‌دی یک رسانه‎ی مناسب برای نشر کتاب محسوب می‌شود.


کتاب‎های الکترونیکی طولانی بر روی فلاپی و سی‌دی نیز وجود دارند، هرچند به خاطر راحتی و افزایش محبوبیت سی‎دی، توزیع کتاب‎ها روی فلاپی کاهش یافته است. اکثر متون الکترونیکی منتشرشده روی سی‌‌دی، در حوزه‎های عمومی جای می‎گیرند که دائره‌المعارف‌ها هم در همین دسته هستند. با بهره‎گیری از زبان‌های نشر الکترونیک در اینترنت نظیر SGML (زبان نشانه‌گذاری استاندارد و عمومی) و HTML، می‌توان متن را به شکلی جذاب ارائه و منتشر کرد، آن‎هم با جلوه‎های چندرسانه‎ای که مختص اسنادی مثل کتاب سال و دائره‌المعارف هستند.

نشریات دوره‎ای الکترونیک
این رسانه‌ جدید، وسیله‎ای برای ارتباطات علمی بوده و محصولی ناب و برگرفته از تحقیقات علمی است. این دسته شامل ژورنال‌های الکترونیک، مجلات و فهرست‎های گفتگو می‌شود. شاید هیچ‌یک از حوزه‎های نشر الکترونیک، به‌اندازه‌ ژورنال‎های الکترونیک مورد مطالعه قرار نگرفته باشند، علی‌الخصوص اینکه چنین مطالعاتی را می‎توان برای تحقیقات علمی نیز اعمال نمود.


فرانکس (1993) مقاله‌‎ جدیدتری را نوشته که فرم‎های کنونی انتشار ژورنال‎های الکترونیک را مورد تحلیل قرار می‌دهد، تعدادی از جایگزین‎های احتمالی یک ژورنال تحقیقاتی الکترونیک را کشف می‎کند و درباره‌‎ نقاط قوت و ضعف این جایگزین‌ها نظر می‌دهد.


او سه ویژگی اصلی را برای این مدل برشمرد:
• تایید مطالب (ازجمله کنترل کیفیت و ارزیابی دقیق)
• آرشیو کردن (سازمان‌دهی یک نسخه‎ اصیل و اطلاعات کتاب‌شناختی)
• بازاریابی (توزیع و تبلیغات)

پایگاه‎های داده‎ الکترونیک
با ظهور کامپیوترها و فناوری‌های ارتباطات، شاهد شکل جدیدی از قدرت سیستم اطلاعات در توسعه‌ پایگاه‌های داده‎ مدرن هستیم. اطلاعات برگرفته از یک پایگاه داده، به بخش بزرگی از نشر الکترونیک تبدیل شده‎اند که مبنا یا اساس رویکردهایی همچون بازیابی اطلاعات، استخراج نتایج و تصمیم‌گیری را فراهم می‌کنند.نگه‌داری پایگاه داده‌ یک کتابخانه که شامل کتاب، نشریات دوره‌ای، گزارش و تز می‌شود را می‌توان به فرم الکترونیک تبدیل کرد که اجازه‌‎ دسترسی عموم از طریق شبکه‎های دیجیتال را بدهد. کاتالوگ کتابخانه‎‌ی الکترونیک آنلاین (OPAC)، نحوه‌ انتشار اطلاعات را نشان می‎دهد و بدین ترتیب کارکنان می‌توانند با سطوح دسترسی متفاوت ازجمله تایپ نام نویسنده، عنوان، موضوع و ... به جستجوی اسناد بپردازند.


آن‎ها همچنین به پایگاه‎‌های داده‎ قابل مطالعه توسط ماشین اشاره کردند که به‌عنوان یکی از محصولات فرعی در مسیر آماده‎سازی نشریات چاپی، مطرح می‌شوند. شش طرح بزرگ که از سال 1960 به این‌‌طرف توسعه یافته و موجب افزایش بهره‎برداری از پایگاه‎های داده شدند، عبارت‎ند از:


• تمهیدات همکاری و شبکه‎سازی؛
• تمهیدات اجاره برای دسترسی به اطلاعات؛
• استقرار مراکز توزیع اطلاعات علمی؛
• افزایش دسترسی آنلاین (دسترسی از راه دور از طریق پایانه‌ها)؛
• ظهور خرده‌فروش‎های آنلاین (نظیر دایلاگ، لکسوس و ...)؛
• بهبود در زمینه‌ توزیع (از طریق سی‌دی یا سایر ابزارها).
امروزه ناشران مختلفی که در زمینه‎ پایگاه‎های داده‎ الکترونیک کار می‌کنند، اطلاعات کتاب‌شناختی و متون کامل کتاب‎ها را هم بر روی سی‌دی و هم در دنیای اینترنت منتشر می‎کنند. ناشران برجسته‌‎ آنلاین شامل دایلاگ، بی‌آراس، ابسکوهاست و غیره می‌شوند.
پایگاه داده‌ ERIC (مرکز اطلاعات منابع آموزشی)، یک نمونه‌ فوق‌العاده از پایگاه‎های داده‌ منتشره به‌صورت الکترونیک و بزرگ‎ترین پایگاه داده‎‌ آموزشی دنیاست که حاوی بیش از 800 هزار سند بوده و سالی 30 هزار سند هم به آن اضافه می‌شود. ERIC هم به‌صورت سی‌دی منتشر شده و هم به‌صورت رایگان در نت موجود است (آدرس: http://www.accesseric.org:81).

نشر الکترونیک روی سی‌دی
سی‌دی ابعاد جدیدی را برای ذخیره و بازیابی اطلاعات فراهم کرده است. انتشار اطلاعات و منابع طبقه‎بندی‌شده از طریق سی‌دی، رواج زیادی دارد. اگرچه عمده‌ کارهای مجلات الکترونیک بر روی توزیع از طریق اینترنت متمرکز شده، اما کارهایی نیز در زمینه‌ انتشار روی سی‌دی انجام گرفته است.
انتشار روی سی‌دی، سه مزیت اصلی دارد:

مزایای سی‌دی
ا توانای گنجایش مطالب بیشتر، هم از منظر کمی (بیش از 650 مگابایت) و هم از منظر نوع (منابع چندرسانه‌ای)؛
• قابلیت جستجوی نسبتاً ساده در کل متن؛
• صرفه‌جویی قابل توجه در هزینه – تولید هر نسخه از یک کتاب 1000 صفحه‌ای که تیراژی کمتر از 1000 نسخه دارد، می‌تواند تا 14 دلار تمام شود، درحالی‌که بسیاری از مراکز تکثیر، هر کپی از یک سی‌دی را با قیمت کمتر از 2 دلار تولید می‌کنند.

معایب سی‌دی
• هزینه‎ی نسبتاً بالای تجهیزاتی که می‌توان به کمک آن‌ها یک سی‌دی مَستر را تهیه کرد
• زمان زیادی که برای توسعه‌ی این نسخه‎ها نیاز است
• تعداد محدودی از کامپیوترهای رده‎بالا که به درایو سی‌دی مجهز هستند
• برای تغییر محتوای داخل سی‌دی، باید محتویات سی‌دی مَستر تغییر بیابد و تکثیر مجدد صورت گیرد

پردازنده‌های متن
سال‌هاست که تعدادی از نرم‎افزارهای پردازش متن ساده برای انجام این کار وجود دارند. پردازنده‎های متن ساده‎ای همچون نوت‌پد برای ویندوز، سیمپل تکست برای مکینتاش و ادیت برای داس، به کاربران اجازه می‎دهند که خیلی ساده متن‎ها را باز و ذخیره کنند.

HTML (زبان نشانه‌گذاری فرامتن)
HTML یک زبان ساده است که برای ساخت اسناد در محیط وب استفاده می‎شود. این تگ‌های زبان HTML هستند که عناوین، فهرست‎ها، متون، تصاویر، لینک‎های فرامتن و غیره را تخصیص می‎‏دهند. HTML بر اساس SGML (زبان نشانه‌گذاری استاندارد و عمومی) بنا شده، یک زبان قالب‌بندی که توسط سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO) توسعه یافته و برای حاشیه‌نویسی روی متون سطح بالاتر استفاده می‎شود. HTML به‌صورت گسترده در کتاب‌ها و مقالات پرشماری ذکر شده و اسناد اینترنتی فراوانی برای توضیح درباره‌ کارکرد HTML توسعه یافته‌اند. یکی از این منابع، راهنمای مقدماتی NCSA برای HTML است که دوره‎ آموزشی گسترده‌ای را درباره‎ درک و استفاده از HTML فراهم می‎کند. وجود لینک فرامتن و پلتفرم چندسکویی، تعدادی از مزایای HTML هستند.

SGML
SGML محصولی است که با بیش از 10 سال تلاش یک کمیته‌ استاندارد بین‎المللی توسعه یافته و مجموعه‌ای از قوانین را برای شرح ساختار و مدیریت محتوای هرگونه سند دیجیتال دارد. SGML می‌تواند اسناد پیچیده‌ای را بسازد که در سرتاسر بخش‌های یک شرکت یا صنعت به اشتراک گذاشته شده و به منبع اطلاعات لینک می‌شوند تا به‌روزرسانی‌های آنی را دریافت نمایند. معمولاً از آن برای ساخت یک دفترچه راهنمای فنی یا کتابچه راهنمای تجهیزات استفاده می‌کنند. نمونه‌های آن شامل Adept-Editor، Author/Editor، XSoft InContext، DynaTag، DynaText، FasTAG، Near and Far، SGML، Author for Word، TagWrite و WordPerfect Intellitag SGML Edition می‌شوند.

پی‌دی‌اف (سند قابل حمل)
سند قابل حمل (پی‌دی‌اف) محصول اداب ، یک سیستم ثبت الکترونیک است که اجازه‌ ایجاد سندهای قالب‌بندی‌شده شامل متن، تصویر و عناصر کادربندی صفحه را می‌دهد. همچنین می‌توانید لینک‎های فرامتن به سایر بخش‎های سند یا سایر اسناد را در این قالب بگنجانید. هر فایلی که می‌تواند به پرینتر فرستاده شود را می‌توان در قالب یک فایل پی‌دی‌اف ذخیره کرد و آن را با استفاده از نرم‌افزار اداب اکروبات نمایش داد.
فایل‌های پی‌دی‌اف را معمولاً با استفاده از برنامه‌های نشر در کامپیوتر یا نرم‌افزارهای پردازش متن نظیر اداب پیج‌میکر یا مایکروسافت ورد می‌سازند. تکنیک‎‌های پیشرفته برای کادربندی صفحه، رایگان بودن نرم‌افزار و ویژگی‎ افزودن لینک از برخی مزایای این قالب هستند، هرچند مشکلاتی بر سر راه ویرایش متون آن وجود دارد.

چشم‌اندازها و مشکلات
اگر مقالات مربوط به نشر الکترونیک را بررسی کنیم، می‌بینیم که با شور و شوق زیادی راجع به چشم‌اندازها و مشکلات نشر الکترونیک صحبت کرده‎‌اند. وبر (1990) مشکلات و موانعی که مقابل توسعه‎ صنعت نشر الکترونیک و شالوده‎های آن قرار می‎گیرند را بررسی کرد. او موانع زیادی را برای نشر الکترونیک شناسایی کرد، اما تمرکز او بر روی 6 حوزه‌ اصلی بود که به‌منظور موفقیت نشر الکترونیک، باید رفع‌ورجوع شوند.

 

این‎ها عبارت‌اند از:
• نرخ سرمایه‌گذاری جدید در فناوری‌های پیشرفته؛
• نرخی که می‌‎توان سیستم تلفن را به دیجیتال ارتقا داد.
• نرخی که می‌توان شبکه‏های تحقیق کنونی را در قالب یک زیرساخت شبکه‌ی ملی یکپارچه کرد.
• خلق استانداردهایی برای رابط کاربری، متن و تصاویر؛
• توسعه‌ دستگاه‌های خروجی پیشرفته (نمایشگرها و چاپگرها)؛
• تهیه‌ یک ابزار کارآمد برای اجرای قانون کپی‌رایت.


هانتر (1994) شش مشکل را تعیین کرد که باید حل‌وفصل شوند تا بتوانیم نشر الکترونیک را به عمل بنشانیم: آمادگی بازار؛ دسترس‌پذیری به صندوق‌های سرمایه‎ عمومی و خصوصی؛ استانداردهای تحویل؛ نرم‌افزار توانا و بهبودیافته؛ مشکلات مربوط به مالکیت معنوی (کپی‌رایت)؛ و مدل‌های قیمت‌گذاری و اعطای مجوز جدید. این شش دسته، خیلی نزدیک به همان موانعی هستند که وبر (1990) درباره‌ نشر الکترونیک برشمرده بود. در میان شش مسئله‌ شناسایی‌شده توسط هانتر، مسئله‌ آمادگی بازار توسط سایر مفسران مطرح نشده است. او تصریح کرد که در حال حاضر و در اکثر نمونه‎ها، توزیع الکترونیک نمی‌تواند بایدهای لازم برای کسب موفقیت یعنی بهبود عملکرد همراه با قیمت واحد پایین‌تر را فراهم کند.


براونریگ و لینچ (1985) توجه ویژه‌ای را به بحث حق مالکیت معنوی داشتند. درحالی‌که آن‎ها بر نیاز مالی نویسندگان مبنی بر پشتیبانی از حقوق کارشان تاکید کردند (چرا یک نویسنده نباید نیاز داشته باشد؟)، میان بازتولید رسانه‌های دیجیتال و کپی رسانه‌های چاپی تمایز قائل شدند. آن‌ها تصریح کردند که در قلب این مسئله، بحث مبهم بهره‌برداری منصفانه از کار نویسنده نهفته است. آن‌ها پیشنهاد کردند که شاید بهتر باشد مدیریت کپی‌رایت رسانه‌های دیجیتال را بر اساس حقوق عملکرد مدل کنیم، نه آن حقوقی که هم‌اکنون برای رسانه‎های چاپی استفاده می‌شود. در نهایت به مسئله‌ حریم خصوصی اشاره کردند که در هنگام توزیع دیجیتال مطالب، بروز می‌کند. در سیستمی که اطلاعات (از هر نوع) توسط کامپیوتر توزیع می‎شوند، رهگیری اینکه افراد در حال مطالعه‌ چه مطلبی هستند، کار دشواری نیست. این مسئله، یکی از نکات مهم در آینده‎ نشر الکترونیک و حقوق مدنی است.

نتیجه‌گیری
جای تردیدی نیست که نشر الکترونیک به‌سرعت در حال گسترش است. هنوز تحقیقاتی درباره‌ اثرات و پیامدهای نشر الکترونیک صورت نگرفته‌اند و صرفاً حوزه‌ آکادمیک بررسی شده است. درحالی‌که نشر الکترونیک اجازه‌ توزیع سریع اطلاعات با قیمت پایین‌تر را می‌دهد، اما بهره‌برداری از آن به یک سری بخش‌‎های اقتصادی خاص محدود شده است، زیرا پیش از بهره‌برداری گسترده از آن، ابتدا باید بر بسیاری از مشکلات فنی و حقوقی غلبه شود. در حوزه‌هایی که نشر الکترونیک جا افتاده، یک مدیوم ارتباطی منحصربه‌فرد مشاهده می‌شود که نمی‌توان با بهره‌گیری از فناوری‌های کاغذی به آن دست یافت.


شاید نشر الکترونیک نتواند کاملاً جایگزین نسخه‌های کاغذی موجود شود، اما این دو مکمل یکدیگر خواهند شد تا بتوانند نیازهای کاربران را برآورده کنند.
 

منبع: فصلنامه کارگزار روابط عمومی/ از انتشارات موسسه کارگزار روابط عمومی، شماره52، تابستان1389.

 

 

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  نوروز خجسته باد/ بهار طبیعت، نویدبخش بهارِ تعامل و همدلی


  روابط‌عمومی مبتنی بر داده: ضرورتی برای حرفه‌ای شدن


  شکاف همدلی بین کارگران و شرکت‌ها: چالشی بزرگ برای مدیران عامل


  پنج نکته از بیستمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران


  نوروز ۱۴۰۳، گامی نو در مسیر تحول روابط‌عمومی با هوش مصنوعی


  یادداشتی بر انتشار کتاب هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد