درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    یایگاه امکانات  
سه شنبه، 26 شهریور 1398 - 07:31   

زادروز نیویورک تایمز

  زادروز نیویورک تایمز


ادامه ادامه مطلب یک

میزگرد تخصصی " تبلیغات در فضای تحریم" برگزار شد

  میزگرد تخصصی " تبلیغات در فضای تحریم" برگزار شد


ادامه ادامه مطلب دو

اتتصاب مدیرکل روابط عمومی شهرداری مشهد

  اتتصاب مدیرکل روابط عمومی شهرداری مشهد


ادامه ادامه مطلب سه

انتصاب سرپرست اداره کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی کمیته امداد

  انتصاب سرپرست اداره کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی کمیته امداد


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  بحران های روابط عمومی که در سال ۲۰۱۹ مشخص شده اند
  زادروز نیویورک تایمز
  اینترنت و ترویج دمکراسی
  استقبال از آیفون 11 بیش از انتظار است
  بنیانگذار روانشناسی رشد
  روان‌شناسی رشد
  روان‌شناسی
  انتصاب سرپرست روابط عمومی شورای شهر شیراز
  دفتر جدید روابط عمومی شهرداری کوهسار راه اندازی شد
  آیین معارفه و تکریم رئیس مرکز روابط عمومی دانشگاه آزاد برگزار شد
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 40104صفحه نخست » آموزش روابط عمومییکشنبه، 17 شهریور 1398 - 13:01
چه عاملی باعث می شود مردم هر آنچه می خوانند را باور کنند؟
ترجمه حنانه باقریان - بر اساس یافته های گیلبرت، نتیجه این است که قبل از اینکه به مرحله رد کردن پیام برسیم مرحله درک پیام متوقف می شود. این باعث می شود افرادی که در چنین شرایطی قرار دارند، استدلال ضعیف دیگران یا دروغ های آنان را باور کنند.
  

 

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| زندانی سابق سیاسی چینی یکبار تجربه خود از شستشوی مغزی را توصیف کرد:"شما نابود و خسته می شوید. کنترل خود را از دست می دهید و فراموش می کنید دو دقیقه پیش چه گفته اید. فکر می کنید همه چیز را از دست داده اید. در آن لحظه قاضی، ارباب شماست. هر چه بگوید را می پذیرید.


او به چه فنی اشاره می کرد و این درباره عناصری که به دیگران اجازه می داد ما را ترغیب کنند چه می گفت؟


اگر چه این زندانی اسبق قربانی تعداد زیادی فن اصلاح فکر بود، فنی که او بدان اشاره می کرد کمبود خواب بود. اگرچه جای تعجب نیست که وقتی ما خوب می خوابیم عملکرد بهتری داریم. ما بر اثر تجربه می دانیم که وقتی خوب استراحت می کنیم، بهتر تمرکز می کنیم، هشیارتریم و بهتر با دیگران ارتباط برقرار می کنیم. اما کارهای انجام شده توسط روانشناس اجتماعی دنیل گیلبرت (Daniel Gilbert) به ما بینشی می دهد که اگرچه بدیهی نبود، با تجربیات زندانی سیاسی همخوانی داشت، وقتی ما خسته هستیم در مقابل فنون فریبکارانه دیگران آسیب پذیر تر هستم. در یک سری مطالعات شواهدی به دست آمد که فرضیه های گیلبرت را تائید می کرد. نتیجه این بود که به محض اینکه می شنویم فردی بیانیه ای دارد، دریافت کننده بلافاصله آن سخن را درست می پندارد صرف نظر از اینکه واقعا درست باشد یا خیر.فقط با تلاش ذهنی بسیار است که مخاطب در کسری از ثانیه متوجه غلط بودن پیام می شود و آن را رد می کند.


وقتی شرایط سخت باشد، مردم معمولا منابع شناختی و اشتیاق دارند که جملاتی که اشتباه به نظر می رسند را رد کنند. اما وقتی مردم خسته هستند به علت انرژی شناختی کاسته شده و نبود انگیز که ناشی از خستگی است، محتملاً در حالتی فوق‌العاده فریب‌پذیر قرار می‌گیرند.


بر اساس یافته های گیلبرت، نتیجه این است که قبل از اینکه به مرحله رد کردن پیام برسیم مرحله درک پیام متوقف می شود. این باعث می شود افرادی که در چنین شرایطی قرار دارند، استدلال ضعیف دیگران یا دروغ های آنان را باور کنند. مثلاً، مدیری برای قرارداد توزیع بزرگی قصد برگزاری مناقصه دارد، اگر دچار کم‌خوابی باشد، احتمال کمی دارد که عبارات غیرمحتملی را که توزیع کنندۀ بالقو'ه‌ای ابراز دارد مانند "سیستم‌های توزیع ما در سطح جهان برترین است" مورد تردید قرار دهد. بلکه ممکن است این عبارت را عیناً بپذیرد.


مطالعات همچنین نشان می‌دهد که حواس‌پرتی (حتی اگر موقتی باشد) نیز دارای تأثیر مشابهی بر آسیب‌پذیری افراد در مقابل نفوذ طرف مقابل دارد. مثلاً، تحقیقی که توسط باربارا دیویس (Barbara Davis) و اریک نوولز (Knowles) انجام شده نشان داد که وقتی فروشندۀ دوره‌گرد با اعلام غیرمنتظرۀ قیمت به پنی به جای دلار و اعلام "خیلی ارزان است" حواس صاحب‌خانه‌ها را پرت می‌کند، دو برابر بیشتر امکان دارد که آنها کارت کریسمس را از این فروشندگان بخرند.


مطالعات آنها همچنین نشان می‌دهد که صرفاً اعلام قیمت به پنی نبود که میزان فروش را بالا برد: میزان فروش زمانی بالاتر از حد معمول می‌رود که فروشنده عبارت ترغیب کنندۀ "خیلی ارزان است؛ مفت است!" را بلافاصله به کار می‌برد. یافته‌ها نشان می‌دهد که در طی این حواس‌پرتی گذرای لحظه‌ای است که فروشنده می‌تواند عبارتی ترغیب کننده را به خورد طرف مقابل بدهد.


در مطالعه‌ای دیگر که توسط همان گروه پژوهشی انجام شد، افرادی که از کنار شیرین‌پزی فضای باز عبور می‌کردند زمانی که فروشندگان به آنها، به جای "کیک فنجانی" ، "نیم‌کیک" عرضه می‌کردند، فقط در صورتی که بلافاصله فروشنده می‌گفت، "خیلی خوشمزه است!" بیشتر محتمل بود آن را خریداری کنند.


این مطالعات دربارۀ تسلیم نشدن در مقابل عواملی که ما را با سهولت بیشتر ترغیب می‌کنند، به ما چه می‌گویند؟ توصیۀ بدیهی این است که بیشتر بخوابیم. البته، همه مایلیم اوقات بیشتری چشممان را ببندیم، و همه نظر موافق داریم که گفتنش آسان‌تر از عمل کردن به آن است. اما، اگر شما اتفاقاً خود را در حال حواس‌پرتی یا محرومیت از خواب یافتید، سعی کنید از برنامه‌هایی از قبیل فیلم‌های تبلیغاتی (infomercial)، که غالباً ادعاهای تردیدآمیزی دارند، دور بمانید.


اگر چنین نکنید، ممکن است سرانجام متقاعد شوید که واقعاً به دوچرخۀ ورزشی موقع رکاب زدن پاپ‌کورن هم برایتان پرتاب کند نیاز دارید. سعی کنید تصمیمات مهمی را که به قضاوت‌های شما در خصوص حقیقت ادعاهای دیگر متکی است در زمانی که کاملاً بیدارید اتخاذ نمایید.


بعد، اگر کاری به شما محول شد – مثلاً انتخاب تهیه کننده جدید – وقوف بر این نکته کاملاً مهم است که، اگر فرضاً تماس تلفنی حواس شما را پرت می‌کند، آنچه را که در وبسایت می‌خوانید یا در مناقصه‌ای رسمی مشاهده می‌کنید باور نمایید. اگر حواس‌پرتی خود را به حداقل ممکن برسانید، محتملاً ارزیابی صحیح‌تری نسبت به اظهارات دیگران خواهید داشت و در مقابل تاکتیک‌های فریبندۀ ترغیب و اقناع مقاومت بیشتری خواهید داشت.


مثلاً، می‌توانید در محل کار یا منزل "فضای تصمیم‌گیری" فارغ از عوامل مختل کننده یا صداهای آزار دهنده داشته باشید که بتوانید بر وظیفه‌ای که به عهده دارید تمرکز نمایید. برای جلوگیری از فریب خوردن (توسط ترغیب کنندۀ حقه‌باز) و سپس رها شدن (توسط سازمان ناراضی)، بهترین ایده این است که وقتی میزان خطر بالا است از انجام چند کار در یک زمان خودداری کنید.

منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
 

 

 

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  تحلیل محتوای نشریه پیام صادق: مطالعه موردی


  ابرقدرت ‎های صنعت نشر


  بررسی اهمیت آموزش در روابط عمومی ها


  انتصاب سرپرست اداره کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی کمیته امداد


  گوگل یک میلیارد یورو جریمه و مالیات به فرانسه پرداخت می کند


  تحلیل محتوای سازمان بر پایه OKR (اهداف و نتایج کلیدی)


  شورای هماهنگی روابط عمومی های شهرستان فریدونکنار فعالیت خود را آغاز کرد


  تور رسانه‌ای روستا مشکلات و موانع پیشرفت روستایی را منعکس می‌کند


  دفتر جدید روابط عمومی شهرداری کوهسار راه اندازی شد


  مدیرکل روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی: گفتمان‌ نو برای تقویت فضای حرفه‌ای رسانه‌ها ضروری است


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: فراخوان ارسال مقاله به شانزدهمین کنفرانس روابط عمومی ایران