شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| اطلاعات و ارتباطات در دوران معاصر از مهمترین معیارهای توسعه و پیشرفت جوامع بشمار آمده و نفوذ و تأثیرگذاری ارتباطات و رسانه ها تا جایی است که به باور بسیاری از صاحبنظران، اولویت ذهنی و رفتاری انسانها را تعیین کرده و در اقناع افکار عمومی جامعه و جهت دهی به دیدگاهها و نگرش های مردم بسیار مؤثر است.
اطلاع رسانی درست، شفاف و بهنگام از خدمات دولت، نقش بی بدیل و انکارناپذیری در جلب اعتماد عمومی و همراه و همدل کردن مردم با اهداف و سیاست های کلان کشور و ارتقاء سرمایه اجتماعی دارد.
احساس مثبت و مطلوب مردم نسبت به خدمات رسانی دولت، قضاوت ها و برداشت ها نسبت به عملکرد دستگاههای اجرایی را به سمت مثبت و منصفانه پیش می برد و با پرکردن خلاء های ارتباطی، فضای تخریب، سیاه نمایی و شایعه پراکنی علیه نظام اسلامی و دولت را نیز تنگ تر می کند.
یکی از ایرادات و اشکالات مهمی که همواره در دولت های مختلف به نوعی مطرح بوده و متأسفانه در دولت یازدهم و دوازدهم نیز بروز و ظهور جدی داشته است، ضعف در آگاهی بخشی و اطلاع رسانی از خدمات گسترده ای است که در حوزه های گوناگون ارائه شده است.
عدم اطلاعرسانی مناسب از ابعاد و زوایای مختلف طرح ها و پروژه های مختلف عمرانی، تولیدی، زیربنایی و خدماتی، امکان جلب مشارکت، همراهی و حمایت از این پروژه ها را سلب نموده و اگر یک پروژه با هر سطحی از موفقیت و تاثیرگذاری به مرحله اجرا و بهره برداری برسد، ولی از آن اطلاعرسانی مناسب صورت نپذیرد، در واقع بخش مهمی از طرح مذکور اجرا نشده است.
* کمبود منابع مالی و نیروی انسانی متخصص؛ دو مشکل عمده روابط عمومی ها
روابط عمومی های دستگاههای اجرایی سال های متمادی است که از دو ضعف عمده در بدنه و ساختار خود رنج می برند. اول اینکه برخی سازمان ها و دستگاههای اجرایی از وجود نیروهای متخصص، آموزش دیده و باانگیزه در حوزه روابط عمومی بی بهره اند؛ دوم اینکه منابع مالی و اعتبارات اختصاص یافته به روابط عمومیها اعم از اعتبارات ملی و استانی بسیار اندک و حداقلی است.
این دو معضل جدی سبب شده است تا فرهنگسازی و آگاهی بخشی در جامعه از سوی روابط عمومی ها، در خوشبینانه ترین حالت به تبیین شمای کلی از تکالیف و رسالتهای سازمانی خلاصه شود. بدون تردید بسیاری از این هزینهکردها نیز در راستای یک برنامه جامع و تاثیرگذار نبوده و کمتر توجهی به بیان ویژگی ها و مزایای طرح ها و پروژههای گوناگون عمرانی و خدماتی دستگاهها می شود.
روابط عمومی های دستگاههای اجرایی به لحاظ تنوع و گستردگی در وظایف و مخاطبان و نیازمندی های علمی، آموزشی و تجهیزاتی و سروکار داشتن با افکار عمومی، برای تأثیرگذاری هرچه بهتر در فضای فکری و فرهنگی جامعه و جلب مشارکت و اعتماد مردم، باید از حمایت حداکثری مدیران ارشد برخوردار بوده و به لحاظ منابع مالی و نیروی انسانی کاملا تأمین شده باشند.
* پیوست اطلاع رسانی به تحرک و پویایی هرچه بیشتر روابط عمومیها می انجامد
یک طرح و پروژه اعم از عمرانی و خدماتی که برای دستگاههای اجرایی تعریف می شود، برای اثرگذاری هرچه بهتر در جامعه و فراهم آوردن مشروعیت و مقبولیت در عرصه افکار عمومی و همچنین اطلاع رسانی به مردم در رابطه با خدمات دستگاههای اجرایی، با هر ابعادی که باشد نیازمند یک فرآیند اطلاعرسانی برای مخاطبان خود است.
پیوست اطلاعرسانی مجموعه ای از اقدامات رسانهای، تبلیغی، انتشاراتی و پژوهشی است که باید با برنامهریزی آگاهانه و سنجیده و تدوین شرح عملیات مناسب، برای تمامی طرحها و پروژهها تعریف شده و برای معرفی ابعاد و زوایای گوناگون آنها، با استفاده از همه امکانات و ظرفیت های رسانهای و هنری به مرحله اجرا برسد.
پیوست اطلاعرسانی طرح ها و پروژه های عمرانی و خدماتی، با توجه به شرایط کنونی اقتصادی در کشورمان می تواند کمبود شدید اعتبارات روابط عمومی ها که عمدتا به عنوان سربار هزینه های جاری سازمان بشمار آمده و مورد بیمهری قرار می گیرد را به خوبی پوشش دهد.
همچنین اجرای این طرح میتواند واگذاری بخشی از وظایف و مأموریتهای روابط عمومیها به بخش خصوصی را تسهیل نموده و از این طریق علاوه بر ارتقاء کمی و کیفی محصولات رسانهای و تولید محتوای حرفهای و اثرگذار برای مخاطبان، ضعف روابط عمومی ها در کمبود نیروی متخصص را نیز جبران نماید.
از سوی دیگر پیوست اطلاع رسانی میتواند مشکل کم تحرکی برخی روابط عمومیهای دستگاههای اجرایی را نیز به خوبی برطرف کند، زیرا با تخصیص اعتبارات و تدوین شرح عملیات مربوطه در موافقتنامه های تملک دارایی سرمایه ای، روابط عمومیها ملزم به انجام فعالیت های مرتبط و تحرک و پویایی هرچه بیشتر خواهند بود.
اجرای این طرح درکوتاه مدت میتواند موج عظیمی از اطلاع رسانی، فرهنگسازی و آگاهی بخشی از خدمات دستگاههای اجرایی را ایجاد نموده و در بلند مدت نیز میتواند به فعالتر شدن هرچه بیشتر روابط عمومی های دستگاههای اجرایی و تربیت نیروی انسانی متخصص در روابط عمومیها منجر شود که اتفاق بسیار ارزشمندی خواهد بود.
|