درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    یایگاه امکانات  
یکشنبه، 3 شهریور 1398 - 09:59   

فیسبوک همه ‌جا شما را تعقیب نمی‌کند، البته فقط اگر بخواهید

  فیسبوک همه ‌جا شما را تعقیب نمی‌کند، البته فقط اگر بخواهید


ادامه ادامه مطلب یک

روز جهانی عکاسی

  روز جهانی عکاسی


ادامه ادامه مطلب دو

چهاردهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی

  چهاردهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

کاهش فاصله با نسل آنلاین در کبک

  کاهش فاصله با نسل آنلاین در کبک


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  پاسخگویی به مردم و رسانه‌ها از وظایف اصلی مدیران روابط عمومی به شمار می‌رود
  پایان تعطیلی روابط عمومی استانداری سیستان و بلوچستان
  تأثیر تکنولوژی ارتباطات در توسعه اجتماعی
  انتصاب رئیس روابط عمومی کمیته پیشکسوتان
  91 سال، پر افتخار/ عمل به مسئولیت اجتماعی، نقطه قوت بانک ملی ایران
  ارتباط تلفنی مدیران ارشد بانک ملی ایران با مردم به مناسبت هفته دولت
  آغاز ثبت نام جشنواره عکس «نمای ملی» بانک ملی ایران
  دیدار صمیمی مدیرعامل با مشتریان بانک سپه/ چقازردی: برنامه اصلی بانک حمایت از واحدهای تولیدی است
  دولت کویت تلاش های "بدبینانه" روابط عمومی را محکوم کرد
  ثبت بیش از یک میلیون و ۹۷ هزار دامنه فعال فارسی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 39743صفحه نخست » ارتباطات و روزنامه نگاریچهارشنبه، 16 مرداد 1398 - 15:12
به بهانه روز خبرنگار
در کشورهای کمتر توسعه یافته شاهد وابستگی عمیق رسانه ها با طبقه حاکم هستیم. اصحاب قدرت، اصحاب رسانه را نیز در اختیار دارند و همسویی این دو، کاهش کارکردهای اصیل و اثرگذار رسانه را به دنبال داشته چرا که تحت نظارت مستقیم و مستمر قرار گرفته و تا آنجا که برای رسیدگی به تخلفات آنها مراجع قضایی ویژه ای راه اندازی می شود.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-||نویسنده|موسی الرضا شبرنگی کارشناس ارشد روابط عمومی|| موسی الرضا شبرنگی _در هفدهم مرداد ماه سال 1377، محمود صارمی خبرنگار خبرگزاریِ جمهوری اسلامی، به همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان به دست گروهک تروریستی طالبان به شهادت رسید. به همین مناسبت، شورای فرهنگ عمومی، هفدهم مرداد ماه هر سال را به عنوان «روز خبرنگار» نامگذاری کرد و اینگونه برای نخستین بار و پس از بیش از یک قرن از زمان انتشار نخستین روزنامه هایی همچون کاغذ اخبار و وقایع اتفاقیه در ایران، روزی به نام روز خبرنگار در تقویم رسمی کشور به ثبت رسید.


حرفه ای که در فرازو نشیب های تاریخی و با توجه به مقتضیات و شرایط حاکم، گاه در اوج بود و گاه در حضیض. تاریخ مطبوعات کشور را که مرور کنی سرشار از لحظات سخت و دشوار برای این دست اندرکاران این حرفه بوده است بجز دوران هایی که فضای بازتر و عرصه وسیع تری پیش روی اصحاب رسانه گشوده می شد که صد البته در این فضا نیز خروج از چرخه اصلی فعالیت ها و رسالت های روزنامه نگاری موجب می شد تا مخاطب بجای قرارگرفتن در جریان اخبار و اطلاعات مفید و امید آفرین، خود را درمعرض اخبار افشاگرانه، برهم زننده آرامش و مملو از ارزش های خبری همچون درگیری و تضادها ببیند.


در کشورهای کمتر توسعه یافته شاهد وابستگی عمیق رسانه ها با طبقه حاکم هستیم. اصحاب قدرت، اصحاب رسانه را نیز در اختیار دارند و همسویی این دو، کاهش کارکردهای اصیل و اثرگذار رسانه را به دنبال داشته چرا که تحت نظارت مستقیم و مستمر قرار گرفته و تا آنجا که برای رسیدگی به تخلفات آنها مراجع قضایی ویژه ای راه اندازی می شود.


این مسئله حتی در کشورهای مدعی آزادی بیان که خود را مهد دموکراسی می دانند نیز وجود دارد. در تنگنا قرار دادن رسانه های به ظاهر مستقل که خود را نمایندگان افکار عمومی می دانند با اهرم های فشاری که اعمال می شود در کنار تطمیع، تهدید و حربه های مشابه، شرایط را برای خبرنگاران مستقل دشوار می سازد تا بدانجا که در قالب عناوینی همچون منافع ملی در نهایت شاهد یکدستی و همنوایی رسانه ها می شویم.


بروز و ظهور شبکه های اجتماعی و پدیده شهروند خبرنگاری اما به شدت فضای رسانه ای و گردش تولید محتوا و اخبار و انتشار آن را دستخوش تحولات عجیبی ساخته است. انحصار رسانه ای در هم شکسته و هر شهروند در هر کجای این زمین می تواند در تولید اخبار و بازنشر رویدادها دخیل باشد. اخباری که گاه موثق و صحیح نیست و از ورای مرزها با هدف تخریب و تشویش اذهان و بزرگنمایی نقاط ضعف بصورت حرفه ای تنظیم و نشر می یابد تا در جو کم اعتمادی مخاطبان به رسانه های رسمی نهایت سو استفاده را ببرند.


هوشیاری ملت ها و تقویت قدرت تشخیص سره از ناسره و تلاش رسانه های رسمی برای کاهش فاصله میان خود با مخاطبان و جلب اعتماد از دست رفته صرفا در پرتو تغییر رویکردها و نگرش های مسئولان محقق می شود. میدان دادن به خبرنگاران و روزنامه نگارانی که امید آفرین هستند، نقد دلسوزانه می کنند، می دانند که چگونه آب به آسیاب دشمن نریزند و از همه مهمتر منافع واقعی ملی را در نظر دارند و راهکارهای متقن دیگر، می تواند در کارزار ها و جنگ رسانه ای پیروزی و غلبه را برای کشور به ارمغان آورد. در غیر اینصورت با محدودسازی و سخن نگفتن و ملت را نامحرم دانستن، عرصه برای جولان رسانه های خارجی بازتر شده و در قالب شایعه می گویند آنچه را که به نفع خود آنهاست.


اتفاقی که هم در رسانه های جمعی و هم در رسانه های درون سازمانی محتمل است.

 

نشریات درون سازمانی که توسط روابط عمومی دستگاه ها و نهادها منتشر می شود نیز از این قاعده مستثنی نیست. اخبار و رویدادهای سطح سازمان با هدف ایجاد همدلی و همسویی منتشر می شود و بعنوان پل ارتباطی میان مدیران و کارکنان بشمار می رود. بدیهی است هرچقدر میزان ارتباط میان مدیران و رسانه داخلی بیشتر باشد، هر چقدر فرهنگ گفت و گو و پاسخگویی نهادینه تر شده باشد، بیشتر شاهد همدلی ها و تشریک مساعی برای تحقق اهداف سازمان خواهیم بود.

 

رسانه داخلی سازمان ابزاری مهم در دست مدیرانی است که می توانند از این طریق با هزاران مخاطب خود مفاهمه کنند، نقشه راه را ترسیم کنند، همدلی ها را تقویت کنند و باور و ایمان بیاورند به اینکه اگر ما سخن نگوییم با یکدیگر، منابع خبری غیر رسمی در شبکه های اجتماعی، پیشدستانه راوی اخباری می شوند که نه از سر دلسوزی است و نه تحقق اهداف سازمان مورد نظرشان است.

 

منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)

 

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  کاهش فاصله با نسل آنلاین در کبک


  فیسبوک همه ‌جا شما را تعقیب نمی‌کند، البته فقط اگر بخواهید


  روز جهانی عکاسی


  گزارش جدید/ اگر می خواهید به مصرف کنندگان دست پیدا کنید، برای آنها متن بفرستید


  ثبت بیش از یک میلیون و ۹۷ هزار دامنه فعال فارسی


  دولت کویت تلاش های "بدبینانه" روابط عمومی را محکوم کرد


  انتصاب رئیس روابط عمومی کمیته پیشکسوتان


  پایان تعطیلی روابط عمومی استانداری سیستان و بلوچستان


  تأثیر تکنولوژی ارتباطات در توسعه اجتماعی


  پاسخگویی به مردم و رسانه‌ها از وظایف اصلی مدیران روابط عمومی به شمار می‌رود


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: فراخوان ارسال مقاله به شانزدهمین کنفرانس روابط عمومی ایران