درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
یکشنبه، 22 فروردین 1400 - 23:45   

نخستین همایش روابط‌عمومی در سال 1400 با موضوع: ابر نیروی روابط‌عمومی

  نخستین همایش روابط‌عمومی در سال 1400 با موضوع: ابر نیروی روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب یک

انتصاب مدیر کل روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست

  انتصاب مدیر کل روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست


ادامه ادامه مطلب دو

۱۱ آوریل ـ فن سخنرانی عمومی

  ۱۱ آوریل ـ فن سخنرانی عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

مدیر روابط عمومی «تهران رسانه» منصوب شد

  مدیر روابط عمومی «تهران رسانه» منصوب شد


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  مسئول روابط‌عمومی اداره کل ورزش و جوانان استان اردبیل: یکی از راه‌های پیشرفت روابط‌عمومی‌ها، برگزاری دوره‌های آموزشی است
  وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی: روابط‌عمومی خلاق جایگاه یک دستگاه را ارتقا می‌دهد
  انتصاب مدیر کل روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست
  اهمیت اخبار به راست و دروغ بودنش ربطی ندارد
  ۱۱ آوریل ـ فن سخنرانی عمومی
  نقش مهم عکس «سلفی» در برندینگ
  5 مانع برقراری ارتباط موثر رهبران با کارگزاران روابط عمومی
  رتبه برتر روابط عمومی میراث فرهنگی گلستان در کشور
  مدیر روابط عمومی «تهران رسانه» منصوب شد
  اصول وآداب تشریفات گامی نوین در روابط عمومی سازمان ها
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 39431صفحه نخست » آموزش روابط عمومیشنبه، 14 فروردین 1400 - 08:01
داستان سرایی؛ ابزاری جذاب برای جلب توجه مخاطب به سخنرانی
میترا دانشور - داستان‌سرایی، انتقال رویدادها با واژه‌ها، صدا و/یا تصاویر است که اغلب به شکل بدیهه‌گویی یا با آب‌و‌تاب تعریف می‌شود. داستان‌ها یا روایات در هر فرهنگی به عنوان وسیله‌ی سرگرمی،‌ آموزش، حفظ فرهنگ و القای ارزش‌های اخلاقی به‌شمار می‌روند.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| چون زندگی انسان ریشه‌ای داستان‌وار دارد، همراه‌کردنِ داستان سرایی در سخنرانی می‌تواند راهی قدرتمند برای جلب توجه مخاطب به سخنرانی باشد.

داستان‌سرایی
داستان‌سرایی، انتقال رویدادها با واژه‌ها، صدا و/یا تصاویر است که اغلب به شکل بدیهه‌گویی یا با آب‌و‌تاب تعریف می‌شود. داستان‌ها یا روایات در هر فرهنگی به عنوان وسیله‌ی سرگرمی،‌ آموزش، حفظ فرهنگ و القای ارزش‌های اخلاقی به‌شمار می‌روند.


قدرت داستان‌سرایی
داستان‌سرایی ابزاری قدرتمند است؛ وسیله‌ای برای بازگویی تجربه‌ها و دانش؛ و یکی از راه‌هایی که ما را به یادگیری تشویق می‌کند. پیتر ال برگر (Peter L. Berger) می‌گوید زندگی انسان ریشه‌ای داستانی دارد؛ انسان‌ها زندگی خود را می‌سازند و جهان‌شان را بر حسب این زمینه و خاطرات شکل می‌دهند. داستان‌ها در اینکه می‌توانند پلی فرهنگی، زبانی و مرتبط با سن بسازند، جهان‌شمول هستند.


کاربرد داستان‌سرایی در سخنرانی
چون زندگی انسان ریشه‌ای داستانی دارد، بهره‌گیری از داستان‌سرایی در سخنرانی می‌تواند راهی قدرتمند برای ارتباط با مخاطب باشد. برای نمونه، برقراری ارتباط با بهره‌گیری از فنون داستان‌سرایی، راهی اثربخش‌تر و گیراتر از صرفا بیان واقعیت‌ها برای ارائه‌ی اطلاعات است.


چگونه و چه زمانی از روایت کمک بگیریم
سخنرانان از داستان و روایت بهره می‌گیرند تا از نکات‌ مورد نظرشان پشتیبانی کنند و سخنرانی‌های خود را دلنشین‌تر نمایند.

هدف سخنرانی شما هر چه باشد، شما نیازمند راهی هستید تا از گفته‌های خود پشتیبانی کنید و درستی‌شان را ثابت کنید؛ اما سخنران خوب، نکاتش را گیرا و به‌یادماندنی ارائه می‌دهد.

رایج‌ترین اشکال پشتیبانی عبارت‌اند از: حقایق، آمار، گواه، روایت‌، مثال و مقایسه که در اینجا به روایت می‌پردازیم.


روایت
روایت شکلی داستان‌گونه دارد. ارائه‌دهندگان از روایت کمک می‌گیرند تا از نکته‌ای که گفته‌اند، پشتیبانی کنند یا نکته‌ای را که به‌زودی خواهند گفت، معرفی کنند. روایت‌ها را می‌توان با حقایق یا آمار آمیخت تا کیفیتی اثرگذارتر بیابند.
 

چطور از یک روایت استفاده کنیم
داستان‌سرایی هدفی واحد دارد. داستان شما نباید وصله‌ای ناجور باشد؛ بلکه باید بخشی طبیعی از فرایند سخنرانی به نظر برسد. اگر مخاطب فکر کند شما داستانی می‌گویید چون خوانده‌اید که این کار ایده‌ی خوبی است، داستان‌تان اثری نخواهد داشت.


رسالت داستان این است که مخاطب را به اهمیت‌دادن وادارد. روایت شما باید چیزی باشد که مخاطب‌تان به‌سادگی می‌فهمد و با آن ارتباط برقرار می‌کند.


داستان را کوتاه و بانمک بیان کنید. روایت‌تان را حداکثر به سه یا چهار دقیقه محدود کنید. به یاد داشته باشید که از آن برای پشتیبانی یا شفاف‌سازی نکته‌تان استفاده می‌کنید. وقتی آن را تعریف کردید، به سراغ ادامه‌ی سخنرانی بروید.


قرار نیست داستان شما جایگزین اطلاعات شود. داستان قرار است نکته‌ی شما را شفاف کند.


داستان‌های خوب تصاویری را در ذهن مخاطب ترسیم می‌کنند. آنها به مخاطب اجازه می‌دهند تا آنچه را که می‌گویید، به‌خوبی تجسم کند.


حتما داستان را به‌گونه‌ای تعریف کنید که به مرور جذاب‌تر شود و خسته‌کننده نباشد. مخاطب را تا انتها مشتاق نگه دارید.


بیش‌ از حد از داستان استفاده نکنید.
مسلما چنان‌که مثالی قدیمی می‌گوید: «از آنچه می‌دانید بهره بگیرید.» داستان‌ها فقط درباره‌ی حقایق نیستند؛ آنها می‌توانند آنچه را که تجربه کرده‌اید و آنچه شخصا می‌دانید و حس می‌کنید درست است، به شکلی تأثیرگذار به مخاطبان منتقل کنند.


منبع: www.chetor.com
 

 

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  تقویم روز ارتباطات/ زادروز مصطفی قریب روزنامه نگار معاصر ایران ـ روش کار قریب در خبرنویسی


  ۱۱ آوریل ـ فن سخنرانی عمومی


  هنر شنیدن دیگران


  5 مانع برقراری ارتباط موثر رهبران با کارگزاران روابط عمومی


  رشد تبلیغات آنلاین در دوران کرونا


  روابط عمومی شرکت‌های وابسته به فولاد مبارکه باید در سیاست‌های اطلاع‌رسانی با این شرکت هماهنگ باشند


  رسانه و روابط عمومی در مناطق آزاد یعنی آینه های روبرو


  درباره تخریب دوباره صنعت لبنیات / ۱۰درس‌ ارتباطاتی یک ویدئو


  نقش مهم عکس «سلفی» در برندینگ


  انتصاب مدیر کل روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: نخستین همایش روابط‌عمومی در سال 1400 با موضوع: ابر نیروی روابط‌عمومی