درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    یایگاه امکانات  
سه شنبه، 1 مرداد 1398 - 05:45   

انتصاب سرپرست مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری رشت

  انتصاب سرپرست مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری رشت


ادامه ادامه مطلب یک

اعلام محورهای کارگاههای آموزشی انجمن متخصصان روابط عمومی

  اعلام محورهای کارگاههای آموزشی انجمن متخصصان روابط عمومی


ادامه ادامه مطلب دو

روابط عمومی ها و فضای مجازی!

  روابط عمومی ها و فضای مجازی!


ادامه ادامه مطلب سه

چهاردهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی فراخوان داد

  چهاردهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی فراخوان داد


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  تخفیف ۹۹ درصدی لوازم عکاسی در سایت «آمازون» اشتباه بود
  پلیس فدرال آمریکا درباره امنیت اپلیکیشن تغییر چهره موسوم به «فیس اپ» تحقیق می‌کند
  پژوهشگر دانشگاه هاوایی: رفتار و خلق و خوی انسان مسری است
  ایجاد ارتباط پایدار در جامعه از وظایف اصلی روابط عمومی هاست
  اهمیت، نقش و کارکرد روابط عمومی
  بررسی و تحلیل محتوای نشریات داخلی سازمان ها
  نشست بررسی نقش «رسانه در گردشگری» برگزار شد
  انتخاب سه فرماندار پاسخگو در قالب اجرای برنامه دوشنبه‌های خبری
  گوشی‌های هوشمند فایو جی در سال ۲۰۲۳
  توزیع ۳ هزارتُن کاغذ بین مطبوعات کشور
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 39202صفحه نخست » روابط عمومی ایرانیسه شنبه، 11 تیر 1398 - 15:08
جایگاه روابط عمومی در ایران؛ جایگاهی متزلزل یا راسخ ...
فرشید نادریان – مدیر فعال در حوزه ی رسانه و ارتباطات و از مدیران روابط عمومی کشو - هر چند اثر گذاری یک روابط عمومی در ساختار اجرایی یک سازمان از باب علمی انکار ناپذیر است اما برخی مدیران با نگرش سلیقه ای و غیر علمی، روابط عمومی ها را ابزار و دستمایه ای برای دستیابی به اهداف شخصی، گروهی، سیاسی و حتی حفظ جایگاه خود قرار داده و رسالت و نقش روابط عمومی در سازمانها را بگونه ای ترسیم می کنند که این حوزه را از نظر وظایف سازمانی با ابهامات بسیاری مواجه می سازد.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| آنچه در ساختارهای سازمانی در ایران دیده می شود بخودی خود نشان می دهد جایگاه روابط عمومیها جایگاهی به ظاهر راسخ و در باطن متزلزل است. چرا که روابط عمومی ها پس از گذراندن دوره ای کوتاه مدت، بنظر می رسد به آن ها بصورت ابزاری در مجموعه ها نگریسته شده و اهمیت ساختاری خود را از کف داده و به نوعی رو به زوال می روند.
 
 هر چند اثر گذاری یک روابط عمومی در ساختار اجرایی یک سازمان از باب علمی انکار ناپذیر است اما برخی مدیران با نگرش سلیقه ای و غیر علمی، روابط عمومی ها را ابزار و دستمایه ای برای دستیابی به اهداف شخصی، گروهی، سیاسی و حتی حفظ جایگاه خود قرار داده و رسالت و نقش روابط عمومی در سازمانها را بگونه ای ترسیم می کنند که این حوزه را از نظر وظایف سازمانی با ابهامات بسیاری مواجه می سازد.
 
 امروزه با زاویه دید مناسب و نگرشی درست به حوزه روابط عمومی ها می تواند بار عظیمی از نیاز یک سازمان را با بهره گیری مطلوب و صحیح از این حوزه برداشت تا فشار های گاهاً غیر منطقی از روی آن سازمان برداشته و بتوان آن فشارها را مدیریت کرد و همچنین به اهداف و استراتژیک آن مجموعه بصورت مطلوب دست یافت.
 
 اما متاسفانه عموماً در ایران شاهد آنیم که مقوله توجه به انتخاب ها و انتصابات در حوزه روابط عمومی ها، نوع نگرش به حرکت این حوزه و یا استراتژی دیده شده برای آن از سوی برخی مدیران، خاصه و برگرفته از ذات ایجادی آن ها نبوده و روابط عمومی ها را به سمتی سوق داده که کمترین اهمیت و اثر گذاری را داشته و تخریب چهره این ساختار بنیادین را بدنبال خواهد داشت.
 
 گاهاً به وضوح دیده می شود که مدیران و مسئولین روابط عمومی ها در مجموعه خود دچار یک سردرگمی فاحش می شوند چرا که از یک سو می بایست خواسته های غیر معقول مدیران ارشد خود را اجرایی نمایند و از سوی دیگر مطالبات به حق مخاطبان سازمان را محقق سازند و این امر سبب می شود که از تلاش های مستمر و منطبق با روش های علمی و عملی این حوزه کاسته شده و با مصلحت اندیشی سعی در کسب رضایت مدیریتی داشته زیرا دوام و تداوم فعالیتی ایشان از این دروازه نامیمون می گذرد.
 
 نوع نگرش به روابط عمومی در ایران بسیار غیر عقلایی است، زیرا با شناخت برخی مدیران از اثر گذاری ذاتی آن، تعریف های و شرح وظایف منتسب بدان و نیز راهکارهای موجود برای بهره گیری از ظرفیت های این حوزه، تلاش می شود این حوزه را ابزاری برای تصاحب برخی عقاید اجتماعی، رضایتمندی عمومی و پوششی برای ناکارآمدی مدیریتی خود سازند زیرا به جد نظارتی بر عملکرد حوزه روابط عمومی ها بصورت کارشناسی نمی شود و این حوزه در کشور بدان سوی می رود که روز شاهد استفاده کاذب از ظرفیت ها و پتانسیل این حوزه باشیم.
 
 حال آنکه حتی اگر بقول برخی از مدیران ارشد، مدیران روابط عمومی در آن حد از دانش روز در حوزه های تخصصی خود نیستند که بتوانند تصمیمات راهبردی را اتخاذ نمایند، می بایست در دو راستا گام برداشت: یک اینک در راستای متخصص کردن مدیران روابط عمومی خود بصورت کاربردی و البته علمی گام بردایم و دوم اینکه سعی کنیم در انتخاب مدیران توانا، علاقمند و خلاق در این حوزه اقدام نماییم نه اینکه با کاهش سطح توقع خویش از روابط عمومی آن هم فقط در حد برگزاری مجالس جشن و نصب اطلاعیه و تصویر به در و دیوار این حوزه را به جهت کارآمدی تضعیف و تلاش نموده از این چالش ایجاد شده بهره برداری شخصی کرده و آنگاه خود را از جنبه اجرایی یک مدیر کمال گرا معرفی نماییم.
 
 امید است با توجه به خلاصه تحلیل ارائه شده صاحب نظران روابط عمومی و مدیران ارشد سازمانها در ایجاد جایگاه روابط عمومی و اهمیت آن پشتیبانی بیشتری نمایند و دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی نیز به دنبال ایجاد رشته های مستقل روابط عمومی در سطوح بالاتر از کارشناسی و البته کاربردی باشند.

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  دیدار جمعی از فعالان روابط عمومی با رئیس قوه مقننه


  اعلام محورهای کارگاههای آموزشی انجمن متخصصان روابط عمومی


  پنج نکته برای مدیریت بحران رسانه های اجتماعی


  انتصاب مشاور مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت


  رئیس روابط عمومی شرکت ملی نفت ایران منصوب شد


  روابط عمومی‌ها در ارتقای جایگاه ادارات نقش به‌سزایی دارند


  آیا رسانه های درآمدزا اعتبار بیشتری نسبت به تبلیغات دارند؟


  مدیر روابط عمومی معاون قرآنی وزارت ارشاد منصوب شد


  خبرنگاران مهم ترین پل ارتباطی علوم پزشکی و مردم


  رئیس دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: نقش روابط عمومی‌ها در تلاطم جریانات و حفظ ارزش‌ها


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: فراخوان ارسال مقاله به شانزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران