شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| احتمالا این جمله معروف را بارها در فیلمهای وسترن شنیدهاید که «یک سرخ پوست خوب یک سرخ پوست مرده است!» و حالا دارید فکر میکنید ربط این جمله با این تیتر چیست؟ عجله نکنید با ما تا پایان این مطلب بیایید.
صاحب نظران حوزه روابط عمومی، یکی از مهمترین کارکردهای روابط عمومی در عصر ارتباطات و اطلاعات را اطلاع یابی و اطلاع رسانی عنوان میکنند و معتقدند با تحولاتی که در جوامع کنونی به وجود آمده، مخاطبان درون سازمانی و برون سازمانی فهیمتر و انتخابگرتر از آن هستند که بخواهیم یا بتوانیم با الگوهای قدیمی ارتباطی با آنها ارتباط برقرار کنیم و دیگر روشهای سنتی اطلاع رسانی، پاسخگوی خواستههای روز افزون جوامع پیچیده امروزی نیست، چرا که مردم حق خود میدانند تا در تعیین سرنوشت خود و مشارکت در اداره امور جامعه سهیم باشند و در این راه سخت تشنه دانستن، تحلیل کردن و پردازش اطلاعات و اخبارند.
متاسفانه دیدگاه غلط برخی مدیران سازمانها منجر به ایجاد نگرشهای غلط در مورد روابط عمومیها شده است. این مدیران در تبعیت از مشاوران مرئی و نامرئی خود خواهان یک روابط عمومی رئیس محور هستند. از دید اینان روابط عمومی، باید بسان بلندگوی سازمان و بالابر مدیر عمل کرده و تمام اتفاقات و رویدادهای ریز و درشت سازمان از قول و زبان و فعل و عمل مدیر بیان شده به طوری که حتی در کوچکترین خبر ارسالی این گونه سازمانها به رسانهها باید چندین نقل قول مستقیم و غیر مستقیم از مدیر وجود داشته باشد.
این قبیل مسئولان اطلاع رسانی و دانستن را حق مردم نمیدانند و آن چه برای آنان مهم است درج اخبار و عکس خودشان در اخبا ، بروشورها، بولتنها، رنگین نامهها و هزاران جای دیگر است. این قیبل مدیران که معمولا وامدار این و آن برای رسیدن به میز ریاست هستند در کنار خود یک روابط عمومی مجیزگو و بی ثمر و مرده میخواهد تا با دادن نقشی تشریفاتی به روابط عمومی به آنی که خودشان میخواهند برسند و در این حالت است که روابط عمومی به دنبال اجرای انواع شوهای تبلیغاتی با حضور رئیس همه فن حریف سازمان است.
اینگونه مدیران غافل هستند که یک روابط عمومی توانمند نشانه مدیریت کارآمد و پرقدرت آن سازمان است چرا که روابط عمومی جدا از مدیریت نیست و هر مدیری سزاوار روابط عمومی است که دارد و هر قدر به این واحد بها بدهد نتیجهاش را هم میبیند و هر قدر منزلت آن را پایین فرض کند باز اولین ضربه بازگشتی به خود سازمان میرسد.
حالا به من حق میدهید که تیتر بالا را برای این مطلب انتخاب کرده باشم که «یک روابط عمومی خوب یک روابط عمومی مرده است!»
|