درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    یایگاه امکانات  
جمعه، 26 مهر 1398 - 20:57   

انتصاب سرپرست دفتر روابط عمومی شرکت ملی پست

  انتصاب سرپرست دفتر روابط عمومی شرکت ملی پست


ادامه ادامه مطلب یک

رونمایی گوشی های هوشمند جدید «پیکسل»

  رونمایی گوشی های هوشمند جدید «پیکسل»


ادامه ادامه مطلب دو

مراسم اهدای جایزه برای خبرنگار زن افغان در استکهلم

  مراسم اهدای جایزه برای خبرنگار زن افغان در استکهلم


ادامه ادامه مطلب سه

تجاوز به حریم شخصی توسط شرکت‌های بزرگ اینترنتی

  تجاوز به حریم شخصی توسط شرکت‌های بزرگ اینترنتی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  پدر روابط عمومی دانش خود را با دانشجویان دانشگاه UM به اشتراک گذاشت
  صدوسیزدهم "مدیریت ارتباطات" منتشر شد
  کنفرانس روابط عمومی محلی برای تاخت و تاز صاحبان ایده
  نتایج یک تحقیق/ بازار جهانی روابط عمومی با ۵ درصد رشد روبرو شده است
  تجاوز به حریم شخصی توسط شرکت‌های بزرگ اینترنتی
  مراسم اهدای جایزه برای خبرنگار زن افغان در استکهلم
  فرماندار شهرستان شهریار: روابط عمومی ها در جهت سوق دادن فضای عمومی سطح جامعه به سمت واقعیات گام های موثر بردارند
  رونمایی گوشی های هوشمند جدید «پیکسل»
  نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت گشایش یافت
  ملاقات مردمی در شهرداری تهران اینترنتی شد
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 38981صفحه نخست » ارتباطات و روزنامه نگاریشنبه، 25 خرداد 1398 - 11:44
لزوم شناخت محتوا، صنایع، و تأثیرات رسانه‌ها
سواد رسانه‌ای نیازمند انواع خاصی از دانش است. این بدان معناست که بیشتر افراد توافق دارند که اگر قرار باشد مخاطبان سواد رسانه‌ای داشته باشند، باید دست کم در سه حوزه از دانش مفید برخوردار باشند.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| سواد رسانه‌ای نیازمند انواع خاصی از دانش است. این بدان معناست که بیشتر افراد توافق دارند که اگر قرار باشد مخاطبان سواد رسانه‌ای داشته باشند، باید دست کم در سه حوزه از دانش مفید برخوردار باشند.
 
 این حوزه ها شامل محتوا، صنایع، و تأثیرات رسانه‌ها می شود.
 
 در رابط با محتوا، مخاطبان باید بدانند که پیام‌های رسانه‌ای مفاهیمی هستند که از قواعد ویژه‌ای پیروی می‌کنند و این قواعد به جای بیان واقعیت، آن را تحریف می‌کند. به بیان دیگر، رسانه یا هرگونه وسیله ارتباطی بدون در نظر گرفتن پیام آن، بر جامعه و بر افکار آحاد مردم اثر خواهد گذاشت.
 
 نکته مهم این است که تأثیر وسایل ارتباط جمعی در عصر حاضر که رسانه ها صرفنظر از پیام و محتوایی که ارائه می کنند، هر یک به گونه‌ای در خصوصیات اجتماعی و مهم‌تر از آن روانیِ همه اعضای جامعه اثرات قابل توجهی برجای می گذارند.
 
 در زمینه صنایع مخاطبی که سواد رسانه ای دارد، باید بدانند که رسانه‌ها، بخش‌هایی تجاری با اهدافی خاص هستند. به این معنا که بیشتر رسانه‌ها با منافع تجاری کنترل می‌شوند.‌ ما اغلب در انتخاب چیزهایی که می بینیم، می شنویم و یا می خوانیم در مقایسه با سازندگان رسانه‌ها نقش زیادی نداریم، بنابراین همواره باید مراقب باشیم و با دید هوشمندانه به مسائل نگاه کنیم.
 
 سوالی که در رابطه با گردانندگان رسانه ها وجود دارد این است که آیا آن‌ها واقعا نگران مخاطبان خود هستند؟ آیا آن‌ها در ایجاد فرهنگ مناسب برای جامعه تلاش می‌کنند، یا صرفا به دنبال منافع شخصی خود هستند؟
 
 واقعیت این است که زمانی که قدرت در اختیار چند رسانه‌ بزرگ باشد، آن‌ها روند تولید محتوا را کنترل می‌کنند و به دیدگاه‌هایی که به نفع خودشان باشد امتیاز ویژه‌ای خواهند داد و دیدگاه‌های مخالف را به حاشیه می‌رانند و یا حتی سانسور می‌کنند. شرایط ایده آل در این رابطه این است که باید با تغییر سیستم‌های رسانه‌ای‌مان نشان دهیم که افزایش ارزش‌های انسانی مهم‌تر از ارزش‌های تجاری است. شناخت منافع رسانه ها و اصحاب و گردانندگان آن دقیقا همان چیزی است که در سواد رسانه ای به آن توجه می شود.
 
 در رابطه با تأثیرات نیز باید به این نکته توجه داشته باشیم که رسانه ها توانایی تبادل نظر درباره معنا را دارند. به این معنا که سواد رسانه ای یکی از مهارت های ارتباطی است که طی آن پردازش ها خود به خود صورت می گیرد و باعث کدگشایی از پیام های رسانه ای و ارتباط با دیگران می شود با تسلط به سواد رسانه ای اقشار مختلف می توانند بهتر به محتویات واقعی پیام ها دست پیدا کرده و با پیام های مناسب تری پاسخگوی پیام اولیه باشند و از آنجا که سواد رسانه ای آموزش و رشد معنایابی و معنا گذاریست توجه ویژه به این امر می تواند باعث رشد جامعه شود.
 
 برگرفته از کتاب «نظریه سواد رسانه ای؛ رهیافتی شناختی» نویسنده دبلیو جیمز پاتر/ سیناپرس
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  رونمایی گوشی های هوشمند جدید «پیکسل»


  نتایج یک تحقیق/ بازار جهانی روابط عمومی با ۵ درصد رشد روبرو شده است


  تجاوز به حریم شخصی توسط شرکت‌های بزرگ اینترنتی


  کنفرانس روابط عمومی محلی برای تاخت و تاز صاحبان ایده


  مراسم اهدای جایزه برای خبرنگار زن افغان در استکهلم


  فرماندار شهرستان شهریار: روابط عمومی ها در جهت سوق دادن فضای عمومی سطح جامعه به سمت واقعیات گام های موثر بردارند


  پدر روابط عمومی دانش خود را با دانشجویان دانشگاه UM به اشتراک گذاشت


  صدوسیزدهم "مدیریت ارتباطات" منتشر شد


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: اولین رویداد تجربه محور روابط عمومی ایران برگزار می شود