درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    یایگاه امکانات  
چهارشنبه، 5 تیر 1398 - 21:14   

چهاردهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی فراخوان داد

  چهاردهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی فراخوان داد


ادامه ادامه مطلب یک

انقلاب نسل پنجم اینترنت نزدیک است

  انقلاب نسل پنجم اینترنت نزدیک است


ادامه ادامه مطلب دو

انتصاب مدیرکل روابط عمومی استانداری هرمزگان

  انتصاب مدیرکل روابط عمومی استانداری هرمزگان


ادامه ادامه مطلب سه

مجوز انتشار 27 نشریه دستگاه‌های دولتی صادر شد

  مجوز انتشار 27 نشریه دستگاه‌های دولتی صادر شد


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  تعامل با اصحاب رسانه از اصول فعالیت های روابط عمومی سازمان منطقه آزاد کیش است
  ملاقات حضوری ۵۸۵ نفر با رئیس دانشگاه پیام نور طی سال گذشته/ برگزاری بدون وقفه نشست های ملاقات عمومی
  مدیرعامل اعلام کرد: تمرکز فعالیت های بانک ملی ایران بر «رونق تولید»
  از ابتدای سال ٩٧ تا پایان اردیبهشت سال جاری اعطا شد؛ پرداخت بیش از چهارهزار فقره وام رونق تولید در استان چهارمحال و بختیاری توسط بانک صادرات ایران
  مرحله پیش فروش واحدهای مجتمع نگین شهر ری آغاز شد
  رد و نشان «قاچاق کتاب» در کتاب‌فروشی‌های آنلاین
  واقع بینی نسبت به روابط عمومی، نیاز سازمان های امروز
  مدیر روابط‌عمومی ملانیا ترامپ، سخنگوی جدید کاخ‌سفید
  مدیر روابط عمومی هیئت بسکتبال گیلان منصوب شد
  پوشش دهی صفحات مسی قالب‌های ریخته‌گری مداوم با تــــــلاش متخصصــــــان
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 38913صفحه نخست » گفتگودوشنبه، 20 خرداد 1398 - 14:25
از سه راه دانش تا اکلاهاما و اینک آرام در قطعه نام آوران
بازنشر/ گفتگو با شادروان هوشنگ عباس زاده - آنچه از نظر می گذرد گفت و گو با استاد مرحوم هوشنگ عباس زاده است که سال 1389 برای نخستین بار در کتاب سال روابط عمومی ایران به چاپ رسید. باز نشر آن با هدف آشنایی بیشتر با اندیشه ها و نظرات انتقادی و صد البته امید آفرین استاد فقیدمان انجام شده است.روحش شاد.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-||گفتگو|موسی الرضا شبرنگی کارشناس ارشد روابط عمومی|| آنچه از نظر می گذرد گفت و گو با استاد مرحوم هوشنگ عباس زاده است که سال 1389 برای نخستین بار در کتاب سال روابط عمومی ایران به چاپ رسید. باز نشر آن با هدف آشنایی بیشتر با اندیشه ها و نظرات انتقادی و صد البته امید آفرین استاد فقیدمان انجام شده است.روحش شاد.


46 سال پیش از سه راه دانش مشهد به اتفاق خانواده به پایتخت عزیمت می کند و شوق تحصیل در رشته ارتباطات را که یکی از نزدیکان در وجودش ایجاد می کند منجر به آن می شود پس از گرفتن لیسانس این رشته در سال 1354 به ایالت اکلاهامای آمریکا مهاجرت کند تا به تحصیلات تکمیلی خود بپردازد. تشویق ها و دلگرمی های استادانی همچون دکتر معتمد نژاد و دکتر نطقی در کنار ویژگی های ذاتی او بعنوان انسانی خوش مشرب و ذاتا ارتباطی، خیلی زود از هوشنگ عباس زاده چهره ای علاقه مند و دلسوز خلق می کند که حوزه روابط عمومی را محملی برای پاسخ به روحیات منحصر به فردش یافته است. کسی که اینک پس از 30 سال و هشت ماه فعالیت مستمر در حوزه آموزش و پرورش کارشناسان روابط عمومی خود را بازنشسته نمی داند و از واژه بازایستا برای توصیف وضعیت حال خویش استفاده می کند. خاطرات، فعالیت های چند دهه وی در عرصه روابط عمومی، نقدهای آسیب شناسانه، اوضاع تشکل های روابط عمومی و وضعیت گذشته حال و آینده روابط عمومی ، مهم ترین محورهای گفت و گو با استاد هوشنگ عباس زاده است.


بعنوان نخستین سوال لطفا سیر فعالیت ها و سوابق کاری خود را در حوزه روابط عمومی کشور بیان کنید؟
عباس زاده: با هدایت و راهنمایی های دکتر معتمد نژاد و دکتر نطقی بود که وارد دانشکده ارتباطات شدم و تدریس به دانشجویان را آغاز کردم، اصول روابط عمومی، تاریخ روزنامه نگاری و افکار عمومی، و وسایل ارتباط جعمی از جمله واحدهای درسی بودند که اغلب در این حوزه به تدریس مشغول بودم، در کنار آن با راه اندازی مرکز تحقیقات، دانشکده خبر صدا و سیما و مرکز آموزش مدیریت دولتی همکاری های خود را گسترش دادم.


زمانی که مرحوم «ملازم» جشنواره روابط عمومی های کشور را راه اندازی کردند بعنوان هیئت داوران دعوت شدم، انجام امور مشاوره ای به روابط عمومی های مختلف را نیز می توان به کارنامه فعالیت هایم افزود.


از زمانی که پا به عرصه روابط عمومی گذاشتید تاکنون شاهد چه پیشرفت ها و تحولاتی در این حرفه بوده اید، درصورت امکان از زاویه نگاه خود این سیر تحولات را تبیین کنید؟
عباس زاده : زمانی که من لیسانس خود را گرفتم لازم بود تا قبل از ورود به بازار کار دوره کارآموزی در یکی از روابط عمومی های سازمان ها گذارانیده شود و دانشجویان درصورت اتمام موفقیت آمیز این دوره و کسب نمره لازم پایان نامه، فارغ التحصیل به شمار می آمدند، دوره کارورزی خود را در رابط عمومی سازمان اوقات و امور خیریه گذراندم و با راهنمایی مرحوم عماد افشار موفق به ارایه پایان نامه شدم، از دکتر نطقی نمره 20 گرفتم، البته هنوز هم خود را دانشجو می دانم، در بعد آموزش دانشگاه رشته روابط عمومی اگرچه شاهد ارتقای سطح علمی با افزوده شدن واحدهای جدیدتری هستیم، اما هنوز تا نقطه ایده آل فاصله داریم، بروز کردن واحدها و گنجاندن دروسی که متناسب با روند تحولات رسانه ای و ابزارهای ارتباطی باشند، ضرورتی تام دارد که هنوز به آن جامه عمل پوشانیده نشده است، در ابتدا روابط عمومی در کشور بسیار مظلوم و جدی از سایر علوم قلمداد می شد، خوشبختانه آرام آرام این نهاد جایگاه خود را ارتقا داده تا آنجا که بسیاری از مدیران ارشد سازمان ها به ظرافت های کاری و رسالت های تاثیرگذار آن باور و یقین یافته اند.


با این حال هستند سازمان هایی که هنوز روابط عمومی را در حد و اندازه برگزاری مراسم و تشریفات و تبلیغات می نگرند اما من به آینده بسیار خوشبین هستم، معتقدم تخصص، تعهد، تجربه و امکانات به روابط عمومی ها کمک می کند تا در ارتقای سطح مقبولیت سازمان خود و ایجاد همدلی و درک همدلانه در درون و برون سازمان موثر و مفید واقع شوند، اگر روابط عمومی در خدمت مدیر نباشد و در خدمت سازمان باشد، تردید نکنید که تبدیل به نهادی کارآمد می شود که تاثیرات شگرف فعالیت های آن به خوبی آشکار خواهد شد، درحال حاضر با نگاهی به سیر تحولات روابط عمومی کشور می توان دراختیار داشتن ابزارهای جدید، رسانه های متعدد و سهولت برقراری ارتباطات نسبت به گذشته به عنوان ویژگی های عصر حاضر اشاره کرد.


در مدت شکل گیری روابط عمومی در کشور در برهه هایی از زمان شاهد فراز و فرودهایی در حرکت روابط عمومی های کشور بوده ایم، ارزیابی شما از این روند چیست؟
عباس زاده :روند حرکت از ابتدای انقلاب اسلامی روندی مثبت و رو به پیشرفت بود، فارغ از تمام مسایل سیاسی باید به ریشه یابی سیر حرکتی روابط عمومی به صورت سریع و گاه کند پرداخته شود و این که صاحب چه رکوردهایی شده ایم، اقداماتی که نه تنها رشد و شکوفایی عرصه روابط عمومی را در بر نداشت بلکه منجر به رکورد و عقب ماندگی نیز شده است .


به عنوان نمونه تعطیلی اداره هماهنگی روابط عمومی های کشور، عدم برگزاری جشنواره روابط عمومی های کشور که توسط وزارت ارشاد برگزار می شد، تعطیلی فصلنامه تخصصی هنر هشتم و مسایلی از این دست با چراهای فراوانی روبرو است. اما از سویی دیگر اقدامات خوبی نظیر درج روز روابط عمومی در تقویم ملی کشور و حرکت تشکل های بخش خصوصی در عرصه روابط عمومی ها در شرایط نبود و کم کاری متولیان بخش دولتی، چراغ روابط عمومی را روشن نگاه داشته و از به محاق رفتن کامل نهاد روابط عمومی کشور جلوگیری کرده است. با این حال معتقدم در مورد ساختار و چارت سازمانی روابط عمومی، هنوز مشکلاتی وجود دارد.


به نظر من روابط عمومی بدون هیچ پیشوند و پسوندی باید با همین عنوان در چارت سازمانی نهادها و دستگاه ها در نظر گرفته شود، روابط عمومی و امور بین الملل، روابط بین الملل و تبلیغات و تشریفات و غیره هرگز زیبنده نیست. روابط عمومی، روابط عمومی است.


به نظر شما در حال حاضر چه چیزی را می توان مهمترین دغدغه اصلی روابط عمومی های کشور قلمداد کرد؟
عباس زاده: تشکیل اتاق فکر در هر سازمانی با محوریت روابط عمومی را می توان یکی از مهمترین اقدامات ضروری عنوان کرد.بدین صورت که با ترکیبی از مدیران ارشد سازمان و نمایندگان بخش های مختلف هر مجموعه با هماهنگی هایی که صرفا از سوی روابط عمومی انجام می شود به ارزیابی موقعیت، بررسی و تشریح مسایل و مشکلات پرداخته شود و با انجام برنامه ریزی و اجرای هدفمند فعالیت ها در راستای رفع آن ها باید رسالت پیشگیرانه متصور شد، درمان پس از بروز مشکل با چالش های عدیده ای روبرو خواهد شد، اصلا روابط عمومی بحران چرا باید وجود داشته باشد؟ چرا بحران ایجاد شود؟ روزمره گی در روابط عمومی ها و صرفا در خدمت مدیران بودن، به بروز بحران ها کمک می کند بویژه زمانی که اتاق فکری وجود نداشته باشد، البته خودباوری نیز در روابط عمومی ها موضوعی است که باید بیشتر به آن پرداخته شود.


ارزیابی شما از فعالیت ها و برنامه هایی که توسط انجمن ها و تشکل های روابط عمومی اجرا می شود چیست؟
عباس زاده: با در نظر آوردن این مطلب که به طور مثال در کشور آمریکا شرط ورود به عرصه کار حرفه ای در حوزه روابط عمومی حتی پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه تایید اعتبار نامه حرفه ای از سوی انجمن روابط عمومی آمریکاست که همه ساله باید تمدید شود تا فرد بتواند در این حرفه فعالیت کند در کشور ما جایگاه تشکل ها را چگونه ارزیابی می کنید؟ باتوجه به این که جنابعالی از موسسان انجمن متخصصان روابط عمومی کشور نیز هستید.


یکی از دلایل عدم رشد و بالندگی مطلوب تشکل های روابط عمومی را می توان پر مشغله بودن مدیران و دست اندرکاران انجمن ها دانست. مشغله های متعدد اجازه حضور و ظهور ایده ها و حرکت های نوین را نمی دهد، علاوه بر این، ساختار و سیستم حاکم بر فضای کشور فرصت مناسبی دراختیار تشکل ها قرار نداده است، بویژه در عرصه روابط عمومی این مسئله پر رنگ تر شده است، موضوع دیگر اینکه انجمن ها و تشکل ها باید با نشست های مشترک به یکدیگر کمک کنند و با تعامل و همدلی بیشتر به سوی تحقق اهداف متعالی خود حرکت کنند، این مسئله در حال حاضر چندان مشهود نیست، به هرحال در فضایی که متولیان دولتی روابط عمومی حجم فعالیت های خود در این حوزه را کاهش داده اند این تشکل ها هستند که زمینه مناسبی را پیش رو دارند تا خلاء های موجود را پر کنند. متاسفانه در برگزاری همایش ها دیدگاه های اقتصادی و کسب درآمد و جذب اسپانسر بر محتوان غلبه دارد، در کمیته های علمی از افرادی استفاده می شود که کمتر سابقه ای در عرصه روابط عمومی در آنها سراغ داریم، در گذشته وزارت ارشاد همایش ها و جشنواره هایی را برگزار می کرد که نیاز به اسپانسر نداشت، روابط عمومی در حال حاضر تبدیل به موجودی رها شده است و دولت کاری انجام نمی دهد، برگزار کنندگان بخش خصوصی این گونه همایش ها نیز توجهی به انتقادهای دلسوزانه استادان ندارند.


در برابر نقاط ضعف همایش های روابط عمومی تاکنون کمتر شاهد موضع گیری دانشگاه ها بوده ایم، چرا تاکنون از سوی مجامع دانشگاهی هیچ گونه حرکتی در مقابل همایش هایی که دچار انحراف شده اند دیده نمی شود؟
عباس زاده :چون در دانشگاه هم مسایل و مشکلات خاصی وجود دارد که کمتر فرصت حضور و یا واکنش در برابر اینگونه مسایل باقی می گذارد، گاه سلیقه های متعددی حاکم است که در برابر یک مسئله برداشت ها و نظرات متفاوتی بروز می کند، رشته فناوری اطلاعات هنوز جز واحدهای درس دانشکده نیست، در حالی که به شدت این نیاز باتوجه به روز آمدی دروس دانشگاهی و تغییرات متعدد در عرصه ابزارها و فناوری های اطلاعات اصلی احساس می شود.
بنابراین باتوجه به دل مشغولی هایی که در سطح دانشگاه ها وجود دارد کمتر می توان انتظار داشت در برابر همایش ها دیدگاه های انتقادی خود را مطرح و یا اصلا موضع گیری از خود نشان دهند.


مهمترین پیشنهاد شما برای بهبود روند همایش های روابط عمومی چیست؟ شما چه نمره ای به آن ها می دهید؟
به میزان موفقیت آن ها از نمره 100 بنده 50 می دهم و برگزاری این گونه همایش ها را به فال نیک می گیرم، اما انتقادهایی هم وارد است که به دوستان اعلام کردم، چرا همیشه باید یک مقام و مسئول تشریفاتی در مراسم حضور داشته باشد؟ چرا جلسات گفت و گوی دوجانبه برگزار نمی شود؟ معمولا سخنران و عده ای شنونده هستند که زمان را به شنیدن حرف ها می گذرانند، بسیاری از مدیران نیز حتی زحمت شرکت در همین معدود همایش ها را به خود نمی دهد و همه این ها را که کنار هم بگذاریم می بینیم که روابط عمومی تا رسیدن به بلوغ خیلی فاصله دارد.


و کلام آخر جنابعالی در این گفت و گو؟
عباس زاده:در فضای رقابتی که به وجود آمده می توان امیدوار بود حرکت روابط عمومی ها در مسیر توسعه و پیشرفت وارد مراحل جدی تر شود، ضرورت احیای برخی اقدامات خوب گذشته که متوقف شده بیش از پیش احساس می شود. با این وجود من به آینده خوشبین هستم و معتقدم با افزایش میزان فارغ التحصیلان این رشته و ورود آن ها به بازار صنعت روابط عمومی در شکل کارشناسانه تری به فعالیت های نهاد روابط عمومی جامع عمل پوشانیده شود، انتقاد همواره باید وجود داشته باشد و حساس بودن به مسایل جاری با دلسوزی و عشق و علاقه در روند حرکت روابط عمومی کشور مفید خواهد بود، تعامل و نزدیکی میان گردانندگان تشکل ها و انجمن ها نیز امری ضروری است تا در کنار هم بتوانند همچنان پر تلاش در صحنه حاضر باشند.

 

در حوزه دانشگاهی نیز نیازمند بررسی های آسیب شناسانه ای هستیم تا نسبت به این موضوع که چرا بسیاری از استادان پرورش یافته در این حوزه حضور جدی و فعالی در عرصه دانشگاهی ندارند و علیرغم آینده نگری هایی که دکتر معتمد نژاد و سایر عزیزان برای آینده آکادمیک این رشته داشتند، اما اهداف عالی آن ها محقق نشده است، بسیاری از دوستانی که دکتری گرفتند تا تضمین کننده آینده علمی دانشگاه باشند در مشاغل دیگری نیز فعالیت می کنند. امیدوارم روزی برسد که نوباوگی روابط عمومی ایران به مرحله بلوغ رسیده باشد.

 

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  کتاب« آداب معاشرت» منتشر شد


  خود مدیریتی با هوش هیجانی


  مجوز انتشار 27 نشریه دستگاه‌های دولتی صادر شد


  توجه بیشتر روابط عمومی ها به تولید محتوا در راستای مدیریت مصرف آب و برق


  نام‌نویسی بیمه درمان تکمیلی فرهنگ، هنر و رسانه شروع شد


  بیل گیتس واگذاری عرصه به گوگل و اندروید را بزرگ ترین اشتباه عمرش می داند


  طالبان خبرنگاران و رسانه‌های افغانستان را به حمله نظامی تهدید کردند


  برگزاری برنامه "دوشنبه های خبری" توسط روابط عمومی استانداری کرمانشاه


  انتقاد تند خبرگزاری مهر از روابط عمومی ها/ فاشیست‌هایی که در نقد را می‌بندند


  بررسی راهکارهای رسانه ای توسعه گردشگری


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: رانندگی با روابط عمومی حداکثر دید