درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    یایگاه امکانات  
چهارشنبه، 27 شهریور 1398 - 18:49   

انتصاب رئیس مرکز روابط عمومی بنیاد مستضعفان

  انتصاب رئیس مرکز روابط عمومی بنیاد مستضعفان


ادامه ادامه مطلب یک

جای خالی رسانه های رسمی در کارزار شایعات

  جای خالی رسانه های رسمی در کارزار شایعات


ادامه ادامه مطلب دو

چاپ قبوض کاغذی برق در پایتخت متوقف شد

  چاپ قبوض کاغذی برق در پایتخت متوقف شد


ادامه ادامه مطلب سه

انتصاب مدیر جدید روابط عمومی سازمان منطقه آزاد قشم

  انتصاب مدیر جدید روابط عمومی سازمان منطقه آزاد قشم


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  انتصاب رئیس مرکز روابط عمومی بنیاد مستضعفان
  کارگاه آموزشی روابط عمومی الکترونیک در رباط کریم برگزار شد
  عضو شورای اسلامی شهر فردیس: روابط عمومی شهرداری باید از انتشار سلیقه ای اخبار بپرهیزد
  چگونه می توان روابط عمومی را توصیف کرد?
  سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری اپل در هند؛ مقدمه ای برای خروج از چین
  10 تاکتیک کارآمد برای نوشتن
  لیبرا، واحد پولی فیس‌بوک
  انتصاب مدیر جدید روابط عمومی سازمان منطقه آزاد قشم
  روابط عمومی؛ کاهنده فاصله بین ملت و مسئولان
  جای خالی رسانه های رسمی در کارزار شایعات
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 38863صفحه نخست » ارتباطات و روزنامه نگاریپنجشنبه، 16 خرداد 1398 - 12:07
شنبه های رسانه ای صمت
از منظر سازمانی، هر اداره کل، مرکز، معاونت و مدیریت، به مثابه چرخ دنده های دستگاه عریض و طویل _ در اینجا_ وزارت صمت، واجد اهمیت زیادی هستند که باید اقدامات و عملکرد آن، هم سنگ با سایر اجزا، در معرض رسانه ها قرار گیرد و از همین رو، هر مدیری سهم خود را از چنین رویدادی طلب می کند و توقع دارد روابط عمومی، زمانی برابر و صد البته "بایسته" برای عرض اندام خود برابر دوربین ها برایش در نظر بگیرد.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| حسن عرب کرمانی، کارشناس روابط عمومی و رسانه: در خبرها آمده بود، وزارت صنعت، معدن و تجارت از شنبه هفته گذشته، بعد از چندین ماهی وقفه، در نشستی با رئیس سازمان حمایت و معاون بازرگانی داخلی این وزارتخانه، بابی را که خود، بسته بود، مجددا باز کرده و قرار شده، از این پس، تا روز صنعت و معدن در "شنبه های رسانه ای" هر هفته، میزبان خبرنگاران باشد.

آنچه در وهله اول،به ذهن متبادر می شود، نفس برقراری مجدد پیوند مسئولان وزارت صمت با نمایندگان افکار عمومی است؛که قابل تمجید است.

گر چه، دلایل وقفه چند ماهه، خود نیاز به واکاوی دارد که چطور دستگاهی دولتی با شرح وظایفی چنین موسع و طبعاً دربرگیری بسیار بالا، چرا این همه مدت، خود را تا حدودی از نگاه خبرنگاران به دور داشته به نحوی که بازگشت آن به دامان نمایندگان افکار عمومی، خود بدل به "خبر" شود؟

و البته نباید از نظر دور داشت تیز چنگی
روابط عمومی این وزارتخانه، که در اقدامی قابل تحسین، خبر سازی پیرامون این موضوع را در دستور کار قرار داده و یک تهدید بالقوه را تبدیل به فرصتی بالفعل برای عرض اندام برابر مخاطبان کرده اند.

اما آنچه بواقع مد نظر این یادداشت است و اقدام قابل تحسین روابط عمومی وزارت صمت "بهانه" آن شد، تفاوت "منظر" سازمانی با "رسانه ای" در مجال های این چنینی است که فرصت دیده شدن را برای سازمان ها و دستگاه های دولتی فراهم می آورد.

بدیهی است، از منظر سازمانی، هر اداره کل، مرکز، معاونت و مدیریت، به مثابه چرخ دنده های دستگاه عریض و طویل _ در اینجا_ وزارت صمت، واجد اهمیت زیادی هستند که باید اقدامات و عملکرد آن، هم سنگ با سایر اجزا، در معرض رسانه ها قرار گیرد و از همین رو، هر مدیری سهم خود را از چنین رویدادی طلب می کند و توقع دارد روابط عمومی، زمانی برابر و صد البته "بایسته" برای عرض اندام خود برابر دوربین ها برایش در نظر بگیرد.

اما آیا از منظر رسانه ها هم چنین است؟
از منظر افکار عمومی چطور؟


هر یک از فعالان رسانه ای و سازمانی، به ویژه دست اندر کاران روابط عمومی های دستگاه ها، بارها و بارها شاهد خمیازه های کش دار و خستگی دوربین ها برابر مسئولانی بوده ایم که نا امیدانه می کوشند با ارائه آمار و عملکرد معاونت یا مدیریت تحت امر خود، فلاش دوربین ها را جلب کنند اما در عمل، نتیجه، چیزی جز نگاه خسته خبرنگاران، قلم های ساکن و دوربین های off record نیست.

به نظر، شاید نیازی به بیان دلایل این بی حوصلگی و خستگی نباشد اما برای تذکاری خطاب به مدیران دستگاه ها، به ویژه مدیران میانی، اشاره ای کوتاه، احتمالا خالی از فایده نیست.

مدیران باید تفاوت موجود بین دیدگاه و ذهن تمام اداری خود با ترجیحات ذهنی، علایق و سلیقه رسانه ها و مردم، را به رسمیت بشناسند و این حقیقت را بپذیرند که آنچه یک مدیر از اهمیت برنامه های اجرایی خود در مورد افزایش امکانات رفاهی کارکنان، افزایش سرعت اتوماسیون داخلی، ارتقای امنیت شبکه داخلی، تجهیز ادارات کل به دوربین های مدار بسته و .... در ذهن دارد (و بابت انجام همین کارها نیز در آن سمت حضور دارد و از مدیران بالا دست، حقوق دریافت می کند) بسیار متفاوت است.

رسانه ها به تبعیت از مخاطبان خود، اخباری را ترجیح می دهند که دارای دربرگیری بالا باشد و اگر در نشستی حضور میابند که محصولی با این مختصات ندارد، لاجرم بنا به دلایل حاشیه ای، از جمله رودربایستی با مسئول روابط عمومی دستگاه است و چند سطری هم اگر در رسانه متبوع خود به درج خبر اختصاص دهند، باز بنا بر دلایل حاشیه ای است و نه اهمیت و در برگیری خبر اقداماتی که شاید تنها برای برگزار کنندگان جشنواره شهید رجایی واجد اهمیت باشد.

درک این تفاوت ها نکته مهمی است که روشن ساختن آن بیش از هر چیز، بر عهده مسئولان روابط عمومی دستگاه ها است که بتوانند با روشن سازی فاصله و زاویه موجود بین ترجیحات ذهن اداری مدیران مذکور با مخاطبان رسانه ها، آن ها را به بهره گیری از شیوه هایی جز برگزاری نشست های خبری سنتی با اصحاب رسانه ترغیب کنند. شیوه هایی که با توجه به تحولات سال های اخیر در فضای مجازی می توانند با در اختیار گذاردن ابزارهای نوین، رنگ آمیزی و ساز و کار تازه ای برای جلب مخاطبان ایجاد کنند‌ که می توان در مجال دیگری به آن پرداخت.

در خاتمه، سوالی که بسته به میزان هوشمندی مدیر روابط عمومی دستگاه، باید برخی مدیران میانی دستگاه را، به شکلی که مانع موضع گیری آنان شود، در پیش روی ایشان قرار داد اینکه:


آیا واقعا لازم است عملکرد تمام بخش های یک دستگاه عریض و طویل، به قیمت خمیازه های نمایندگان رسانه های عمومی و off record شدن دوربین های خبری، در معرض مخاطبان قرار داده شود؟

پیشاپیش امیدواریم، "شنبه های رسانه ای" وزارت صمت از این آسیب در امان بماند./ اکوفارس

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  10 تاکتیک کارآمد برای نوشتن


  بحران های روابط عمومی که در سال ۲۰۱۹ مشخص شده اند


  نشر الکترونیک: یک مطالعه‎ تحلیلی


  انتصاب سرپرست روابط عمومی شورای شهر شیراز


  انتصاب مدیر جدید روابط عمومی سازمان منطقه آزاد قشم


  روابط عمومی؛ کاهنده فاصله بین ملت و مسئولان


  استقبال از آیفون 11 بیش از انتظار است


  جای خالی رسانه های رسمی در کارزار شایعات


  زادروز نیویورک تایمز


  چگونه می توان روابط عمومی را توصیف کرد?


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: فراخوان ارسال مقاله به شانزدهمین کنفرانس روابط عمومی ایران