درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    یایگاه امکانات  
چهارشنبه، 27 شهریور 1398 - 18:47   

انتصاب رئیس مرکز روابط عمومی بنیاد مستضعفان

  انتصاب رئیس مرکز روابط عمومی بنیاد مستضعفان


ادامه ادامه مطلب یک

جای خالی رسانه های رسمی در کارزار شایعات

  جای خالی رسانه های رسمی در کارزار شایعات


ادامه ادامه مطلب دو

چاپ قبوض کاغذی برق در پایتخت متوقف شد

  چاپ قبوض کاغذی برق در پایتخت متوقف شد


ادامه ادامه مطلب سه

انتصاب مدیر جدید روابط عمومی سازمان منطقه آزاد قشم

  انتصاب مدیر جدید روابط عمومی سازمان منطقه آزاد قشم


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  انتصاب رئیس مرکز روابط عمومی بنیاد مستضعفان
  کارگاه آموزشی روابط عمومی الکترونیک در رباط کریم برگزار شد
  عضو شورای اسلامی شهر فردیس: روابط عمومی شهرداری باید از انتشار سلیقه ای اخبار بپرهیزد
  چگونه می توان روابط عمومی را توصیف کرد?
  سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری اپل در هند؛ مقدمه ای برای خروج از چین
  10 تاکتیک کارآمد برای نوشتن
  لیبرا، واحد پولی فیس‌بوک
  انتصاب مدیر جدید روابط عمومی سازمان منطقه آزاد قشم
  روابط عمومی؛ کاهنده فاصله بین ملت و مسئولان
  جای خالی رسانه های رسمی در کارزار شایعات
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 38846صفحه نخست » روابط عمومی ایرانیسه شنبه، 14 خرداد 1398 - 14:56
مردم و درستکاری
پروین خدادادی حدادان/ دانشجوی دکتری علوم ارتباطات - مردم زمانی که حس می‌کنند به آنها از سوی حکومت ظلم می‌شود یا حق آنها در جایی خورده می‌شود، هرجا که دستشان برسد، سعی خواهند کرد تا با ریاکاری و دزدی، این حق خورده شده را جبران کنند. در واقع این سطح از دزدی و ریاکاری و ناهنجاری در همه جوامع، به نوع تعامل حکومت‌ها با مردم بازمی‌گردد. رفتار دولت‌ها به‌شدت روی شکل‌گیری اخلاق در جامعه تأثیرگذار بوده و به‌سادگی می‌تواند مرزهای اخلاق را جابه‌جا کند.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| قفل‌ها، برای این روی درها نصب می‌شوند که بعنوان یک محافظ عمل کند و در پشت درها آنچه را که هست نگاه داشته و‌ از آن پاسبانی کنند و نگذارد دست افراد فاقد شرایط لازم از هر حیث بیفتد و شاید این قفل و در برای انسان ها در انسان ماندن نیز گاهی ضروری و حتی واجب باشد به حدی که این قفل ها آدم‌های درستکار را نیز درستکار نگه دارند.


در جایی می خواندم، طبق یک ارزیابی جهانی تنها یک درصد از مردم، می توانند «ریاکار» و «دزد» باشند و تنها همین یک درصد به‌ دنبال باز کردن قفل‌ها و دزدی هستند. از طرف دیگر نیز، فقط یک درصد از مردم نیز «همیشه درستکار» هستند و تحت هیچ شرایطی دزدی و ریاکاری نمی‌کنند و الباقی ۹۸ درصد مردم، تا زمانی درست کردارند که همه‌چیز «درست» باشد، یعنی اگر شرایط به نحوی رقم بخورد که به حد کافی وسوسه شوند، آنها نیز ممکن است دست به خطا بزنند.
بنابراین، می تواند این استنباط نیز صحیح باشد که قفل‌ها برای جلوگیری از نفوذ دزدان نصب نمی‌شوند، چراکه دزدان به خوبی راه باز کردن قفل‌ها را می‌دانند، قفل‌ها برای حفاظت از مردمِ «نسبتاً درستکار» نصب می‌شوند، تا باعث شود وسوسه نشده و درستکار باقی بمانند. در واقع تمامی آدم‌ها، پتانسیل کج‌روی را دارند، اما قیمت هر کسی، با دیگری فرق دارد و آستانه وسوسه‌ی هر کسی، با دیگری متفاوت است.


نواندیشان اجتماعی آزمایش‌ جالبی در این خصوص انجام داده اند که بررسی کوتاه آن خارج از لطف نیست.


آنها می گویند:
در یک رستوران به عده‌ای از مشتریان چند سؤال دادیم تا آنها در ازای گرفتن ۵ دلار به این سؤالات پاسخ دهند، اما هنگام پرداخت پول، وانمود کردیم حواسمان نیست و به جای ۵ دلار ۹ دلار به آنها پرداخت کردیم. برخی از مشتریان صادقانه ۴ دلار اضافه را بر‌گردانند، اما عده‌ای هم به روی خود نیاورده و ۹ دلار را در جیب گذاشتند و رستوران را ترک کردند.


بار دیگر این آزمایش را تکرار کردیم با این تفاوت که در هنگام گفت‌و‌گو با مشتریان، تلفن همراهمان زنگ می‌خورد و چند دقیقه‌ای با تلفن صحبت می‌کردیم و در انتها از مشتری برای اینکه میان گفت‌و‌گو، به تلفن جواب داده‌ایم، عذرخواهی نمی‌کردیم. جالب این‌جا بود که در این آزمایش تعداد کسانی که ۴ دلار اضافه را برمی‌گردانند، کمتر از آزمایش اول بود!


یعنی وقتی مشتریان احساس می‌کردند ما وقت آنها را بدون عذرخواهی گرفته‌ایم، در صدد انتقام بر آمده و پول اضافی را باز نمی‌گرداندند.


این آزمایش حاوی نکته‌ی بسیار مهمی است که می‌توان از آن برای توجیه اینکه چرا در بعضی مناطق جهان آمار بالایی از ریاکاری و دزدی و ناهنجاری وجود دارد، استفاده کرد؛ مردم زمانی که حس می‌کنند به آنها از سوی حکومت ظلم می‌شود یا حق آنها در جایی خورده می‌شود، هرجا که دستشان برسد، سعی خواهند کرد تا با ریاکاری و دزدی، این حق خورده شده را جبران کنند. در واقع این سطح از دزدی و ریاکاری و ناهنجاری در همه جوامع، به نوع تعامل حکومت‌ها با مردم بازمی‌گردد. رفتار دولت‌ها به‌شدت روی شکل‌گیری اخلاق در جامعه تأثیرگذار بوده و به‌سادگی می‌تواند مرزهای اخلاق را جابه‌جا کند.


در صورتی که الگوهای رفتاری حاکمیت به شکلی باشد که مردم احساس ظلم کنند، خود را محق به نادیده گرفتن هنجارهای اخلاقی خواهند دانست و ریاکاری، دزدی، تقلب و ... در جامعه پررنگ خواهد شد. تا جایی که پس از یک دوره زمانی، از «اخلاق» تنها نامی باقی خواهد ماند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  10 تاکتیک کارآمد برای نوشتن


  بحران های روابط عمومی که در سال ۲۰۱۹ مشخص شده اند


  نشر الکترونیک: یک مطالعه‎ تحلیلی


  انتصاب سرپرست روابط عمومی شورای شهر شیراز


  انتصاب مدیر جدید روابط عمومی سازمان منطقه آزاد قشم


  روابط عمومی؛ کاهنده فاصله بین ملت و مسئولان


  استقبال از آیفون 11 بیش از انتظار است


  جای خالی رسانه های رسمی در کارزار شایعات


  زادروز نیویورک تایمز


  چگونه می توان روابط عمومی را توصیف کرد?


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: فراخوان ارسال مقاله به شانزدهمین کنفرانس روابط عمومی ایران