درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    یایگاه امکانات  
چهارشنبه، 5 تیر 1398 - 21:11   

چهاردهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی فراخوان داد

  چهاردهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی فراخوان داد


ادامه ادامه مطلب یک

انقلاب نسل پنجم اینترنت نزدیک است

  انقلاب نسل پنجم اینترنت نزدیک است


ادامه ادامه مطلب دو

انتصاب مدیرکل روابط عمومی استانداری هرمزگان

  انتصاب مدیرکل روابط عمومی استانداری هرمزگان


ادامه ادامه مطلب سه

مجوز انتشار 27 نشریه دستگاه‌های دولتی صادر شد

  مجوز انتشار 27 نشریه دستگاه‌های دولتی صادر شد


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  تعامل با اصحاب رسانه از اصول فعالیت های روابط عمومی سازمان منطقه آزاد کیش است
  ملاقات حضوری ۵۸۵ نفر با رئیس دانشگاه پیام نور طی سال گذشته/ برگزاری بدون وقفه نشست های ملاقات عمومی
  مدیرعامل اعلام کرد: تمرکز فعالیت های بانک ملی ایران بر «رونق تولید»
  از ابتدای سال ٩٧ تا پایان اردیبهشت سال جاری اعطا شد؛ پرداخت بیش از چهارهزار فقره وام رونق تولید در استان چهارمحال و بختیاری توسط بانک صادرات ایران
  مرحله پیش فروش واحدهای مجتمع نگین شهر ری آغاز شد
  رد و نشان «قاچاق کتاب» در کتاب‌فروشی‌های آنلاین
  واقع بینی نسبت به روابط عمومی، نیاز سازمان های امروز
  مدیر روابط‌عمومی ملانیا ترامپ، سخنگوی جدید کاخ‌سفید
  مدیر روابط عمومی هیئت بسکتبال گیلان منصوب شد
  پوشش دهی صفحات مسی قالب‌های ریخته‌گری مداوم با تــــــلاش متخصصــــــان
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 38846صفحه نخست » روابط عمومی ایرانیسه شنبه، 14 خرداد 1398 - 14:56
مردم و درستکاری
پروین خدادادی حدادان/ دانشجوی دکتری علوم ارتباطات - مردم زمانی که حس می‌کنند به آنها از سوی حکومت ظلم می‌شود یا حق آنها در جایی خورده می‌شود، هرجا که دستشان برسد، سعی خواهند کرد تا با ریاکاری و دزدی، این حق خورده شده را جبران کنند. در واقع این سطح از دزدی و ریاکاری و ناهنجاری در همه جوامع، به نوع تعامل حکومت‌ها با مردم بازمی‌گردد. رفتار دولت‌ها به‌شدت روی شکل‌گیری اخلاق در جامعه تأثیرگذار بوده و به‌سادگی می‌تواند مرزهای اخلاق را جابه‌جا کند.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| قفل‌ها، برای این روی درها نصب می‌شوند که بعنوان یک محافظ عمل کند و در پشت درها آنچه را که هست نگاه داشته و‌ از آن پاسبانی کنند و نگذارد دست افراد فاقد شرایط لازم از هر حیث بیفتد و شاید این قفل و در برای انسان ها در انسان ماندن نیز گاهی ضروری و حتی واجب باشد به حدی که این قفل ها آدم‌های درستکار را نیز درستکار نگه دارند.


در جایی می خواندم، طبق یک ارزیابی جهانی تنها یک درصد از مردم، می توانند «ریاکار» و «دزد» باشند و تنها همین یک درصد به‌ دنبال باز کردن قفل‌ها و دزدی هستند. از طرف دیگر نیز، فقط یک درصد از مردم نیز «همیشه درستکار» هستند و تحت هیچ شرایطی دزدی و ریاکاری نمی‌کنند و الباقی ۹۸ درصد مردم، تا زمانی درست کردارند که همه‌چیز «درست» باشد، یعنی اگر شرایط به نحوی رقم بخورد که به حد کافی وسوسه شوند، آنها نیز ممکن است دست به خطا بزنند.
بنابراین، می تواند این استنباط نیز صحیح باشد که قفل‌ها برای جلوگیری از نفوذ دزدان نصب نمی‌شوند، چراکه دزدان به خوبی راه باز کردن قفل‌ها را می‌دانند، قفل‌ها برای حفاظت از مردمِ «نسبتاً درستکار» نصب می‌شوند، تا باعث شود وسوسه نشده و درستکار باقی بمانند. در واقع تمامی آدم‌ها، پتانسیل کج‌روی را دارند، اما قیمت هر کسی، با دیگری فرق دارد و آستانه وسوسه‌ی هر کسی، با دیگری متفاوت است.


نواندیشان اجتماعی آزمایش‌ جالبی در این خصوص انجام داده اند که بررسی کوتاه آن خارج از لطف نیست.


آنها می گویند:
در یک رستوران به عده‌ای از مشتریان چند سؤال دادیم تا آنها در ازای گرفتن ۵ دلار به این سؤالات پاسخ دهند، اما هنگام پرداخت پول، وانمود کردیم حواسمان نیست و به جای ۵ دلار ۹ دلار به آنها پرداخت کردیم. برخی از مشتریان صادقانه ۴ دلار اضافه را بر‌گردانند، اما عده‌ای هم به روی خود نیاورده و ۹ دلار را در جیب گذاشتند و رستوران را ترک کردند.


بار دیگر این آزمایش را تکرار کردیم با این تفاوت که در هنگام گفت‌و‌گو با مشتریان، تلفن همراهمان زنگ می‌خورد و چند دقیقه‌ای با تلفن صحبت می‌کردیم و در انتها از مشتری برای اینکه میان گفت‌و‌گو، به تلفن جواب داده‌ایم، عذرخواهی نمی‌کردیم. جالب این‌جا بود که در این آزمایش تعداد کسانی که ۴ دلار اضافه را برمی‌گردانند، کمتر از آزمایش اول بود!


یعنی وقتی مشتریان احساس می‌کردند ما وقت آنها را بدون عذرخواهی گرفته‌ایم، در صدد انتقام بر آمده و پول اضافی را باز نمی‌گرداندند.


این آزمایش حاوی نکته‌ی بسیار مهمی است که می‌توان از آن برای توجیه اینکه چرا در بعضی مناطق جهان آمار بالایی از ریاکاری و دزدی و ناهنجاری وجود دارد، استفاده کرد؛ مردم زمانی که حس می‌کنند به آنها از سوی حکومت ظلم می‌شود یا حق آنها در جایی خورده می‌شود، هرجا که دستشان برسد، سعی خواهند کرد تا با ریاکاری و دزدی، این حق خورده شده را جبران کنند. در واقع این سطح از دزدی و ریاکاری و ناهنجاری در همه جوامع، به نوع تعامل حکومت‌ها با مردم بازمی‌گردد. رفتار دولت‌ها به‌شدت روی شکل‌گیری اخلاق در جامعه تأثیرگذار بوده و به‌سادگی می‌تواند مرزهای اخلاق را جابه‌جا کند.


در صورتی که الگوهای رفتاری حاکمیت به شکلی باشد که مردم احساس ظلم کنند، خود را محق به نادیده گرفتن هنجارهای اخلاقی خواهند دانست و ریاکاری، دزدی، تقلب و ... در جامعه پررنگ خواهد شد. تا جایی که پس از یک دوره زمانی، از «اخلاق» تنها نامی باقی خواهد ماند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  کتاب« آداب معاشرت» منتشر شد


  خود مدیریتی با هوش هیجانی


  مجوز انتشار 27 نشریه دستگاه‌های دولتی صادر شد


  توجه بیشتر روابط عمومی ها به تولید محتوا در راستای مدیریت مصرف آب و برق


  نام‌نویسی بیمه درمان تکمیلی فرهنگ، هنر و رسانه شروع شد


  بیل گیتس واگذاری عرصه به گوگل و اندروید را بزرگ ترین اشتباه عمرش می داند


  طالبان خبرنگاران و رسانه‌های افغانستان را به حمله نظامی تهدید کردند


  برگزاری برنامه "دوشنبه های خبری" توسط روابط عمومی استانداری کرمانشاه


  انتقاد تند خبرگزاری مهر از روابط عمومی ها/ فاشیست‌هایی که در نقد را می‌بندند


  بررسی راهکارهای رسانه ای توسعه گردشگری


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: رانندگی با روابط عمومی حداکثر دید