درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
پنجشنبه، 6 اردیبهشت 1403 - 08:02   

حسن عمیدی به عنوان سرپرست دفتر رسانه وزارت صمت منصوب شد

  حسن عمیدی به عنوان سرپرست دفتر رسانه وزارت صمت منصوب شد


ادامه ادامه مطلب یک

گوگل دوباره پایان کوکی‌های شخص ثالث را در کروم به تعویق انداخت

  گوگل دوباره پایان کوکی‌های شخص ثالث را در کروم به تعویق انداخت


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  دیپلماسی روابط‌عمومی
  متا در حال قرار دادن ربات‌های چت در همه جاست تا شما به جایی نروید
  متا در حال قرار دادن ربات‌های چت در همه جاست تا شما به جایی نروید
  جوایز، مسئولیت اجتماعی شرکتی و جنجال به عنوان آهن‌ربای رسانه‌ای
  عکس ریش فتوشاپ شده مارک زاکربرگ در فضای مجازی وایرال شد
  فراتر از تبلیغات: بن‌بست پایداری در تبلیغات دیجیتال
  روابط‌عمومی و ارتباطات در روز زمین 2024: مسئولیت‌ها، کارکردها و نقش‌ها
  پیش‌بینی 2024: هفت روند روابط‌عمومی که امسال اهمیت خواهند داشت
  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 38755صفحه نخست » آخرین رویدادهای روابط عمومیسه شنبه، 7 خرداد 1398 - 00:21
روابط عمومی ها نگاهی به عملکرد خود بیندازند
فاطمه رشیدی فعال رسانه ای - روابط عمومی (Public Relations) مفهومی که بزرگان رسانه ای عقیده دارند با آمدنش، باید با تبلیغات خداحافظی کرد و کتابی معروف هم به نام «سقوط تبلیغات و ظهور روابط عمومی نوشته اند.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| روابط عمومی (Public Relations) مفهومی که بزرگان رسانه ای عقیده دارند با آمدنش، باید با تبلیغات خداحافظی کرد و کتابی معروف هم به نام «سقوط تبلیغات و ظهور روابط عمومی نوشته اند.
 
 براین اساس بخشی که می بایست چشم ،گوش ، زبان ،آیینه­‌ تمام‌نما ، وکیل مدافع و تصویرساز سازمان متبوع باشد و با مدیریت کردن دو سویه جریان اطلاعات بین افکار عمومی و سازمان به مقصود رسیدن اهداف سازمان کمک کند اگر خود در این مسیر سنگ اندازی کتد چه پیش خواهد امد.
 
 در دنیای کنونی که هر سازمان تلاش دارد محصول یا فعالیت خود را در کمترین زمان و به بهترین شکل به مخاطبان و جامعه هدف ارایه دهد اگر روابط عمومی سازمان به عنوان چشم و گوش مجموعه در استان کوچکی چون کهگیلویه و بویراحمد به جای پرداختن به وظیفه اصلی ، مخاطب را سرگرم رسانه های زرد و اخبار جعلی بکند چه زیان هایی به سازمان و جامعه هدف سازمان وارد می شود.
 
 مدیران روابط عمومی های کهگیلویه و بویراحمد در تمامی برنامه هایی که به مناسبت روز جهانی ارتباطات و هفته روابط عمومی در استان برگزار می شود مهمترین مساله و چالش خود را رشد قارچ گونه رسانه ها و اخبار جعلی (فیک نیوزها) عنوان می کنند.
 
 با اینکه رسانه یکی از ابزارهای مهم توسعه در هر جامعه ای است اما رسانه های بی هویت و فیک نیوز ها این روزها نه تنها جایگاه روابط عمومی ها که توسعه استان و جایگاه رسانه های حرفه ای را نیز با چالش جدی روبرو کرده اند.
 
 البته معضل های سایت های بی هویت و فیک نیوزها فقط متوجه یک استان و منطقه نیست و موضوعی جهانی است که در هر کشور و منطقه جغرافیایی برخی عوامل باعث شکل گیری و قوت آنها می شود.
 
 اگر نگاهی به تاریخچه شکل گیری رسانه های قارچی و به تبع آن فیک نیوزها در کهگیلویه و بویراحمد بیندازیم چنین به نظر می رسد در این منطقه از کشور خاستگاه اکثر آنها از اتاق روابط عمومی های استان بوده است.
 
 رسانه های قارچی در این استان اغلب یا توسط نیروهای شاغل در روابط عمومی ادارات و یا با حمایت های آشکار و پنهان مادی و معنوی روابط عمومی ها ایجاد می شود.
 
 برخی از نیروهای شاغل در روابط عمومی های ادارات استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان پل ارتباطی سازمان ها و مردم انرژی و توانی را که باید برای فعال سازی روابط عمومی، تعامل با رسانه ها و مردم به کار ببرند، صرف ایجاد سایت هایی می کنند که از قضا منشا بسیاری از فیک نیوزها هم هستند و به همین دلیل استاندار کهگیلویه و بویراحمد عملکرد روابط عمومی های دستگاه های تابعه اش را «پل لرزان و شکننده» توصیف می کند.
 
 اما روابط عمومی ها ،رسانه ها را منشا شایعات و فیک نیوزها معرفی کردند.ایجاد شایعات البته موضوعی اجتناب ناپذیر است اما بخشی از شایعات در خلا رسانه های رسمی و اطلاعات دقیق ایجاد می شود و اگر هم رسانه ها جایی شایعه ای ایجاد می کنند باز هم روابط عمومی ها باید نگاهی به عملکرد خود بیندازند آنجا که همکاری خود را به چند رسانه محدود می کنند و یا اطلاعات را از خیرنگاران پنهان می کنند در نتیجه طبیعی است رسانه ها به هر روشی برای کسب اخبار متوسل شوند.
 
 اصولا زمانی یک شایعه در جامعه شیوع پیدا می کند که افکار عمومی در انتظار اطلاعاتی خاص باشد. به عبارتی شایعات اتفاقی ساخته نمی شوند بلکه بر اساس نیازهای مخاطبان شکل می گیرد و اگر روابط عمومی سازمان نداند که جامعه هدفش از وی چه اطلاعاتی می خواهد و چه انتظاراتی دارد، در نتیجه رسانه های بی هویت و شبکه های مجازی آنچه را که مخاطب به دنبال آن است در اختیارش می گذارد و اینکه امروز از فیک نیوزها و شایعات به عنوان یک چالش و مانع توسعه یاد می شود خود گویای کیفیت و نوع اطلاعاتی است که رسانه های قارچی در اختیار مخاطبان گذاشته اند.
 
 نکته دیگر اینکه رسانه به دنبال خبر است و انتشار اخبار با رگه هایی از حقیقت برای کشف همه حقیقت نیز از تاکتیک های خبری رسانه های بزرگ جهان است و به صورت طبیعی وقتی رسانه از شیوه های مرسوم به اطلاعات نرسد و جامعه مخاطبان خود را تشنه خبر و اطلاعات خاصی ببیند، ممکن است دست به انتشار چنین اخباری بزند که ما از آنها به عنوان خبر جعلی و یا حتی شایعه یاد می کنیم.
 
 البته این تنها دلیل رشد سایت های بی هویت و فیک نیوزها نیست. معمولا این سایت ها نیاز به حمایت مالی هم دارند و با اینکه آیین نامه های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تکلیف را روشن کرده در مواقعی حمایت های مالی روابط عمومی ها از صاحبان این نوع از رسانه ها، منجر به قدرت گرفتن آنها می شود آنچنان که به ضد خود بدل می شوند.
 
 رسانه هایی که اغلب حتی ژست بی طرفی هم نمی گیرند و صرفا با انگیزه تخریب و یا حمایت از فرد، جریان و گروه های خاصی ایجاد می شوند.
 
 اما یکی از مسائلی که در نشست های روابط عمومی ها مطرح می شود وارونه جلوه دادن و گاهی نادیده گرفتن دستاوردهای دولت است. آنچنان که معاون سیاسی و امنیتی استاندار هم با بیان اینکه دولت از ابتدا به فضای باز فرهنگی، خبری و انتقاد منصفانه معتقد بوده گلایه کرد که این دلیل نمی‌شود که برخی رسانه‌ها بی رحمانه دولت را تخریب کنند.
 
 اما بیشترین تخریب و حمله به دولت در استان کهگیلویه و بویراحمد از سوی چه کسانی انجام می شود. کافیست همین حالا به سایت های استان نگاهی بیندازیم.سایت های منتسب به کارمندان که خود بخشی از دولت هستند و بخش های دیگر دولت را مورد حمله ، گاه تخریب و توهین قرار داده اند و در نهایت آن را به نقد تعبیر می کنند و مسائلی که پشت پرده بوده و گاه به هر دلیلی دولت صلاح ندیده آن را علنی کند توسط همین رسانه ها بیرون ریخته می شود و در نظر افکار عمومی به ناهماهنگی میان بخش های دولت جلوه می کند.
 
 مرزبندی های جغرافیایی، قومی و سیاسی برخی از روابط عمومی ها در همکاری با رسانه ها نیز گاهی به مشکلات حوزه رسانه دامن می زند اما در نهایت خروجی آن باز هم بی اعتمادی جامعه به حوزه رسانه می شود.
 
 با اینکه رسانه ها بازوی روابط عمومی ها هستند و همواره رسانه های حرفه ای تلاش خود را به کار گرفته اند که در شرایطی که دولت در حوزه اطلاع رسانی از هر زمانی مظلوم تر است با تمام توان خود به بالابردن امید در جامعه کمک کنند اما روابط عمومی ها در روزی که متعلق به خودشان بود باز هم رسانه ها را محکوم به ایجاد نابسامانی در فضای استان می کنند .
 
 اما واقعیت این است که رسانه های حرفه ای استان همواره مظلوم بوده اند و این مظلومیت گاهی حتی در برنامه های خبری و رسانه ای خود را نشان می دهد آنجا که تعداد نیروهای روابط عمومی حاضر در این برنامه هابسیار بیشتر از خبرنگارانی است که به صورت حرفه ای در این عرصه فعالیت می کنند و با هر اتفاقی هم نوک پیکان انتقادات به سمت شان می چرخد./ آفتاب دنا

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  سه درس روابط‌عمومی از مدیریت بحران


  چگونه رسانه‌ها و روابط‌عمومی می‌توانند در شرایط جنگی به پیروزی کمک کنند؟


  بهترین راه برای تحقق رویاهای‌تان این است که از خواب بیدار شوید


  گیمیفیکیشن در روابط‌عمومی


  راهنمای کوتاه بحران


  6 مشکل پیش روی روابط‌عمومی در جهان معاصر


  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی


  دیپلماسی روابط‌عمومی


  4 رفتار کمتر شناخته شده رهبری برای تسلط بر موفقیت


  نحوه استفاده از گردشگری در روابط‌عمومی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد