درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
پنجشنبه، 30 فروردین 1403 - 23:51   

گوگل 28 کارمند را به دلیل شرکت در اعتراض به قرارداد 1.2 میلیارد دلاری اسرائیل اخراج کرد

  گوگل 28 کارمند را به دلیل شرکت در اعتراض به قرارداد 1.2 میلیارد دلاری اسرائیل اخراج کرد


ادامه ادامه مطلب یک

ابزارهای هوش مصنوعی چشم و گوش ما را تضعیف می‌کنند

  ابزارهای هوش مصنوعی چشم و گوش ما را تضعیف می‌کنند


ادامه ادامه مطلب دو

نقد فیلم "جنگ داخلی" ساخته الکس گارلند: نگاهی عمیق‌تر

  نقد فیلم "جنگ داخلی" ساخته الکس گارلند: نگاهی عمیق‌تر


ادامه ادامه مطلب سه

اتحادیه رسانه‌ها خواستار تحقیق فدرال در مورد حذف پیوندهای خبری کالیفرنیا توسط گوگل است

  اتحادیه رسانه‌ها خواستار تحقیق فدرال در مورد حذف پیوندهای خبری کالیفرنیا توسط گوگل است


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  گوگل 28 کارمند را به دلیل شرکت در اعتراض به قرارداد 1.2 میلیارد دلاری اسرائیل اخراج کرد
  درآمد تبلیغات جستجو در سال 2023 به 88.8 میلیارد دلار رسید
  عکس خبر؛ عکاس رویترز برای عکس بیمارستان ناصر برنده جایزه ورلد پرس فوتو ۲۰۲۴ شد
  اتحادیه رسانه‌ها خواستار تحقیق فدرال در مورد حذف پیوندهای خبری کالیفرنیا توسط گوگل است
  روابط‌عمومی و عجز در تهیه خبر
  مدیریت رشد سریع کسب‌وکار
  اهمیت توسعه ارتباطات نوآورانه
  رازهای روابط‌عمومی
  چگونه آگاهی زیست‌محیطی را ارتقا دهیم
  استقبال از شکست: چرا ما خجالت می‌کشیم اما نباید
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 38669صفحه نخست » روابط عمومی ایرانیچهارشنبه، 1 خرداد 1398 - 15:51
روابط عمومی، گوش های شنوا
سعید معادی کارشناس ارشد روابط عمومی - اگر هر یک از دو طرف این بازار، زبان و گوش به عنوان فروشنده و خریدار، روابط عمومی و مردم به عنوان دهنده و ستاننده در عدم شکل گیری یک بازار منصفانه و منطقی قصور و یا تقصیر داشته باشند، به نظر هر دو گروه متضرر خواهند شد.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| فعالیت در عرصه روابط عمومی و عهده دار شدن مسئولیت در این وادی مهم و در این امر خطیر که به واسطه ویژگی خاص و شرایط منحصر به فرد روابط عمومی ، این نهاد مدنی را به مثابه بسیاری از مدیریت های دیگر از حیث تعریف ،درگیر تلفیق و ترکیبی از علم ، هنر ، فن و تجربه قرار داده است و از جهت معنا و محتوا نیز به عنوان یک رشته میان رشته ای با بهره گیری از ارتباطات ، روابط عمومی ، مطبوعات و روزنامه نگاری ، جامعه شناسی و مردم شناسی، مدیریت ، روانشانسی و ITبه یک ظرفیت بی بدیل تبدیل ساخته است، کار بسیار دشوار و امری بسیار سخت و طاقت فرسا است.


نکته مهم در این مجال اینکه همواره دنیای ارتباط و ارتباطات از جنبه های مختلف و در ابعاد متفاوت دنیای بسیار پر رمز و راز و پیچیده ای است و روابط عمومی به عنوان یکی از نقش آفرینان مهم و یکی از صحنه گردانان اصلی ایجاد و شکل گیری یک ارتباط موثر ، هدفمند و مستمر در این عرصه تلقی می گردد .


بی شک تحقق این مهم و ظهور و بروز یک ارتباط انسانی ، اجتماعی و سازمانی توسط روابط عمومی با تعبیری که از ارتباطات به عنوان یک پدیده پیچیده و پر رمز و راز شده است ،خود بیانگر ظرفیت خاص و توانمندی ویژه روابط عمومی از حیث فلسفه وجودی ، ماموریت ، رویکرد و کارکرد می باشد .


قدر مسلم آن است که دانش ، هنر و مهارت برقراری ارتباط از سوی روابط عمومی مستلزم داشتن استراتژی و قدرت بهره مندی و بهره گیری از مهارت های مختلف موجود می باشد و در این میان یکی از مهمترین مهارت ها برای هر کارگزار روابط عمومی، مهارت شنیدن است .


همان گونه که انسان برای حیات و زندگی ، رشد و نمو و بقاء و ماندگاری از راه دهان اقدام به بهره مندی و بهره گیری از آب و غذا و موارد مغذی می نماید و بواسطه فعل و انفعالات در سیستم گوارشی انرژی و توان برای زیستن انسان محقق می شود، به طریق اولی گوش و مکانیزم شنیداری، دروازه ای برای اطلاع یابی و مجرایی برای تامین غذای فکر و اندیشه و روح و جان آدمی است. در کلامی دیگر گوش ، دهانی برای دریافت غذای فکر و روح انسانی برای آگاهی و دانائی و ایجاد و افزایش توانائی محسوب می گردد و این فرایند، شروعی برای آغاز یک ارتباط است و اطلاع یابی مقدمه ای برای ایجاد ارتباط و اطلاع رسانی محسوب می گردد.


بی شک در این راستا نقش و اهمیت کار روابط عمومی و ارزش اثر گذاری و اثر بخشی این نهاد مدنی در شکل گیری و انسجام ارتباطات انسانی و اجتماعی ، در گرو برخورداری و بهره گیری از مهارت شنیداری است و در این خصوص علاوه بر ضرورت دارا بودن ویژگی و خصوصیات شخصیتی و حرفه ای که در قالب رفتار و کردار انسانی اعم از صبر ، حوصله ، برخورداری از ظرفیت مناسب و آستانه تحمل بالا و قدرت تجزیه و تحلیل بروز می نماید و می توان از آن به عنوان یک ویژگی شخصیتی و مهارت های فردی که برگرفته از کسب و اکتساب توسط افراد و کارگزاران روابط عمومی است، تعبیر نمود ،دارا بودن ظرفیت های سازمانی و حرفه ای و بهره مندی از استراتژی های ارتباطی مبتنی بر مهارت های شنیداری ،اصولا اولین مقدمه برای ورود به دنیای پر هیاهو و پر رمز و راز ارتباطات از مسیر گوش و مکانیزم شنیداری و شروع شکل گیری بازار ارتباطی و رساندن گوش به دهان برای شنیدن پیام و رسیدن خریدار به فروشنده برای داد وستد است ، چنانکه حضرت مولانا در مثنوی کبیر می فرمایند:


" محرم این هوش جز بیهوش نیست مر زبان را مشتری جز گوش نیست"


با اتکاء به این بیت به راحتی در می یابیم که شکل گیری بازار عرضه و تقاضا از جنس ارتباطات انسانی و اجتماعی و به هم رسیدن فروشنده و مشتری در وادی فروش و خرید سخن و کلام ، در به هم رسیدن و داد و ستد و بده و بستان زبان و گوش است و در این تمثیل بی شک می توان از زبان به عنوان مردم و از روابط عمومی به عنوان گوش های شنوا تلقی کرد که اگر این دو به هم نرسند و نزدیک نشوند ، مسلما ارتباط و انتقال مفاهیم و مضامین و پیام های کلامی و غیر کلامی شکل نمی گیرد، موضوع ای که بی شک شاکله اصلی و مهمترین بهانه ظهور و حضور روابط عمومی در دنیای ارتباطات انسانی بوده است و می توان اساس شکل گیری این نهاد مدنی را مبتنی بر هنر و مهارت و دارا بودن ظرفیت و توانائی شنیدن دانست و اگر در پهندشت ارتباطات و در سیطره آغاز و انجام این تحفه الهی که همانا انسان اجتماعی است بخواهیم سخنی برانیم، یک وجهه و یک شکل از آن چیزی جز ارتباط و کهکشان ارتباطاتی درون آدمی نیست که از وجود آدمی و در ارتباط انسان با عالم اکبر که همان درون و دنیای درونی

معادی, [۲۲.۰۵.۱۹ ۱۵:۳۹]
اوست شروع می شود و در ابعاد و اشکال مختلف ظهور و بروز می یابد. در این رهگذر ، انسان ارتباطی در مواجهه با درون خویش و برقراری ارتباط با خویشتن خویش ، چاره ای جز در به هم رساندن زبان به عنوان فروشنده و گوش به عنوان خریدار در یک معرکه و بازار ارتباطی نمی باشد و اگر دهش و پذیرش ، دهنده و ستاننده به هم نرسند، اساسا هیچ اجتماعی شکل نمی گیرد. لذا روابط عمومی ، هنرمند عرصه شکل دهی ارتباطات انسانی و اجتماعی است ، گوش شنوایی که برای شنیدن و خوب شنیدن خود را در معرض زبان مردم قرار می دهد و همواره می بایست حسب فلسفه وجودی ، وظیفه ذاتی و حرفه ای تلاش کند تا شرایط و زمینه تعامل ، تفاهم ،درک متقابل ، همراهی و همدلی با مردم شکل بگیرد ، زیرا روابط عمومی مردم مدار که از جنس و متن و بطن مردم می باشد تکلیف و وظیفه ای بالاتر از عزم و همت شنیدن صدای مردم ندارد . پس اگر روابط عمومی بتواند به عنوان گوش هنرمند ، هنرمندانه و با کیفیت مناسب صدای مردم را بشنود ، مسلما ارتباط را برقرار کرده است .

 

اگر روابط عمومی بتواند موانع و پارازیت های ارتباطی را در مسیر شنیدن صدای مردم رفع و حذف کند، از یک کارکرد و رویکرد حرفه ای برخوردار شده است و آنگاه از این طریق می تواند صدا مردم را تبدیل به خدمت سازد و با ایجاد رضایت در مردم، زمینه اعتماد و استمرار در ارتباط را مهیا و پایداری و مانائی و ماندگاری سازمان وکسب و کار را بیشتر کند و بواسطه این اقدامات و خدمات از مرگ زود رس سازمان و حذف در میان مردم جلوگیری بعمل آورد. زیرا حیات و ماندگاری هر سازمان و هر کسب و کار در یک سیستم زنده و پویا و فعال به وجود مردم و به اقبال و استقبال مردم گره خورده است ، اما این همه ماجرا نیست و اصل دیگری که می تواند در شکل گیری کیفی این بازار و نتیجه بخش بودن رسیدن مشتری و خریدار به هم بیش از پیش کمک کند تا ارتباط از حالت صوری و قشری به یک ارتباط عمیق و اثر بخش تبدیل گردد ،اصل سنخیت و هم سنگ بودن و هم شان بودن فروشنده و خریدار و گوش و زبان در این بازار پر هیاهوست .

 

 اگر اساسا اصل سنخیت و دارا بودن وجوه اشتراک بین روابط عمومی و مردم به درستی شکل نگیرد و به عبارت دیگر روابط عمومی از جنس مردم ، برای مردم و با مردم متجلی نشود ، بدون هیچگونه تردیدی شاهد شکل گیری یک بازار منصفانه که شرط عدالت و رعایت اخلاق حرفه ای در آن ملموس و مشخص باشد،نخواهیم بود و در عمل این بازار بعد از مدت بسیار اندک تبدیل به یک بازار سوت و کور و کم رونق و یا بی رونق خواهد شد چون بنا به فرمایش حضرت مولانا باید محرم این هوش که همانا صدای مردم است ، یک روابط عمومی عاشق مردم و از جنس مردم باشد. روابط عمومی که با صدا و پیام برخواسته از مردم کاملا آشنا باشد و بدون هیچگونه عارضه و مشکل ،کشف رمز نموده و محتوا و مظروف این ظرف را بشناسد و از آن درک درستی داشته باشد .


براستی چرا امروزه در این دنیای ارتباطات و در این معرکه پر هیاهو و پر رمز و راز که سرعت تکنولوژی و شتاب فناوری بیداد می کند، در گستره ارتباطات انسانی و اجتماعی عقلانیت ومنطق و شئون متناسب با آن حاکم نیست ؟ چرا شاهد به هم رسیدن این مشتری و این خریدار با هم نیستیم ؟و یا اینکه اگر با لطایف الحیل مختلف و متفاوت بازار ارتباط انسانی و گفت و شنود به زبان آدمیان شکل می گیرد ، دیر پائی و مانائی آن کم و موقت است؟ آیا اشکال و ایراد در عدم فراهم نمودن زمینه بازار ارتباطی می باشد؟

 

 آیا شرایط و موقعیت مناسب از سوی روابط عمومی ها برای شنیدن صدای مردم فراهم نمی باشد ؟ آیا رعایت اصل سنخیت توام با کشف و ترمیم و بهبود و اصلاح وتکمیل وجوه اشتراک بین روابط عمومی و مردم کم شده است ؟ آیا مکانیزم و سخت افزار و نرم افزار های مربوط به شکل گیری این بازار از کارائی و اثر بخشی لازم برخوردار نیستند ؟ آیا از زبان که از آن به تعبیر مردم یاد کرده ایم و از گوش که از آن تعبیر روابط عمومی داشته ایم در مواجهه با یگدیگر مصداق معنا و مفهوم بیت ذیل را پیدا می کند ؟که:

"چه چشم پاسخ است از این دریچه های بسته ات برو که هیچ کس ندا به گوش کر نمی زند"


شاید شرایط و ویژگیهای کاری روابط عمومی به واسطه مشغله های ساختگی و روز مرگی و زرق و برق های بیهوده و بی معنا، باعث تبدیل شدن آن به انباره ای از دیتا ها و صدا های مختلف و پیام های متفاوت شده است که بواسطه فقدان در پردازش و طبقه بندی و تبدیل شدن این پیام ها به اطلاعات و در نهایت دانش و آگاهی ، بلا استفاده و بی اثر گردیده و وضعیت به جای رسیده است که برنامه ریزی، هدفمندی ، استراتژی گفتمان محور و قدرت شنیدن صدای مردم در پستو خانه روابط عمومی های پنهان گردیده است و عملا مردم از روابط عمومی استنباط گوش های ناشنوا را دارند.

واضح است که کسی حاضر به دمیدن صدا و سخن گفتن و ارسال پیام با گوش کر نیست و در مقابل ، احتمال دیگری نیز وجود دارد و آن اینکه بواسطه افسار گیختگی های اجتماعی و فرهنگی و کج فهمی و بی سلیقگی و خود خواهی و خود شیفتگی و یا به سایر دلایل ، مردم ، قاعده و قانون و نحوه صدا زدن و سخن گفتن و رویکرد گفتمان محور را به انحای مختلف به بوته فراموشی سپرده اند. به واسطه گریز از متن و اصل و پرداختن به حواشی روزمره، راه گفتمان درست در معرض نسیان قرار گرفته و ناهنجار های اجتماعی و رفتار طلبکارانه و توهین آمیز ، دست آویز و دستمایه زندگی اجتماعی قرار داده شده است .

 

راستی چرا به جای فرصت آفرینی و شکل دهی باب سخن گفتن و گفتگوی منصفانه و منطقی و با بهره گیری صحیح از ظرفیت های انسانی و ارتباطی ، جدل ، مشاجره ، بحث های غیر اصولی و یا سرخوردگی و در نهایت سکوت اجباری را پیشه راه خود قرار داده ایم؟ اگر هر یک از دو طرف این بازار، زبان و گوش به عنوان فروشنده و خریدار، روابط عمومی و مردم به عنوان دهنده و ستاننده در عدم شکل گیری یک بازار منصفانه و منطقی قصور و یا تقصیر داشته باشند، به نظر هر دو گروه متضرر خواهند شد.

 

به قول علمای اقتصاد جلوی ضرر از هر کجا گرفته شود مسلما نتیجه آن سود دهی و عایدی و منفعت خواهد بود . بنابراین، آسیب شناسی با رویکرد اجتماعی و فرهنگی و بازتعریف از نقش و جایگاه و گوشزد نمودن ارزش ها به ویژه ارزش مهمی به نام مسئولیت اجتماعی موجب حضور زبان رسای مردم و گوش شنوای روابط عمومی در بازار ارتباطات اجتماعی و انسانی برای تبادل و فروش و خرید کالای ارزشمندی به نام پیام خواهد بود و بی تردید در این میان بهترین شاخص و دقیق ترین معیار برای سنجش و اندازه گیری در موفقیت ، اثر بخشی ، کارائی و بهره ورری در بازار ارتباطات انسانی و اجتماعی که بیانگر و توصیف کننده رفتار منصفانه و حرفه ای و ارتباط مستمر و دیرپا که مبتنی بر اعتماد باشد چیزی جز میزان محبت و عشق ورزی و رفتار اخلاق مدارانه توام با احترام بین روابط عمومی و مردم نخواهد بود .

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  اهمیت توسعه ارتباطات نوآورانه


  استقبال از شکست: چرا ما خجالت می‌کشیم اما نباید


  مدیریت رشد سریع کسب‌وکار


  روابط‌عمومی در زندگی یک برند


  استفاده نادرست از ابزارهای ارتباطی در محل کار: یک مشکل جدی


  مدیریت رشد سریع کسب‌وکار: 13 نکته برای گسترش استراتژیک


  کالیبراسیون روابط‌عمومی


  استراتژی‌های کلیدی برای بهبود خدمات مشتری کسب‌وکار


  رازهای روابط‌عمومی


  از رهبران بد تعجب نکنید: رهبران خوب یک معجزه هستند


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد