درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    یایگاه امکانات  
سه شنبه، 30 مهر 1398 - 19:28   

لزوم پاسخگویی روابط عمومی‌ها در روزهای تعطیل

  لزوم پاسخگویی روابط عمومی‌ها در روزهای تعطیل


ادامه ادامه مطلب یک

مدیر روابط عمومی صندوق احیاء منصوب شد

  مدیر روابط عمومی صندوق احیاء منصوب شد


ادامه ادامه مطلب دو

مسئولیت اجتماعی و آموزش؛ دو رکن پیشرو بودن فولاد مبارکه

  مسئولیت اجتماعی و آموزش؛ دو رکن پیشرو بودن فولاد مبارکه


ادامه ادامه مطلب سه

مدیر روابط عمومی استانداری لرستان معرفی شد

  مدیر روابط عمومی استانداری لرستان معرفی شد


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  ۷ روند رسانه های اجتماعی در سال ۲۰۲۰
  سرپرست اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی منصوب شد
  نشست شورای مدیران‌ روابط عمومی صنعت بیمه به میزبانی بیمه دی برگزار شد
  روزنامه نگار انقلابی آمریکا که در انقلاب های روسیه و مکزیک شرکت داشت
  انتقاد یک استاد دانشگاه از تعدد خبرگزاری ها و ضعف دفاتر روابط عمومی سازمانها
  بحران روابط عمومی: چگونه آن را برطرف کنیم؟
  دیجیتال
  مسئولیت اجتماعی و آموزش؛ دو رکن پیشرو بودن فولاد مبارکه
  مدیر روابط عمومی صندوق احیاء منصوب شد
  تغییرات گوگل در گوشی‌های پیکسل
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 38420صفحه نخست » ارتباطات و روزنامه نگاریپنجشنبه، 26 اردیبهشت 1398 - 13:59
ارتباطات؛ زیربنای توسعه سیاست خارجی
سید عباس موسوی سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه - هیچ حوزه‌ای از سیاست و اقتصاد گرفته تا فرهنگ و اجتماع و هیچ امر اجتماعی از هنر تا ورزش، از تأثیرات شگرف انقلاب اطلاعات و ارتباطات و دیجیتالی شدن فناوری‌های ارتباطی مصون و مبرا نمانده، بلکه تمامی این حوزه‌ها بشدت به آن وابسته نیز شده‌اند.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| ارتباطات؛ زیربنای توسعه سیاست خارجیاز زمان اختراع و همه‌گیر شدن ابزار ارتباطی و فناوری ارتباطات، از جمله تلگراف و تلفن و ایجاد بستر و زیربنای مبادلات و رفت و آمدها، مانند راه آهن، حدود دو قرن می‌گذرد. انقلاب ارتباطات که به کوتاه شدن فواصل و صرفه‌جویی زمان کمک شایانی کرد و ارتباطات محدود در سطح محلی را به عرصه ملی درون کشوری و گستره بین‌المللی، توسعه و تحول بخشید، نقش اساسی و بسیار مهمی در آغاز موج سوم تحول بشری و شکل‌گیری تمدن نوین ایفا کرده است.

 

با دیجیتالی شدن ارتباطات و ورود فضای مجازی و رسانه‌های تعاملی به دنیای واقعی، ظرف دو دهه اخیر جهان بسرعت در حال گذار از عصر صنعتی به دوران مدرن فراصنعتی است که مشخصه بارز آن جهانی شدن ارتباطات، مشارکت همگانی در فرآیندهای ارتباطی، کوانتومی شدن امور و شتاب در رویدادهاست. در عصر جدید ارتباطات، انحصار رسانه‌ای از میان برداشته شده و همه انسان‌ها خود به یک رسانه تبدیل شده‌اند.


هیچ حوزه‌ای از سیاست و اقتصاد گرفته تا فرهنگ و اجتماع و هیچ امر اجتماعی از هنر تا ورزش، از تأثیرات شگرف انقلاب اطلاعات و ارتباطات و دیجیتالی شدن فناوری‌های ارتباطی مصون و مبرا نمانده، بلکه تمامی این حوزه‌ها بشدت به آن وابسته نیز شده‌اند. سیاست خارجی و دیپلماسی نیز از این قاعده مستثنی نیست. به عبارت روشن‌تر، امروزه دیگر سیاست امری مختص و منحصر به محافل قدرت و حکمرانان و شخصیت‌های تراز اول ممالک محسوب نمی‌شود و دیپلماسی دیگر مانند سده‌های گذشته، پدیده‌ای تجملی و تشریفاتی در سیطره دربار شاهان و اشراف تلقی نمی‌گردد.

 

امروزه، فناوری‌های ارتباطی و جهش بی سابقه‌ای که در نفوذ ارتباطات در حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی رخ داده، باعث شده است که مردم عادی جوامع دیگر صرفاً نظاره‌گر یا قربانیان صرف پدیده‌ها و تحولات حوزه روابط بین‌الملل و سیاست خارجی و دیپلماسی نباشند و شانه به شانه دولت‌ها به همان میزانی که تأثیر می‌پذیرند، نقش‌آفرینی می‌کنند، بی آنکه شاید دستی، تخصصی یا ارتباطی با این حوزه داشته باشند؛ مردم عادی در گوشه گوشه جهان با اظهار نظرهای خود و یا به اشتراک‌گذاری‌هایاطلاعات حداقلی و بعضاً میدانی خود، به عنوان بازیگرانی مهم و تأثیرگذار نقش‌آفرینی می‌کنند.


دیپلماسی در قرن بیست و یکم متفاوت از دیپلماسی سنتی عصرکشتی‌های بادبانی است؛ پویش، روش و پوشش (گستره) آن کاملاً متفاوت و متمایز از ادوار گذشته است؛ ابزارهای مؤثر در آن تغییر کرده‌اند و لذا به تبع آن بازیگران هم متنوع و متکثر شده‌اند؛ یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها نیز ناشی از همین تحول ارتباطی، دیجیتالی شدن ارتباطات و تعاملی شدن فضای دیپلماسی است. امروزه به مدد فراگیر شدن ارتباطات، دیپلماسی به مخاطبانی در گستره جهانی دست یافته است.

 

اگر در گذشته، دیپلماسی و سیاست خارجی محدود و محصور در دالان‌های تنگ و باریک دوجانبه و اتاق‌های دربسته بود، امروز دیپلماسی با وجوه متعدد و متنوعش، در اتاقی شیشه‌ای و در معرض دید، نقد و قضاوت افکار عمومی و مخاطبین جهانی قرار دارد؛ در مورد یک به یک تحولات و پدیده‌های آن اظهارنظر می‌کنند، نقدهای خود را در مقیاسی جهانی به اشتراک می‌گذارند و با خیالی آسوده، تأثیرات دیدگاه‌ها و نظرات خود را به نظاره می‌نشینند.


مهم‌ترین هدف از ارتباطات و مهم‌ترین کارکرد تکنولوژی ارتباطات، انتقال پیام، تصویرسازی و گفتمان سازی است. سیاست خارجی و دیپلماسی موفق، آن است که از بهترین ابزارهای ارتباطی برای انتقال و انعکاس مؤثر پیام‌ها، بهترین تصویرسازی‌ها و قوی‌ترین و نافذترین گفتمان‌ها بهره‌برداری نماید. امروزه استفاده مؤثر و مفید از همه ظرفیت‌های ارتباطی و بهره گیری از همه وجوه و ابعاد دیپلماسی شامل دیپلماسی عمومی، دیپلماسی رسانه ای، دیپلماسی فرهنگی، دیپلماسی علمی، دیپلماسی هنری، دیپلماسی دینی، دیپلماسی گردشگری و حتی دیپلماسی ورزشی، نشانه‌ای از توسعه یافتگی سیاسی کشورها ارزیابی می‌شود.


دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران به عنوان متولی اجرای امر سیاست خارجی، از همه ابزارها و سازوکارها و فناوری‌های ارتباطی روز دنیا برای انتقال پیام انقلاب اسلامی که چیزی جز استقلال، آزادی و حق‌طلبی نیست، استفاده می‌کند و از این ارتباطات برای ارائه تصویری واقعی از ایران اسلامی بهره می‌گیرد. در میدان نبرد گفتمان‌ها، جمهوری اسلامی ایران منادی گفتمان عدالت، آزادگی، ظلم ستیزی و کمال انسانی در مسیر تکامل اخلاقی بشر است.

 

وزارت امور خارجه ضمن گرامیداشت روز جهانی ارتباطات، برای همه دست اندرکاران امر ارتباطات و همه رسانه‌های دیداری و شنیداری و رسانه‌های تعاملی که در چارچوب قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران در انتقال پیام وحدت و توحید و صلح طلبی به جهانیان و ترسیم تصویری انسانی و اخلاقی از ملت بزرگ و کشور تمدن ساز ایران و تقویت گفتمان عدالت طلبی و ظلم ستیزی مشارکت و فعالیت می‌نمایند، آرزوی توفیق دارد و به خود می‌بالد که جامعه جوان امروز ایران، دارای چنان ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایی در عرصه ارتباطات شده است که می‌تواند در این حوزه، نقش مؤثری در تأمین نیازمندی‌های داخلی و بی نیازی از منابع خارجی ایفا نمایند.

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  انتقاد یک استاد دانشگاه از تعدد خبرگزاری ها و ضعف دفاتر روابط عمومی سازمانها


  روزنامه نگار انقلابی آمریکا که در انقلاب های روسیه و مکزیک شرکت داشت


  تقویم روز فناوری/ روزنامه ها در عصر اینترنت - تحولات 2004 تا 2008


  تقویم روز ارتباطات/ قطعنامه مهم هلسینکی درباره روزنامه نگار و روزنامه نگاری


  ۴ روش تاثیرگذاری بیشتر خبر


  چرا دیدن شخصیت های سینمایی و تلویزیونی متنوع برای کودکان اهمیت دارد؟


  سواد آمارى


  نگذاریم شخصیت بزرگسال درون ما ساکت باشد


  لزوم پاسخگویی روابط عمومی‌ها در روزهای تعطیل


  حقوق سالانه مدیرعامل مایکروسافت


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: اولین رویداد تجربه محور روابط عمومی ایران برگزار می شود