شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| مقاله "تدوین الگوی دیپلماسی رسانه ای در مراکز روابط عمومی: رویکرد نوین در ارتباطات بین الملل سازمانها" تالیف دکتر امیر رستگار در کنفرانس حهانی ارتباطات مورد پذیرش قرار گرفته است.
به گزارش شارا، در بخشی از نامه دانشگاه آمریکایی آتن آمده است: مقاله شما تحت عنوان: " طراحی الگوی دیپلماسی رسانه ای در مراکز روابط عمومی: یک رویکرد نوین در ارتقای ارتباطات بین الملل سازمانها" برای ارائه در پانزدهمین کنفرانس جهانی ارتباطات با موضوع رسانه، سیاست، مهاجرت و آموزش در عصر دیجیتال که در تاریخ 12 الی 15 در دانشگاه آمریکایی آتن برگزار می شود، پذیرفته شده است.
خلاصه مقاله
طراحی الگوی دیپلماسی رسانه ای در مراکز روابط عمومی: رویکردی نوین در ارتباطات بین الملل سازمانها
مفهوم دیپلماسی رسانه ای در مراکز روابط عمومی سازمانهاروندی تازه در مباحث مدیریتی و سازمانی را مطرح می سازد. به طور کلی دیپلماسی رسانه ای در مراکز روابط عمومی را می توان ارتقای کارکردهای بین المللی سازمان ها در مجامع جهانی و تعامل دو سویه با بازارهای جهانی به منظور انعکاس توانمندیهای داخلی در عرصه بین الملل و به خدمت گرفتن توانهای بین المللی برای اهداف داخلی می باشد. با این تعریف، دیپلماسی رسانه ای شامل اثر گذاری بر نقش آفرینان اقتصادی و اجتماعی در عرصه بین الملل به منظور ایجاد و استفاده از فرصتهای کسب و کار، تشریک مساعی با مراجع دولتی و بخشهای دیگر است که بر فرایند های سرمایه گذاری تاثیر می گذارند.
با علم بر این موضوع و اینکه در سند چشم انداز توسعه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، ایران در افق 1404، جمهوری اسلامی ایران کشوری توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فن آوری در سطح منطقه و با تعامل سازنده به قدرت اول منطقه به عنوان اولویت اصلی، هدفگذاری شده که لازمه این امر ضرورت افزایش تولید ملی و تزریق بالغ بر 1500 میلیارد دلار به اقتصاد ملی است و در این میان, ایجاد تعاملات بین المللی در سازمانها به عنوان یکی از مهمترین و راهبردی ترین ابزار برای رشد و پویایی اقتصادی کشورمی تواند مورد توجه قرار گیرد.
روابط عمومی و رسانه ها، در ایجاد انسجام، افزایش سرعت در انجام امور، بهره وری سازمان، درآمدزایی سازمان، تواناییهای ارتباطی و غیره بسیار موثر هستند. مدیران سازمانها باید با بهره گیری مناسب و مطلوب از فرصتهای فراهم شده توسط رسانهها و ارتباطات، می توانند در جهت افزایش بهره وری، ارتباطات و تعاملات بین المللی سازمانی و از طرفی در جهت افزایش انگیزه، ارتقای سطح دانش و آگاهی و توانایی های ارتباطی کارکنان با استفاده از فناوری ها و تکنولوژیهای ارتباطی و اطلاعاتی در دستیابی به اهداف بین المللی سازمان تلاش نمایند. فن آوریهای نوین ارتباطات و رسانه های نوین، روابط بین دولتها در عرصه منطقه ای و جهانی که پیشتر توسط دیپلماتها انجام می گرفت را روابطی چند جانبه تبدیل کرده است.
نقش این رسانه ها، اقناع گری و اثر گذاری بر آراء و عقاید مخاطبان و همتایان در عرصه بین المللی است. بنابراین، رسانه ها و کارگزاران این حرفه می توانند کمک قابل توجهی در محقق کردن اهداف سازمانی به مسئولین سازمانی بنمایند. پس هدایت ظرفیتها و پتانسیلهای بالقوه ای که در هر سازمان وجود دارد، بالفعل رساندن قابلیتهای اجـرایـی مسـتلزم هـدایـت قابلیتهـای ارتباطی سازمان با گروه مخاطبان است.
نظر به اینکه ساختار هدفی یک سازمان یا شرکت جلب بازارهای هدف در سطح گسترده بین المللی شده است، سازمانها برای تحقق سیاستها و اهداف خود نیازمند فعالیت در عرصه بین المللی می باشند. تقویت ارتباطات بین المللی و تبادلات اطلاعات و تجربیات می تواند علاوه بر معرفی ظرفیتها و توانایی ها، زمینه بهره گیری از تجربیـات و تحـولات اقتـصادی و سـیاسـی را فراهم سازد.
بنابراین ضرورت داشتن دیپلماسی رسانهای در مراکز روابط عمومی سازمانها پیش از پیش نمایان میشود. در این مقاله تلاش می شود دانش جدید در حوزه روابط عمومی سازمانها وارد شده بطوریکه الگوی جدیدی در حوزه دانش نظری رسانه ها و دیپلماسی، یعنی دیپلماسی رسانه ای در مراکز روابط عمومی سازمانها بوجود آید.
|