شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| معاون امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دیروز در نشست خبری با اشاره به نقش رسانهها در سیل اخیر گفت: کمک به سیل زدگان و بازگشت هموطنانمان به شرایط عادی از برنامههای جدی و در دستور کار دولت است.
وی در پاسخ به ضرورت آموزش روزنامهنگاری بحران افزود: امروز دانش آموخته روزنامه نگاری زیاد است حتی آنقدر زیاد است که دوران بیکاری برای فارغالتحصیلان داریم چون تعداد آنها با تعداد نیاز ما همخوانی ندارد. بنابراین باید برای آن فکری کرد.
وی بیان داشت: موضوعی که مهم است این است که فرد بعد از فارغالتحصیلی بیشتر از آنکه کار مهارتی انجام دهد کار تئوریک انجام میدهد که ما نیاز داریم افراد ماهر تربیت کنیم که فقط شاغل نباشند تا بتوانیم از مهارت آنها استفاده کنیم.
به گفته خدادی، یکی از مشکلات در رسانهها نداشتن مهارت شغلی است که موجب شده ما متخصص رسانهای نداشته باشیم البته باید گفت که تعداد آنها اندک است و وجه قالب بیشتر روزنامهها سیاسی است و کمتر رسانه تخصصی داریم.
وی بیان داشت: اساساً نگاه ما به رسانه نگاه مخاطب محور نیست بلکه تولید محور است امروز باید از مخاطب به اطلاعات برسیم ولی چون از انحصار رسانه گذشتیم از رسانه به مخاطب میرسیم در حالی که باید مخاطبشناس باشیم.
وی در ادامه افزود: در جریان سیل باید مخاطبشناسی، نیازشناسی و امکان سنجی کنیم تا متناسب با آن جای رسانه را مشخص کرده و بعد ببینیم چه مهارتهایی را نیاز داریم و مناسبات این مهارت با دستگاههای امداد و نجات در چیست؟
معاون مطبوعاتی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات امروز ما در تربیت کادر رسانه، عدم سهم و نقش خود رسانه در تربیت خود کادر است در حالی که معتقدیم کارگاههای رسانهای باید در داخل خود رسانه باشد چرا که ما فارغالتحصیلی داریم که حتی خود رسانه را ندیده است پس این فرد چطور میتواند با واقعیت رسانه آشنا باشد.
خدادی در خصوص تعطیلی رسانهها در ایام نوروز گفت: نباید گفت رسانهها تعطیل بودند. تنها تعدادی از رسانهها بهدلیل شرایطی که داشتند چاپ نمیشدند. اگر بگوییم تعطیل بودند پس این همه اطلاعرسانی چطور انجام شد. به گفته وی، رسانهها رابط بین مردم و جریانات بودند و همین امر موجب شد تا آمار سیل از آمار تصادفات کمتر شود. وی در خصوص داشتن رسانه مستقل برای دولت بیان داشت: معتقدم که همه رسانهها باید رسانههای دولت باشند. دنیای امروز، دنیای شبکههای اجتماعی است. داشتن رسانه دیگر قدرت نیست بنابراین دولت باید تولید محتوای خود را تقویت کند. به گفته وی، بر اساس آمار 35 درصد اخبار بحران اخیر، در شبکههای اجتماعی بود و تنها 250 هزار خبر در ماه فروردین منتشر شد که رکورد محسوب میشود.
وی از اعزام 3 گروه خبرنگار خارجی به مناطق سیل زده خبر داد و گفت: باید بدانیم و آسیب شناسی کنیم چرا رسانههای خارجی توجه زیادی به سیل ایران نکردند. باید بررسی کنیم آیا آنها محتوای کافی نداشتند، یا نمیخواستند این اخبار را منتشر کنند.
|