درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
جمعه، 10 فروردین 1403 - 15:23   

ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX

  ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX


ادامه ادامه مطلب یک

4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند

  4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند


ادامه ادامه مطلب دو

ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد

  ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد


ادامه ادامه مطلب سه

انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد

  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  روابط‌عمومی سنتی را فراموش کنید
  6 استراتژی دگرگون کننده برای آزادسازی پتانسیل رهبری شما
  چند نکته مهم در پرامپت‌نویسی
  کمپین‌های داده
  تاثیر ادراک بر تصمیم‌گیری در شرایط پرخطر
  اولین مدل زبان بزرگ هوش مصنوعی «منصفانه آموزش دیده» اینجاست
  جستجوی عمیق بینگ به طور رسمی برای همه کاربران فعال شد
  هوش مصنوعی گوگل می‌تواند چندین کتاب را جذب کند. با این همه داده چه خواهد کرد؟
  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟
  فناوری سلامت پوشیدنی: روند نوظهور با پتانسیل عظیم
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 3799صفحه نخست » ادامه مطلب سهشنبه، 1 تیر 1392 - 20:17
فعالیت روزانه، مهارت ارتباطی یا هنر انسانی
  

تهیه و تنظیم : دکتر سید علیرضا عظیمی

                   سردبیر نشریه بیمه سلامت

 

 شارا- برای داشتن بیان قویتر ، تاثیر گذاری بیشتر بر شنونده و تفاهم کاملتر با مخاطبان روشهای عملی موجودند که از مکالمات ساده دو نفره گرفته تا سخنرانی برای صدها و هزاران نفر کاربرد دارند.

 قدرت بیان و ارتباط کلامی از ویژگیهای انسان و ابزار ارتباطی نوع بشر است. توانایی که در طول قرون و اعصار تغییر و تکامل یافته و چنان اعتباری پیدا کرده که اقوام و ملتها خود را بر اساس زبان (نوع بیان) شان تعریف و مشخص می کنند. در طول تاریخ چه بسیار جنگها که میان همسایگان غیر همزبان رخ داده فقط به دلیل آنکه زبان و بیان یکدیگر را متوجه نمی شدند و چه آسان می توان مردم را بر اساس تفاوت در زبان و رنگ پوست و ملیت و سنتها به خودی و بیگانه تقسیم نمود و به جان هم انداخت ! همین یک نکته در شناخت ارزش بیان کافی است که بسیاری از جنگها، اختلافها، حیدری و نعمتی بازیها و موارد سوء تفاهم از نفهمیدن بیان و کلام یکدیگر حاصل می شود.

حال که بیان این مقدار در برقراری آرامش و جلوگیری از اختلاف موثر است چه نیکو است اگر بیان مناسب و اثر گذاری داشته باشیم. بیانی که علاوه بر اینها بتواند ما را با هم، همراه و همدل سازد، دانشمان را به یکدیگر منتقل کند، فعالیتهای گروهی ما را پشتیبانی نماید، احساسات درونیمان را نشان دهد و ارتباط انسانی آدمیان را برقرار نماید.

 

کم نیستند افرادی که قادر به بیان کامل و درست عواطف، افکار و اندیشه های خود نیستند و از این رهگذر متحمل رنج و شکست می شوند. کسانی که در مکالمات جدی به سرعت عصبی می شوند و برای رهایی از مخمصه ای در آن گرفتار شده اند یا خاموشی می گزینند یا به داد و فریاد و حملات فیزیکی دست می زنند، اشحاصی که در هنگام صحبت به شدت عرق می کنند و به لکنت زبان می افتند و در جمع شرمنده می شوند، شاگردانی که بسیار درس می خوانند اما از توفیق در امتحان شفاهی عاجزند، افرادی که در برابر مقام مافوق نمی توانند از خود و عملکردشان دفاع کنند، کسانی که خانواده شان را بسیار دوست دارند اما هرگز نتوانسته اند این علاقه خود را به زبان بیاورند و ...

 

  برای داشتن بیان قویتر ، تاثیر گذاری بیشتر برشنونده و تفاهم کاملتر با مخاطبان روشهای عملی موجودند که از مکالمات ساده دو نفره گرفته تا سخنرانی برای صدها و هزاران نفر کاربرد دارند. اگر خواستار بهره مندی از این توانایی اجتماعی ارزان و موثر هستید،آشنایی با روشهای زیر را از دست ندهید:

 

1- قبل از سخن گفتن نخست گوش کنید. با آرامش و حوصله و بدون پیش داوری به سخن طرف مقابل گوش کنید.گوش دادن خوب، نیاز به حرف زدن و تکرار مطالب را کاهش می دهد، باعث صرفه جویی در وقت و انرژی می شود، از سوء تفاهم جلوگیری می کند و حجم اطلاعات دریافتی را افزایش می دهد.

همیشه به سخن و پرسش مخاطبتان دقت کنید. بسیاری از اختلاف نظرها، موارد سوء تفاهم، مخالفتها و بحثهای طولانی و خسته کننده ناشی از توجه نکردن به سخن مخاطب یا مخاطبان است.

 سخنران باید به شنوندگان اجازه اظهار نظر بدهد. معمولا این کار با ایجاد فضای پرسش و پاسخ و یا نظر خواهی از مستمعان در جریان ارائه مطلب انجام می شود. بدین ترتیب وضعیت از سخنگویی متکلم وحده به فضای تعاملی تغییر می کند و انگیزه مشارکت شنوندگان در بحث ارتقا می یابد.

 

2- راست بگویید. راست گفتن ساده تر است. نیاز به تمرکز بالایی ندارد. انرژی روانی کمتری مصرف می کند و احتمال رسوایی هم ندارد. سخن راست پذیرش بیشتر را در مخاطب ایجاد می کند خصوصا در دراز مدت که بالاخره سخنان ناراست هویدا خواهند شد.

 

3- ساده حرف بزنید. کلمات دشوار به کار نبرید. اگر اصطلاحات فنی و کلمات خارجی در سخن شما مورد نیاز است، معادل فارسی و مفهوم مشخص آن را هم بیان کنید. برای مطالب پیچیده مثالهای آسان و قابل فهم بزنید. از جملات کوتاه استفاده کنید. مطابق سطح سواد، تجربه و درک مخاطب صحبت کنید.

 

4- اگر چیزی از شما پرسیدند که نمی دانستید ، راحت بگویید نمی دانم .کسی در دنیانیست که همه چیز را بداند. اگر به منابعی دسترسی دارید که با مراجعه به آنها می توانید پاسخ را بیابید، این امر را به مخاطب اطلاع دهید و بعدا پاسخ مربوط را ارائه کنید. بیان مطالبی که از آن اطلاع کافی موجود نیست، گوینده را به زحمت می اندازد ، مستمع را گمراه می کند و باعث افت جایگاه گوینده نزد شنوندگان می شود.

 

5- در هنگام سخنرانی یا مکالمه از دیگران واهمه نداشته باشید. همه مدیران، استادان، مقامات، هنرمندان،بزرگان خانواده، ثروتمندان، قدرتمندان، رجال سیاسی، فرماندهان و ... بندگان خدا و محدود به وجود مادی و بشری خود هستند، همه چیز را نمی دانند، قدرت و اختیاراتشان مطلق نیست، در زندگی مکرر اشتباه کرده و می کنند، روزی کودکی نیازمند، ناتوان و بی سواد بوده اند و بر خلاف ظاهر در بسیاری موارد داناتر و شایسته تر از شما نیستند.

 

6- همیشه قبل از آغاز سخن برای خودتان مشخص کنید که چه می خواهید بگویید و درباره چه چیزقرار است حرف بزنید. این کار از پراکندگی سخن و سردرگمی شما و شنونده یا شنوندگان و اتلاف زمان جلوگیری می کند. قبل از پاسخ دادن به مخاطبتان هم خوب فکر کنید. شتابزدگی در پاسخ امکان فهم مناسب و پاسخگویی عقلانی و قوی را از شما می گیرد.

 

7- اطاله کلام همواره مخاطب را فراری می دهد و زمان و انرژی را تلف می کند. کوتاه و مختصر و مرتبط با موضوع سخن بگویید.کوتاه حرف زدن به مخاطب فرصت بیان متقابل را می دهد و ارتباط را دوطرفه و تعاملی می کند.

 

8- در هنگام مباحثه و مکالمه بر اعصاب خود مسلط باشید و تا جایی که ممکن است احساساتی و خشمگین نشوید. آرامش و متانت را در همه حال حفظ کنید. خشم، فهم را کاهش می دهد، بحث را از روال منطقی خارج می کند، برخوردهای ناگوار پدید می آورد، پذیرش را در مخاطب از میان می برد و انرژی روانی بسیار زیادی از طرفین به هدر می دهد. به علاوه در مکالمات مهم به ویژه هنگامی که طرف مکالمه رقیب یا مخالف جدی شما است، عصبی شدن و پرخاشگری شما معمولا به نفع وی تمام می شود. سایر احساسات مثل حسد، نفرت، ترس، اضطراب و علاقه شدید نیز بر بیان و ارتباط کلامی اثر می گذارند و قدرت ارتباط و تفاهم را کاهش می دهند.

 

9- به یاد داشته باشید که ارتباط کلامی میان شما و دیگران کاملا تحت تاثیر شرایط محیطی و شرایط درونی ایشان قرار دارد. اگر طرف شما خسته یا گرسنه است، نگران مساله ای است، وقت کافی ندارد، خشمگین یا غمگین است، از گرما یا سرما رنج می بردو یا کسالت دارد، قطعا بهره چندانی از سخنان شما نخواهد برد و ارتباط مناسبی با کلام شما برقرار نخواهد کرد.

نظم محل مکالمه یا جلسه سخنرانی را حفظ کنید. رفت و آمدهای زیاد، همهمه، تداخل برنامه ها، سر و صدای اضافه، صحبت کردن همزمان چند نفر با هم، حضور افراد غیر مرتبط در محل، زنگ خوردن تلفن، فقدان مسئول و مدیر برای کنترل جلسه و بی نظمی در زمان بندی و ساعت آغاز و پایان برنامه  زحمات سخنران را به باد می دهد.

 

10-- هدفمند و متمرکز سخن بگویید. این شاخه آن شاخه پریدن، بیان جملات نصفه نیمه که به انتها نمی رسند، از هر دری سخن گفتن و استفاده زیاد از مطالب حاشیه ای، خاطرات طولانی و مطالب غیر مرتبط رشته سخن را از دست گوینده خارج کرده، شنونده را خسته و عصبی می کند و برداشت از مطالب ارائه شده را به شدت کاهش می دهد.

 

11- استفاده از مطالب طنز و خاطرات جذاب در حین صحبت، اگر به جا و کوتاه باشد ، فضای صمیمانه تری ایجاد می کند و همدلی مخاطب را به همراه خواهد داشت.

 

12-به مخاطب احترام بگذارید. سعی نکنید نظرتان را به زور تحمیل کنید و یا مخاطب را تحقیر نمایید. تجربه نشان داده که تواضع و بلند نظری متکلم، اثر مثبت و خودمحوری و تنگ نظری وی، اثر منفی بر مخاطبان دارد.

 اگر می خواهید شنوندگان با علاقه سخنان شما را دنبال کنند، به آنها احترام بگذارید و از جایگاه تفاخر و تکبر به ایشان نگاه نکنید. تعریف کردن از خود، به رخ کشیدن تجارب و سوابق خود و بالا بردن مقام ومنزلت خود در حین سخن، دلزدگی و لجاجت را در مخاطبان پدید می آورد.

هرگز انتظار نداشته باشید کسی که در مقام راهنمایی او بر آمده اید، در پایان سخنان شما بلافاصله متحول شود و بدون هیچ مخالفتی نظر شما را بپذیرد. گاهی اثر کردن کلام محتاج گذر زمان است.

 

13- در هنگام مکالمه صبور باشید و سخن گوینده را قطع نکنید.

 

14- در وقت مکالمه فاصله مناسب ازطرف مقابل را حفظ کنید. نزدیک شدن بیش از اندازه به مخاطب حتی اگر از روی صمیمیت باشد، معمولا خوشایند نیست و وی را معذب می کند. در گفتگو با دوستان توصیه می شود حداقل نیم متر فاصله رعایت شود. برای مکالمه  با افراد غریبه ، مشتریان و نشستهای شغلی و تجاری رعایت دست کم 120 سانتی متر فاصله الزامی است.

 

15- اعتماد به نفس خود را تقویت کنید. داشتن اعتماد به نفس در ارائه یک سخنرانی خوب و بر آمدن از عهده پاسخگویی به سوالات و نقد های حضار نقش مهمی دارد. همچنین افرادی که از مواجهه و مکالمه با دیگران واهمه دارند، باید اعتماد به نفسشان را تقویت کنند. برای این منظور روشهای زیر قابل استفاده هستند:

- نوشتن نقاط قوتتان روی کاغذ و روزی یکبار نگاه کردن به آن مثل تحصیلات متوسط و یا عالی ، سابقه و تجربهشغلی، خانواده خوب، دوستان مهربان ، اخلاق نیکو ، توانایی های جسمانی ، فعالیتهای هنری، خدمات اجتماعی، اعتقادات معنوی و غیره

- ورزش خصوصا کوه نوردی و ورزشهای رزمی

- یاد گرفتن یک هنر، دانش یا مهارت جدید مثل زبان خارجی ، نقاشی، باغبانی، کار با رایانه و ...

- به یاد آوردن اهمیت و ارزشی که خانواده و دوستانتان از کودکی تا حال حاضر برای شما قائل بوده و هستند.

- انجام کارهای روزانه و شخصی بدون گرفتن کمک از دیگران مثل خرید، رانندگی، پختن غذا، تعمیر وسایل و امثال آن

- درست و کامل انجام دادن هر کاری که مسئول انجام دادنش هستید.

- کمک به مردم و رفع مشکلات و برآوردن نیازهای ایشان

- شکوفا کردن و به اجرا رساندن استعدادها و قابلیتهای فردی

 

16- هر روز مدتی مثلا نیم ساعت کتاب بخوانید تا هم دایره لغات، اصطلاحات، ضرب المثلها و جملات کاربردی تان افزایش پیدا کند و هم معلومات عمومی شما بیشتر شود. خواهید دید که مطالب کتابها چگونه در جایی که فکرش را نمی کنید نا خود آگاه به یادتان آمده جملات زیبا و با معنایی برای صحبت به شما ارائه می کند.

 

17-مرتبا با دوستانتان درباره یک مساله با دقت و حوصله مباحثه کنید.مثلا درباره اهمیت استفاده از لباسهای دارای رنگ روشن یا علل سنگینی ترافیک خیابانها مباحثه کنید . برای اثبات نظرتان دلیل بیاورید و به دلایل طرف مقابل توجه کنید. برای رد یا تاییدنظر مخاطبتان دلیل موجه و معقول ارائه کنید. اگر بحث تند شد نترسیدو هیجان زده نشوید. با آرامش ادامه بدهید.

 

18- جلوی آینه بنشینید و در حال دیدن خودتان به صورت جدی در خصوص یک اتفاق روزانه یا مطلب درسی یا نظرتان درباره یک موضوع خاص سخن بگویید. در یک اتاق خالی بایستید و فرض کنید استاد و دانشجویان یا همکارانتان حضور دارند. حال با جدیت شروع کنید بهارائه یک سخنرانی درباره یک موضوع درسی یا شغلی

 

19- قبل از شروع به سخن در یک جلسه اداری یا کلاس درس عناوین مهمترین مطالبی راکه می خواهید بیان کنید روی کاغذ بنویسید و جلویتان بگذارید تا با نگاه به آن از فراموش شدنحرفهایتان در هنگام سخن جلوگیری کنید . مثلا قبل از شروع صحبت بااستاد بنویسید:

- پرسشنامه

- زمان امتحان

- نمره کار کلاسی

- منابع امتحان

به این ترتیب یادتان می ماند در خلال صحبت از استاد بپرسید:

- نحوه طراحی پرسشنامه تحقیقی که استاد به عنوان کار کلاسی خواسته چگونه باید یاشد.

- زمان امتحان هفته بعد چه روزی و چه ساعتی است.

- چرا نمره کار کلاسی هفته قبل شما کمتر از حد انتظارتان شده.

- منابع امتحان ماه آینده از کدام کتاب یا جزوه است.

 

همچنین اگر مخاطبان از شما پرسش کردند ، همانطور که به سوالات ایشان گوش می دهید بر روی کاغذ نت برداری کنید و در چند کلمه برداشت خود را از منظور پرسش کننده یادداشت کنیدتا هنگام پاسخگویی، موردی را فراموش نکنید.

 

20 - در جلساتی که پرسش و پاسخ و مباحثه میان افراد انجام می شود، شرکت کنید تا هم با فضای جلسات بزرگ آشنا شوید و هم نحوه صحبت ، بحث و حتی دعوای محترمانه را یاد بگیرید.جلسات آموزش حین خدمت، جلسات اداری، جلسات دفاع از پایان نامه، جلسات نقد فیلم، جلسات مباحثه طلاب علوم دینی و ... برای این منظور بسیار مناسب هستند.

 

21- بنویسید. نوشتن عناوین کارهای روزانه، خاطرات گذشته، انشا، نامه اداری، داستان، گزارش کار، مقاله، خوابهایی که می بینیم، لطیفه ها، پیامهای کوتاه تلفن همراه، شعر، وبلاگ و هر چیزی که نوشتنی باشد علاوه بر قلم، کلام شما را قدرتمند می کند.

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  روابط‌عمومی سنتی را فراموش کنید


  چرا هیچ کس دیگر نمی‌خواهد مدیر میانی باشد


  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟


  رسانه‌های اجتماعی مغز ما را تخلیه می‌کنند و بر تصمیم‌گیری ما تأثیر می‌گذارند


  6 استراتژی دگرگون کننده برای آزادسازی پتانسیل رهبری شما


  روابط‌عمومی برای استارت‌آپ‌ها


  چگونه از بحران هویت در میانه شغلی جلوگیری کنیم


  چگونه روابط‌عمومی می‌تواند به توسعه هویت در جامعه داخلی کمک کند؟


  تاثیر ادراک بر تصمیم‌گیری در شرایط پرخطر


  رزومه خلاقانه‌ای که به شغل دلخواه در گوگل انجامید


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد