درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    یایگاه امکانات  
جمعه، 30 فروردین 1398 - 05:40   

آشنایی با ۷ نکته کاربردی برای گرفتن عکس خوب با موبایل

  آشنایی با ۷ نکته کاربردی برای گرفتن عکس خوب با موبایل


ادامه ادامه مطلب یک

دانشگاه فردوسی تلویزیون اینترنتی راه اندازی کرد

  دانشگاه فردوسی تلویزیون اینترنتی راه اندازی کرد


ادامه ادامه مطلب دو

قاضی‌زاده: هدیه دادن به خبرنگاران برای کند کردن تیغ نقادی آن‌هاست

  قاضی‌زاده: هدیه دادن به خبرنگاران برای کند کردن تیغ نقادی آن‌هاست


ادامه ادامه مطلب سه

لزوم ارزیابی مدیریت بحران در کشور

  لزوم ارزیابی مدیریت بحران در کشور


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  گرانی اینترنت به نفع سلامتی
  دلایل اصلی ایجاد استرس
  پیش فروش تلفن تاشوی سامسونگ آغاز شد؛ هر گوشی دو هزار دلار است
  نشت اطلاعات بیش از «شش میلیون ایرانی» توسط یک شرکت حمل‌ونقل اینترنتی
  نقاط ضعف و قوت ارتباطات درون‌سازمانی را شناسایی و ارزیابی می‌کنیم
  نخستین شورای هماهنگی روابط عمومی های چهارمحال و بختیاری برگزار شد
  بانک سامان در شاخص رضایتمندی مشتریان اول شد
  قاضی‌زاده: هدیه دادن به خبرنگاران برای کند کردن تیغ نقادی آن‌هاست
  دانشگاه فردوسی تلویزیون اینترنتی راه اندازی کرد
  جمع‌آوری مخفیانه اطلاعات مخاطبین ایمیل 1.5 میلیون کاربر
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 37929صفحه نخست » ارتباطات و روزنامه نگارییکشنبه، 25 فروردین 1398 - 01:06
آسانژ و تأثیر آن در روزنامه ‎نگاری تحقیقی
مجید رضاییان استاد دانشگاه در حوزه علوم ارتباطات - جهان به روزنامه ‎نگاری تحقیقی برای افشای فساد در روندی طولانی با ابعاد مختلف و جریان ‎ساز نیاز دارد و در این میان ویکی‎لیکس، پدیده پیچیده ‎ای بود که تبدیل به منبع کار شماری از روزنامه ‎نگاران تحقیقی جهان شد. با این حال هنوز ماهیت این پدیده در پرده ابهام قرار دارد و چگونگی دستیابی آن به اطلاعاتی که تبدیل به افشاگری‎های سؤال‎ برانگیز آن شده، بی ‎پاسخ مانده ‎است.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| جهان به روزنامه ‎نگاری تحقیقی برای افشای فساد در روندی طولانی با ابعاد مختلف و جریان ‎ساز نیاز دارد و در این میان ویکی‎لیکس، پدیده پیچیده ‎ای بود که تبدیل به منبع کار شماری از روزنامه ‎نگاران تحقیقی جهان شد. با این حال هنوز ماهیت این پدیده در پرده ابهام قرار دارد و چگونگی دستیابی آن به اطلاعاتی که تبدیل به افشاگری‎های سؤال‎ برانگیز آن شده، بی ‎پاسخ مانده ‎است.

در این پدیده پیچیده اصلی‎ترین سؤالات بی‎پاسخ مانده این سؤالات است که چه کسی یا گروهی پشت آن قرار دارد؟ آیا این سایتی است که اطلاعات منتشر شده از سوی آن، حاصل رقابت سرویس‎های اطلاعاتی جهان است؟ و سؤال اساسی ‎تری که از روز پنجشنبه که مؤسس این سایت دستگیر شد، مطرح شده نیز این است: چرا جولیان آسانژ در این برهه از زمان که نقاط زیادی از جهان به‌دلیل سیاست‎های مغشوش دونالد ترامپ دچار آشوب است، دستگیر شده‎ است؟ چنین سؤالاتی نشان می ‎دهد ما نمی‎ توانیم درباره آسانژ و ویکی‎لیکس ‎ قضاوت روشنی داشته باشیم.


اما به‌عنوان روزنامه ‎نگار می ‎توانیم به این پرسش‎ پاسخ دهیم که آیا انتشار اسناد به دست آمده، چه اسنادی که اسرار یک کشور محسوب می‎ شود و چه اسنادی که بیا‎نگر فساد سیاستمداران هستند، اقدامی درست بوده ‎است یا نه؟ انتشار اسناد ویکی‎لیکس باعث دستیابی آسان روزنامه ‎نگاران تحقیقی به مدارکی شد که دستیابی به آنها برای آنان دشوار و حتی غیرممکن بود.

 

افشاگری‎ هایی که ویکی‎لیکس دست به آنها زد، در دو حوزه قابل دسته ‎بندی بود. بخشی از این اسناد مربوط به اسناد نظامی می‎ شد و از بین آنها می ‎توان به اسنادی که این سایت درباره جنگ‎های افغانستان و عراق منتشر کرد، اشاره کرد و بخشی دیگر نیز به افشاگری فساد سیاستمداران و اقدامات سیاسی آنان می ‎پرداخت.

 

هر دو دسته این افشاگری‎ها به روزنامه نگاران جهان کمک کرد تا با تحقیق و راستی آزمایی این اسناد، دست به شفاف‌سازی سیاست‎ها و اقدامات سیاستمداران و تحلیل‎ها و ارزیابی‎های دقیق بزنند. ویکی‎لیکس کمکی بود برای جریان‎ سازی رسانه ‎ها در شفاف ‎سازی کار دولت‎ها. چنین شفاف ‎سازی‎هایی همواره باعث می‎ شود، حکومت‎هایی که درباره آنها افشاگری صورت گرفته و حتی سایر حکومت‎ها پای خود را عقب ‎تر بگذارند.

 

بویژه که در روزنامه ‎نگاری تحقیقی، تمرکز اصلی روزنامه ‎نگاران بر دو مسأله فساد سیاسی و فساد اقتصادی متمرکز می‎ شود. در این میان گاه در جهان شاهد آن بوده ‎ایم که کار روزنامه ‎نگاران تحقیقی به دلایلی ناتمام مانده اما دیگران آمده و آن را تکمیل کرده ‎اند. از این‌رو این بخش از کار رسانه‎ ای چیزی است که سیاستمداران راهی برای فرار از آن ندارند و اسنادی که به تهیه این گزارش‎ها و دادن ایده به روزنامه ‎نگاران تحقیقی کمک کنند، در جای خود قابل تقدیر هستند.


ویکی‎لیکس در کار خود، پا را از تأثیرگذاری فراتر گذاشت و تبدیل به منبع جریان‎ ساز شد. شماری از جریان ‎سازی‎هایی که در کشورهای مختلف در یک دهه اخیر شکل گرفت، بر اساس اسنادی بود که به مرور و در یک دهه گذشته توسط ویکی‎لیکس منتشر شد. این جریان‎ سازی اکنون تبدیل به روندی شده‎ است که جدا از اسناد ویکی‎لیکس در سایر حوزه ‎ها نیز مورد توجه روزنامه ‎نگاران بوده ‎است. نمونه آن را می‌توان در ماجرای قتل خاشقجی و جریانی که روزنامه ‎نگاران ترکیه و روزنامه واشنگتن پست علیه عربستان سعودی و احقاق حقوق خبرنگاران به راه انداختند، مشاهده کرد.


با وجود این تأثیر‎گذاری و جریان‎ سازی، معتقدم نباید درباره کار جولیان آسانژ و سایت ویکی‎لیکس قضاوت کرد. زیرا هرچند اسناد ویکی‎لیکس تأثیر مثبتی در روزنامه نگاری تحقیقی داشته، اما موضوع آن، موضوع پیچیده ‎ای است. این سایت به اسنادی دست یافته که براحتی نمی‎ تواند به دست کسی افتد و مشخص نیست چگونه به دست این سایت و مؤسس آن افتاده است.
 

منبع: ایران

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  نگاهی به «باپلیک ادیتور» در رسانه ها


  افشاگری یکجانبه در روزنامه نگاری ـ اصطلاح مطبوعات زرد


  چاپ خبر جعلی در روزنامه بوستون گلوب - خبر، توسط یک خبرنگار «فری لنس» جعل شده بود!


  خبرگزاری های اصطلاحا جهانی و مسئله تبلیغ نامرئی و کنترل خبر


  رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی: رسانه‌ها با فروکش‌کردن بحران مردم را تنها نگذارند


  ابراهام لینکلن استاد مجاب گری


  شکستن قفل تلفن جدید سامسونگ ظرف چند دقیقه


  انتصاب مدیرکل حوزه مدیرعامل و پاسخگویی به شکایات شرکت فرودگاه‌ها


  کارگاه تخصصی رسانه و محیط زیست در خراسان شمالی برگزار شد


  حضور انتشارات کارگزار روابط عمومی در سی و دومین نمایشگاه بین الملی کتاب تهران


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: فراخوان ثبت نام سومین رخداد ملی بررسی مسائل و چالش های روابط عمومی