شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| مدیریت بحران ( Crisis management) از اصطلاحات حوزه مدیریت است، که به مجموعهای از فعالیتها، چاره جوییها و دستورالعملهایی اطلاق می شود، که مدیریت یک سازمان، در چالش با بحران انجام میدهد و هدف آن کاهش روند، کنترل و رفع بحران است. بطور کلی مدیریت بحران به معنای سوق دادن هدفمند جریان پیشرفت امور، به روالی قابل کنترل و انتظار بازگشت امور در اسرع وقت، به شرایط قبل از بحران است.
بهاختصار، مدیریت بحران، کلیه اقدامات مربوط به پیشگیری و مدیریت ریسک، سازماندهی و مدیریت منابع مورد نیاز در پاسخ به بحران میباشد. نتیجه آنکه مدیریت بحران علمی کاربردی است که به وسیله مشاهده سیستماتیک بحرانها و تجزیه و تحلیل آنها، در جستجوی یافتن ابزاری است که به وسیلهٔ آنها بتوان از بروز بحرانها، پیشگیری نمود یا در صورت بروز آن، در خصوص کاهش اثرات بحران، از طریق روابط عمومی های خود در سراسر کشور، در جهت آمادگی لازم امداد رسانی سریع و بهبود اوضاع، اقدام نماید.
در حال حاضر سازمان مدیریت بحران، یکی از سازمانهای دولتی است که زیر نظر وزارت کشور فعالیت میکند و وظیفهٔ آمادگی و پیشگیری از بحرانها، مدیریت آنها و ارائه کمکهای اولیه به آسیبدیدگان و ساماندهی و بازسازی مناطق آسیبدیده را به عهده دارد.
همچنین این سازمان حق استفاده از همه امکانات و لوازم وزارتخانهها، موسسات و شرکت های دولتی و عمومی و خصوصی، بانکها و بیمهها، نیروهای نظامی و انتظامی و … را بر عهده دارد.
در شرایط فعلی ضمن سپاس بیکران از همه مسئولین کشوری و لشگری که آستین همت را بالا زده و مردانه در حال انجام وظیفه ای انسانی و اخلاقی بوده و هستند، باید خلاصه و عامیانه عرض نمود که سازمان مدیریت بحرانی که قرار است در یک کشور جهان سوم (آن هم در قرن ۲۱) کشور را به نحوی اداره نمایند که با یک بارندگی، زلزله، سیل و ... کمترین میزان خسارت (مادی، معنوی، جسمی و روحی و...) برای شهروندان اتفاق افتد، اینک مسئولین آن تا کمر در آب رفته و می خواهند ضمن جلوگیری از ویرانی های بیشتر، دستورالعمل های جدید صادر نموده و مدیریت بهت و بحران زده خود را مدیریت کنند و ان شاالله که دروغ باشد، گوشه ی چشمی هم به دسترنج کودک کار و پیرمرد لواشک فروش نیز دارند.
سَرِ چشمه شاید گرفتن به بیل
چو پُر شد نشاید گرفتن به پیل
|