درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    یایگاه امکانات  
جمعه، 30 فروردین 1398 - 05:42   

آشنایی با ۷ نکته کاربردی برای گرفتن عکس خوب با موبایل

  آشنایی با ۷ نکته کاربردی برای گرفتن عکس خوب با موبایل


ادامه ادامه مطلب یک

دانشگاه فردوسی تلویزیون اینترنتی راه اندازی کرد

  دانشگاه فردوسی تلویزیون اینترنتی راه اندازی کرد


ادامه ادامه مطلب دو

قاضی‌زاده: هدیه دادن به خبرنگاران برای کند کردن تیغ نقادی آن‌هاست

  قاضی‌زاده: هدیه دادن به خبرنگاران برای کند کردن تیغ نقادی آن‌هاست


ادامه ادامه مطلب سه

لزوم ارزیابی مدیریت بحران در کشور

  لزوم ارزیابی مدیریت بحران در کشور


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  گرانی اینترنت به نفع سلامتی
  دلایل اصلی ایجاد استرس
  پیش فروش تلفن تاشوی سامسونگ آغاز شد؛ هر گوشی دو هزار دلار است
  نشت اطلاعات بیش از «شش میلیون ایرانی» توسط یک شرکت حمل‌ونقل اینترنتی
  نقاط ضعف و قوت ارتباطات درون‌سازمانی را شناسایی و ارزیابی می‌کنیم
  نخستین شورای هماهنگی روابط عمومی های چهارمحال و بختیاری برگزار شد
  بانک سامان در شاخص رضایتمندی مشتریان اول شد
  قاضی‌زاده: هدیه دادن به خبرنگاران برای کند کردن تیغ نقادی آن‌هاست
  دانشگاه فردوسی تلویزیون اینترنتی راه اندازی کرد
  جمع‌آوری مخفیانه اطلاعات مخاطبین ایمیل 1.5 میلیون کاربر
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 37793صفحه نخست » روابط عمومی ایرانیشنبه، 17 فروردین 1398 - 12:07
14یافته‌ مهم ایسپا در سال 1397
آن‌چه پیش‎رو می‌آید مهم‌ترین یافته‌های این مرکز در سالی که گذشت را مرور می‌نماید. امید است در پایان هرسال با انتشار مهم‌ترین یافته‌ها گام جدیدی در مسیر سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و آینده پژوهی برای مسئولان، صاحب‌نظران و خبرنگاران و عموم مردم برداشته شود.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| بررسی مستمر افکار عمومی یکی از وظایف و مأموریت‌های اصلی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) است.

 

به گزارش شارا به نقل از روابط عمومی ایسپا، آن‌چه پیش‎رو می‌آید مهم‌ترین یافته‌های این مرکز در سالی که گذشت را مرور می‌نماید. امید است در پایان هرسال با انتشار مهم‌ترین یافته‌ها گام جدیدی در مسیر سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و آینده پژوهی برای مسئولان، صاحب‌نظران و خبرنگاران و عموم مردم برداشته شود.

تقریباً از هر10 ایرانی 6 نفر در نوروز 97 به مسافرت نرفته ­اند
نظرسنجی ملی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در فروردین 1397 نشان داد بیش از 58 درصد از مردم در ایام نوروز 97 از شهرستان محل زندگی خود بیرون نرفته‌اند. نظرسنجی ایسپا همچنین نشان می‌دهد بیش از 32 درصد از کسانی که از قطار این سفرها جامانده‌اند، به دلیل مشکلات مالی خانه‌نشین بوده‌اند و بیش از 87 درصد با اتومبیل شخصی به مسافرت رفته‌اند.

مردم ایران چقدر از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند؟
دیدگاه مردم در خصوص شبکه‌های اجتماعی مجازی و فیلتر تلگرام نشان می‌دهد که بیش از 62 درصد پاسخگویان اعلام کرده‌اند قبل از فیلتر تلگرام، از آن استفاده می‌کردند. در آخرین نظرسنجی (مهر 97)، از بین شبکه‌های اجتماعی مجازی خارجی، تلگرام با 47.3 درصد و اینستاگرام با 30.3 درصد بیشترین استفاده را در میان مردم داشته‌اند. شایان ذکر است که تلگرام بعد از فیلترینگ با کاهش حدود 10 الی 14 درصدی به 47.3 درصد رسیده است و حدود 76 تا 80 درصد از کاربران سابق تلگرم در ایران، در شرایط فیلترینگ، برای رفع فیلتر آن از انواع روش‌های مختلف استفاده می‌کنند. همچنین میزان استفاده اینستاگرام و واتس آپ که به ترتیب در زمان قبل از فیلتر تلگرام، 17.5 و 11.9 درصد بود در زمان فیلترینگ تلگرام این دو شبکه با افزایش قابل توجهی مواجه شده‌اند. از بین شبکه‌های اجتماعی داخلی، یک ماه بعد از فیلتر سروش با 13.8 درصد بیشتر از سایر شبکه‌های داخلی مورد استفاده قرار گرفت اما 4 ماه بعد با ریزش بسیار جدی مواجه شد و به 4.3 درصد تقلیل پیدا کرد. درصد قابل توجهی که در خرداد ماه 1397 از پیام رسان­ های داخلی در کنار شبکه­ های اجتماعی خارجی استفاده می­ کردند در طول این 4 ماه از استفاده از شبکه ­های اجتماعی داخلی منصرف شده ­اند.

تقریباً از هر 10 ایرانی نزدیک به 6 نفر احساس شادمانی می ­کنند.
در یک نظرسنجی ملی در خرداد 1397 از مردم پرسیده شده است که «شما در روز گذشته احساس شادمانی کرده‌اید؟» 57.5 درصد مردم ایران گفته‌اند در روز قبل از اجرای طرح حاضر، آنها احساس شادمانی کرده‌اند و در مقابل 42.4 درصد مردم گفته‌اند در روز گذشته احساس شادمانی نداشته‌اند. مقایسه نتایج این نظرسنجی با نظرسنجی سال 1394 ایسپا تغییر محسوسی را نشان نمی­ دهد.

مردم چه نمره­ای به شرایط زندگی خود می­دهند؟
در چند سال اخیر در نظرسنجی­ های ایسپا در خصوص رضایت افراد از شرایط زندگی خود این سؤال به طور ثابت تکرار شده است: «اگر شرایط زندگی خود را در نظر بگیرید از 0 تا 10 چه نمره­ای می­ دهید؟» میانگین نمره پاسخگویان کل کشور به شرایط زندگی خود در آذر 1394 بر روی طیف 0 تا 10برابر با 6.3 بود در حالی که در مهرماه 1397 میانگین نمره برابر با 3.6 بوده است.

ایرانیان متساهل­ تر شده­ اند.
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران در سال 1397 به بررسی بیش از 20 شاخص فرهنگ سیاسی مردم ایران پرداخته است. یکی از شاخص ­های مورد سنجش بررسی تساهل سیاسی مردم بوده است که نتایج این پیمایش نشان می­ دهد در مجموع میانگین تساهل مداری بر روی طیف 0 تا 100 برابر با 60.77 بوده است که به طرز محسوسی از نقطه وسط طیف(عدد 50) بالاتر است. میانگین این شاخص در پیمایش سال 1384 ایسپا برابر با 51 از 100 بوده است.

گروه های اجتماعی از حیث آگاهی سیاسی چه وضعیتی دارند؟
نتایج مربوط به شاخص آگاهی سیاسی نشان می­دهد در مجموع میانگین آگاهی سیاسی بر روی طیف 0 تا 100 برابر با 30.27 بوده است که به طرز محسوسی از نقطه وسط طیف(عدد 50) پایین‌تر است. لازم به ذکر است میانگین این شاخص در پیمایش سال 1384 که با سؤالات تقریباً مشابه انجام شده است برابر با 32.52 بوده است. یافته‌های تحقیق حاکی از آن است که میزان آگاهی سیاسی مردان با زنان تفاوت معناداری دارد به این ترتیب که میانگین آگاهی سیاسی زنان 25.2 و میانگین آگاهی سیاسی مردان 35.3 بوده است که این تفاوت از نظر آماری معنادار است. در بین گروه­ های سنی نیز میزان آگاهی سیاسی تفاوت معنادار اما ضعیفی دارد و آگاهی افراد 30 تا 49 سال بیش از سایر گروه‌های سنی می‌باشد. همچنین با افزایش سطح تحصیلات آگاهی سیاسی افراد بیشتر می‌باشد. میانگین آگاهی سیاسی بین افراد دارای تحصیلات دانشگاهی 44.8 و بین افراد فاقد تحصیلات دانشگاهی 25.2 بوده است. این نتایج برگرفته از پیمایش ملی فرهنگ سیاسی مردم ایران است که با جامعه آماری شهروندان بالای 18 سال کشور(شهری و روستایی) و با تعداد نمونه آماری 4890 نفر در سال 1397 انجام شده است. در این طرح بیش از 20 شاخص فرهنگ سیاسی مردم ایران مورد سنجش قرار گرفته است.

مردم ایران؛ حامی رسانه آزاد
نتایج پیمایش ملی فرهنگ سیاسی مردم ایران در سال 1397 نشان می­ دهد در مجموع میانگین حمایت از آزادی رسانه ­ها بر روی طیف 0 تا 100 برابر با 64.94 بوده است که به طرز محسوسی از نقطه وسط طیف(عدد 50) بالاتر است. لازم به ذکر است میانگین این شاخص در پیمایش سال 1384 که با همین سؤالات انجام شده است برابر با 60.87 بوده است. یافته های تحقیق حاکی از آن است که حمایت مردان از آزادی رسانه ها اندکی نسبت به زنان بیشتر است به این ترتیب که میانگین حمایت زنان از آزادی رسانه ها 63.2 و میانگین حمایت مردان از آزادی رسانه­ ها 66.6 بوده است که این تفاوت از نظر آماری معنادار است. در بین گروه ­های سنی نیز با افزایش سن حمایت از آزادی رسانه­ ها کمتر می شود به این ترتیب که میانگین این شاخص در گروه سنی 18 تا 29ساله برابر با 68 و در گروه سنی بالای 50 سال برابر با 61 است. همچنین تحصیلات نیز باعث تفاوت در میزان حمایت از آزادی رسانه شده است به این ترتیب که میانگین این شاخص در بین افراد بی سواد 55 و در بین افراد دارای تحصیلات عالی(کارشناسی ارشد و دکتری) 72 بوده است.

نظرسنجی اربعینی ایسپا؛ اربعین امسال چند درصد زائر بار اولی را به خود دید؟
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران در سال 1397 برای چهارمین سال پیاپی اقدام به اجرای نظرسنجی از زائران و شرکت‎کنندگان در پیاده روی اربعین حسینی نمود. طبق نتایج این نظرسنجی، 29.8 درصد از پاسخگویان اعلام کردند که اولین بار است در راهپیمایی اربعین شرکت کرده­ اند. 51.4 درصد از پاسخگویان نیز اعلام کردند که به جز راهپیمایی اربعین، قبلا برای زیارت به عتبات عالیات مشرف شده اند. همچنین 87.1 درصد زائران پیاده روی اربعین اعلام کرده اند سال آینده نیز در این راهپیمایی شرکت خواهند کرد.

حضور پررنگ مردم در عزاداری­ های ماه محرم
ایسپا با هدف بررسی میزان حضور مردم در عزاداری­ های دهه اول محرم و نگرش مردم درخصوص این عزاداری ­ها یک نظرسنجی بعد از دهه اول محرم امسال انجام داد. طبق نتایج حاصل از پاسخ‌ها، 85 درصد مردم در مراسم عزاداری دهه اول محرم شرکت داشته‌اند. 43 درصد پاسخگویان هرشب در مراسم شرکت کرده‌اند، 23.4 درصد بیشترشب‌ها و 18.1 درصد یکی، دو شب در مراسم شرکت کرده‌اند. حدود 15 درصد پاسخگویان نیز در مراسم دهه اول محرم شرکت نکرده‌اند. 50 درصد پاسخگویان معتقد بودند محتوای مراسم عزاداری توانسته واقعیت عاشورا و پیام آن را منعکس کند. 34 درصد گفته ­اند عزاداری ­های کشور ما واقعیت عاشورا و پیام آن را منعکس نمی­ کند و 16 درصد نیز در این خصوص اظهار نظر نکرده ­اند.

قطار ایمن­ترین وسیله برای مسافرت از نگاه مردم ایران
در اسفند 1397 یک طرح نظرسنجی ملی از شهروندان کشور انجام شد که در بخشی از آن به امنیت وسایل حمل و نقل از نگاه مردم ایران پرداخته شد. طبق نتایج این نظرسنجی مردم قطار را نسبت به سایر وسایل حمل و نقل دارای امنیت بیشتری می­دانند به این ترتیب که 62.1 درصد مردم اعلام کرده­اند این وسیله دارای امنیت زیاد است. 56 درصد مردم وسیله نقلیه شخصی، 53.5 درصد اتوبوس و 30.7 درصد هواپیما را دارای امنیت زیاد می­دانند.

از نگاه مردم ایران عامل اصلی سوانح جاده­ای چیست؟
در طرح نظرسنجی ملی که در اسفند 1397 انجام شد از مردم در خصوص عوامل اصلی بروز سوانح جاده­ای سؤال شد که نتایج نظرسنجی نشان می­ دهد 47.7 درصد مردم ایران عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی توسط مردم را عامل اصلی بروز حوادث جاده­ای می­ دانند. 24.8 درصد استاندارد نبودن جاده­ ها، 17.5 درصد استاندارد نبودن خودروها، 4.7 درصد ضعف در آموزش قوانین به مردم، 2.7 درصد عدم نظارت کافی توسط پلیس راهنمایی و رانندگی را عامل اصلی بروز حوادث جاده­ای می­ دانند. نکته جالب در این خصوص این است که کمتر از یک درصد مردم به سفت و سخت نبودن جریمه ­های رانندگی (عدم بازدارندگی جریمه­ ها) اشاره کرده­ اند.

تقریباً از هر 10 ایرانی در سال گذشته 2 نفر به سینما رفته ­اند
نتایج نظرسنجی ایسپا در اسفند 1397 نشان می ­دهد 22 درصد پاسخگویان اعلام کرده ­اند که آخرین باری که به سینما رفته­ اند کمتر از یک سال پیش بوده است. 10.4 درصد اعلام کرده­ اند آخرین بار بین 1 تا 3 سال پیش بوده که به سینما رفته ­اند. 37.5 درصد از پاسخگویان اعلام کرده ­اند از آخرین باری که به سینما رفته­ اند حداقل بیش از 3 سال می ­گذرد. 30.2 درصد نیز اعلام کرده ­اند تاکنون به سینما نرفته­ اند.

اعتماد ایرانی­ ها به پیش­ بینی­ های سازمان هواشناسی
72.2 درصد ایرانی ­ها به پیش ­بینی­ های سازمان هواشناسی اعتماد متوسط و بالاتر از متوسط دارند. طبق نتایج آخرین نظرسنجی ملی ایسپا در اسفند سال جاری، 49.3 درصد پاسخگویان اعلام کرده­ اند به پیش­ بینی­ های سازمان هواشناسی اعتماد زیاد و خیلی زیاد دارند. 22.9 درصد نیز گفته­ اند در این زمینه اعتماد متوسط دارند. 27.3 درصد اعلام کرده­ اند به پیش­ بینی­ های سازمان هواشناسی اعتماد کم و خیلی کم دارند. در همین ارتباط 45.5 درصد از پاسخگویان اعلام کرده­ اند از پیش­ بینی­ های سازمان هواشناسی به میزان زیاد و خیلی زیاد در زندگی روزمره خود استفاده می­ کنند و 15.5 درصد نیز گفته­ اند تا حدودی استفاده می­ کنند. 38.5 درصد گفته­ اند از پیش­ بینی­ های سازمان هواشناسی در زندگی روزمره خود استفاده نمی­ کنند.

از هر 10 ایرانی 7 نفر سیمای ملی را تماشا می­ کنند
نتایج نظرسنجی ایسپا در اسفند 1397 نشان می­ دهد نزدیک به 30 درصد افراد بالای 18 سال کشور سیمای ملی را تماشا نمی­ کنند. بر اساس نتایج این نظرسنجی 20.6 درصد از پاسخگویان در هر شبانه روز یک ساعت سیمای ملی را می­ بینند، 19.1 درصد 2 ساعت، 14.8 درصد 3 ساعت، 6.7 درصد 4 ساعت، 4 درصد 5 ساعت و 4.7 درصد بیش از 5 ساعت در هر شبانه­ روز سیمای ملی را تماشا می­ کنند. به طور متوسط هر ایرانی 113دقیقه (1.8 ساعت) در هر شبانه­ روز سیمای ملی را تماشا می­ کند.

 



 

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  نگاهی به «باپلیک ادیتور» در رسانه ها


  افشاگری یکجانبه در روزنامه نگاری ـ اصطلاح مطبوعات زرد


  چاپ خبر جعلی در روزنامه بوستون گلوب - خبر، توسط یک خبرنگار «فری لنس» جعل شده بود!


  خبرگزاری های اصطلاحا جهانی و مسئله تبلیغ نامرئی و کنترل خبر


  رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی: رسانه‌ها با فروکش‌کردن بحران مردم را تنها نگذارند


  ابراهام لینکلن استاد مجاب گری


  شکستن قفل تلفن جدید سامسونگ ظرف چند دقیقه


  انتصاب مدیرکل حوزه مدیرعامل و پاسخگویی به شکایات شرکت فرودگاه‌ها


  کارگاه تخصصی رسانه و محیط زیست در خراسان شمالی برگزار شد


  حضور انتشارات کارگزار روابط عمومی در سی و دومین نمایشگاه بین الملی کتاب تهران


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: فراخوان ثبت نام سومین رخداد ملی بررسی مسائل و چالش های روابط عمومی