شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| شفافیت و پاسخگویی و برقراری روابط تعاملی بین رسانه و کلیه دستگاه های خدمات رسان، می تواند کمک کار مناسبی در تقویت سازمان و تسهیل گر در فرآیندهای خدمات رسانی باشد.
چنین ارتباطاتی، مسلما کارآمدی مدیریتی را ارتقا بخشیده و بعنوان نوعی چشم ناظر، از انحرافات احتمالی جلوگیری نموده و شائبه های مطرح برای افکار عمومی را جهت دهی مناسب می کند. گزارش حاضر بشکل خاص، تقاضای شفاف سازی وضعیت برنامه های نوروزی هواپیمایی کیش را داشته و در حاشیه، سوالات دیگری را نیز مطرح نموده است
ایرلاین پرس در مقاله ای با عنوان " شوی تبلیغات نوروزی کیش ایر با چه هدف و چه هزینه ای انجام می شود؟ " در ابتدای فروردین 1398 و پس از اجرای مراسم سالیانه کیش ایر و اهدای هدایای نوروزی به مسافران و برگزاری مراسم خاص نوشت: چند سالی است که شاهد برپایی نوعی شوی تبلیغاتی توسط شرکت هواپیمایی کیش در ایام نوروز می باشیم.
برنامه هایی که موافقان و مخالفان عدیده ای پیدا کرده است. موافقان این برنامه،معتقدند که اجرای این نوع برنامه ها هزینه چندانی نداشته و نوعی تقویت برند محسوب می شود. مخالفان معتقدند که، مقصد گردشگری مشخص نظیر کیش ، نیازی به این گونه فعالیت ها نداشته و می توان با خدمات رسانی دقیق تر ، سطح رضایت مطلوب را در مسافران ایجاد نمود.
مخالفان می گویند که برای یک شرکت دولتی دارای چالش های عدیده مالی، تاکید بر انضباط مالی، بعنوان نوعی الزام محسوب می شود. بر اساس توضیحات بالا ، بنظر می رسد که قضاوت در خصوص ضرورت یا عدم ضرورت پرداختن به این نوع برنامه های تبلیغاتی ، نیازمند بررسی استراتژی های تبلیغاتی شرکت و هزینه های این گونه اقدامات است. مسائلی که شایسته است، روابط عمومی کیش ایر در اولین فرصت ممکن، پاسخگو به آن و شفاف کننده ابعاد مختلف این موضوع باشد.
پاسخگویی تا روز هشتم فروردین ماه 1398 مسکوت ماند: امروز (پنجشنبه 8 فروردین 1398) ، خبرگزاری آریا در خبری با عنوان " طرح زیبای استقبال نوروزی هواپیمایی کیش با مشارکت بخش خصوصی " ، و به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش ، بیان داشت که : در راستای حفظ اصل مشتری مداری و ترغیب گردشگران برای سفر به جزیره زیبای کیش به عنوان مقصد برتر گردشگری داخلی، شرکت هواپیمایی کیش با اجرای برنامه های مختلف ( نظیر قرار دادن چمدان های هدیه به نام مسافران بر روی تسمه نقاله پرواز ، دریافت هدیه نقدی به همراه شاخه گل از میهمانداران داخل پرواز ،توزیع منوی انتخابی کترینگ پروازی ، تعبیه هفت سین در پروازهای مصادف با لحظه تحویل سال، خیرمقدم و پذیرایی از مسافران کودک پروازهای کیش ایر از 28 اسفند تا 8 فروردین، سرو شیرینی با لوگوی کیش ایر در پروازها و تعبیه ماکت هواپیما به همراه حضور تیم پروازی کودکان کیش ایر در فرودگاه کیش برای ثبت تصاویر زیبا و به یاد ماندنی برای مسافران و ..... )، لحظات شادی را برای مسافران خلق کرد.
دیگران در خصوص شیوه تبلیغات مناسبتی کیش ایر چه گفته اند : ایران خبر در مقاله ای بنام " تقلید جالب کیش ایر از وست جت کانادا + عکس " در سال 1393 بیان داشته بود که : اهدای هدایا توسط کیش ایر به مسافران، نوعی تقلید از حرکت 2014 شرکت وست جت کانادا می باشد. شرکت وست جت کانادا ، در روز اول ژانویه 2014 ، به مناسبت آغاز سال نو و کریسمس، در فرودگاه مبدا از همه مسافران یکی از پرواز های خودش پرسیدکه چه چیزی دوست دارند داشته باشند و در فرودگاه مقصد همه درخواست ها را برآورده نموده و بر روی تسمه قرار داد و اسم هر مسافر را روی هدیه درخواستی ، نوشته بود. هدایایی مثل تبلت، تلویزیون، دوربین عکاسی و ..... از هدایای وست جت بودند.
سوال اینجاست که :
خواهشمندیم با توجه به ماهیت غیر خصوصی شرکت کیش ایر ، روابط عمومی محترم شرکت کیش ایر و یا روابط عمومی محترم منطقه آزاد کیش توضیح دهند که : - آیا پرواز به مقاصد گردشگری خاص نظیر کیش ، واقعا نیاز به چنین شوهای تبلیغاتی و صرف هزینه دارد؟
- آیا انجام چنین فعالیت هایی را می توان بعنوان فعالیت های موثر بر مشتری مداری و ترغیب گردشگران برای سفر به جزیره زیبای کیش به عنوان مقصد برتر گردشگری داخلی دانست؟ اگر بلی، چرا بشکل مستمر و برای کلیه پروازهای نوروزی انجام نشده و به مسافران کلیه پروازهای نوروزی، هدیه و کارت و .... ، داده نمی شود؟
- کدام بخش خصوصی و در قالب چه قراردادی اقدام به مشارکت نموده است ( روابط عمومی محترم مسلما استحضار دارند که کلیه اسناد بجز اسناد محرمانه، مطابق قانون توسط رسانه قابلیت واخواست دارند)؟ آیا قرارداد این همکاری روی سامانه قراردادهای منطقه آزاد قرار دارد؟
- بشکل شفاف ، هزینه در نظر گرفته شده برای کلیه فعالیت های تبلیغاتی نوروزی، چقدر است (چمدان هدیه ، کارت هدیه،گروه خردسال و .....)؟ در صورت امکان برای پنج سال اخیر ، به تفکیک سال ، بیان شود؟
- آیا شرکت معظم کیش ایر، دارای استراتژی تبلیغاتی مصوب است؟ هزینه سالیانه در نظرگرفته شده برای آن به چه میزان است ؟
به پایان آمد این دفتر، سوالات همچنان باقی است: ضمن تشکر ویژه از روابط عمومی های محترم کیش ایر و منطقه آزاد کیش در پاسخگویی به سوالات مطرح در خصوص طرح نوروزی کیش ایر، باید به استحضار رسانیده شود که سوالات دیگری (از قبل تاکنون) در خصوص فعالیت این ایرلاین معظم مطرح بوده که جای دارد با پاسخگویی های به موقع ، جلوی شایعات احتمالی و خدای ناکرده شائبه ها و کج اندیشی ها، گرفته شود. سوالاتی نظیر :
- وضعیت فروش بلیت های چارتری (حداقل ها ، حداکثر ها و میانگین قیمت)، شیوه فروش بلیت چارتری و نوع تعاملات و امتیازات احتمالی ارایه شده به چارتر کننده ها.
- شیوه نظارت بر قیمت ارایه شده توسط چارترکنندگان
- ضرورت دریافت پروانه بینالمللی استاندارد محصول از سازمان بینالمللی سیتیوان (SITI۱) در حوزه کالا و خدمات ( با نظر داشت به وضعیت اخذ این پروانه توسط کترینگ سایر ایرلاین ها) و هزینه مالی آن (هزینه اخذ پروانه و هزینه تمدید دوره ای)
- وضعیت انتصابات در این ایرلاین (نظیر خبر : کیش ایر یا حیاط خلوت مسئولین منطقه آزاد کیش؟!)
- وضعیت قیمتگذاری بلیت های پروازی به کیش (نظیر خبر: در کیش ایر چه خبر است؟چرا مسافران از کیش فراری اند؟ ماجرای برکناری و بازگشت شائبه برانگیز معاون بازرگانی چیست؟)
- شفافیت در منابع مالی و شیوه خرید ناوگان جدید و هواپیماهای خریداری شده در چند سال اخیر
- سوالاتی در خصوص مدیریت پروازی ، تعمییر و نگهداری و مسائل فنی که در صورت نیاز بشکل دقیق تر ، طرح سوال و مسئله خواهد شد. - .......... .
بنظر می رسد هم عقیده باشیم که شفاف سازی را می توان رکن اولیه و انکار ناپذیر مدیریت کارآمد در هر مجموعه ای پنداشت و انتظار می رود، شرکت معظمی چون کیش ایر و منطقه آزاد کیش ، پیشتاز در پاسخگویی به افکار عمومی و رسانه باشند. *** عکس های نمایه و سمت چپ صفحه خبر ، برگرفته از سایر رسانه ها بوده و به روز نمی باشند اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال
منبع: شعار سال
|