درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
جمعه، 10 فروردین 1403 - 00:53   

ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX

  ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX


ادامه ادامه مطلب یک

4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند

  4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند


ادامه ادامه مطلب دو

ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد

  ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد


ادامه ادامه مطلب سه

انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد

  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  اولین مدل زبان بزرگ هوش مصنوعی «منصفانه آموزش دیده» اینجاست
  جستجوی عمیق بینگ به طور رسمی برای همه کاربران فعال شد
  هوش مصنوعی گوگل می‌تواند چندین کتاب را جذب کند. با این همه داده چه خواهد کرد؟
  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟
  فناوری سلامت پوشیدنی: روند نوظهور با پتانسیل عظیم
  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد
  چرا هیچ کس دیگر نمی‌خواهد مدیر میانی باشد
  آژانس‌های روابط‌عمومی جهانی برای راه‌اندازی کمپین بحران آب و هوایی UNDP/ICCO همکاری می‌کنند
  ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد
  4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 37686صفحه نخست » گزارشجمعه، 16 فروردین 1398 - 21:52
آخرین اخبار از بحران سیل در کشور/ بیشتر بخوانید/ 16 فروردین
بارندگی‌های بی‌سابقه در کشور طی چند روز گذشته مناطق بسیار وسیعی را زیر آب برده و در استان های گلستان، فارس، مازندران، لرستان و خوزستان خسارات انسانی و مالی فراوانی برجای گذاشته است.
  

 شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| بارندگی‌های بی‌سابقه در کشور طی چند روز گذشته مناطق بسیار وسیعی را زیر آب برده و در استان های گلستان، فارس، مازندران، لرستان و خوزستان خسارات انسانی و مالی فراوانی برجای گذاشته است.

به گزارش شارا، منابع هواشناسی ادامه بارندگی و خطر جاری شدن سیل در بخش‌هایی از کشور را پیش‌بینی کرده و بارندگی و سیلاب از بعضی مناطق گزارش شده است.

با ادامه بارش شدید باران و جاری شدن سیلاب در مناطقی از شمال و شمال شرق کشور، روز چهارشنبه، ۷ فروردین (۲۷ مارس)، فرماندار دامغان در استان سمنان گزارش کرد که بارندگی شدید و ریزش کوه جاده دامغان به معلمان را مسدود کرده و چند روستا در این شهرستان دچار آب گرفتگی شده و ساکنان بخش‌هایی از آنها تخلیه شده‌اند. همچنین گرفتار شدن یک خودرو سواری در جنوب این استان تلفاتی به بار آورد.

به گفته منابع محلی، این خودرو در جنوب استان در میان سیل گرفتار شده بود. خبرگزاری مهر به نقل از یک مقام محلی گزارش کرده است که این خودرو یک سرنشین داشته که جان خود را از دست داد و جسد او توسط روستائیان پیدا شد.

مقامات شهرستان سمنان همچنین از بسته شدن مسیرهای منتهی به چند روستا در این شهرستان خبر دادند.

شامگاه گذشته نیز گزارش‌هایی از غرق شدن یک قایق در گمیشان در استان گلستان منتشر شد. این قایق متعلق به افراد خصوصی بود که برای کمک به سیل‌زدگان در منطقه فعالیت داشتند. در مورد تعداد سرنشینان و شمار کسانی که غرق یا مفقود شده‌اندند اطلاعات متفاوتی منتشر شده است. گزارش‌های خبری حاکی از جان باختن یا مفقود شدن یک یا دو نفر است.

در مورد پیش‌بینی وضعیت هوا، خبرگزاری ایسنا به نقل از مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از ادامه بارندگی در ساعات و روزهای آینده در بخش‌هایی از کشور خبر داده و گفته است که روز چهارشنبه، استان‌های هرمزگان و جزایر خلیج فارس، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، خراسان رضوی و بخش هایی از جنوب استان کرمان شاهد بارش سنگین باران خواهند بود.

 



 

سیل گلستان؛ افزایش قربانیان با ادامه بارش و طغیان رودخانه‌ها
امدادگران خصوصی با استفاده از قایق به افراد گرفتار در سیل کمک کردند

برای روز پنجشنبه، فردا نیز، بارندگی در بخش‌هایی از مناطق نیمه غربی، مرکز، شمال شرق و شرق پیش‌بینی شده که در بعضی مناطق سنگین خواهد بود. برای تهران در روز چهارشنبه، وزش باد شدید و بارش خفیف باران پیش‌بینی شده است. نگرانی در مورد جاری شدن سیل در تهران در روز گذشته باعث اتخاذ تدابیری شد اما با وجود آب‌گرفتگی بعضی مناطق، حادثه عمده‌ای گزارش نشده است.

جاری شدن سیل در بسیاری از مناطق در روزهای اخیر تلفاتی برجای گذاشته است. تعداد قربانیان این حوادث تا کنون تا ۳۲ نفر کشته و چند صد زخمی گزارش شده است.

بارندگی شدید و سیلاب همچنین خسارات سنگینی را به مراکز و فعالیت‌های اقتصادی چندین روستا و شهر وارد کرده است. این خسارات شامل از میان رفتن مزارع، دام، آب گرفتگی و آسیب دیدن انبارهای کالا و محل‌های کسب و خانه های مسکونی بوده است.

 


 

 سیل شیراز - شرکت‌های بیمه گفته اند به آسیب دیدگان از سیل از جمله دارندگان خودرو کمک خواهند کرد
روز چهارشنبه، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، گفت که شبکه بانکی موظف شده است از افراد آسیب‌دیده در اثر سیل در استان‌های گلستان و مازندران حمایت به عمل آورد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، همتی به صاحبان مراکز دامداری، مرغداری، بافندگی، صنعت و تجارت و کشاورزی که آسیب دیده یا از میان رفته‌اند اطمینان داد که "قطعا سیستم بانکی کشور با آنان همراه است."

به گفته همتی، کمک‌های نظام بانکی به این افراد شامل وام‌های قرض‌الحسنه، کمک بلاعوض دولت، تاخیر تادیه اقساط بدهی‌های قبلی و دادن تنفس چند ساله بدون اخذ جریمه و اعطای وام‌های جدید راه‌اندازی کسب و کار و تامین سرمایه در گردش این واحدها خواهد بود.

بارندگی و سیلاب‌های اخیر و حوادث ناشی از آن همچنین باعث آسیب دیدن به خودروها نیز شده است. غلامرضا سلیمانی، رئیس کل بیمه مرکزی ایران به خبرگزاری ایسنا گفته است که خودروهایی که بیمه بدنه داشته‌اند، خسارت ناشی از حوادث اخیر را دریافت خواهند کرد اما برای آن دسته از خودروهایی که بیمه بدنه نداشته‌اند هم "در حال بررسی راه حل‌هایی هستیم تا بتوانیم به نحوی از مشکلاتشان کم کنیم."

در مورد تبعات سیل‌های اخیر برای صنعت بیمه، سلمیانی گفته است که شرکت‌های بیمه به خصوص در استان گلستان و شرق مازندران بررسی ابعاد خسارات وارد شده را آغاز کرده اند ولی تا فروکش کردن آب نمی‌توان میزان خسارات به واحدهای تجاری و مسکونی، اثاثیه منزل، واحدهای صنعتی و خودروها را به طور دقیق تعیین کرد.

در مورد خسارت به عشایر، رئیس سازمان امور عشایری در بازدید از مناطق عشایری استان گلستان گفته است که تا سقف ۵۰ میلیون تومان وام به عشایر آسیب دیده از سیل اخیر وام داده خواهد شد. کارمزد این وام ۴ درصد و موعد بازپرداخت آن پنج سال تعیین شده است.

به گفته او، تا کنون مقامات استان‌های گلستان و خراسان شمالی در حد امکان در مورد تامین چادر، غذا و سایر اقلام مورد نیاز عشایر سیل زده اقدام کرده‌اند.

در خبری دیگر در همین زمینه، خبرگزاری ایرنا نوشته است که حسن روحانی، رئیس جمهوری، برای بازدید از مناطق سیل زده شمال عازم این منطقه شده است.

 

 

وزیر تعاون: کارگران سیل‌زده مشمول بیمه بیکاری می‌شوند/ وام بلاعوض برای مددجویان بهزیستی مناطق سیل‌زده
 وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از حضور در جلسه ستاد مدیریت بحران کشور که دیروز به ریاست رئیس جمهور برگزار شد گفت : مجموعه معاونت ها، سازمان ها، صندوق ها، بانک ها و دستگاه‌های تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آماده باش کامل برای کمک رسانی به سیل زدگان هستند.

محمد شریعتمداری در گفت و گو با ایسنا با اشاره به این که در همان ابتدای وقوع سیل به تمامی بخش‌های زیر مجموعه این وزارتخانه ابلاغ شد که تمام ظرفیت‌های منطقه‌ای و ملی وزارتخانه در جهت حمایت و خدمت رسانی به موقع به آسیب دیدگان بسیج شود، اظهار کرد: معاونین و رؤسای سازمان‌های تابعه در مناطق سیل زده فعال هستند در همین راستا رئیس سازمان بهزیستی، مدیرعامل صندوق بازنشستگی و معاون تعاون این وزراتخانه در استان‌های سیل زده حضور میدانی فعال داشته‌اند.

وزیر رفاه با اشاره به اینکه خدمت رسانی به جامعه هدف این وزارتخانه به ویژه مددجویان بهزیستی یک اولویت مهم بوده است گفت: در همین راستا تأمین مواد غذایی مورد نیاز مددجویان، بازدید از منازل مسکونی جامعه هدف و تأمین مایحتاج غذایی، پوشاک و لوازم گرمایشی افراد نیازمند توسط سازمان بهزیستی صورت گرفته است.

وی گفت: سازمان بهزیستی همچنین ستاد مداخلات و حمایت‌های روانی اجتماعی و راه‌اندازی مهد کودک و تیم‌های حمایت‌های روانی و اجتماعی در محل استقرار آسیب‌دیدگان را فعال کرده است.

شریعتمداری در ادامه به تشریح اقدامات وزارتخانه پرداخت و گفت: تمامی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تأمین اجتماعی در مناطق سیل زده در آماده باش کامل و به صورت شبانه روز در حال خدمت رسانی به آسیب دیدگان هستند. همچنین در بحث توزیع اقلام دارویی و ارائه خدمات درمانی نیز هلدینگهای دارویی شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی برای تأمین داروهای مورد نیاز همکاری‌های لازم را دارند.

شریعتمداری در ادامه گفت: به منظور کمک در بازگشایی معابر و راه‌ها نیز ادوات راه سازی مثل بولدوزر، بیل و لودر متعلق به شرکت‌های وابسته به شستا به محل‌های سیل زده اعزام شده است. همچنین در صورت نیاز شرکت‌های مرتبط برای تحویل محصولات سیمان و کپسول گاز نیز اعلام آمادگی کرده‌اند.

وزیر کار در ادامه گفت: خوابگاه‌ها و اماکن سازمانهای تابعه به منظور اسکان آسیب دیدگان در اختیار آنها قرار گرفته است. علاوه براین اکیپهای خدمات فنی برای ترمیم و تعمیر خرابی‌ها، اکیپ‌های تعمیرات خودرویی، تأسیسات بهداشتی، جوشکار و برق کار ساختمان توسط سازمان فنی و حرفه‌ای در مناطق آسیب دیده از سیل سازماندهی شده است.

وزیر رفاه سپس عنوان کرد: توزیع اقلام ضروری و بسته‌های غذایی و کمک‌های اضطراری و تأمین نیازهای اولیه برای حادثه دیدگان مانند وعده‌های غذای گرم، شیر خشک، محصولات لبنی پگاه، وسایل گرمایشی و چکمه از دیگر اقدامات این وزارتخانه برای کمک به سیل زدگان بوده است.

شریعتمداری تخصیص وام و تسهیلات ویژه به سیل زدگان، تعاونی‌ها، بنگاههای خرد و متوسط و بازنشستگان در مناطق آسیب دیده از سیل را از دیگر اقدامات این وزارتخانه در حادثه سیل برشمرد و یادآورشد: در زمینه مالی، با کمک صندوق ضمانت سرمایه گذاری و بانک توسعه تعاون و بانک رفاه تسهیلات هدفمند برای تعاونی‌ها و شهرک‌های صنعتی آسیب دیده در نظر گرفته شده است. در همین راستا 3500 فقره وام قرض الحسنه فوری به آسیب دیدگان سیل در استان‌های مازندران و گلستان تخصیص یافته است و خسارت دیدگان تحت پوشش سازمان بهزیستی نیز وام بلاعوض دریافت می‌کنند.

وزیر کار در ادامه گفت: علاوه بر اینها مقرر شده کارگرانی که به دلیل سیل بیکار شده‌اند مشمول بیمه بیکاری قرار گیرند. همچنین بنگاه‌های اقتصادی حادثه دیده نیز برای بازسازی و راه‌اندازی مجدد مورد حمایت و اعطا تسهیلات قرار خواهند گرفت.

 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خاتمه با اشاره به اینکه این روزها شاهد حضور کم نظیر مردم برای کمک به هموطنان و عبور از این شرایط هستیم گفت: در شرایط فعلی به انسجام و یکپارچگی برای خدمت به مردم نیاز داریم و همه مسئولان و خدمتگزاران به صورت هماهنگ در کنار مردم هستند.

 



 

مدیرعامل بانک توسعه تعاون اقدامات این بانک در ارتباط با سیل‌زدگان استان‌های گلستان و مازندران را تشریح کرد و گفت این بانک آمادگی پرداخت هزار فقره تسهیلات ۵۰ میلیون ریالی قرض الحسنه را دارد.

 

مدیر عامل بانک رفاه در راستای ایفای مسئولیت های اجتماعی و حفظ سلامت هموطنان سیل زده استان گلستان، طی دستوری مبلغ 500.000.000 ریال برای تهیه اقلام مورد نیاز و مواد بهداشتی به آن استان اختصاص داد.

 

 بانک ملی ایران، پس از وقوع سیل در کشور به ویژه استان های گلستان،مازندران و فارس ،کمیته بحران و پشتیبانی به این منظور در بانک تشکیل شده تا با ارسال اقلام و تجهیزات مورد نیاز ،گوشه ای از مشکلات هموطنان آسیب دیده مرتفع گردد.


بانک مسکن استان گلستان در اولین امداد رسانی خود، بخشی از لوازم بهداشتی مورد نیاز 1200 نفر از سیل زدگان مستقر در کمپ محمد آباد گرگان که یکی از محل های اسکان سیل زدگان می باشد را تأمین و همچنین در ادامه روند کمک رسانی خود به مردم سیل زده در شرق شهرستان آق قلا در منطقه سن سبیلی، لوازم بهداشتی مورد نیاز کودکان و خردسالان از جمله شیر خشک ، پوشک و ... را تهیه و در میان آنان توزیع نمود.

تغذیه رسانی به مردم حادثه دیده استان گلستان در روزهای بعدی تداوم پیدا نمود و غذای گرم در بین مردم شهرستان آق قلا توسط کارکنان بانک مسکن تهیه و توزیع شد. گفتنی است، کمک های یاد شده از محل منابع بانک مسکن و نیز خودیاری همکاران صورت پذیرفته و همچنان در حال انجام است . کارکنان بانک مسکن استان بصورت مداوم در مناطق سیل زده حضور و مشارکت مداوم دارند تا برنامه ریزی و پیش بینی های لازم برای تداوم کمک رسانی صورت پذیرد.

شایان ذکر است حدود 500 بسته معیشتی شامل(خرما،ماکارونی،آبمعدنی،لبنیات،کنسرو و...)، پتو، چکمه و بادگیر از طریق بانک مسکن در استان مازندران پس از بازدید رحیمی انارکی مدیر عامل بانک از مناطق سیل زده از طریق کمک های نقدی کارکنان تهیه و بین خانوارها در این مناطق توزیع شد .

 

همچنین مدیران بانکهای دولتی و خصوصی طی بیانیه‌ای آمادگی کامل خود را در حمایت از دولت و بانک مرکزی برای خدمات دهی به هموطنان سیل‌زده اعلام نمودند.

 

سیل در ایران، فرصت طلایی ذخیره آب
توجه بیشتر به آبخوانداری در ایران می‌توانست خسارات سیل را کاهش دهد.

مدیرکل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگلها گفت: برای کاهش مخاطرات سیل، نیازمند انجام عملیات آبخیزداری در ۱۲۵ میلیون هکتار از اراضی کشور هستیم که از گذشته تا به امروز برروی ۲۷ میلیون هکتار، اقدام صورت گرفته است.

به گزارش تسنیم، ابوالقاسم حسین پور مدیر کل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگلها در ایران گفت: یکی از دلایل محرز سیلهای اخیر در کشور، افزایش شدت بارش باران است، در گذشته بارشهای بالای 100 میلیمتر در 24 ساعت، جزء باران های شدید و سیلاب به حساب می‌آمد اما در رخداد اخیر در استان گلستان و غرب مازنداران بیش از 300 میلی متر باران آمد.

 

بارش در ۱۵ استان ایران همچنان ادامه دارد ، پیکر دومین فرد مفقودی قایق گمیشان پیدا شد

به گفته پلیس راهور، در ۱۵ استان بارش باران و برف و در پنج استان دیگر مه‌گرفتگی همچنان ادامه دارد. دو مسیر اصلی در خراسان رضوی مسدود شده و شمار کشته‌شدگان واژگونی قایق در گمیشان نیز به دو نفر افزایش یافته‌است.

معاون فرماندار گمیشان در استان گلستان صبح روز چهارشنبه گفت شمار جان‌باختگان واژگونی قایق موتوری حامل داوطلبان، امدادگران و سیل‌زدگان این شهر به دو نفر افزایش یافت.

علی رضا حسینی گفته است امدادگران پیکر دومین مفقود را صبح چهارشنبه پیدا کرده‌اند.

پیشتر هلال احمر در حساب کاربری خود در توئیتر گفته بود در پی واژگونی قایقی حامل دست‌کم ۲۱ نفر در گمیشان، ۱۸ نفر مصدوم شدند یک نفر جان باخته و دو تن دیگر مفقود شده‌اند.

اما گزارش خبرگزاری ایرنا که ظاهرا به‌نقل از معاون فرماندار گمیشان منتشر شده، آمار دیگری از آسیب‌دیدگان ارائه می‌کند. بنا بر این گزارش این قایق موتوری حامل دست‌کم ۲۵ نفر بود که در پی واژگونی دو نفر کشته و چهار نفر مفقود شده‌اند؛ مابقی سرنشینان نجات یافته‌اند.

ادامه بارش و مه‌گرفتگی در ۲۰ استان
پلیس راهور می‌گوید در بخش‌هایی از استان‌های آذربایجان شرقی، مازندران، زنجان و همدان بارش برف و در استان‌های تهران، همدان، زنجان، مازندران، هرمزگان، فارس، گیلان، آذربایجان غربی، کرمانشاه، خراسان شمالی و خراسان رضوی، بارش باران گزارش شده‌است.


گوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری، استان‌های اردبیل، البرز، زنجان، قزوین و ارتفاعات سمنان دچار مه‌گرفتگی هستند.

احد وظیفه، مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی، نیز گفته روز پنج‌شنبه هشتم فروردین ماه با موج دیگری در نیمه غربی، مرکز، شمال شرق و شرق کشور، بارش باران و وزش باد شدید موقتی، و در مناطق سردسیر و مرتفع بارش برف پیش‌بینی می‌شود.


مسدود شدن دو مسیر اصلی در خراسان رضوی
روابط عمومی فرودگاه مشهد اعلام کرده‌است به‌دلیل کاهش قابل‌توجه دید افقی فرودگاه، پروازهای ورودی این فرودگاه از آغاز بامداد روز چهارشنبه متوقف شدند. دو مسیر اصلی استان خراسان رضوی نیز در پی بارش‌های ساعت‌های گذشته مسدود شدند.

حسن جعفری، مدیر روابط عمومی فرودگاه مشهد به خبرگزاری دولتی ایرنا، گفته پروازها از ساعت ۵ و ۴۰ دقیقه از سر گرفته شده‌اند و در حال حاضر فرودگاه عملیاتی‌ست و پروازها انجام می‌شوند.

فرودگاه بین‌المللی مشهد پس از فرودگاه مهرآباد تهران دومین فرودگاه پرترافیک کشور است و به طور میانگین روزانه بین ۱۸۰ تا ۲۵۰ پرواز ورودی و خروجی در آن انجام می‌شود.

از استان خراسان رضوی در عین حال خبرهایی نیز از مسدود شدن دو مسیر اصلی گزارش شده‌است.


آن‌طور که سرهنگ هادی امیدوار، رئیس پلیس راه خراسان رضوی صبح چهارشنبه اطلاع داده است مسیرهای «کاشمر به کوهسرخ به علت ریزش کوه و سیلاب» و مسیر «قوچان به سبزوار به علت آب‌افتادگی در بخشی از جاده» مسدود شده‌اند.

علاوه بر راه‌های خراسان رضوی، جاده چالوس نیز همچنان مسدود است، اما جاده هراز و فیروزکوه بازگشایی شده‌است.

 

 

 

عزای عمومی در شیراز

در پی وقوع سیل اخیر در شهر شیراز و جان باختن جمعی از هموطنان عزیز از سوی استاندار فارس، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شیراز و تولیت استان مقدس احمدی و محمدی روز پنجشنبه هشتم فروردین را عزای عمومی اعلام کردند.

 

کاهش 7.3 درصدی مصرف بنزین با هشدارهای سازمان هواشناسی و پلیس راهور
 با توجه به هشدارهای سازمان هواشناسی و پلیس راهور کشور برای تردد نداشتن در جاده‌های کشور، مصرف بنزین سراسر کشور در روز سه‌شنبه (ششم فروردین‌ماه) باز هم کاهش یافت و رقم 88 میلیون و 700 هزار لیتر را ثبت کرد.

 

کمیته حقیقت یاب علت سیل شیراز تشکیل شد
به گزارش دریافتی ایرنا از روابط عمومی شورای شهر شیراز، سیداحمدرضا دستغیب با اشاره به حادثه سیل اخیر شیراز افزود: اظهار نظر در مورد علت حادثه کار ساده‌ای نیست بنابراین تیم‌های کارشناسی از شهرداری و استانداری، نظام مهندسی ساختمان، نظام مهندسی منابع طبیعی، دانشگاه‌های شیراز و وزارت راه و شهرسازی و مهندسان مشاور فراخوانده شده‌اند تا با بررسی ابعاد موضوع، نظر کارشناسی خود را به کمیته حقیقت یاب شورای شهر شیراز ارائه کنند.


دستغیب با انتقاد از برخی اظهارات درخصوص علل حادثه سیل دروازه قرآن گفت: برخی افراد مسئول و غیر مسئول در لحظه بروز سیل اظهارات شتابزده‌ای داشتند که هیچ مبنای علمی و قضایی ندارد.

 



 

انجام مداخلات روانی اجتماعی در حادثه سیل شیراز
معاون دفتر سلامت روان وزارت بهداشت، اقدامات انجام شده در راستای مداخلات روانی، اجتماعی حادثه سیل شیراز را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت، علی اسدی اظهار داشت: در چند روز اخیر اقداماتی همچون حضور در کمیته بحران معاونت بهداشت، حضور کارشناسان سلامت روان در کلیه کمیته‌های مربوطه، تشکیل کمیته‌های تخصصی سلامت روان در معاونت بهداشت انجام شد.

وی افزود: دستور آماده‌باش به کلیه روان‌شناسان مراکز جامع سلامت در کلیه شهرستان‌های استان فارس، اعلام آماده‌باش به کلیه روانشناسان سایر سازمان‌ها در استان، هماهنگی با واحد فوریت‌های پزشکی برای اعلام اطلاعات فردی کلیه مجروحان و متوفیان،، تشکیل تیم‌های دونفره روان‌شناسان و اعزام به ۵ بیمارستان شیراز، تهیه تراکت‌های آموزشی و توصیه‌ای و انتشار در کلیه شبکه‌های اجتماعی از اقداماتی بود که از آغاز این حادثه با محوریت گروه سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شد.

اسدی ضمن اشاره به همکاری با تیم بحران دانشگاه و معاونت بهداشت برای انتقال و اسکان مهمانان نوروزی و سیل‌زده در محل‌های امن، گفت: هماهنگی با گروه روان‌پزشکی برای اعلام آماده‌باش در میان روان‌پزشکان تعیین شده در استان برای پوشش حمایت‌های روانی، اجتماعی توسط شهرستان‌های حاضر در قطب برای شهرستان‌هایی که روانشناس ندارند یا سطح آسیب گسترده بوده است، از دیگر اقدامات در این راستا بوده است.

وی گفت: تشکیل ۱۱ تیم دونفره متشکل از روان‌شناسان و اعزام تیم‌های فوق به ۷ کمپ استقرار مهمانان نوروزی و سیل‌زده، ارائه آموزش و حمایت‌های روانی، اجتماعی به افراد مستقر در چادرها، همدلی و ارائه مداخلات روان‌شناختی برای بازماندگان، درگذشتگان و خانواده‌های مجروحان، سلسله اقداماتی بوده که در حال پیگیری است.

اسدی گفت: تاکنون در کمپ‌ها ۷۲۹ خانوار به تعداد ۴۳۲۳ نفر توسط روان‌شناسان ارزیابی و حمایت‌های روان‌شناختی اولیه شده‌اند.

نفوذ سامانه بارشی قوی و فعال از روز شنبه به آذربایجان شرقی
مسئول روابط عمومی هواشناسی استان آذربایجان‌شرقی از نفوذ سامانه بارشی قوی و فعالی از روز شنبه به استان خبر داد.

به گزارش قلم پرس، افشین ابراهیمی اظهار داشت: نقشه‌های هواشناسی عبور موج زودگذری را روز پنج شنبه هشتم فروردین نشان می‌دهد که موجب ابرناکی و بارش پراکنده بویژه در نواحی جنوبی استان می‌شود.

وی افزود: اما سامانه قوی و فعالی که بتدریج از اواخر شنبه از سمت غرب کشور وارد استان خواهد شد، موجب ابرناکی،وزش باد(گاهی شدید) و بارش باران و برف می‌شود.

ابراهیمی افزود: به نظر می‌رسد فعالیت اصلی سامانه روزهای یکشنبه و دوشنبه بوده و با شدت کمتر در روزسه شنبه تداوم داشته و آبگرفتگی معابرعمومی، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی پیش‌بینی می‌شود.

مسئول روابط عمومی هواشناسی استان تاکید کرد: به مسافران و هم استانی‌ها توصیه می‌شود از چادر زدن و توقف خودرو در منطقه سیل خیز یا در مسیر رودخانه، ‌‌جدا خودداری کنند.

 



توفان دو قطار مسافربری را در نیمه راه متوقف کرد
مسؤول روابط عمومی راه آهن جنوب شرق گفت: به دلیل شرایط نامساعد جوی و شدت طوفان شن، دو قطار مسافری تهران و اصفهان به مقصد زاهدان در ایستگاه‌های فهرج و بم متوقف شدند.

میهن امروز-مصطفی حشمت‌زاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زاهدان اظهار کرد: با توجه به شدت طوفان گرد و خاک و کاهش دید، قطار اصفهان- زاهدان هم اکنون با مسافران در فهرج متوقف شده است.

مسؤول روابط عمومی راه آهن جنوب شرق افزود: همچنین قطار تهران - زاهدان نیز در بم متوقف شده است.

وی ادامه داد: روز گذشته مقرر شد مسافران این دو قطار از کرمان تا زاهدان را به وسیله اتوبوس جا به جا شوند اما به دلیل شدت طوفان و اختلالات جاده ای، جا به جایی با اتوبوس نیز میسر نبود و در حال حاضر تا بهبود شرایط جوی باید منتظر ماند.

دستور رییس کل بیمه مرکزی به شرکت های بیمه
در راستای التیام‌بخشی به آلام مردم مصیبت‌زده و خسارت‌دیدگان مناطق شمالی کشور، تمامی شرکت‌های بیمه موظف شده‌اند تا در اسرع وقت نسبت به ارزیابی خسارات وارده و پرداخت مبالغ خسارت‌دیدگان، اقدام کنند.

 

پزشکی قانونی ایران: سیل در ایران ۳۹ کشته به جا گذاشته است
 سازمان پزشکی قانونی ایران می‌گوید جاری شدن سیل در روزهای اخیر در نقاط مختلف ایران تا کنون ۳۹ کشته به جا گذاشته است.
 
 مهرداد علی بخشی، جانشین مدیریت بحران سازمان پزشکی قانونی گفته است که ۱۹ نفر در شهر شیراز (استان فارس)، یک نفر در استان خوزستان، یک نفر در استان کهگیلویه و بویراحمد، پنج نفر در استان گلستان (واژگونی قایق)، دو نفر در استان لرستان (ریزش آوار)، یک نفر در استان سمنان و یک نفر در استان کرمانشاه (سرپل ذهاب) بر اثر وقوع سیل جان خود را از دست داده‌اند.
 
 به گفته علی بخشی این کشته‌ها مربوط به "موج دوم بارندگی‌ها" در ایران است و پیش از آن ۹ نفر در استان‌های مازندران، گلستان و خراسان شمالی جان خود را از دست داده بودند.
 
 سیل بیشترین تلفات را در شهر شیراز به جا گذاشت. جاری شدن آب در دروازه قرآن شیراز که عکس‌ها و فیلم‌های زیادی از آن منتشر شد، یکی از تکان‌دهنده‌ترین حوادثی بود که در روهای اخیر رخ داد.

 

 

مسئول روابط عمومی فرمانداری شهرستان ساری خبر داد: راه‌اندازی #میز_خبر_مدیریت_بحران شهرستان ساری
 مهدوی‌فر با بیان اینکه خبرنگاران در شرایط بحران با موانع متعدد مواجه می‌شوند، خاطرنشان کرد: در راستای تقویت بهره‌گیری از ظرفیت‌های رسانه‌ای در اطلاع‌رسانی مدیریت بحران #میز_خبر_مدیریت_بحران شهرستان ساری شکل می‌گیرد. ‎
 
 به گزارش شارا به نقل از
روابط عمومی فرمانداری شهرستان ساری، حسین مهدوی‌فر در حاشیه جلسه ستاد مدیریت بحران استان مازندران با اعلام اینکه با اعلام اینکه میز خبر مدیریت بحران شهرستان ساری شکل می‌گیرد، گفت: که از وظایف روابط عمومی‌ها در مدیریت بحران اطلاع‌یابی و اطلاع‌رسانی ست ضرورت توجه به این مهم که به‌عنوان حلقه مفقوده در بحران‌ها بشمار می‌رود را باید در رئوس کارهای اطلاع‌رسانی بحران‌ها قرار داد.
 
 وی با بیان اینکه خبرنگاران در شرایط بحران با موانع متعدد مواجه می‌شوند، خاطرنشان کرد: در راستای تقویت بهره‌گیری از ظرفیت‌های رسانه‌ای در اطلاع‌رسانی مدیریت بحران میز خبر مدیریت بحران شهرستان ساری شکل می‌گیرد.
 
 مسئول روابط عمومی فرمانداری شهرستان ساری در ادامه افزود: شکل‌گیری میز خبر مدیریت بحران شهرستان برای هدایت و نظارت بر اطلاع‌رسانی و عملکرد خبرنگاران در حوزه‌های خبری، پیشگیری از کارهای موازی، دستیابی به منابع موثق خبری، ضروری است.

 

آسیب شناسی و اقدام بموقع

آسیب شناسی دقیق در این زمینه و نگاه همه جانبه به مدیریت حوادث و سوانح، برای تبیین و احصاء تمامی نکات مرتبط با موضوع در ابعاد و مراحل مختلف آن، اعم از اقدامات مربوط به قبل،حین و یا بعد از بروز حوادث، متناسب با نوع حادثه اجتناب ناپذیر است، زیرا موفقیت در این زمینه، علاوه بر ضرورت تمرکز در مدیریت، یکپارچه سازی نهادها و ایجاد وحدت رویه، مستلزم به تصویر کشیدن سناریوهای مختلف از وقایع و سوانح و پیش بینی و برنامه ریزی دقیق برای مواجه شدن با هر نوع موضوع غیرمنتظره و یا ممکن الوقوع نیز می باشد.

 

 

نگاه علمی و منطقی به سیل‌های ویرانگر شمال

سیل در گلستان و مازندران یک بلای آسمانی نیست! برای درک این موضوع خوب است ماجرای سیل در گلستان را از زاویه علمی ببینیم تا بدانید که بحران محیط زیست و جنگل خواری در شمال ایران تا چه اندازه ویرانگر و خسارت بار است.

به گزارش شارا به نقل از ایسنا، روزنامه شهروند نوشت: در یک بازه ٢٥ ساله بیشتر از ١٢٠ سیل بزرگ و کوچک در گلستان راه افتاده این یعنی به طور میانگین سالانه حدود ٥ سیل در این استان جاری شده است. در این میان سیل مرداد سال ٨٠ حدود ٥٠٠ کشته بر جای گذاشت که بر اساس اعلام سازمان ملل متحد رتبه یک تلفات انسانی سیل در جهان را به دست آورد.

با این وجود سیل‌های ویرانگر و خسارت بار استان‌های شمالی همچنان ادامه دارد و حالا برخی از چهره‌های فضای مجازی به موضوع سیل تخصصی‌تر پرداخته و نوشته‌اند که سیل فراتر از یک بلای آسمانی است. آنها در پست‌های مختلف نوشته‌اند که سیل‌های ویرانگر شمال بر اثر دخالت‌های نابه جای انسان در طبیعت رخ داده است.

خلاصه این ماجرا آن است که نابودی جنگل‌ها و فرسایش شدید خاک موجب سیل‌های ویرانگر شمال شده است زیرا با کاهش شدید پوشش گیاهی آب به آسانی حرکت می‌کند و منجر به سیلاب‌های خطرناک می‌شوند. آمارهای موجود نشان می‌دهد که در ٧٠ سال گذشته ٢٠ میلیون هکتار جنگل ایران به ١٤ میلیون هکتار کاهش داشته است.


در این میان گزارش سازمان جنگل‌ها نشان می‌دهد که سالانه ٦٠٠ هکتار از جنگل‌های شمال ایران نابود می‌شود و ٢٠٠ هزار هکتار از جنگل‌های شمالی بر اثر آتش سوزی در ٤٠ سال گذشته از بین رفته‌اند.

حالا این گزارش‌ها نشان می‌دهد که چیزی حدود نیمی و به طور دقیق ٤٢ درصد از جنگل‌های شمال رو به نابودی هستند. جالب است که بدانید ایران با بحرانی بزرگ‌تر از بحران آب روبرو است و آن بحران فرسایش خاک است. عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست اعلام کرده است که ایران رتبه اول فرسایش خاک در جهان را داراست.

در ایران فرسایش خاک به اندازه‌ای شدید است که میانگین عمق خاک را به ٣٠ سانتی متر رسانده است این در حالی است که میانگین عمق خاک در جهان حدود ٣ متر است. عمق فاجعه را آنجا می‌توان درک کرد که برای تشکیل یک سانتی متر خاک بین ٣٠٠ سال تا چند میلیون سال زمان لازم است. بنابراین اگر بتوان با راهکارهای تقریباً فوری راهی برای غلبه بر بحران آب پیدا کرد، موضوع بحران خاک را به این راحتی نمی‌توان حل کرد.

خوب است بدانید که فرسایش خاک بر اثر نابودی سریع پوشش گیاهی رخ می‌دهد و در واقع جنگل خواری و ویلاسازی در شمال کشور یکی از عوامل مهم سیل در این منطقه به شمار می‌آیند. به جز این، تجاوز به حریم رودخانه‌ها یکی دیگر از عوامل طغیان سیل در شمال ایران عنوان شده است.

بر اساس آمار شرکت منطقه‌ای آب گلستان، بیشتر از ١١٨٠ مورد تجاوز به حریم رودخانه‌های منطقه گزارش شده است که تنها چیزی حدود ٣٣٠ مورد آن به دستگاه قضائی ارجاع داده شده است.

برای حل مشکل نابودی پوشش گیاهی در شمال ایران، کارشناسان، عملیات آبخیزداری را توصیه می‌کنند که به نوعی تثبیت خاک و تقویت پوشش گیاهی محسوب می‌شود. برآوردها حاکی از آن است که چیزی حدود ٤٠٠ میلیارد تومان پول برای عملیات آبخیزداری استان گلستان مورد نیاز است اما تنها حدود ٦٠ میلیارد تومان از این بودجه تأمین شده است.

 

 

مقام قضایی به 'منتشرکنندگان شایعات' سیل اخیر در فضای مجازی هشدار داد
یک مقام قضایی به "منتشرکنندگان شایعات" در مورد سیل اخیر هشدار داده است.

روز پنجشنبه، ٨ فروردین (٢٨ مارس)، خبرگزاری ایرنا، تن اظهارات جواد جاویدنیا، معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی را گزارش کرد که با اشاره به شایعات منتشر شده در فضای مجازی پس از وقوع سیل اخیر، گفته است که "معاونت فضای مجازی دادستان کل کشور از پلیس فتا خواسته تا ضمن رصد کردن شایعات منتشر شده، با تولیدکنندگان و منتشرکنندگان اخبار دروغ برخورد کند."

این مقام قضایی گفته است که "با کلیه مواردی که نشر اکاذیب، تشویش اذهان عمومی و شایعه‌پراکنی در شرایط کنونی باشد، برخورد می‌شود و نسبت به تولیدکنندگان این شایعات و همچنین کسانی که بدون توجه به صحت و سقم اخبار نسبت به انتشار آن اقدام می‌کنند نیز برخورد خواهد شد." وی اظهار داشته که "منتشرکنندگان شایعات نیز شریک جرم هستند."

ایرنا همچنین اظهارات محمد جعفر منتظری، دادستان کل کشور را منتشر کرده که گفته است انتشار شایعات در فضای مجازی "اخلال در امنیت کشور" است و افزوده: "با شناسایی منابع انتشاردهنده اخبار دروغ، برخورد لازم با آنها صورت خواهد گرفت و هماهنگی‌هایی میان دادستانی کل کشور با وزارت کشور و نیروی انتظامی صورت گرفته است."

افزایش جان‌باختگان سیل به «۴۴ نفر»؛ احتمال ادامه وقوع سیلاب‌ها
حمیدرضا خانکه، قائم مقام سازمان اورژانس کشور در بحران، گفت که شمار جان‌باختگان حوادث جوی روزهای اخیر ایران به ۴۴ نفر رسیده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، او افزود که «۲۱ نفر در استان فارس، ۷ نفر در گلستان، ۵ نفر در مازندران، ۳ نفر در خراسان شمالی، ۲ نفر در کهگیلویه و بویراحمد، یک نفر در کرمانشاه، یک نفر در خوزستان، دو نفر در لرستان، یک نفر در همدان و یک نفر سمنان فوت شده‌اند.»

در همین حال، سحر تاج‌بخش، رئیس سازمان هواشناسی ایران از احتمال وقوع سیل در روزهای آینده خبر داد. به گفته خانم تاج بخش به دلیل بارش‌های اخیر و کاهش شرایط نفوذپذیری زمین و ادامه بارندگی‌ها، امکان جاری شدن سیلاب در برخی از مناطق همچنان وجود دارد.

خانم تاج‌بخش از ادامه بارش باران در روزهای آینده در شماری از استان‌ها خبر داد و گفت میزان بارندگی بیش از حد معمول خواهد بود.

رئیس سازمان هواشناسی با بیان اینکه سامانه فراگیری که تمام استان‌ها را درگیر کرده بود از نیمه شرقی در حال خروج است، ادامه داد: «برای امروز هشتم فروردین، شدت بارش‌ها قابل ملاحظه نیست اما در بیشتر مناطق کشور بارش‌های متناوب و احتمالاً بارش‌های رگباری با تمرکز بر دامنه رشته کوه‌های زاگرس و البرز، بخش‌هایی از شمال شرق و جزایر هرمزگان رخ می‌دهد.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمدناصر هاشمی، مدیرکل هواشناسی لرستان، نیز با ذکر جزئیاتی از بررسی سامانه‌های بارشی از احتمال وقوع سیل دوباره در استان خبر داد.

دولت حسن روحانی گفته‌است که به آسیب‌دیدگان سیلاب‌های هفته جاری کمک‌های مالی و بانکی خواهد کرد. تاکنون میزان خسارت وارد شده به شهرها و روستاهای سیل‌زده اعلام نشده‌است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات وزارت جهاد کشاورزی، خبر داد که «بر اساس گزارش‌های رسیده از سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها، تاکنون ۲ هزار و ۴۱۷ میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی وارد شده‌است.»

محمد موسوی گفت که «۵۰ درصد خسارت‌های وارد شده مربوط به بخش کشاورزی استان گلستان، ۲۳ درصد مازندران، ۱۶ درصد خوزستان، ۶ درصد چهارمحال بختیاری، ۲ درصد فارس و ۳ درصد دیگر استان‌ها است.»

وی اظهار داشت: «۵۰ درصد از خسارت‌های وارد شده مربوط به زیربخش زراعت، ۲۳ درصد باغبانی، ۱۰ درصد دام، طیور و آبزیان و ۱۷ درصد آب، خاک، امور زیربنایی، تأسیسات و شبکه‌های انتقال آب می‌شود.»

شهر شیراز شهری است که در سیل‌های اخیر بیشترین تعداد کشته‌ها را داد و بسیاری از محلات این شهر از سیل صدمات زیادی متحمل شدند.

به گزارش ایسنا، به‌رغم گذشت چهار روز از وقوع سیل در محله سعدی شیراز هنوز وضعیت شهرک سعدی و برخی بخش‌های شمال شرق شیراز به حالت عادی بازنگشته و بسیاری از محلات همچنان شاهد حجم زیادی از گل و لای هستند.

 

 

هشدار سازمان مدیریت بحران به ساکنین نیمه غربی ایران
رئیس سازمان مدیریت بحران در مورد بارش های شدید روز شنبه در نیمه غربی و جنوب غربی ایران هشدار داد.


بر اساس اطلاعات داده شده توسط سازمان هوا شناسی به ستاد بحران، سامانه بارشی جدیدی از بعد از ظهر شنبه، دهم فروردین ماه وارد کشور می شود و طی روز های یکشنبه و دوشنبه در نیمه غربی و جنوب غربی کشور فعال خواهد بود که شامل استان های ایلام، لرستان، کرمانشاه، خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد و چهار محال و بختیاری می باشد.

معاون وزیر کشور گفت: با توجه به سیلاب ها و بارش های اخیر و حجم عظیم اثر بخشی سامانه مذکور از هموطنان خواهشمندیم دقت لازم را بعمل آورند و از طریق سامانه های اطلاع رسانی معتبر نظیر سایت سازمان مدیریت بحران و رسانه ملی پیگیری و توجه لازم را به عمل آورند.

وی در ادامه افزود: سازمان مدیریت بحران، توصیه های لازم را به سازمان ها و نهاد های مرتبط با مدیریت منابع آب اظهار داشته و از آنها خواسته تا اقدامات لزم در جهت کاهش خطرات ناشی از سیل و حفظ ایمنی را به عمل آورند.

معاون وزیر کشور در ادامه عنوان کرد، بارندگی ها و سیلاب های اخیر موجب آسیب رسیدن به منازل مسکونی، تاسیسات زیر بنایی و مناطق و بخش هایکشاورزی در استان های گلستان، مازندران، خراسان شمالی، فارس و تعدادی از دیگر استان ها شده که برای جبران خسارات مذکور اعتبارات مورد نیاز به هیات وزیران ارسال شده که پس از تصویب در اختیار شورای هماهنگی مدیریت بحران استان ها و بنیاد مسکن انقلب اسلامی قرار می گیرد تا هزینه شود.


رئیس سازمان مدیریت بحران در ادامه به خبرنگار اسپوتنیک گفت: هیئتی را به ریاست بهنام سعیدی، معاون پیش بینی و پیشگیری سازمان مدیریت بحران به استان فارس اعزام کردیم تا گزارشی از مناطق سیل زده تهیه کرده و هزینه های لازم را بر آورد کنند.

وی افزود: اعتبارات در خواستی از هیئت وزیران جهت بازسازی مناطق سیل زده علی الحساب بوده و طی بررسی های دقیق تر قابل بازبینی خواهد بود.

اسماعیل نجار، معاون وزیر کشور در ادامه گفت: بیشترین آسیب ناشی از سیلب های اخیر متوجه استان گلستان بوده به گونه ای که حدود270 هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان آسیب دیده و حدود 100 هزار هکتار از اراضی دچار خسارت های اساسی شده اند.

وی در ادامه گفت تسهیلات درخواستی در قالب کمک های بلاعوض به سیل زدگان داده می شود و کمک های بلاعوض معیشتی هم به هموطنان این مناطق عرضه خواهد شد.

 

هشدار درباره یک کلاغ چهل‌کلاغ خبرهای سیل در شبکه‌های اجتماعی
سیل همچون سایر حوادث و بلایا علاوه بر خسارت‌های جانی و مالی که برجای می گذارد، خسارت‌ها و آسیب‌های پنهان بسیاری دارد که شاید چندان به چشم نیاید، یکی از مهمترین آنها آسیب‌هایی است که به بهداشت روان وارد می‌شود آسیبی که با شایعات و یک کلاغ چهل کلاغ شدن در فضای مجازی، تشدید و بحرانی می شود.

ژیلا آهنگرزاده، روانشناس و مسئول اداره روابط عمومی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه سیل رویدادی طبیعی است، افزود: با توجه به ساختار روحی و جسمانی انسانها، عموما زنان، کودکان و سالمندان در بحران ها و از جمله سیل امسال نسبت به مردان از نظر روانی، بیشتر در معرض آسیب قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه هنگام رویدادهای طبیعی مانند سیل و زلزله، خسارات مالی و جانی قابل توجهی به افراد وارد می شود که موجب فشارهای روانی خواهد شد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر زندگی مردم به دلیل رویداد سیل دچار استرس و اختلالهای روانی شده‌ است.

عموما حوادث طبیعی مثل سیل و زلزله منجر به اختلال استرس پس از سانحه می‌شود؛ در اختلال استرس پس از سانحه افرادی که اتفاقی برای آنها می‌افتد یا افرادی که شاهد آن حادثه هستند، عموما از نظر روانی تحت تاثیر قرار می گیرند. پس می توان گفت در حال حاضر همه مردم کشور شاهد این اتفاق ناگوار هستند و به گونه ای از نظر روانی در معرض آسیب روانی قرار گرفته اند.

وی در ادامه با بیان اینکه بسیاری از استرس های وارد شده ناشی از بحران سیل به مردم اغلب به دلیل انتشار اخبار دروغین برخی افراد در شبکه های اجتماعی است، خاطرنشان کرد: بهتر است فعالان فضای مجازی به جای دامن زدن به حوادث، راهکارهایی ارائه دهند که مردم به جای رفتارهای پرخطر هنگام وقوع این حوادث، عاقلانه رفتار کنند.

 



 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه مردم باید از پراکندگی هنگام بروز حوادث جلوگیری کنند، گفت: تصور کنید در یک خانه حادثه ای اتفاق می‌افتد، اگر هر کس بدون مدیریت و هماهنگی با اعضای خانواده دست به کار شود، نه تنها حادثه به پایان نمی رسد، بلکه موازی‌کاری های اشتباه، موجب اخلال در روند مدیریت حادثه خواهد شد، لذا اگر مردم می خواهند به این بحران پایان دهند باید با اتحاد و هم اندیشی به یکدیگر کمک کنند.

آهنگرزاده ادامه داد: ایران پیش لرزه ها، زلزله ها و پس لرزه های مختلفی را پشت سر گذاشته است، به هرحال رویدادها می‌گذرند و زندگی جریان عادی خودش را پیدا می کند. پس بهتر است افراد یک کلاغ چهل کلاغ نکنند، به شایعات دامن نزنند و اجازه دهند اخبار از طریق رسانه های رسمی کشور منتشر شود.

وی با تاکید بر اینکه انتشار ویدیو و اخبار دروغین موجب ایجاد استرس، تشدید بحران و شکل گیری بحران های جدید تر می شود، یاد آور شد: در حال حاضر حتی اگر یک چاله آب هم در شهر ایجاد شود، مردم با انتشار ویدیوهایی از آن حادثه سیل را بزرگتر جلوه می دهند. تصور کنید در سطح شهر آبگرفتگی کوچکی در معابر شهری اتفاق افتاده، اتفاقی که شاید بتوان آن را با مداخله کوچکی برطرف کرد ، اما برخی مردم با پخش ویدیویی، آن را در کنار حادثه سیل شیراز قرار می‌دهند و فشار روانی که در شیراز ایجاد شده را به کل کشور تسری می دهند.

این روانشناس در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه رسانه ها نیز در کاهش استرس جامعه هنگام بروز حوادث طبیعی نقش دارند، گفت: اگر بخشی از فعالیت رسانه ها تنها معطوف به ارائه گزارش ها و اخبار حوادث بدون ارائه آموزش برای پیشگیری حوادث شود، جامعه دچار درماندگی خودآموخته خواهد شد. چرا که این تصور در مردم ایجاد می شود که قادر به مدیریت بحران نیستند و ناچار به پذیرش آن هستند. این در حالیست که با مدیریت می توان از بحران ها عبور کرد.

مسئول اداره روابط عمومی سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور در ادامه با اعلام خبر بسیج روان شناسان و مشاوران سراسر کشور جهت اعزام به مناطق آسیب دیده یا در معرض آسیب، اظهار داشت: سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور جهت کمک به مردم وظیفه حرفه ای خود می داند که با اعزام روان شناسان و مشاوران متعهد و حرفه ای در بحران مداخله کند. ثبت نام داوطلبان تنها از طریق شماره روابط عمومی که در سایت رسمی سازمان به نشانی www.pcoiran.ir قرار دارد انجام خواهد شد.

 

سامانه هشدار سیلاب در پایتخت راه‌اندازی می‌شود
 معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران گفت سامانه هشدار سیلاب با همکاری وزارت نیرو و سازمان هواشناسی در تهران راه‌اندازی خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران، سکینه اشرفی با اشاره به موضوع تاب‌آوری و مدیریت بحران در برنامه سوم توسعه شهر تهران اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که در بحث تاب‌آوری و به خصوص مدیریت بحران در پایتخت، در پنج‌سال آینده مورد توجه مدیریت شهری قرار دارد، بحث سیلاب و خطرات ناشی از آن است.

وی اضافه کرد: ماده ۸۴ برنامه سوم توسعه شهر تهران که اجرای آن از ابتدای سال ۹۸ آغاز شده، به تکالیف شهرداری در حوزه مقابله با خطر سیلاب پرداخته و تاکید کرده است که شهرداری باید نسبت به عملیاتی کردن طرح جامع مدیریت آب‌های سطحی شهر شامل طراحی و اجرای پروژه‌های توسعه، بهبود عملکرد شبکه اصلی و فرعی، تهیه سامانه جامع اطلاعات مکانی و توسعه شبکه پایش کمی و کیفی بارش و روان‌آب اقدام کند.

معاون شهردار تهران ادامه داد: همچنین شهرداری بر اساس این برنامه مکلف شده است نسبت به عملیاتی کردن و پیاده‌سازی نظام نگهداشت مجاری و تأسیسات موجود مدیریت آب‌های سطحی اقدامات لازم را انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه بر اساس قانون، شهردار تهران مسئول مدیریت بحران پایتخت است، اضافه کرد: در همین راستا، همه دستگاه‌های ملی و محلی باید در هماهنگی با شهرداری فعالیت کنند و در همین راستا نیز در برنامه سوم توسعه شهر تهران دیده شده است که سامانه هشدار سیلاب با همکاری وزارت نیرو و سازمان هواشناسی آماده و پیاده‌سازی شود.

اشرفی در ادامه به حادثه ورود آب رودخانه کن به مترو تهران در سال ۱۳۹۱ اشاره کرد و گفت: وقوع سیل و شکسته شدن دیوار حائل بین رودخانه کن و خط ۴ مترو تهران باعث ورود خسارت به تأسیسات مترو در آن زمان شد که همین مسئله نشان می‌دهد باید نسبت به مقاوم سازی فضاهای زیرسطحی شهری در مقابل سیلاب نیز هوشیار باشیم.

وی افزود: در همین راستا، در ماده ۹۱ برنامه سوم توسعه شهر تهران یکی از تکالیف شهرداری شناسایی کلیه فضاهای زیرسطحی شهر و ارزیابی نقاط مخاطره‌آمیز و ناایمن آن طی سال اول برنامه است.

معاون شهردار تهران تصریح کرد: همچنین ارزیابی میزان آسیب‌پذیری در شبکه حمل و نقل متروی تهران در برابر حوادث و بلایای طبیعی، نفوذ منابع آب سطحی و زیر زمینی، ریزش چاه و قنات و نقص فنی تجهیزات از جمله تکالیفی است که باید بر اساس برنامه سوم توسعه شهر تهران انجام شود.

 



 

سازمان جهاد کشاورزی: سیل به کشاورزی اصفهان ۳۵ میلیارد تومان خسارت زد
قائم‌مقام و معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان خسارت ناشی از سیل‌های اخیر به بخش کشاورزی استان اصفهان را ۳۵ میلیارد تومان برآورد کرد.

 

مهرداد مرادمند جمعه ۹ فروردین به خبرگزاری ایسنا گفت: «خسارت‌ها در بخش تاسیسات آبرسانی، کانال‌ها و قنات، حدود ۲۵۰ میلیارد ریال و در مزارع شیلات و پرورش ماهیان، دامداری‌های سنتی و دام‌های سبک حدود ۱۰۰ میلیارد ریال برآورد شده است.» به گفته این مقام مسئول، خسارت‌ها بیشتر در شهرستان‌های سمیرم، نایین، خور و بیابانک، اردستان، تیران و کرون، بوئین و میاندشت، شهرضا، دهاقان، اصفهان و مبارکه بوده است.

۷۰ روستا در حوزه رودخانه‌های خوزستان در معرض سیلاب قرار گرفتند
سازمان آب و برق خوزستان شامگاه پنجشنبه ۸ فروردین نسبت به خطر سیلاب در ۱۸ روستای حاشیه رودخانه کارون هشدار داد و اعلام کرد: دستگاه‌های متولی برای تخلیه و حفاظت از ساکنان شهرها و روستاها آمادگی لازم را داشته باشند.

 

 بر اساس این اطلاعیه، روستاهای درآویزه در شهرستان باوی، روستاهای غزاویه کوچک، و عیلیه، ملیحان، فارسیات کوچک، ابومشیلش، اسماعیلیه یک و دو، اسلام‌آباد دو و چمیان از شهرستان اهواز، نثاره کوچک،‌ ام الغزلان و عچرشیه از شهرستان شادگان، ‌ام نوشه، سوئیچتی یک، دو و سه و رحمانیه از توابع خرمشهر در معرض سیلاب ناشی از رودخانه کارون قرار دارند.

 

در پی بارندگی‌های سیل‌آسا و افزایش خروجی سدها، رودخانه‌های دز، کرخه و کارون در شرایط سیلابی قرار گرفته‌اند. پیش از این معاون سازمان آب و برق خوزستان اعلام کرده بود: ۱۷ روستا در حوزه رودخانه دز و ۳۵ روستا در حوزه رودخانه کرخه در معرض سیلاب هستند.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان: آب سدهای خوزستان باید تخلیه شود، روستاهای حاشیه کرخه و دز تحت تأثیر سیلاب قرار می‌گیرند
مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان اعلام کرد در طی ۷۲ ساعت گذشته بیش از سه میلیارد متر مکعب آب وارد سدهای خوزستان شد و اکنون ظرفیت مخازن سدهای استان تقریباً کامل شده است.

 

داریوش بهارلویی جمعه ۹ فروردین به رسانه‌های داخلی گفت: «بارش‌های کم‌سابقه سال آبی جاری باعث شده که نزدیک به ۲۴ میلیارد مترمکعب آب وارد سدهای استان خوزستان شود که این رقم حدود ۳۰ درصد آب‌های سطحی کشور است.


با توجه به پیش‌‌بینی‌های سازمان هواشناسی مبنی بر وقوع بارندگی‌های سیل‌آسا در استان خوزستان در روزهای یکشنبه تا دوشنبه هفته آینده نیاز است تا برای کنترل مخازن سدها و جلوگیری از بروز سیلاب‌های بسیار بزرگ‌تر بخشی از آب سدها را خالی کنیم. لذا آب رودخانه‌های استان بالا آمده و متاسفانه برخی از روستاها آسیب دیده‌اند.» بهارلویی یادآوری کرد: تعدادی از روستاهای پایین‌دست حاشیه رودخانه کرخه و دز تحت تاثیر سیلاب قرار خواهند گرفت.
 


 


 


 

دلیل سیل گلستان اعلام شد
 
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به برخی از علت های وقوع سیل در گلستان اشاره کرد و گفت: پر شدن سدهای"گلستان" و "وشمگیر"، لایروبی نکردن مصب رودخانه ها از جمله علت های وقوع سیل در مناطق مسکونی است.
 
 رئیس سازمان مدیریت بحران کشور افزود: پس از تثبیت حادثه و فروکش کردن سیل، ارزیابی های مقدماتی میزان خسارت برآورد و نتیجه آن در جلسه هیئت دولت در روز چهارشنبه اعلام شد.
 
 او گفت: ۱۰ هزار مسکن در گلستان ارزیابی خسارت شد و بنیاد مسکن ماموریت بازسازی مسکن در گلستان را بر عهده دارد و در مازندران اولین تسهیلات مسکن به مردم سیل زده مازندران پرداخت شده است.
 
 نجار با بیان اینکه برآوردهای دقیق تر خسارات سیل، ممکن است رقم وام ها را افزایش دهد افزود: بر اساس ارزیابی های انجام شده در بخش کشاورزی در دو استان گلستان و مازندران ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خسارت وارد شده است.
 
 او میزان خسارت ها در بخش مسکن در استان گلستان را ۱۰ هزار واحد و در استان مازندران را ۶ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی خسارت دیده اعلام کرد.
 
 نجار درباره اعتبار دولت برای جبران خسارت ها گفت: قانون گذار ۵ درصداز اعتبارات کل بودجه سالیانه کشور و ۳ درصد برای پیشگیری و ۲ درصد برای مقابله با حوادث به دولت اختیار داده است.
 
 رئیس سازمان مدیریت بحران کشور افزود: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با تجربه ای که اندوخته است برای بازسازی شروع به تقسیم وظایف کرده است.
 
 او گفت: اعتبارات ساخت مسکن روستائیان ۱۰ میلیون تومان کمک بلاعوض و در مجموع ۱۵ میلیون تومان معیشتی ۴ درصد است. برای جبران خسارت های مسکن شهر ۵۰ میلیون تومان با کارمزد ۵ درصد و ۱۲ میلیون تومان بلاعوض در نظر گرفته شده است.
 
 نجار با بیان اینکه ۱۴۷ هزار کیلومتر رودخانه در کشور وجود دارد، گفت: طرح جامع آسیب شناسی سیل و سیلاب در کشور تهیه شده است.

 

 

اعلام وضع آب و هوای کشور طی هفته آینده
سازمان هواشناسی پیش‌بینی وضع هوای کشور را تا روز سه‌شنبه هفته آینده اعلام کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور، پیرو اطلاعیه روز گذشته این سازمان، سامانه بارشی از اواسط روز یکشنبه 11 فرودین تا اواخر روز دوشنبه 12 فروردین طی 36 ساعت در غرب و جنوب غرب کشور شامل استان‌های کرمانشاه، ایلام، لرستان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد موجب بارش باران با شدت قابل ملاحظه و در برخی ساعات همراه با رگبار ورعد وبرق خواهد شد.

بر این اساس، بیشینه شدت بارش از صبح تا اواخر دوشنبه پیش‌بینی می‌شود. حجم بارش تجمعی در میانگین حوضه رودخانه‌های بزرگ جنوب غرب کشور شامل کرخه، دز و کارون حدود 70 میلیمتر برآورد می‌شود. انتظار داریم به سبب بارش باران و ذوب برف، حجم روان‌آب و سیلاب در رودخانه‌های منطقه از ظهر دوشنبه تا صبح سه‌شنبه به بیشینه مقدار خود برسد.

با این مقدمه وضع هوای کشور به شرح زیر پیش‌بینی می‌شود:
یکشنبه بعد از ظهر و شب 98/01/11: رگبار باران گاهی همراه با رعد و برق و سیلابی شدن مسیل‌ها در استان‌های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، جنوب غرب آذربایجان غربی، غرب کردستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد، بارش باران، گاهی با رگبار ورعدوبرق و آبگرفتگی معابر با احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها در استان‌های همدان، آذربایجان شرقی و زنجان.


دوشنبه 98/01/12: رگبار باران همراه با رعدوبرق، برخی نقاط بارش تگرگ و وزش باد شدید و سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌ها در استان‌های خوزستان، بوشهر، ایلام، کرمانشاه، کردستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، غرب استان فارس، جنوب و شمال غرب اصفهان، نیمه شمالی بوشهر و جزایر شمالی خلیج فارس.


بارش باران گاهی با رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید با احتمال آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها در استان‌های مرکزی، همدان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان و دامنه‌های البرز در شمال استان‌های تهران، البرز، قزوین و سمنان؛ همچنین بارش باران با احتمال آبگرفتگی معابر عمومی در گیلان و غرب مازندران.


شایان ذکر است که از یکشنبه شب تا اواخر روز دوشنبه مسیرهای کوهستانی و گردنه‌های برفگیر دامنه‌های البرز در شمال و زاگرس در شمالغرب و غرب کشور، با بارش برف پیش‌بینی می‌شود. با توجه به پیش‌بینی وضع هوا، اقدامات زیر توصیه می‌شود:


سفرهای نوروزی در روزهای یکشنبه تا سه‌شنبه هفته آتی با کسب اطلاع از آخرین وضع هوا در مسیر سفر برنامه‌ریزی و انجام شود. با توجه به پیش‌بینی بارش برف در مسیرهای کوهستانی شمال، شمالغرب و غرب کشور و همچنین سیلابی شدن مسیل‌ها احتیاط لازم بعمل آید. در طول سفر از توقف در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مناطق مستعد سیلاب جدا خودداری شود.


احتمال وقوع بارش‌های سیل آسا از یکشنبه شب تا اواخر دوشنبه و سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌ها از اواسط دوشنبه تا سه شنبه در جنوب غرب و غرب کشور بسیار بالا است. بر این اساس توصیه می‌شود تمهیدات لازم از سوی مدیریت منابع آب، مدیریت بحران و سازمان‌های امدادی آب به عمل آید.


به سبب پیش‌بینی رگبار و رعدوبرق و وقوع آذرخش بخصوص در مناطق کوهستانی و همچنین احتمال وقوع بهمن، صعودهای کوهستانی توصیه نمی‌شود. در اطلاعیه‌های بعدی این پیش بینی بروز رسانی خواهد شد.

 


 

۳۰ درصد شبکه برق ایران در ۱۰ استان در سیل آسیب دید
به گفته مدیر عامل توانیر، بیش از ۳۰ درصد از شبکه‌ برق در ۱۰ استان سیل‌زده آسیب دیده است. خسارت‌های وارد شده به شبکه برق ایران بالغ بر ۱۲۰ میلیارد تومان برآورد شده.

 

محمدحسن متولی‌زاده جمعه ۹ فروردین به خبرگزاری‌های داخلی گفت: «در حوادث اخیر که تقریباً ۲۳ استان را تحت تأثیر قرار داد به شبکه‌های ما خسارت وارد شد، به خصوص در ۱۰ استان این خسارت‌ها بیشتر بود و باعث خاموشی‌هایی هم شد.»

 

مدیر عامل توانیر اعلام کرد که در اثر سیل، برق ۱۴۵۰ روستا قطع شد. برق آق‌قلا و گمیشان دو شهر سیل‌زده استان گلستان همچنان قطع است.

 

6 اردوگاه اسکان اضطراری سیل در خوزستان راه اندازی شد
سخنگوی هلال احمر خوزستان گفت: 6 اردوگاه اسکان اضطراری در مناطق پرخطر خوزستان که احتمال وقوع سیلاب در آنها وجود دارد، برپا شده است.


مجتبی طحان روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: این اردوگاه ها با ظرفیت 190 تخته چادر در روستای «درآویزه» شهرستان باوی، روستای «بنه کاظم» بخش شعیبه شوشتر، 2 اردوگاه در اهواز و شهر الهایی از توابع اهواز و شهرک عدالت دزفول برپا شده اند.


وی افزود: روستاهای دهول و عیلیه در بخش شعیبیه در معرض خطر جدی سیل هستند که در صورت نیاز علاوه بر اردوگاه روستای «بنه کاظم»، در روستای «یذاب» نیز برای اسکان اهالی این 2 روستا اردوگاه راه اندازی می شود.


مدیر روابط عمومی هلال احمر خوزستان با بیان اینکه فعالیت هلال احمر خوزستان در مناطق متاثر از سیل از چهارم فروردین آغاز شده گفت: مناطقی از بهبهان، لالی، گتوند، ایذه، شوشتر، باغملک، هفتکل، آبادان، رامهرمز، اندیمشک، اندیکا، باوی، مسجدسلیمان، دزفول، شوش و اهواز از نظر سیل و آبگرفتگی دچار مشکلاتی بوده اند.


وی بیان کرد: در این سیلاب های سه نفر فوت شده و 15 باب منزل مسکونی تخریب شده است؛ همچنین 18 باب منزل از آب تخلیه شده و به 2 هزار و 494 خانوار امداد رسانی شده است.


هشدار و آمادگی مقابله با سیلاب از سوم فروردین در تمام رودخانه های خوزستان اعلام شده است.


وزیر نیرو دیشب در مصاحبه تلویزیونی وقوع سیل در خوزستان را حتمی دانست و گفت: از روز 11 تا 16 فروردین جاری به دلیل بارش های باران حدود سه میلیارد متر مکعب آب وارد سدهای خوزستان می شود که 1.2 میلیارد متر مکعب از این حجم آب سبب پر شدن ظرفیت خالی مخازن سدها می شود و بقیه تخلیه می شود که بر اثر این تخلیه نقاط پایین دست سدها دچار آبگرفتگی و سیلاب خواهند شد.


به گفته وی مطابق پیش بینی ها از سد دز 2 هزار متر مکعب بر ثانیه و از سد کرخه یکهزار متر مکعب آب بر ثانیه رهاسازی می شود از این رو باید برای هفته آینده آمادگی کامل داشته باشیم.


سازمان آب و برق خوزستان در روزهای اخیر با صدور اطلاعیه هایی نسبت به وقوع سیل در حوضه رودخانه های دز، کرخه و کارون هشدار داده و اعلام کرده سه شهر و 51 روستا در حوضه کرخه، 18 روستا در حوضه دز و 18 روستا در حوضه کارون در معرض سیلاب هستند و دستگاه های اجرایی باید آمادگی تخلیه آنها را داشته باشند.


هواشناسی پیش بینی کرده از امروز به مدت 48 ساعت بارندگی شدید در تمام حوضه های خوزستان رخ دهد.

 


اعلام وضعیت اضطرار در ۴ شهرستانِ لرستان
در شهر‌های دورود، خرم آباد، سراب دوره، و پلدختر وضعیت بحران و اضطرار اعلام شده است.


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز لرستان، رضا میرزایی گفت: سامانه بارشی بسیار قوی از بامداد فردا وارد لرستان شده و همه لرستان بخصوص شهرستانهای دورود، خرم آباد، پلدختر و چگنی در معرض خطر سیل قرار دارند.


مدیر عامل شرکت آب منطقه ای لرستان با بیان اینکه همه رودخانه های استان سیلابی خواهند شد افزود: در 2 حوزه کشکان و سزار بارندگی ها شدید تر است و به همین ساکنان شهرهای دورود، پلدختر، خرم اباد و سراب دوره ساکن در حاشیه کشکان و سزار قبل ازشروع بارندگی ها منازل خود را ترک کنند


میرزایی گفت: رودخانه سیلاخور هم سیلابی خواهد شد وسد مروئک هم سرریز کرده و با آغاز بارشهای جدید حداکثر ظرفیت رودخانه تیره که از وسط شهر دورود می گذرد 400 مترمکعب بر ثانیه است در حالی که حجم ورودی آب به این رودخانه چند برابر ظرفیت رودخانه تیره است.


ساکنان رودخانه تیره در شهر دورود قبل از شروع بارندگی ها حتما منازل خود را ترک کنند.


15مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان اضافه کرد از 15 سد در حال ساخت در لرستان6 سد آبگیری شده و سدهای کزنار، ایوشان و هاله سر ریز کردند و 90 درصد ظرفیت 3 سد دیگر پر شده است.


همه ساکنان پایین دست این 6 سد قبل از شروع بارندگی جدید منازل خود را ترک کنند.

 

پیش‌بینی جدید هواشناسی
رئیس سازمان هواشناسی کشور:
پیش بینی های بلندمدت هواشناسی نشان می دهد بارش ها در بهار ادامه دارد و در اردیبهشت بارش ها بیشتر از نرمال خواهد بود.


الگوهای هواشناسی نشان می دهد تا اواخر فروردین کاهش دما را شاهد خواهیم بود.


در 5 روز آینده موجی که وارد کشور می شود در روزهای یکشنبه و دوشنبه بیشترین تاثیر را در نیمه غربی و شمالی کشور خواهد داشت اما نسبت به سامانه فعلی شدت کمتری خواهد داشت.


امکان ایجاد سیل نیز وجود دارد./ پاد

 

 

پزشکی قانونی تعداد کشته شدگان سیل اخیر در ایران را ۴۲ نفر اعلام کرد
 
سازمان پزشکی قانونی تعداد کشته شدگان حوادث مرتبط با سیل اخیر در ایران را ۴۲ نفر اعلام کرده است.
 
 بر این اساس تعداد ۹ نفر و در آغاز تعطیلات نوروزی (در اواخر اسفند ۱۳۹۷) کشته شدند و در سال جدید ۳۳ نفر دیگر به این تعداد افزوده شد.
 
 احمد شجاعی، رئیس این سازمان به خبرگزاری ایرنا گفته است: "آمار سازمان پزشکی قانونی مربوط به اجسادی است که تا امروز (شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۸) به این سازمان ارجاع شده است. "
 
 همزمان سازمان هواشناسی درباره افزایش بارندگی از عصر امروز (شنبه دهم فروردین) در بعضی استان‌های ایران هشدار داده است.
 
 مناطق شمال غرب، جنوب غرب، حاشیه دریای خزر و دامنه‌های زاگرس از جمله مناطقی اعلام شده‌اند که احتمال می‌ر‌ود بارندگی درآنها از امروز افزایش یابد.
 
 بنابر اعلام سازمان هواشناسی ممکن است این بارندگی‌ها تا روز دوشنبه ادامه یابد.
 
 اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری از شهروندان خواسته به هشدارهای هواشناسی "توجه جدی" داشته باشند.
 
 او در پیامی که در توئیتر منتشر کرده نوشته است: "بارش‌های اخیر پیامدهای مثبت و منفی مختلفی داشت؛ هم همبستگی اجتماعی را بالا برد، هم کم آبی کشور را جبران کرد و هم متأسفانه به دلیل خطاهای مدیریتی و انسانی و دست اندازی در طبیعت، حوادث ناگوار جان‌باختن جمعی از هم‌وطنان عزیز را در پی داشت. با اعلام ورود سامانه بارشی جدید، لزوم توجه به هشدارها جدی‌تر است."
 
 این هشدار در حالی است پلیس راهنمایی و رانندگی استان خوزستان ممنوعیت تردد وسایل نقلیه در جاده‌های ساحلی غربی و شرقی اهواز تا اطلاع ثانوی خبر داده است.
 
 به گزارش ایسنا منصور جمشیدی، رئیس پلیس راهور، گفته است: "با توجه به افزایش دبی آب سدهای خوزستان، بارندگی و افزایش دبی رودخانه‌ها، جهت مقابله با سیل احتمالی تمهیداتی اندیشیده شده است."
 
 او همچنین این هشدار را تکرار کرده که "مردم تا حد امکان از سفر غیرضروروی بپرهیزند و سفرهای خود را به تعویق بیندازند."
 
 در حالی که هشدار درباره احتمال جاری شدن سیل در استان خوزستان ادامه دارد، تاکنون دستور تخلیه هیچ شهری در استان خوزستان صادر نشده است.
 
 کیامرث حاجی‌زاده، مدیرکل مدیریت بحران خوزستان: "تنها به فرمانداران اعلام کرده‌ایم در صورت نیاز دستور جابه‌جایی منازل برخی از روستاهای حاشیه رودخانه دز، کرخه و کارون که در مجاورت رودخانه‌ها قرار دارند را صادر کنند که تاکنون موارد کمی جابه‌جا شده‌اند"
 
 همزمان فرماندار ایذه از واژگونی یک قایق حامل یک خانواده در رودخانه کارون و غرق شدن دو نفر از سرنشینان این قایق خبر داده است.
 
 مصطفی سمالی گفته است: "سه نفر از این افراد نجات یافتند و دو نفر دیگر غرق شدند که تلاش برای یافتن آنها ادامه دارد."
 
 سازمان هواشناسی پیشتر ریزش باران سنگین در روزهای آینده را در غرب و جنوب غرب ایران شامل استان‌های کرمانشاه، ایلام، لرستان، چهار محال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان پیش‌بینی کرده و گفته بود که احتمال می‌رود به سبب بارش باران و ذوب برف، حجم آب در رودخانه‌های منطقه افزایش یابد.
 
 در مناطق دیگری از جمله تهران نیز احتمال بارندگی شدید و آب گرفتگی معابر شهری در اوایل هفته آینده وجود دارد.

 


  

اعلام حالت فوق العاده در خوزستان توسط استاندار جهت آمادگی برای مدیریت بحران وقوع سیل احتمالی
به کلیه سازمانها، ادارات، شرکت ها، موسسات دولتی، نهادهای انقلاب اسلامی، موسسات عمومی غیر دولتی، شهرداری ها، نیروهای نظامی و انتظامی


سلام علیکم
با توجه به پیش بینی بارش های قابل توجه در سطح استان خوزستان و حوضه‌های بالادست استان و هشدار وقوع سیل مورخ ۱۰ فروردین ۹۸ اداره کل هواشناسی خوزستان و با در نظر گرفتن افزایش ورودی آب به مخازن سدهای استان و نزدیک شدن حجم اکثر سدها به تراز حداکثری و در نتیجه افزایش خروجی سد ها و دبی رودخانه ها در ماه ها و روزهای اخیر و احتمال وقوع سیل، طغیان رودخانه ها و مسیل ها و آبگرفتگی شهرها و روستاهای استان و به منظور تداوم اقدامات پیشگیرانه و آمادگی مقابله با سیلاب و انجام عملیات ترمیم و تقویت سیل بند ها، لایروبی رودخانه ها، تخلیه مراکز جمعیتی در صورت لزوم و اسکان در مناطق امن و سایر اقدامات مورد نیاز حالت فوق العاده در استان از روز شنبه ۱۰ فروردین ۹۸ (روز جاری) تا زمان اعلام عادی شدن اوضاع ابلاغ می‌گردد.


مقتضی است
ضمن آماده باش کامل تا زمان اعلام عادی شدن اوضاع کلیه مدیران، معاونین و حداقل یک نفر در هر قسمت به صورت تمام وقت و شبانه روزی در محل کار حضور داشته و نسبت به پیگیری موارد مرتبط، انجام امور، پاسخگویی به تماس ها به صورت شبانه روزی، اعزام تجهیزات، امکانات و ماشین‌آلات به محل های اعلام شده توسط ستاد مدیریت بحران استان و شهرستان، هماهنگی با دستگاه ها، حضور در محل های مورد نیاز و سایر موارد محوله اقدام لازم معمول و گزارش اقدامات انجام شده را به صورت مستمر به اداره کل مدیریت بحران استان ارسال نمایند.


غلامرضا شریعتی
استاندار خوزستان

 

کلیه سدها، بندها، مسیل ها و رودخانه های استان سیلابی است
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی گفت: کلیه مسیل ها و رودخانه های استان سیلابی است و تمامی سدها و بندهای سطح استان بدون هیچگونه مشکل فنی در حال سرریز هستند.
 
 به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مرکزی، مهندس عزت اله آمره ای در حاشیه سومین جلسه کار گروه تخصصی سیل و مخاطرات دریایی، آب و برق،گفت : میزان بارش ها در استان حدود ۳۶۰ میلیمتر اعلام شده است.
 
 مهندس آمره ای با بیان اینکه بدنبال بارش های اخیر حجم سرریز سد کمال صالح به ۸۵ متر مکعب در ثانیه رسید که به سمت سد مروک در استان لرستان می رود، اظهار کرد: سد کمال صالح ۹۵ میلیون مترمکعب ظرفیت دارد که در حال حاضر تکمیل ظرفیت پیدا کرده و با توجه به بارش های مناسب در زمستان ۹۷ برای اولین بار در زمستان سرریز کرد و به دنبال ادامه بارش ها در بهار ۹۸ این سرریز تاکنون و با حجم بیشتری ادامه یافته است .
 
 وی ادامه داد: ورودی سد الغدیر نیز به ۲۵ متر مکعب در ثانیه رسیده است و ذخیره آب این سد در حال حاضر حدود ۶۵ میلیون متر مکعب می باشد که در ۲۰ ساله گذشته بی سابقه است .
 
 مهندس آمره ای با بیان اینکه رودخانه قره چای در حال حاضر سیلابی است و سیلاب آن به ۴۵ متر مکعب در ثانیه رسیده، افزود: قمرود نیز در حال حاضر سیلابی است و سیلاب آن به ۲۰ متر مکعب در ثانیه رسیده که به سد پانزده خرداد در دلیجان می ریزد و این سد نیز در حال حاضر ۴۵ میلیون مترمکعب ذخیره آب دارد.
 
 وی خاطر نشان کرد:بدنبال بارش های اخیر حجم آب تالاب میقان نیز به بیش از ۲۵ میلیون متر مکعب رسیده است.
 
 مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی از زحمات و تلاشهای انجام شده مدیریت بحران در استان و اقدامات پیشگیرانه در کنترل سیلاب و برنامه ریزی های مناسب در طول دوره بحران در سطح استان مرکزی قدردانی نمود .
 
 وی با اشاره به پیش بینی‌های سازمان هواشناسی درباره احتمال افزایش بارش‌ها و وقوع سیل، بر لزوم حفظ آمادگی کامل کلیه دستگاههای مرتبط برای مدیریت حوادث طبیعی در روزهای آینده تاکید کرد.

 

 

همچنان احتمال سیل‌های بیشتر وجود دارد
 بر اساس پیش‌بینی‌های هواشناسی، همچنان بارش شدید در بسیاری از نقاط کشور، به ویژه در مناطق غرب کشور ادامه خواهد داشت و تا روز پنج‌شنبه هفته جاری نیز برخی استان‌ها با خطر وقوع سیلاب‌های بیشتر روبه‌رو هستند.
 
 در حال حاضر به گفته وزیر کشور به تمامی استان‌های کشور درباره احتمال سیل هشدار داده شده است.
 
 همزمان استاندار خوزستان نیز اعلام کرد که با درخواست او برای اعلام وضعیت فوق‌العاده در این استان جنوب غرب کشور موافقت شده است. غلامرضا شریعتی افزود که تاکنون ۱۴ روستا در این استان تخلیه شده‌اند.
 
 به گفته احمد وظیفه، مدیر کل هواشناسی کشور، از روز یکشنبه تا روز سه‌شنبه، به طور کلی غرب کشور با بارش شدید روبه‌رو است.
 
 وظیفه در یک مصاحبه تلویزیونی افزود که کردستان از بعد از ظهر یکشنبه با باران شدید روبه‌رو می‌شود و بتدریج استان‌های آذربایجان شرقی و غربی هم این باران شدید را تجربه می‌کنند.
 
 بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی، از روز دوشنبه محدوده وسیعی از جنوب کردستان، شمال ایلام، کرمانشاه و زنجان با باران شدید روبه‌رو خواهند شد و از دوشنبه شب شرق گیلان و قزوین نیز به این منطقه می‌پیوندند.
 
 هنوز از میزان خسارتی که در سیل‌ اخیر وارد شده برآوردی نهایی منتشر نشده است و این احتمال وجود دارد که میزان این خسارت‌ها کماکان افزایش یابد.

 

آخرین وضعیت جو�'ی جاده‌هاى کشور
 - جاده چالوس مسدود است
 
 - محورهای کرج ـ چالوس، اولنگ ـ شاهرود، دیزین ـ شمشک، سی سخت ـ پادنا، گنج نامه ـ تویسرکان، سروآباد ـ پاوه و زرنه ـ سومار به علت نبود ایمنی کافی مسدود است.
 - محور «پونل ـ خلخال» در استان گیلان به علت ریزش کوه مسدود است.
 - در استان گلستان مسیر جنوب به شمال محور «گرگان ـ آق قلا»، محور«گنبد ـ کلاله (محدود پل بایلر)» و محور فرعی «خواجه نفس به گمیشان» به علت آبگرفتگی بسته است.
 - محورهای «یاسوج ـ شیراز»، «اندیکا ـ شهرکرد» و محور قدیم «خرم آباد ـ پلدختر» به علت آبگرفتگی بسته است.
 - محور «کوهرنگ ـ مسجد سلیمان (گردنه چری و شاه منصوری)» به علت بارش برف و خطر سقوط بهمن مسدود است.
 - در استان سمنان محورهای «چاشم ـ خطیرکوه» و «دهستان ـ پشتکوه» به علت طغیان رودخانه مسدود است، همچنین محورهای «آزادشهر ـ شاهرود(محدوده خوش ییلاق)» و «شاهرود ـ طرود معلمان» بسته است./ هواشناسی
 

 

 

سنندج به حال آماده‌باش درآمد
به گفته شهردار سنندج، در پی بالا گرفتن احتمال وقوع سیل، این شهر در کردستان ایران به حال آماده باش در آمده است.

به گزارش ایلنا، حشمت‌الله صیدی گفت، به منظور مقابله با سیل احتمالی و جلوگیری از آسیب به شهروندان، عبور و مرور خودروها در بلوار کردستان و ورودی دامنه‌ کوه آبیدر ممنوع و این مسیرها مسدود می‌شود.

همچنین مدارس نیز برای اسکان افراد بی‌خانمان و شهروندان سنندجی در معرض سیل در نظر گرفته شده‌اند.

جاده کرج – چالوس مسدود شد
سرهنگ نادر رحمانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا از بسته شدن محور کرج – چالوس به علت نبود ایمنی کافی تا اطلاع ثانوی خبر داد.

او گفت که محور هراز و فیروزکوه بعنوان جایگزین قابل استفاده هستند.

امروز یکشنبه ۱۱ فروردین (۳۱ مارس) در اغلب محورهای مواصلاتی در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، خوزستان، گلستان، لرستان، بوشهر، ایلام، قزوین، کردستان، کرمانشاه، گیلان، همدان و مازندران بارش باران گزارش شده است. همچنین در محورهای اردبیل، آذربایجان شرقی و اسالم به خلخال در استان گیلان هوا برفی است.

 

 

سازمان هواشناسی درباره وزش بادهای شدید در چند استان هشدار داد
مرکز پیش بینی سازمان هواشناسی هشدار داده که فردا (دوشنبه، ۱۲ فروردین) در استان‌های یزد، اصفهان، قم، مرکزی، جنوب تهران و شمال فارس باد شدیدی خواهد وزید که می‌تواند با خسارت همراه باشد.

این مرکز همچنین گزارش کرده که در استان‌های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، غرب استان فارس، جنوب و شمال غرب اصفهان، نیمه شمالی بوشهر و جزایر شمالی خلیج فارس، رگبار باران با رعدوبرق، در برخی نقاط بارش تگرگ و وزش باد شدید، سیلاب و طغیان رودخانه‌ها پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی در اطلاعیه ویژه خود برای روزهای ۱۲ و ۱۳ فروردین (۱۳ بدر) توصیه کرده که "تا حد امکان از سفر به مناطق غرب و جنوب غرب کشور خودداری شود".


شمار قربانیان سیل لرستان به ۴ نفر رسید؛ اسکان اضطراری ۵ هزار نفر در خوزستان
به گزارش خبرگزاری تسنیم، حمید علیرضایی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی خرم‌آباد، روز یک‌شنبه گفت که یک کودک در روستای کهریز خرم‌آباد درحالی که مشغول بازی در کنار رودخانه بود به دلیل «آب خروشان» این رودخانه در آب افتاد و غرق شد.

براساس گزارش‌ها با این حساب تاکنون چهار نفر در استان لرستان بر اثر سیل فوت شده‌اند.

روز ۵ فروردین در بخش درب‌گنبد در اثر ریزش ساختمان اصطبل به خاطر شدت بارش یک دختر ۲۰ ساله به‌نام پرستو مرادپور جان خود را از دست داد.

یک روز پس از آن نیز براثر بارش سنگین برف و بارندگی‌های اخیر در شهرستان الیگودرز، یک‌منزل مسکونی در روستای محمودآباد تخریب و سبب شد جوان ۳۵ ساله زیر آوار گرفتار شود و فوت کند.

در همان روز طی تماس تلفنی نیروی انتظامی با آتش‌نشانی مبنی بر کشف یک جسد، نیروهای آتش‌نشانی به محل اعزام شدند و جسد یک مرد را از رودخانه سیمره در نزدیکی پل ماژین بیرون کشیدند.

روز یک‌شنبه همچنین عباس شرفی، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان، خبر داد که جاده ۴۰ روستای استان همچنان مسدود است.

روز شنبه منابع خبری به نقل از رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور آمار جان‌باختگان سیل در کشور را ۴۲ تن اعلام کردند.

همچنین در ادامه هشدارهای قبلی درباره احتمال وقوع سیل، تلویزیون ایران از اعلام «وضعیت اضطراری» در شش استان خبر دادند.

 



 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، شاهین فتحی، معاون سازمان امداد و نجات هلال‌احمر گفت که در استان‌های خوزستان، کرمانشاه، گلستان، ایلام و برخی دیگر از استان‌های غربی احتمال وقوع سیل وجود دارد و نیرو‌های امداد و نجات ما در حال آماده‌باش کامل هستند.

براساس اعلام سازمان هواشناسی، بعد از ظهر روز یک‌شنبه در استان کردستان «بیشترین بارش‌ها» رخ خواهد داد و به تدریج آذربایجان غربی و شرقی «درگیر بارش‌ها خواهند شد».

براساس این پیش‌بینی، بارش‌ها در یکشنبه و دوشنبه صبح «محدوده وسیعی» از شمال ایلام، کرمانشاه و زنجان را در بر می‌گیرد.

از روز شنبه در استان خوزستان نیز حالت «فوق‌العاده» اعلام شده و ده‌ها روستا تخلیه شده‌اند. همچنین ساکنان چندین روستا در دیگر استان‌ها از جمله لرستان جابه‌جا شده‌اند.

در همین حال علی خدادادی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان، خبر داد که ۵ هزار و ۲۸۵ نفر از شهروندان مناطق در معرض خطر سیلاب اسکان اضطراری داده شده‌اند.

محمود دشت بزرگ، مدیرعامل برق منطقه‌ای خوزستان، از قطعی پنج ساعته برق در بندرماهشهر بر اثر سقوط چهار دکل به دلیل وزش شدید باد خبر داد.

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، روز شنبه خبر داده بود که در این استان حالت «فوق‌العاده» اعلام شده و همه سازمان‌های عضو ستاد مدیریت بحران موظف‌اند تا زمان عادی شدن شرایط، مرخصی کارکنان خود را لغو کنند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شهرام آدم‌نژاد، معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، درخصوص سیل‌های اخیر در برخی استان‌های ایران گفت: «در شیراز و یاسوج حدود ۲۰۰ متر رانش داشتیم که کلا جاده را از بین برد.»

او افزود: «در این مدت ۱۱۲ مورد تخریب را شاهد بودیم که مشکلاتی از قبیل کولاک، برف، بارش وجود داشت. ریزش‌هایی که در این زمینه اتفاق افتاد نزدیک به ۱۱ هزار کیلومتر اختلال در راه‌ها ایجاد کرد. ۳۱۴ دستگاه پل از بین رفت و ۵۸۰۰ دستگاه ابنیه فنی آسیب دیدند.»

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: «در این مدت ۱۱۱ محور مسدود شدند که ۸۵ محور با تلاش ... راهداری باز و قابل تردد شدند. در حال حاضر ۵ محور شریانی ما از جمله یاسوج – شیراز، شاهرود – آزادشهر، آق‌قلا – گرگان و محور قدیم خرم‌آباد – پل دختر بسته بوده که نیازمند اقدامات فنی‌تر هستند.»

در پی ادامه حجم زیادی از بارش در چند روز اخیر در مناطق وسیعی از کشور و جریان یافتن سیلاب‌های متعدد، اخباری از آسیب دیدن آثار باستانی در چندین منطقه نیز منتشر شده است.

در همین حال فریدون الهیاری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان گفت: «بارش‌های اخیر به برخی از بناهای تاریخی این استان آسیب جدی زده است».

وی در عین حال اعلام که به هیچ یک از بناهای تاریخی شاخص شهر اصفهان آسیبی وارد نشده است.

به گفته الهیاری، بارش شدید باران به برخی از خانه‌ها و حمام‌های تاریخی این شهر آسیب وارد شد که اگر نسبت به مرمت آنها بی‌توجهی شود، بارش‌های آینده می تواند آنها را به صورت جدی تهدید کند.

 

تردد روان در تمامی محورهای اصلی کشور
آخرین وضعیت جوی:
بارش برف و باران در استان های آذربایجان شرقی، همدان و کردستان


بارش باران در استان های آذربایجان غربی، اصفهان، بوشهر، تهران، خراسان رضوی، خوزستان، زنجان، فارس، قزوین، لرستان، مرکزی، مازندران، کرمانشاه، گلستان، گیلان، یزد، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری

 



محورهای مسدود شریانی:
1-هراز
2-چالوس
3-یاسوج - شیراز
4-آق قلا - گرگان
5-اهرم - فراشبند
6-قدیم خرم آباد - پلدختر
7-آزادشهر – شاهرود
8-ایلام-مهران
9-خرم آباد-کوهدشت
10-خرم آباد-بروجرد
11-دره شهر-پلدختر
12-دورود-ازنا-شازند
13-حمیل-ایلام

محورهای مسدود غیرشریانی:
1-اولنگ - شاهرود
2-شمشک - دیزین
3-پونل - خلخال
4-سی سخت - پادنا
5-گنجنامه - تویسرکان
6-سروآباد - پاوه
7- وازک - بلده
8-قدیم بستان - چذابه
9-چلگرد - صمصامی (گردنه های چری و شاه منصوری)
10-آق قلا - عطاآباد
11-بندر ترکمن - سه راهی یساقی
12- دیباج - گلوگاه
13-گمیشان - آق قلا
14-گمیشان - خواجه نفس
15-طرود - معلمان
16-چاشم - خطیرکوه
17-قدیم مشهد - چناران
18-شاندیز - زشک
19-طرقبه - نقندر - کنگ
20-طرقبه - جاغرق
21-قلعه گنج - رودبار
22-خسرج – حمیدیه
23-کوهدشت-گراب
24-سپید دشت-شول آباد
25-گنبد پیرمحمد-سه راهی بانرحمان/ تسنیم

 

 

خرم‌آباد در وضعیت بحران قرار گرفت
خبرگزاری‌ها گزارش دادند که خرم‌آباد، بیست و سومین شهر پرجمعیت ایران و مرکز استان لرستان در وضعیت بحران قرار گرفت. با تداوم بارش باران در حوضه‌های بالادستی، کرخه، دز و کارون هم تحت تأثیر قرار می‌‌گیرند. حدود ۹۰ درصد از حجم مخازن سدهای خوزستان پر شده است.

 

فیلم‌هایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد سیل در خیابان‌های خرم‌آباد جاری شده است. خبرگزاری فارس اعلام کرد که پلیس از اهالی این شهر می‌خواهد که منازل خود در حوالی رودخانه خرم‌آباد را تخلیه کنند. منطقه فقیرنشین کوروش خرم‌آباد به زودی زیر آب می‌رود. دیوار برخی خانه‌ها تخریب شده است.

معاون عمرانی استانداری لرستان در گفتگو با شبکه خبر گفته است به دلیل آبگرفتگی و ورود سیلاب به خرم آباد جهت حفظ جان مردم باید ۱۵۰هزار نفر از اهالی این شهر، خرم آباد را تخلیه کنند.

سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرده است که در ۲۵ استان برف و باران می‌بارد و ۹ استان هم در خطر سیلاب قرار دارند. بر اساس گزارش سازمان هواشناسی، در استان‌های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، غرب استان فارس، جنوب و شمال غرب اصفهان، نیمه شمالی بوشهر و جزایر شمالی خلیج‌فارس رگبار باران با رعدوبرق، برخی نقاط بارش تگرگ و وزش باد شدید و سیلاب و طغیان رودخانه‌ها یش‌بینی شده است.

وزارت کشور اعلام کرد که امکانات لجستیکی ارتش برای امدادرسانی به سیل‌زدگان از کرمانشاه به استان لرستان منتقل شد. دریادار حبیب‌الله سالاری، معاون هماهنگ‌‌کننده ارتش که در ستاد مدیریت بحران استان خوزستان مستقر است، دوشنبه ۱۲ فروردین اعلام کرد:

« شرایط کنونی به گونه‌ای نیست که فرصتی برای اجازه گرفتن از مقام بالادست باشد و به همین دلیل بسیاری از اختیارات به فرماندهان ارتش واگذار شده تا خود در محل و بر اساس وضعیت به سرعت تصمیم‌گیری و آن را اجرایی کنند.»

غلامرضا شریعتی،استاندار خوزستان در گفت‌وگویی تلویزیونی اعلام کرد که تاکنون ساکنان ۲۷ روستای خوزستان تخلیه شده‌اند و به ساکنان ۴۴ روستای دیگر نیز که در خطر سیلاب قرار دارند، اعلام شده که محل سکونت خود را ترک کنند. برخی از ساکنان روستاها مقاومت می‌کنند.

رضا میرزایی، مدیر عامل آب منطقه‌ای لرستان در گفت‌وگویی جداگانه اعلام کرد که در حادثه سیل سراسری مشخص شد که استان لرستان به دلیل عدم وجود سد‌های مخزنی و کنترل سیلاب قادر نیست نقش مؤثری در مدیریت سیلاب حوزه‌های کرخه و کارون ایفا کند. محمد سبزه‌زاری، مدیرکل هواشناسی خوزستان به خبرگزاری ایسنا گفت:

«مشکل اصلی حوضه‌های آبریز کرخه، دز و کارون نیست، بلکه مشکل حوضه‌های بالادستی در استان‌های ایلام، لرستان و کهگیلویه و بویراحمد است.»

نماینده ویژه استاندار لرستان در دورود برخی شایعات مبنی بر شکستگی سد مروک دورود را تکذیب کرد. محمدرضا صفی‌خانی شامگاه یکشنبه ۱۱ فروردین در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا گفت با توجه به شدت بارش‌ها فقط ۳۰ سانتی متر تا سرریز شدن سد باقی مانده است.

سد مروک در بالادست دورود ۱۰۵ میلیون متر مکعب ظرفیت دارد. خروجی سد مروک ۳۸ متر مکعب در ثانیه و ورودی آب این سد از محل سد کمال صالح اراک، ۸۰ متر مکعب در ثانیه است. به گفته صفی‌خانی چنانچه بارش‌های پیش‌بینی شده‌ هواشناسی رخ دهد، خطر طغیان رودخانه شهر وجود دارد.

نماینده ویژه استاندار لرستان در دورود گفت مجموع ظرفیت خروجی تیره‌رود ۴۰۰ متر مکعب در ثانیه است که چنانچه ۱۰۰ میلی متر بارندگی رخ دهد ۷۰۰ تا ۸۰۰ متر مکعب (حدود ۲ برابر ظرفیت) وارد تیره می‌شود که این امر منجر به طغیان رود و ورود آن به منازل حاشیه‌ای خواهد شد. ۲۰ هزار نفر از روستاییان در مسیر سیلاب زندگی می‌کنند و می‌بایست جابجا شوند.

۱۸ هزار نفر در شهر دورود و ۱۰ هزار نفر در روستا‌های این شهرستان باید منازل خود را ترک کنند. به گفته معاون استاندار لرستان کار جابجایی بیش از ۷۰ درصد اهالی در معرض خطر انجام شده است.

 

 

پیش‌بینی سازمان هواشناسی: برف و باران در ۲۵ استان، خطر سیل در ۹ استان
سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرده است که در ۲۵ استان برف و باران می‌بارد و ۹ استان هم در خطر سیلاب قرار دارند.

 

بر اساس گزارش سازمان هواشناسی، در استان‌های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، غرب استان فارس، جنوب و شمال غرب اصفهان، نیمه شمالی بوشهر و جزایر شمالی خلیج‌فارس رگبار باران با رعدوبرق، برخی نقاط بارش تگرگ و وزش باد شدید و سیلاب و طغیان رودخانه‌ها یش‌بینی شده است.

 

در استان‌های مرکزی، جنوب قم، زنجان، همدان و طی بعد از ظهر و شب دامنه‌های البرز در استان‌های تهران، البرز، قزوین و سمنان بارش باران گاهی با رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید که پیامد آن آبگرفتگی معابر با احتمال سیلابی شدن مسیل‌هاست پیش‌بینی شده است.

 

احتمال انساد موقت برخی از جاده‌ها بویژه در مسیر‌های کوهستانی و گردنه‌های برفگیر دامنه‌های البرز در شمال و نقاط مرتفع جاده‌های کوهستانی زاگرس در شمالغرب و غرب کشور وجود دارد. آب‌های خلیج فارس بخصوص سواحل بوشهر و خوزستان دوشنبه ۱۲ فروردین مواج و طوفانی پیش‌بینی شده است.

 

در اثر ذوب برف احتمال می‌رود گرگان‌رود مجدداً طغیان کند
علی نظری، مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان به رسانه‌های داخلی گفت سطح پوشش برف حوضه گرگانرود و قره‌سو بر اساس اطلاعات پژوهشگاه فضایی، در حدود ۳ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع است و به صورت میانگین ارتفاع برف در مناطق کوهستانی استان نیز حدود یک متر برآورد می‌شود.

 

به همین سبب احتمال ذوب برف در حوضه گرگانرود و قره‌سو و تداوم سیلاب در روز‌های آینده در استان گلستان وجود دارد.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان گفت:«با توجه به اخطاریه هواشناسی مبنی بر وجود سامانه بارشی در استان و وزش باد در صورت افزایش شدید دما و ذوب ناگهانی پوشش برف، امکان افزایش آبدهی رودخانه‌ها و ایجاد سیلاب در حوضه گرگانرود محتمل است.»

 

 

سد مروک دورود به زودی سرریز می‌کند، بیش از ۳۰ هزار نفر باید جابجا شوند
نماینده ویژه استاندار لرستان در دورود برخی شایعات مبنی بر شکستگی سد مروک دورود را تکذیب کرد.

 

محمدرضا صفی‌خانی شامگاه یکشنبه ۱۱ فروردین در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا گفت با توجه به شدت بارش‌ها فقط ۳۰ سانتی متر تا سرریز شدن سد باقی مانده است.

 

سد مروک در بالادست دورود ۱۰۵ میلیون متر مکعب ظرفیت دارد. خروجی سد مروک ۳۸ متر مکعب در ثانیه و ورودی آب این سد از محل سد کمال صالح اراک، ۸۰ متر مکعب در ثانیه است.

 

به گفته صفی‌خانی چنانچه بارش‌های پیش‌بینی شده‌ هواشناسی رخ دهد، خطر طغیان رودخانه شهر وجود دارد. نماینده ویژه استاندار لرستان در دورود گفت مجموع ظرفیت خروجی تیره‌رود ۴۰۰ متر مکعب در ثانیه است که چنانچه ۱۰۰ میلی متر بارندگی رخ دهد ۷۰۰ تا ۸۰۰ متر مکعب (حدود ۲ برابر ظرفیت) وارد تیره می‌شود که این امر منجر به طغیان رود و ورود آن به منازل حاشیه‌ای خواهد شد. ۲۰ هزار نفر از روستاییان در مسیر سیلاب زندگی می‌کنند و می‌بایست جابجا شوند. ۱۸ هزار نفر در شهر دورود و ۱۰ هزار نفر در روستا‌های این شهرستان باید منازل خود را ترک کنند. به گفته معاون استاندار لرستان کار جابجایی بیش از ۷۰ درصد اهالی در معرض خطر انجام شده است.
 


 

مدیر کل مدیریت بحران لرستان:

سیل در لرستان بی سابقه بوده است، خرم آباد زیر سیلاب رفته است. تصویر زیر بام خانه ای در شهر معمولان لرستان را نشان می دهد.

 

سیل کتاب‌ها را هم برد؟
 
مدیر روابط‌عمومی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از خسارت‌های احتمالاتی به
کتاب‌فروشی‌ها در استان‌های درگیر سیل و کمک‌های فرهنگی به سیل‌زدگان می‌گوید.
 
 محمد طباطبایی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره خسارت‌هایی که ممکن است در سیل به کتابفروشی‌ها و کتاب‌های آن‌ها وارد شده باشد، اظهار کرد: هنوز این آمار به نتیجه نرسیده است. یعنی هنوز نمی‌دانیم که دقیقا چند کتاب فروشی و چه میزان خسارت دیده‌اند و این آمار با همکاری وزراتخانه در حال بررسی است.
 
 او افزود: اما به‌حتم کتاب‌فروشی‌هایی که خسارت ببینند، با وجود این‌که بخش عمده پرداخت خسارت از سوی دولت به خانوارها اختصاص یافته است اما به مشاغلی مثل کتاب‌فروشی و مشاغل مرتبط با معاونت فرهنگی، اگر خسارت وارد شده باشد و ما بتوانیم کمکی از محل اعتبارات کتابفروشی‌ها کنیم حتما دریغ نمی‌کنیم. به هر حال هم تعاونی ناشران ایران در استان‌ها در این رابطه خیلی فعال است و همچنین تعاونی اتحادیه کتاب فروشی‌های تهران هرچند که اسم آن برای تهران است ولی کتابفروشی‌های شهرستان‌ها را هم رصد می‌کند. و اگر موردی به ما گزارش شود، حتما بی تفاوت نخواهیم بود.
 
 مدیر روابط عمومی معاونت فرهنگی همچنین با اشاره به اقداماتی که تا کنون در برخی مناطق سیل‌زده انجام شده است، بیان کرد: در سه استان که سیل خیلی چشم‌گیر بوده است، یعنی گلستان، فارس و لرستان، معاونت فرهنگی با مدیر کل فرهنگ و ارشاد این استان‌ها در ارتباط است تا اگر جایی نیاز به کمک داشته باشد حتما کمک کند. کما این‌که در استان گلستان هم مهدی قزلی، رئیس بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان به‌عنوان نماینده‌ای از معاومت فرهنگی رفت و بازدید کرد و حدود هزار جلد کتاب بین کودکان و نوجوانان سیل‌زده که به‌طور موقت اسکان داده شده‌اند توزیع کرد. به‌زودی در استان فارس هم همین اتفاق خواهد افتاد. نماینده‌ای از معاونت فرهنگی اعزام می‌شود تا ضمن ابراز همدردی با دادن هدیه‌ای به کودکان سیل‌زده نسبت به بررسی موضوع اقدام کند.

 

سیل در ایران؛ درخواست توقف سفر در ۱۳ فروردین، وضعیت 'بحرانی' در لرستان
بارندگی شدید در استان‌های غرب و جنوب غرب کشور باعث آب‌گرفتگی و جاری شدن سیل در مناطق مختلف از جمله خرم‌آباد، پلدختر، کرمانشاه و سر پل ذهاب شده و خسارات زیادی وارد کرده است.

هم‌زمان فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی از مردم خواسته از سفر در روزهای ۱۲ و ۱۳ فروردین به دلیل "وضعیت ناپایدار جوی" در نقاط مختلف خودداری کنند.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر هم با اشاره به وقوع سیل و بارندگی شدید در ۲۳ استان کشور گفته است که امدادرسانی در ۱۲۳ شهر، روستا، مناطق عشایرنشین و محورهای کوهستانی این استان‌ها در حال انجام است.

 



 

قطع راه‌های ارتباطی پلدختر و ورود آب به باند فرودگاه خرم‌آباد
در خرم‌آباد ، مرکز استان لرستان، رودخانه شهر به دلیل شدت باران طغیان کرده و آب وارد منازل شده است.

به گفته مسئولان فرودگاه خرم‌آباد آب تا ارتفاع ۳۰ تا ۴۰ سانتی‌متری روی باند فرودگاه قرار گرفته و به همین دلیل باند بسته شده است.

به روستاهای پلدختر خسارات زیادی وارد شده و تصاویری از بعضی روستاها منتشر شده که نشان می‌دهد خانه‌ها تقریبا به طور کامل زیر آب رفته است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان گفته است که به علت قطع راه‌های ارتباطی در پلدختر، امکان امدادرسانی هوایی و زمینی به مناطق سیل‌زده وجود ندارد اما به گفته او نیروهای هلال احمر در منطقه حضور دارند و امدادرسانی به سیل‌زدگان ادامه دارد.

شهر معمولان و مناطق اطراف آن در جنوب استان لرستان از مناطقی است که بیشترین آسیب را در جریان سیل اخیر دیده است. بخشدار معمولان از کشته شدن یک نفر در موج تازه بارندگی و سیل خبر داده است.

از آغاز بارندگی‌ها تا کنون جاری شدن سیل در استان لرستان تا کنون دست کم چهار کشته به جا گذاشته و به گفته مقام‌های دولتی بیش از هشت‌هزار میلیارد ریال خسارت به زیرساخت‌های استان وارد شده است.

 



 

مسدود شدن دسترسی به صد روستا در کرمانشاه
تصاویر زیادی از نقاط مختلف شهر کرمانشاه منتشر شده که نشان می‌دهد خیابان‌ها و میادین شهر دچار آب‌گرفتگی شده‌اند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کرمانشاه گفته است که براثر بارش شدید باران و طغیان آب رودخانه‌ها، راه دسترسی بیش از ۱۰۰ روستای استان مسدود شده است.

به گفته استاندار کرمانشاه ۳۰ روستا در شهرستان روانسر براثر بارش شدید باران در محاصره آب است.

نقاط مختلف استان‌های کردستان و همدان هم شاهد بارش برف و باران شدید بوده است.

در خوزستان هم مناطق حاشیه‌ای رودهای دز و کرخه در معرض خطر قرار دارند و ده‌ها روستا تخلیه شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا به نقل از فرماندار اسدآباد در استان همدان، بیشتر روستاهای این شهرستان در محاصره آب‌گرفتگی هستند و چند روستا "وضعیت بحرانی" دارند.

رییس پلیس راه استان همدان هم گفته است که شکستن یک پل بر اثر برخورد جرثقیل به آن، موجب مسدود شدن جاده همدان به تهران شده است.

به گفته مسئولان طی دو هفته گذشته حدود ۲۵ هزار خانه بر اثر جاری شدن سیل در استان‌های درگیر بارندگی و سیلاب تخریب شده است.

 

گزارش مقدماتی زمین‌لرزه

بزرگی: 5.2
محل وقوع: مرز استانهای ایلام و کرمانشاه - حوالی سومار
تاریخ و زمان وقوع به وقت محلی: 1398/01/12 14:37:24
طول جغرافیایی: 45.73
عرض جغرافیایی: 33.69
عمق زمین‌لرزه: 10 کیلومتر

نزدیک‌ترین شهرها:
21 کیلومتری سومار (کرمانشاه)
49 کیلومتری صالح آباد (ایلام)
49 کیلومتری زرنه (ایلام)

نزدیکترین مراکز استان:
64 کیلومتری ایلام
145 کیلومتری کرمانشاه

 

 

وزیر کشور: ۴۰۰ شهر و روستا در ۱۵ استان کشور درگیر سیل‌اند
عبدالرضا رحمانی فضلی اعلام کرد که ۴۰۰ شهر و روستا در ۱۵ استان کشور درگیر سیل‌اند.

 

به گفته وزیر کشور در مقایسه با سایر استان‌ها، تعداد بیشتری از شهر‌ها و روستاهای استان‌های کرمانشاه، لرستان و خوزستان و چهارمحال بختیاری با سیل درگیرند.

 

عبدالرضا رحمانی فضلی به رسانه‌ها گفت تاکنون ۷۸ جاده بین‌شهری و ۲۱۹۹ جاده روستایی بر اثر سیلاب مسدود شده‌اند.

 

وزیر کشور اعلام کرد که در دو روز اخیر در ۱۵ استان ایران ۸۴ دهنه پل تخریب شده، ۱۴۱ رودخانه طغیان کرده‌اند و ۴۰۹ مورد رانش زمین گزارش شده است که بیشتر رانش‌ها مربوط به استان چهار محال بختیاری بوده است.

 

 

در مناطقی از فشم، در شمیرانات سیل جاری شد
به گزارش خبرگزاری مهر، در پی بارندگی‌های شدید که از روز گذشته در استان تهران آغاز شده، سیلاب در فشم جاری شد.

 

بر اساس این گزارش در مناطقی مانند «بهشت رضوان»، «اشکسته» و آبشار «کفترلو» که پیش از این مسیل بوده و سپس تبدیل به خیابان شده، سیلاب جاری شده است. در شبکه‌های اجتماعی ویدئوها و تصاویری از طغیان رودخانه فشم منتشر شده است.

 

رودخانه کن طغیان کرد
معاون عمرانی فرمانداری تهران اعلام کرد که رودخانه کن طغیان کرده است.

 

غلامحسین آرام در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: «در اثر طغیان رودخانه کن دو نقطه از مسیر کن امامزاده داوود آسیب دیده اما این آسیب‌دیدگی جدی نیست اما برای احتیاط بیشتر این مسیر بسته شده و تنها تردد به صورت محدود برای بومیان منطقه امکان‌پذیر است.»

 

 به گفته معاون عمرانی فرمانداری تهران در اثر بارندگی‌های سیل‌آسا سنگ‌ها در این مسیر لق شده و در دو نقطه نیز رانش زمین مشاهده شده است.

 

تمام جاده‌های استان لرستان بسته شده است
به گفته رئیس پلیس راه استان لرستان در غرب ایران، بارش شدید باران، طغیان رودخانه‌ها و رانش زمین موجب مسدود شدن جاده های برون شهری این استان شده است.

سرهنگ مرتضی چغلوند به خبرگزاری ایرنا گفت که محورهای جایگزین این مسیرها هم به صورت موقتی باز است و پس از مدتی کوتاه بسته می‌شود.

بارندگی شدید در استان‌های غرب و جنوب غرب ایران باعث آب‌گرفتگی و جاری شدن سیل در مناطق مختلف شده و بنا بر گزارش‌ها استان لرستان بیشترین آسیب را دیده است.

پلدختر و معمولان در این استان از جمله مناطقی هستند که به گفته مسئولان در "وضعیت بحرانی" قرار دارند.

حمیدرضا کاظمی، نماینده پلدختر در مجلس به خبرگزاری ایسنا گفته است که در پلدختر و معمولان" آب خانه‌های مردم را گرفته است و در شهر و روستا آب جریان دارد. مردم گرفتار سیل هستند و بر روی پشت بام منازل ایستاده‌اند. نه شرایط جوی اجازه می‌دهد که هلی‌کوپتر این افراد را نجات دهد و نه امکانات به میزان کافی موجود نیست که بتوانند افراد را از منازل نجات دهند."

مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان هم گفته است که به علت قطع راه‌های ارتباطی در پلدختر، امکان امدادرسانی هوایی و زمینی به مناطق سیل‌زده وجود ندارد اما به گفته او نیروهای هلال احمر در منطقه حضور دارند و امدادرسانی به سیل‌زدگان ادامه دارد.
 

تصاویر زیادی هم منتشر شده که نشان می‌دهد ساختمان‌ها در بعضی مناطق از جمله شهر معمولان د رلرستان به طور کامل زیر آب رفته‌اند.

در خرم‌آباد، مرکز استان لرستان هم رودخانه شهر به دلیل شدت باران طغیان کرده و آب وارد منازل شده است.

به گفته مسئولان فرودگاه خرم‌آباد آب تا ارتفاع ۳۰ تا ۴۰ سانتی‌متری روی باند فرودگاه قرار گرفته و به همین دلیل باند بسته شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان از سرریز شدن آب در پنج سد استان خبر داده و گفته تنها یک سد تا الان سرریز نکرده که آن هم در چند روز آینده سرریز خواهد کرد.

 



 

برف شدید در همدان و کردستان
چند استان دیگر از جمله کرمانشاه، همدان، کردستان و خوزستان درگیر بارش شدید برف و باران و آب‌گرفتگی و سیل هستند.

شهرهای سنندج، نهاوند و بخش‌هایی از همدان روز دوشنبه ۱۲ فروردین شاهد بارش برف سنگین بودند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا به نقل از فرماندار اسدآباد در استان همدان، بیشتر روستاهای این شهرستان در محاصره آب‌گرفتگی هستند و چند روستا "وضعیت بحرانی" دارند.

رییس پلیس راه استان همدان هم گفته است که شکستن یک پل بر اثر برخورد جرثقیل به آن، موجب مسدود شدن جاده همدان به تهران شده است.

مسدود شدن دسترسی به صد روستا در کرمانشاه
تصاویر زیادی از نقاط مختلف شهر کرمانشاه منتشر شده که نشان می‌دهد خیابان‌ها و میادین شهر دچار آب‌گرفتگی شده‌اند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کرمانشاه گفته است که براثر بارش شدید باران و طغیان آب رودخانه‌ها، راه دسترسی بیش از ۱۰۰ روستای استان مسدود شده است.

به گفته استاندار کرمانشاه ۳۰ روستا در شهرستان روانسر براثر بارش شدید باران در محاصره آب است.

در خوزستان هم مناطق حاشیه‌ای رودهای دز و کرخه در معرض خطر قرار دارند و ده‌ها روستا تخلیه شده‌اند.

 


۱۳ فروردین سفر نکنید
هم‌زمان فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی از مردم خواسته از سفر در روزهای ۱۲ و ۱۳ فروردین به دلیل "وضعیت ناپایدار جوی" در نقاط مختلف کشور خودداری کنند.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر هم با اشاره به وقوع سیل و بارندگی شدید در ۲۳ استان کشور گفته است که امدادرسانی در ۱۲۳ شهر، روستا، مناطق عشایرنشین و محورهای کوهستانی این استان‌ها در حال انجام است.

به گفته مسئولان طی دو هفته گذشته حدود ۲۵ هزار خانه بر اثر جاری شدن سیل در استان‌های درگیر بارندگی و سیلاب تخریب شده است.
 

نیروهای ارتش به پلدختر اعزام شدند
صارم رضایی، مدیرعامل هلال احمر استان لرستان به خبرگزاری‌ها گفته است نخستین روزنه برای دسترسی به پلدختر پیدا شده است. این چشم‌‌انداز وجود دارد که در طول روز این شهر از حالت فوق بحرانی بیرون بیاید. فرمانده نیروی زمینی به عنوان فرمانده میدانی در پلدختر مستقر شد. همزمان نخستین گروه امدادرسان هم به این شهر اعزام شد.

از دوشنبه ۱۲ فروردین در پی بارندگی‌های سیل‌آسا دو شهر معمولان و پلدختر در استان خراسان زیر آب رفتند. وضع در پلدختر بسیار بحرانی است. بر اساس گزارش‌های مردمی، مناطق هفت تیر، پمپ بنزین دالوند، جهاد، سازمانی‌ها و ولاب زیر آب هستند. آب در این مناطق یک متر فروکش کرده اما بسیاری از مردم از ترس شب را روی ‌بام خانه‌ها به صبح رساندند. محله‌های کوی بهداشت و دردیا گرفتار آب نیستند. برخی مردم به کوه زده‌اند و در ارتفاعات پناه برده‌اند.

در اثر تخریب تأسیسات برق و مخابرات و راه‌ها، پلدختر از روز گذشته از دسترس خارج شد. کمتر خبری از وضع مردم در این شهر در رسانه‌ها بازتاب یافته است. برخی رسانه‌های داخلی گزارش داده‌اند که در برخی از نقاط شهر اینترنت مجدداً برقرار شده است. شهروندانی که به اینترنت دسترسی دارند، گفته‌‌اند که آب آشامیدنی کافی در دسترس همگان نیست، یک لقمه نان دشوار پیدا می‌شود و گاز هم قطع شده. آب در برخی نقاط شهر تا سه متر بالا آمده است.

سیروس ابراهیمی، نماینده ویژه استاندار لرستان به خبرگزاری مهر گفته است: «نمی‌توان قاطعانه گفت که خسارت جانی داشته‌ایم یا نه، به طور کلی سیستم دولتی در شهرستان به هم خورده است، ارتباط تلفنی اصلاً وجود ندارد، هیچ کسی آمار و ارقامی ندارد، نمی‌توانیم قاطعانه بگویم که تلفات داشته‌ایم یا نداشته‌ایم.»

امیر کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش اعلام کرد که ارتش چند خودروی دوزیست و ۲۰ بالگرد برای امدادرسانی به پلدختر اعزام کرده است.

۲ فروند بالگرد شنوک از پایگاه هوانیروز اصفهان و ۶ فروند بالگرد ۲۱۴ از پایگاه‌های مسجد سلیمان و کرمانشاه نیز راهی پلدختر شده‌اند.

به گفته غلامرضا آقامیرزایی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان نخستین گروه امدادرسان صبح سه‌شنبه ۱۳ فروردین جهت کمک به پلدختر اعزام شد. آقامیرزایی گفته است که با بازسازی برخی خطوط، اولین ارتباط تلفنی با پلدختر نیز برقرار شده است. به گفته این مقام مسئول قرار است در طول روز استاندار لرستان به همراه وزیر راه و شهرسازی در پلدختر حاضر شوند.

 


بخش غربی پلدختر قابل سکونت نیست
سید موسی خادمی، استاندار لرستان صبح سه‌شنبه ۱۳ فروردین اعلام کرد بخش غربی پلدختر زیر آب رفت و اکنون دیگر به هیچوجه قابل سکونت نیست. به همین سبب یکی از اولویت‌های امدادگران احداث کمپ برای اسکان دادن ساکنان این بخش از پلدختر است.

به گفته استاندار لرستان در این فاصله سیل به طور کامل فروکش کرده و مشخص شده که حجم خرابی‌ها بسیار زیاد است. وضع روستاها هم نامشخص است. استاندار لرستان گفت: «هنوز اطلاعات دقیقی از روستاهای بین مسیر نداریم. جاده اصلی پلدختر -خرم‌آباد به طور کامل از بین رفته و امکانی برای برقراری ارتباط نیست، اما به طور میانگین همه روستاهایی که در این مسیر قرار دارند و در نزدیکی رودخانه قرار دارند به طور کامل زیر آب رفته بودند.»

استاندار لرستان اعلام کرد که امدادگران در تلاش‌اند از طریق آزادراه پل زال، ارتباط با پل‌دختر را برقرار کنند.


تاسیس کمپ‌های اضطراری در پلدختر
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمود رضا پیروی، دبیرکل جمعیت هلال احمر صبح سه‌شنبه ۱۳ فروردین در جمع خبرنگاران از اعزام ۱۲ تیم به پلدختر خبر داد: «تیم‌های امداد و نجات با 410 نفر در قالب ١٢تیم وارد منطقه پلدختر شدند و در آنجا کمپ‌های اضطراری در حال تاسیس است.

دبیرکل جمعیت هلال احمر گفت: «امروز صبح به محض روشن شدن هوا و با توجه به اینکه اجازه پرواز به پلدختر پیدا کردیم به مناطق چم مهر، ملاوی، معمولان و چم کر سر زدیم. این مناطق احتیاج به رسیدگی دارند و بالگردها بارگیری و به سمت منطقه پلدختر اعزام شدند. امیدواریم تا ظهر بتوانیم امدادرسانی را انجام دهیم.»

علی اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال احمر نیز اعلام کرد که خسارات در پلدختر بسیار وسیع است اما تاکنون کسی در این شهر در سیل جان خود را از دست نداده است.

جمعیت هلال احمر اعلام کرده که سیل‌زدگان پلدختر به غذا، پتو و کمک‌های نقدی نیاز دارند.

 


تأمین نان، غذا و آب برای سیل‌زدگان در اولویت
فرمانده عملیات ارتش در لرستان اعلام کرد در پلدختر افرادی که به بام‌ها و دامنه‌های کوه پناه برده بودند به مکان‌های امن منتقل شدند. تأمین نیازهای اولیه نظیر نان، غذا و آب در اولویت است.

امیر سرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده عملیات ارتش در ستاد مقابله با بحران استان لرستان و غرب کشور در گفت‌وگو با شبکه خبر درباره نحوه امدادرسانی نیروهای ارتش به سیل‌زدگان پلدختر گفت: «بالگردها به منطقه آمده‌اند و تمام افرادی که به پشت بام‌ها و دامنه ارتفاعات پناه برده بودند به مکان‌های امنی انتقال داده شدند. اکنون با بالگردها در حال فرستادن امدادهای اولیه به روستاها هستیم.»

به گفته امیر سرتیپ کیومرث حیدری برای نجات سیل‌زدگان سه اقدام در دستور کار ارتش قرار گرفته است: در گام اول افرادی که در آب گرفتار شدند می‌بایست به مکان‌های امن انتقال پیدا کنند. در گام بعدی می‌بایست در کنار روستاهایی که کاملاً زیر آب رفتند، اردوگاه‌هایی برای اسکان سیل‌زدگان احداث شود و سرانجام می‌بایست غذا و آب آشامیدنی در اختیار مردم قرار بگیرد.

به گفته فرمانده عملیات ارتش سیل‌زدگان در روستاهای پلدختر چند روز است که غذا نخورده‌اند.

تخلیه آب از بخش‌های غربی پلدختر نیز در مراحل بعدی در دستور کار امدادگران قرار گرفته است. فرمانده عملیات ارتش در ستاد مقابله با بحران استان لرستان و غرب کشور درباره امکانات موجود نیز گفت:

«خودروهای سنگین نظامی به شهرستان آورده شده‌اند تا بتوانند عرض رودخانه‌ها را طی کنند. تجهیزات نظامی خوبی برای امداد رسانی آورده شده و نیاز به تجهیزات دیگری نیست. مشکل ما اکنون ساماندهی امکانات موجود است.»

 

 

اعلام حالت فوق‌العاده در شوش، روستاهای حاشیه کرخه باید تخلیه شود
در پی ادامه بحران سیل حالت فوق‌العاده در شهرستان شوش واقع در استان خوزستان اعلام شده و گزارش ها حاکی است که باید روستاهای حاشیه کرخه در این استان تخلیه شود.

در حالی که پیشتر حالت فوق العاده در استان خوزستان برقرار شده بود، عدنان غزی فرماندار شوش روز سه‌شنبه ۱۳ فروردین با اعلام حالت‌ فوق‌العاده در این شهرستان گفت که بیش از ۳۰ روستا در شوش تخلیه شده است.

همچنین استاندار خوزستان امروز گفته است که وضعیت این استان خوب نیست، و آب از استان‌ها ایلام و لرستان به سمت خوزستان حرکت می کند و حجم آب سدهای این استان نیز افزایش یافته است.

او گفته است که با باز شدن سدها، احتمالا روستاهای زیادی زیرآب خواهند رفت و در همین رابطه باید ۱۰۰ هزار نفر اسکان اضطراری پیدا کنند.

اما خبرگزاری تسنیم در این‌باره امروز گزارش داد که ۷۰ روستا در شهرستان‌های در معرض سیل و همین طور ۲۷ روستا که در معرض سد دز تخلیه شده است و تاکنون ۱۵ هزار و ۳۱۸ نفر اسکان داده شده‌اند.

 

خسارت سیل اخیر به راه‌ها و ابنیه فنی 1600 میلیارد تومان برآورد می‌شود
مدیرکل ابنیه فنی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از تخریب 400 پل و آسیب به 5000 دستگاه پل، 11 هزار کیلومتر راه در بارندگی‌ نوروزی و سیلاب‌ خبر داد و گفت: که احتمال افزایش خسارت راه‌ها تا 2000 میلیارد تومان هم وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ، شعبانعلی خاوری مدیرکل دفتر نگهداری ابنیه فنی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از تخریب 400 دستگاه پل و آسیب به 5000 دستگاه پل، 11 هزار کیلومتر راه در جریان بارندگی‌های نوروزی و وقوع سیلاب‌ها خبر داد و گفت که احتمال افزایش میزان خسارات وارده به راه ها، تاسیسات زیربنایی، ابنیه فنی، پل ها و آبروها و تجهیزات و ماشین آلات راهداری تا 2000 میلیارد تومان هم وجود دارد.


شعبانعلی خاوری مدیرکل نگهداری ابنیه فنی این سازمان با اشاره به وجود 370 هزار پل و انواع آب رو در کشور گفت: در بارندگی‌های نوروزی امسال، 400 دستگاه از انواع پل‌ها در راه‌های روستایی تخریب شده است و 5000 دستگاه پل نیز آ‌سیب جدی دیده است.


وی ادامه داد: در بارش‌های اخیر و وقوع سیلاب، نزدیک به 11 هزار کیلومتر از راه‌های کشور با درصدهای مختلف تخریب شده‌اند. مجموع خسارتی که تا کنون تخمین زده شده است، 1600 میلیارد تومان است.


خاوری با اشاره به این که آسیب به ابنیه فنی و راه‌ها در اکثر استان‌های کشور همه گیر بوده است، گفت: با این حال برخی استان‌ها آسیب بیشتری دیده‌اند، به طوری که آسیب در استان‌های لرستان و گلستان بسیار زیاد و در استان‌های مازندران، خوزستان و خراسان شمالی قابل توجه بوده است.


وی افزود: در آذربایجان غربی 139 دستگاه، در اصفهان 173 دستگاه، در ایلام 395 دستگاه، در خراسان جنوبی 974 دستگاه، در خراسان شمالی 378 دستگاه، در خوزستان 246 دستگاه، در کهگیلویه و بویر احمد 350 دستگاه و در گلستان 373 دستگاه پل آسیب دیده‌اند. در لرستان نیز با توجه به این که هنوز آب فروکش نکرده، آمار جمع آوری نشده است.


مدیر کل ابنیه فنی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان این که پس از فروکش کردن آب، امکان محاسبه دقیق آمار خسارت وجود خواهد داشت، گفت: میزان کل خسارت وارده ممکن است تا 2000 میلیارد تومان نیز افزایش یابد.


وی ادامه داد: به همین دلیل لازم است دولت منابع قابل توجهی را به بازسازی راه‌های و ابنیه آسیب دیده تخصیص دهد که سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای بتواند تخریب‌ها را با کیفیت بالا و سرعت مطلوب بازسازی کند.


خاوری همچنین با اشاره به فعالیت‌های سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای برای مواجهه با بحران ناشی از بارش برف و باران گفت: از 25 اسفندماه که بارش برف و باران آغاز شده، 14 هزار راهدار با 10 هزار دستگاه ماشین‌ آلات راهداری در سطح جاده‌ها مستقر و به صورت شبانه روزی به بازگشایی مسیرهای مسدود شده مشغول هستند.

 



 

راه آهن: خط آهن مناطق سیل زده به سرعت ترمیم می شود
در راستای اطلاع رسانی یکپارچه، هرگونه خبر و اظهار نظر درباره مسائل شبکه ریلی، صرفا با هماهنگی روابط عمومی شرکت راه آهن خواهد بود.

مدیر عامل راه آهن ایران، از تسریع در ترمیم خط آهن مناطق سیل زده و اطلاع رسانی به موقع به مسافران نوروزی خبر داد.

به گزارش ایرنا از راه آهن جمهوری اسلامی، «سعید رسولی» روز سه شنبه در نشست کمیته مدیریت بحران در راه آهن که با هدف بررسی آخرین وضعیت شبکه ریلی برگزار شد، افزود: شرایط جوی کنونی و تبعات آن، در تاریخ راه آهن، کم سابقه بوده است.

وی بر دقت و حساسیت بیشتر در انتخاب تیم فنی مناطق تاکید کرد و افزود: آنچه در این چند روز، با آن مواجه بودیم، کم سابقه بود چرا که رانش زمین، ریزش کوه و سیلاب را همزمان داشتیم و در این شرایط، حضور مدیران توانمند و تیم فنی مجرب در مناطق، موجب اطمینان خاطر ماست.

رسولی یادآور شد: برای تسریع در انجام عملیات، تصمیم گیری میدانی با مدیران مجرب مناطق است و دستورالعمل هایی که درباره مدیریت بحران وجود دارد نیز به همه مناطق ابلاغ شده است.

مدیرعامل راه آهن با تاکید بر تقویت اختیارات مدیران مناطق در شرایط بحران، گفت: مناطق موجود در محورهای ریلی، در موارد بحران باید نقش معین برای مناطق همجوار خود ایفا کنند.

* تکریم مسافران، اولویت راه آهن
رسولی تکریم مسافران را اولویت مهم راه آهن دانست و افزود: همکاران مستقر در ایستگاه های مسافری و کارکنان شرکت های حمل و نقلی مسافری، باید در همه شرایط، با روی گشاده و رفتار مناسب با مسافران روبرو شوند.

وی با اشاره به اینکه اطلاع رسانی به مسافران درباره حرکت یا لغو قطارها، باید سریع، گویا و دقیق باشد، افزود: در راستای اطلاع رسانی یکپارچه، هرگونه خبر و اظهار نظر درباره مسائل شبکه ریلی، صرفا با هماهنگی روابط عمومی شرکت راه آهن خواهد بود.

مدیرعامل راه آهن همچنین در گفت وگوی تلفنی با مدیران مناطق سیل زده ریلی، در جریان آخرین وضعیت شبکه ریلی و اقدامات همکاران برای بازگشایی مسیر و رفع خرابی های ناشی از سیل در مناطق برای آزاد سازی خط، قرار گرفت.

وی با قدردانی از زحمات همکاران مناطق، بر تسریع در آزادسازی خط و ایمنی کامل شبکه در آن مناطق تاکید کرد.
 

دو نفر در الیگودرز قربانی سیل شدند. برای نجات جان سیل‌زدگان به بالگرد‌های امدادی نیاز است
دو نفر از سیل‌زدگان در الیگودرز جان خود را بر اثر سیلاب از دست دادند.

 

به نوشته خبرگزاری تسنیم حمید کشکولی فرماندار الیگودرز از مرگ یک زن و مرد جوان در بخش ذلقی خبر داد.

 

به گفته او آن‌ها که در حال سنگ چینی و ایجاد مانع برای عدم ورود آب به منزل خود بودند در آب غرق شده‌اند. براساس اعلام او در حال حاضر راه ارتباطی ۲۵۰ روستای الیگودرز قطع است و ارتباط با بخش زز و ماهرو و ذلقی به علت تخریب جاده و پل‌ها مسدود است او درباره روند امداد رسانی گفت: «برای امدادرسانی به مردم سیل‌زده نیازمند بالگرد هستیم و درخواست امداد هوایی کردیم تا بالگرد در اختیار شهرستان قرار بگیرد، مردم با کمبود آذوقه مواجه هستند».

 



 

آغاز ترمیم سیل‌بند‌های استان خوزستان توسط ارتش
دریادار حبیب الله سیاری، فرمانده عملیات ارتش در خوزستان سه‌شنبه ۱۳ فروردین از ترمیم سیل‌بند‌های این استان برای مقابله با جاری شدن سیلاب خبر داد.

 

به گزارش روابط عمومی ارتش جمهوری اسلامی او گفت: «ترمیم سیل بند‌ها می‌تواند از آبگرفتگی جلوگیری کند و ارتش نیز ترمیم سیل بند‌ها را آغاز کرده است».

 

به‌ گفته او ارتش به توصیه ستاد بحران برای تخلیه ساکنان کنار رودخانه‌ها و کمک به آن‌ها برای جا به جایی وارد عمل شده است.

 

بسیاری از سیل‌بندهای استان خوزستان به خاطر بارندگی‌ها آسیب دیده‌اند و شکسته‌اند.

 

پیشتر در شهر مرزی رفیع که در مجاورت تالاب هورالعظیم قرار دارد شکسته شدن سیل‌بند رفیع باعث جاری شدن سیل و به‌خطر افتادن جان ساکنان این شهر شده بود.

حسن روحانی دستور به آماده‌باش دستگاه‌های اجرایی، نیروهای امدادی و ستاد بحران استان‌ها داد
با ورود سامانه جدید بارشی، بیشتر مناطق ایران همچنان در معرض خطر سیل قرار دارند.

 

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) حسن روحانی، رئیس جمهوری سه‌شنبه ۱۳ فروردین در ادامه وضعیت بحرانی ناشی از سیل در کشور برای بررسی وضعیت استان‌ها با استانداران استان‌های مختلف از جمله لرستان، گلستان و فارس تماس تلفنی برقرار کرده و دستور به آماده‌باش دستگاه‌های اجرایی، نیروهای امدادی و ستاد بحران داده است.

 

روحانی از استانداران مناطق تحت خطر خواسته که از همه امکانات خود برای جلوگیری از سیلاب و مهار آن استفاده کنند. روحانی به استاندار گلستان وعده داد که دولت برای تخلیه آب از سطح مناطقی که در گلستان زیر آب رفته‌اند و بازسازی منازل سیل‌زده کمک خواهد کرد.

 

او همچنین دستور مشارکت و همکاری همه دستگاهها و وزارتخانه‌ها را برای کمک به مدیریت بحران در استان لرستان صادر کرده است.

 

 روحانی همچنین از استاندار فارس خواست طرح ایمن سازی رودخانه و مسیل‌های منتهی به شیراز به ویژه دروازه‌ قرآن و مسیل محله سعدی تهیه و اجرا شود.
 

 آخرین آمار تلفات سیل در کشور به نقل از سازمان اورژانس: ۵۷ کشته و ۴۷۸ نفر مصدوم
 سیل مخرب که بیش از ۱۵ استان ایران از جمله گلستان، لرستان و استان‌های جنوبی ایران را فراگرفته، تاکنون خسارات مالی و جانی فراوانی را به همراه داشته است. بنا به آمارهای سازمان اورژانس ایران تا روز سه شنبه ۱۳ فروردین، ۵۷ نفر جان خود را از دست دادند و ۴۷۸ نفر مصدوم شدند.
 
 مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس به خبرگزاری ایرنا گفت: از میان کشته شدگان، ۲۲ نفر در شیراز، هفت نفر در گلستان، پنج نفر در مازندران، سه نفر در خراسان شمالی، سه نفر در کهگیلویه و ‏بویراحمد، پنج نفر در لرستان بودند. همچنین در استان‌های خراسان رضوی، سمنان، همدان، خوزستان، کرمانشاه، زنجان، قزوین ‏و ایلام نیز یک نفر به علت سیل جان خود را از دست داده است.
 
 سخنگوی سازمان اورژانس در رابطه با تعداد مصدومان سیل از ابتدای سال ۹۸ تاکنون نیز اظهار داشت که تعداد کل مصدومان حادثه سیل ‏از ابتدای وقوع تاکنون نیز ۴۷۸ نفر است که ۴۳۰ نفر به بیمارستان‌ها منتقل شدند و ۱۹ نفر نیز هنوز بستری هستند.‏

 


 

پزشکی قانونی آخرین آمار جان باختگان سیل در ایران را ۶۲ نفر اعلام کرد
روز چهارشنبه، ١٤فروردین، یک مقام پزشکی قانونی به خبرگزاری ایسنا گفت که تاکنون اجساد 62 تن از جان باختگان سیل اخیر به مراکز پزشکی قانونی تحویل شده و پزشکی قانون کشته شدن این تعداد را تایید می‌کند.

پس از چندین روز بارندگی و جاری شدن سیل و تلفات و خسارات گسترده در برخی مناطق کشور، هوا ثبات نسبی یافته است. همزمان، مقامات دولتی و نظامی جمهوری اسلامی یکدیگر را به ناتوانی در اقدام به موقع برای امدادرسانی متهم کرده و یک خبرگزاری داخلی هم گفته است احتمال دارد این سیل عمدی بوده باشد.

خبرگزاری ایرنا گزارش کرد که پس از چند روز بارندگی سنگین در مناطق غرب و جنوب غرب ایران، هوای این مناطق ثبات نسبی یافته اما هنوز آبگرفتگی برخی مناطق فروکش نکرده و خرابی ناشی از جاری شدن سیل کاملا مشهود است.

براساس این گزارش، برخی از جاده‌های اصلی منطقه و شماری از جاده‌های درون استانی به خاطر آب گرفتگی و ریزش کوه هنوز بسته است. جاده اندیمشک-خرم آباد که از مسیرهای اصلی رفت و آمد بوده و استان خوزستان را به بسیاری از استان‌های دیگر وصل می‌کند از جمله این مسیرهاست. پلیس راه از مسافران خواسته است از سفرهای غیر ضروری خودداری ورزند و قبل از سفر از وضعیت مسیر مورد نظر آگاهی بیابند.

به خاطر تعطیلات نوروزی، شماری از خانواده‌ها به مناطق مختلف از جمله مناطق سیل‌زده سفر کرده‌اند و با پایان گرفتن تعطیلات، در صدد بازگشت به شهرهای خود هستند. علاوه بر مسیرهای جاده‌ای، رفت و آمد قطار تهران به جنوب ایران متوقف شده  و راه آهن دولتی از مردم خواسته برای پس گرفتن بهای بلیت خود مراجعه کنند.

تخریب گسترده در لرستان؛ تخلیه روستاها در خوزستان
به گزارش منابع خبری عملیات امدادرسانی به سیل‌زدگان آغاز شده اما هنوز کافی نیست

با بروز دشواری در رفت و آمد زمینی بین شهری، گزارش شده است که شرکت‌های هواپیمایی بهای بلیت رفت و آمد به مناطق سیل‌زده را به شکل قابل توجهی افزایش داده‌اند. رئیس انجمن دفاتر مسافرت هوایی و جهانگردی خوزستان به ایرنا گفته است که بلیت مسیر اهواز - تهران در حال حاضر بین هفت میلیون و هفتصد هزار تا هشت میلیون ریال فروخته می‌شود در حالیکه سازمان هواپیمایی کشوری بهای بلیت در این مسیر را بین یک میلیون و پانصدهزار تا چهار میلیون ریال تعیین کرده است. وی افزایش بهای بلیت را تخلف دانسته است.

در مورد امدادرسانی به مناطق سیل‌زده، یک مقام هلال احمر گفته است که اولین محموله امدادی و زیستی این سازمان به خوزستان وارد شده که شامل دو هزار تخته پتو، تعدادی چادر و مقادیری مواد خوراکی است. این اقلام توسط یک فروند هواپیمای نیروی هوایی ارتش به منطقه ارسال شده است.

تعدادی چادر نیز به استان لرستان رسیده اما به گزارش رسانه‌های خبری، قطع راه‌های ارتباطی بخش‌هایی از استان مشکلاتی را در زمینه دسترسی و توزیع کمک ایجاد کرده است. بخشدار معمولان، از توابع پلدختر، گفته است که امدادرسانی در حال انجام است اما روند آن رضایتبخش نیست. وی همچنین از فقدان تسهیلات درمانی انتقاد کرده است.

در استان گلستان در شمال کشور هم گزارش شده ‌است که تلاش برای تخلیه مناطق آب گرفته در جریان است. این استان از اولین مناطقی بود که با سیل گسترده رو به رو شد.

رسانه‌های ایران از خسارات سیل در نقاط دیگری مانند استان‌های اصفهان، قم، مازندران و مرکزی نیز خبر داده‌اند.

به گزارش برخی رسانه‌های داخلی، روز گذشته، سرتپپ پاسدار محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران، در گفتگو با سرلشکر پاسدار محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، از عملکرد نهادهای دولتی در کمک‌رسانی به پلدختر در استان لرستان انتقاد کرد و گفت که "دولتی‌ها جرات نمی‌کنند به منطقه نزدیک شوند و مردم از وضعیت عاصی شده‌اند."

براساس این گزارش‌ها، محمد پاکپور با انتقاد از شرایط این شهر، وضعیت مردم را "اسفبار" توصیف کرد و گفت که مردم "به ما می‌گفتند شما پاسدار هستید و احترام می‌گذاشتند."

در واکنش به این اظهارات، سازمان مدیریت بحران وزارت کشور با صدور اطلاعیه‌ای، گفته است که اظهارات سرتیپ پاکپور به نحوی که در رسانه‌ها منعکس شده باعث شد که "بسیاری به نادرستی آن را در جهت تضعیف خدمات امدادرسانی در منطقه برداشت کنند." این اطلاعیه می‌افزاید که خاکپور ساعتی پس از رفع موانع گسترده مواصلاتی توسط امدادگران وارد منطقه شد و تاکید کرده است که در حال حاضر هم شرایط در حال بهبود است.

سازمان مدیریت بحران وزارت کشور افزوده است که "چنین اظهارات رسانه‌ای که در معرض عموم بیان می‌شود، قطعا علاوه بر مایوس و نا امید کردن مردم آسیب‌دیده و گرفتار و همچنین عموم مردم کشور، ناخواسته باعث شادی و خوشحالی دشمنان انقلاب شده و کلیت نظام اسلامی را هدف قرار می‌دهد." این اطلاعیه گفته است که انتظار می‌رفت فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران مشاهدات خود از کمبود ها را به اطلاع مقامات محلی می‌رساند.

 



 

اظهارات جلالی در مورد "ابر دزدی" با ناباوری و انتقاد کارشناسان مواجه شد
در مطلبی دیگر در مورد سیل اخیر در مناطق مختلف کشور، خبرگزاری تسنیم در گزارشی ویژه تحت عنوان "آیا سیل‌باری‌های اخیر عمدی است؟" این نظر را مطرح کرده است که ممکن است "دشمن" پشت بارندگی‌های شدید و در نتیجه، جاری شدن سیل بوده باشد.

در این گزارش، با اشار به فیلم آمریکایی "ژئواستورم" گفته شده است که سازندگان این فیلم "از کلیت بسیاری از برنامه و دستورکارهای پشت پرده ایالات متحده آگاهند، و هم‌راستای با این برنامه‌ها گام برمی دارند و با اهداف خاصی این برنامه‌ها را می‌سازند."

موضوع این فیلم علمی-تخیلی تلاش یک کارشناس طراحی ماهواره است که می‌کوشد جهان را از یک توفان شدید ناشی از عملکرد اشتباه ماهواره‌های کنترل آب و هوا نجات دهد.

گزارش خبرگزاری تسنیم، اظهارات سال گذشته سرتیپ پاسدار غلامرضا جلالی، مسئول سازمان پدآقند غیرعامل را به عنوان "یکی از مبرزترین و دقیق‌ترین مسئولان حاکمیتی جمهوری اسلامی در حوزه دفاع و صیانت کاربردی از کشور" یادآور می‌شود که "تغییرات اقلیمی در ایران را مشکوک به دخالت خارجی‌ها" دانسته بود. سرتیپ جلالی در آن زمان با اشاره به خشکسالی در ایران گفته بود که دشمنان خارجی "ابرهای ایران را می‌دزدند."

این اظهارات با ناباوری از سوی بسیاری از کارشناسان هواشناسی مواجه شد که چنین موضوعی را فاقد مبنای علمی دانستند. از جمله رئیس سازمان هواشناسی گفت که "این اظهارات پایه علمی ندارد چون دستکاری جو توسط بشر ممکن نیست و مدعیان ابردزدی باید ادعای خود را جمع کارشناسی به اثبات برسانند."

اگرچه در آن زمان خبری از تلاش سرتیپ جلالی برای اثبات نظریه سرقت ابر منتشر نشد، اما خبرگزاری تسنیم در بررسی سیل اخیر گفته است که بارش‌های سنگین اخیر در زمانی روی داد که ادارات دولتی تعطیل بودند، مقامات تعطیلات سالانه خود را می‌گذراندند، "دوستان پیش‌بینی سازمان هواشناسی کم‌دقت بودند و مردم در بی‌دفاع‌ترین شرایط نسبت به تغییرات جوی قرار داشتند،مثلا صف طولانی دروازه قرآن شیراز."

این گزارش می‌گوید که بر مبنای نظریه احتمالات، احتمال وقوع سیل در هفت روز اول فروردین بسیار ناچیز بوده است و می‌افزاید که "می پذیریم که احتمال اتفاقی بودن این بارش‌ها هم وجود دارد (١ در ١٦٠ هزار میلیارد) اما احتمال عقلانی افزونتری برای دستکاری و تحریک اقلیمی توسط دشمن وجود دارد."

 


 

معمولان و پلدختر در استان لرستان زیر آب رفتند
دوشنبه ۱۲ فروردین در پی بارندگی‌های سیل‌آسا دو شهر معمولان و پلدختر در استان لرستان زیر آب رفتند. وضع در پلدختر بحرانی‌تر بود. نیمی از شهر زیر آب رفت و مردم یا به کوه زدند و یا شب را بر بام خانه‌ها به صبح رساندند. شهر از دسترس خارج شده بود. صبح سه‌شنبه ۱۳ فروردین روزنه‌ای به شهر ایجاد شد و نیروهای ارتش و جمعیت هلال احمر وارد عمل شدند. ابعاد تخریب‌ها به تدریج آشکار می‌شود.

 

سید موسی خادمی، استاندار لرستان در گفت‌وگو با رسانه‌های داخلی اعلام کرد که دو روز بعد از فاجعه سیل در پلدختر و معمولان کلیه روستاهای پلدختر از دسترس خارج شده‌اند: «روستاهای پلدختر هیچ‌گونه راه دسترسی ندارند. متأسفانه بخش عمده‌ای از پلدختر، معمولان و روستاهای اطراف را این سیل ویرانگر در برگرفت و تقریباً تمام تأسیسات زیربنایی و زیرساخت‌های منطقه مانند جاده‌ها و شبکه‌های آب، برق و گاز دچار اختلال شده یا از بین رفتند.»

به گفته استاندار لرستان تا روز گذشته به سبب بدی هوا حتی بالگردها هم امکان پرواز به منطقه را نداشتند. تنها راه دسترسی به پلدختر مسیری از سمت آزادراه خرم‌زال است که امدادگران چهارشنبه ۱۴ فروردین از این مسیر امدادرسانی را آغاز کرده‌اند. روستاهای اطراف رودخانه کشکان در اولویت قرار دارند. به گفته استاندار لرستان برخی از این روستاها کاملاً زیر آب رفته است.


کمک‌های صدقه‌ای، مدیریت ضعیف
محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی چهارشنبه ۱۴ فروردین با انتشار پیامی در توییتر خطاب به حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی گفت لرستان در آستانه یک فاجعه است: «لرستان در آستانه یک فاجعه است. پلدختر در گل فرو رفته. نیازهای اولیه مردم مانند غذا آب و دارو تأمین نشده. بی‌نظمی و بی‌برنامگی بیداد می‌کند. سامان دادن به این وضع نیاز به مدیریت ملی و بودجه فوق‌العاده دارد. با کمک‌های صدقه‌ای و مدیریت ضعیف استانی اوضاع سامان نمی‌یابد.»

 

حمیدرضا کاظمی، نماینده پلدختر در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که گروهی از سیل‌زدگان در این شهر دو شب است که به بیابان‌ها زده‌اند و به کوه‌ها پناه برده‌‌اند. به گفته این نماینده مجلس بالگردها به بیابان‌ها و کوه‌ها می‌روند و فقط چند بسته غذایی به این مردم می‌رسانند. به گفته این نماینده مجلس در مجموع ۶۰ روستای پلدختر از دسترس خارج شده‌اند، چنانکه هیچ راه ارتباطی با هیچ جای کشور ندارند. نیمی از شهرهای پلدختر و معمولان و حدود ۲۰ روستا نیز زیر آب رفته است.

معاون عمرانی استانداری لرستان به رسانه‌های داخلی گفت تا شامگاه سه‌شنبه ۱۳ فروردین به ۴۰ روستای شهرستان پلدختر با دو هزار و ۳۰۰ خانوار و هفت هزار و ۴۰۰ نفر جمعیت امدادرسانی شده و سه هزار و ۸۴۵ نفر در مناطق امن روستاها اسکان داده شده‌اند.

 

به گفته احمد مرادپور ۲۷ تیم امدادی و ۱۴۱ داوطلب هلال احمر و دو بالگرد در روستاهای شهرستان پلدختر برای امدادرسانی به مردم سیل‌زده مستقر شده‌اند و تاکنون ۷۶۹ تخته چادر، دو هزار و ۱۱۱ تخته پتو، ۷۴۲ موکت، کلمن آب، چراغ والور و همچنین ۷۲۴ پک غذای ۷۲ ساعته و ۸۹۰ پک غذای یک ماه بین مردم سیل‌زده پلدختر توزیع شده است.

سیل شبکه آب و برق و گاز پلدختر را از کار انداخته است. جمعیت هلال احمر صبح چهارشنبه ۱۴ فروردین با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که روند امدادرسانی در پلدختر به دلیل تنش‌های اجتماعی و رفتارهای عصبی مردمان سیل‌زده و بی‌نظمی به خوبی پیش نمی‌رود و در مجموع امدادرسانان امنیت ندارند.

 

به گفته نماینده ویژه استاندار در پلدختر تأمین آب آشامیدنی برای سیل‌زدگان مهم‌ترین مشکل این شهر است. در این میان اهالی شهر معمولان به آذوقه نیاز دارند. نماینده ویژه استاندار در معمولان به رسانه‌های داخلی گفت که راه ورود به این شهر کاملاً مسدود شده است:

«با همت مردم معمولان توانستیم آرامش را به شهر برگردانیم. شهر معمولان به آذوقه و مواد غذایی به شدت نیاز دارد. ورودی شهر معمولان کاملا مسدود است.»

 



 

احتمال طغیان بیماری‌های واگیردار
دانشگاه علوم پزشکی لرستان از راه‌اندازی یک بیمارستان سیار با ۶۴ تختخواب خبر داده است. با توجه به کمبود توالت و حمام در مناطق سیل‌زده پلدختر و معمولان امکان شیوع و طغیان بیماری‌های واگیردار وجود دارد.

در همان حال گزارش‌هایی از کمبود دارو در استان لرستان منتشر شده است. کیانوش جهانپور، سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اما کمبود دارو در مناطق سیل‌زده لرستان را تکذیب کرده است:

«محل ارائه دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی در بیمارستان‌هاست و اگر فردی نیاز درمانی دارد قاعدتاً محل ارائه خدمت به وی، بیمارستان است و در مورد افرادی که درگیر سیل هستند نیز خدمات لازم توسط عوامل اورژانس و در محل ارائه می‌شود.»

دو مقام مسئول دیگر نیز کمبود دارو در لرستان را تکذیب کرده‌اند. رئیس اورژانس کشور گفت: مشکل دارو و تجهیزات برای سیل‌زده‌های لرستان نداریم. معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز از ارسال سه کامیون اقلام بهداشتی و دارویی مورد نیاز سیل‌زدگان با بالگرد به پلدختر خبر داد.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ظهر چهارشنبه در خرم‌آباد در جمع خبرنگاران گفت:

«مردم نگرانی و اضطراب نداشته باشند و اگر خسارتی به منازل مغازه‌ها و وسائل آنها وارد شده جای نگرانی نیست، کمااینکه برای مسکن سیل‌زدگان برنامه‌ریزی شده و بودجه مورد نیاز برای دولت در این راستا تأمین می‌شود.»

به گفته حمید رضا کاظمی، نماینده پلدختر در مجلس شورای اسلامی در پلدختر و معمولان ۱۵ هزار نفر بی‌خانمان شده‌اند.

 

مدیرکل بنیاد مسکن لرستان هم اعلام کرد که تنها در پلدختر ۳۰۰۰ واحد مسکونی تخریب شده است.

 

 با افزایش تلفات سیل شیراز، تعداد کشته‌های سیل در ایران به ۶۴ نفر رسید
 با تایید خبر مرگ دو نفر دیگر از سیل‌زدگان در شیراز، مجموع تعداد کشته های سیل در ایران در دو هفته اخیر به ۶۴ نفر رسید.
 
 به گزارش خبرگزاری ایرنا، سازمان پزشکی قانونی استان فارس روز چهارشنبه ۱۴ فروردین اعلام کرد که دو تن از مصدومان سیل در دروازه قرآن شیراز جان باختند و به این ترتیب تعداد کشته‌های سیل در این شهر به ۲۱ نفر رسید.
 
 پیشتر در این روز، مهرداد علی‌بخشی جانشین سازمان مدیریت بحران اعلام کرده بود که سیل ویرانگری که از اواخر اسفند در استان‌های شمالی آغاز و در ادامه در چندین استان دیگر جاری شد، ۶۲ کشته به جای گذاشته است.
 
 با افزایش تعداد کشته ها در شیراز، این رقم اکنون به ۶۴ تن رسیده است.

 


 

پلدختر و معمولان آکنده از گل و لای؛ ورود سامانه بارشی جدید به کشور
با کاهش بارش‌ در مناطق سیل‌زده، رسانه‌ها از دسترسی به مناطقی از استان لرستان، به ویژه پلدختر و معمولان، خبر داده و وضعیت در این مناطق را بسیار نامطلوب گزارش کرده‌اند؛ همزمان سازمان هواشناسی از ورود سامانه بارشی جدیدی به ایران خبر داده و پیش‌بینی کرد که این سامانه در ۴۸ ساعت آینده جز جنوب شرقی، در سراسر ایران فعال خواهد بود.

نعمت‌الله دستیاری، فرماندار پلدختر، روز پنج‌شنبه با اشاره به این که هنوز بخش عمده‌ای از این شهر بدون برق و آب و گاز است گفت به دلیل آسیب‌دیدگی جاده‌های منتهی به این شهر، کمک‌رسانی‌ها بسیار کند صورت می‌گیرد.

پیشتر گزارش‌هایی درباره برکناری نعمت‌الله دستیاری از فرمانداری پلدختر منتشر شده بود، اما موسی خادمی، استاندار لرستان، روز پنج‌شنبه این گزارش‌ها را تکذیب کرد.

از شهرستان معمولان نیز خبرهای مختلفی گزارش شده و مقام‌های این شهر اظهارات ضد و نقیضی کرده‌اند.

محسن موسوی، امام جمعه معمولان، صبح پنج‌شنبه در تماس تلفنی با تلویزیون، از روند کمک‌رسانی‌ها و حضور سپاه و ارتش در این شهر بشدت ابراز رضایت کرد؛ اما او در ویدئوی دیگری که شامگاه چهارشنبه منتشر شد، از عدم کمک‌رسانی به مردم این شهر به‌شدت انتقاد کرده و گفته بود: مردم ۷۲ ساعت است چیزی نخورده‌‌اند و فقط رفت‌وآمد هلی‌کوپترها از فراز شهر قسمت آنها شده است.

از سوی دیگر حبیب‌الله موسوی، بخشدار معمولان، گفته است کمک‌رسانی روز چهارشنبه «از طریق بالگرد‌های ارتش و هلال احمر» خوب بود اما امروز (پنج‌شنبه) «با مقداری وقفه روبه‌رو شده است».

 



 

 

مقام‌های آموزش و پرورش استان لرستان، با اشاره به تخریب کامل ۵۵ مدرسه در این استان در جریان سیل اخیر اعلام کردند مدارس پلدختر و معمولان با یک هفته تأخیر و از ۲۴ فروردین آغاز به کار می‌کند.

در استان خوزستان نیز چهار شهر حمیدیه، عبدالخان، شیبان و کارون در معرض سیل گزارش شده‌اند و در سایر شهرها و روستاهای این استان مشکلات سیلاب‌ها و آبگرفتگی همچنان ادامه دارد.

بنابر گزارش‌ها، روستای غزاویه، در ۱۵ کیلومتری اهواز، به علت شکسته شدن سیل‌بند با سیلاب روبه‌رو شده و بخشی از زمین‌های کشاورزی «تقریبا به عمق چهار متر» زیر آب رفته‌اند.

از سوی دیگر، بالا آمدن رودخانه دز روز پنج‌شنبه بخشی از خط راه‌آهن مسیر اندیمشک به اهواز را به زیر آب برد و موجب توقف فعالیت خط آهن بین اندیمشک تا اهواز شد.

در استان ایلام نیز گزارش شده است که کمک‌رسانی به سیل‌زدگان در وضعیتی نامطلوب است.

افشار خسروی‌زاد، دادستان ایلام، روز پنج‌شنبه در بازدید از مناطق سیل‌زده ضمن انتقاد از اینکه اقدامات پیشگیرانه‌ای صورت نگرفت و «عملا نوعی از غافلگیری برای مسئولان اجرایی اتفاق افتاد»، کمک‌رسانی به سیل‌زدگان، به ویژه در بخش ماژین، را نامطلوب خواند و گفت: شرایط رو به بحرانی شدن پیش می‌رود و امکانات اختصاص‌یافته از مرکز ضعیف است.

در استان چهارمحال و بختیاری نیز به گفته سهراب رئیسی، مدیرکل بنیاد مسکن این استان، بیش از دوهزار واحد مسکونی در ۱۲ شهر و ۱۸۵ روستا دچار خسارت شد و میزان خسارت ۵۴ میلیارد تومان برآورد شده است.

در سایر استان‌ها، از جمله استان تهران، نیز گزارش‌هایی از پیامدهای سیلاب‌ها، از جمله نشست زمین، منتشر شده است.

وزیر کشور: مقابله با بحران در اولویت نبود
وزیر کشور با اتکا به ابعاد سیل که دو هفته است ۱۰ استان ایران و به ویژه استان لرستان را درگیر کرده، گفت مدیریت بحران سیل در مجموع رضایت‌بخش است. عبدالرضا رحمانی فضلی گفت به دلیل کاهش درآمدها، پیشگیری و مقابله با بحران در اولویت دولت نبود.

 

به گفته وزیر کشور دستگاه‌ها و مراکز مختلف هفته آینده برآورد دقیق از میزان خسارات سیل را ارائه می‌کنند.

 وزیر کشور در گفت‌وگو با برنامه پارک شهر رادیو تهران با اشاره به ابعاد سیل سراسری که از دو هفته پیش تاکنون ۱۰ استان را درگیر کرده، مدیریت بحران را رضایت‌بخش خواند. به گفته عبدالرضا رحمانی فضلی در این مدت بیش از ۱۰۰ هزار نفر در اماکن موقت به سر می‌برند و ۹۶ روستا هم در خوزستان تخلیه شده است.

روستاهای اطراف رودخانه کشکان در استان لرستان از دسترس خارج شده‌اند. بسیاری از سیل‌زدگان به کوه‌ها پناه برده‌اند و تنها از طریق بالگردها می‌توان به آن‌ها غذا و آب رساند. خبرهای منتشر شده مبنی بر اینکه برخی از سیل‌زدگان ۷۲ ساعت به آب و غذا دسترسی نداشتند. وزیر کشور با تکذیب این خبرها گفت:

«اگر می‌گفتند پوشش‌دهی به صورت کامل نبوده و ناقص انجام شده است قابل تأمل بود. اما اینکه ۷۲ ساعت مردم آب و غذا نداشتند درست نیست. در حالت کلی در وضعیت بحران هستیم و به صورت طبیعی شرایط سخت است. با همکاری، مشارکت، صبر و تحمل باید پیش برویم.»

رئیس مجلس شورای اسلامی روز گذشته در جلسه ستاد بحران در استان لرستان پیشنهاد داده بود که به جای بسته‌های ۲۴ ساعته، بسته‌های یک ماهه به مردم سیل‌زده داده شود.

 

علی لاریجانی همچنین بی‌نظمی در توزیع چادر، غذا و آب در بین سیل‌زدگان استان لرستان را تأیید کرده بود. این بی‌نظمی‌ها سبب انتقاد از عملکرد ستاد بحران شده است.

 

وزیر کشور در پاسخ به این انتقادات گفت ستاد بحران با کمبود بودجه مواجه است: «یکی از موضوعاتی که باید برای مردم اطلاع‌رسانی شود. تصوری است که از ستاد بحران دارند. ستاد بحران یک نهاد مستقل نیست. ستاد بحران متشکل از ۳۰دستگاه است که در مواقع خاص و شرایط بحرانی خاص مانند (سیل، زلزله و ریزگرد) دور هم جمع می‌شوند. قانونگذار دو تا سه درصد از بودجه کشور را اختصاص به بحران داده است. به دلیل کاهش درآمدها و الویت‌ها این مسئله تأمین نشده بود.»

 



 

 انتقاد یکی از سیل‌زدگان پلدختر از عملکرد ستاد بحران
فرماندار پلدختر در گفت‌وگو با رسانه‌های داخلی از موازی‌کاری دستگاه‌ها و تداخل امور شکایت کرده بود. وزیر کشور اما این انتقادات را رد کرد:

«هماهنگی در ستاد به‌خوبی انجام می‌شود. بخشی از تداخل‌ها طبیعی است. تداخل‌ها تاکنون در حداقل بوده است. من به عنوان مسئول هیچ گلایه‌ای ندارم.»

وزیر کشور اعلام کرد که ایران تاکنون به طور رسمی از کشورهای دیگر تقاضای کمک نکرده است. نعمت الله دستیاری فرماندار پلدختر صبح پنجشنبه اعلام کرده بود که کمک‌های ارسالی با توجه به حجم و میزان خسارات وارده به این شهر ناکافی است. رئیس جمهور و وزارت خارجه ادعا کرده‌اند که ایالات متحده آمریکا حساب‌های جمعیت هلال احمر را مسدود کرده است.

کمیسیونر اروپا برای کمک‌های بشردوستانه و مدیریت بحران پنج‌شنبه ۱۳ فروردین از تخصیص بودجه‌ای برای کمک به امدادرسانی به سیل‌زدگان در ایران خبر داد. کریستوس استایلیانیدز با انتشار پیامی در توییتر نوشت:

«پس از سیل شدید در ایران اتحادیه اروپا برای کمک به آسیب‌پذیرترین جوامع ۲ , ۱ میلیون یورو به کمک اولیه اضطراری تخصیص داده است. اتحادیه اروپا در این زمان دشوار با مردم ایران همبستگی کامل دارد.»

در پلدختر و معمولان، تأمین آب آشامیدنی مهم‌ترین چالش است. کمبود دارو، جلوگیری از طغیان بیماری‌های واگیردار و همچنین جبران خسارت‌ها از چالش‌های بعدی است. هنوز ۱۵۰۰ خانوار در این شهر با سیل درگیرند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان: ۳۰ درصد از شهر پلدختر از سکنه خالی است، ۳۰۹ روستای استان با حدود ۱۵ هزار خانوار هم بی‌برق هستند
مدیر عامل شرکت توزیع برق لرستان اعلام کرد که ۳۰۹ روستای استان با حدود ۱۵ هزار خانوار بی‌برق هستند.

 

فریدون خودنیا پنجشنبه ۱۵ فروردین در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعلام کرد میزان خاموشی روستاهای باقی‌مانده ۲۳ مگاوات است.

 

به گفته مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان تمامی روستاهایی که بی‌برق هستند به علت تخریب پل‌ها و جاده‌ها از دسترس خارج شده‌اند و به همین سبب امکان حمل تجهیزات برای تأمین برق آنها وجود ندارد. این روستاها در حاشیه رودخانه کشکان قرار دارند.

 

فریدون خودنیا گفت: «تقریباً ۳۰ درصد از شهر پلدختر بی‌برق است که خالی از سکنه هستند و تا سکونت مجدد اهالی امکان تامین برق آنها وجود ندارد.»

 

 

سیلاب وارد خیابان‌های گوریه شوشتر شد
سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرده که موج تازه‌ای از بارش‌های سیل‌آسا در راه است. استان‌های شمالی خوزستان بیش از پیش از در معرض سیلاب قرار گرفته‌اند. فرماندار شهر گوریه از ورود سیلاب به خیابان‌های این شهر خبر داده است. اهواز و سوسنگرد در معرض سیل قرار دارند. مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان دستور تخلیه سوسنگرد را تکذیب کرد.

حسین پنبه‌دانه‌پور، فرماندار شوشتر جمعه ۱۶ فروردین اعلام کرد که سیلاب وارد خیابان‌های شهر گوریه از توابع شوشتر با ۲۵۰۰ نفر جمعیت شده است. چنانچه مسیر آب منحرف نشود، ممکن است سیل به اهواز برسد. به همین سبب کانال شرکت کشت و صنعت نیشکر خمینی منفجر شد با این هدف که آب از شهر گوریه به سمت مزارع نیشکر منحرف شود.

روستاهای غرب شعیبیه در حاشیه رودخانه دز در محاصره آب قرار گرفته‌اند. فرماندار شوشتر از تخلیه ۳۴ روستا در این منطقه خبر داد.

سازمان آب و برق خوزستان با صدور اخطاریه‌هایی هشدار داده بود که روستاهایی که در حوضه‌ رودخانه‌های دز، کرخه و کارون واقع شده‌اند، می‌بایست تخلیه شوند. سه شهر و ۵۱ روستا در حوضه کرخه، ۱۸ روستا در حوضه دز و ۱۸ روستا در حوضه کارون در معرض سیلاب قرار دارند. ساکنان این روستاها اما مقاومت می‌کنند.

 

هشدار به ساکنان گوریه خوزستان برای تخلیه شهر و منازل
هواپیمای حامل کمک‌های بشردوستانه آلمان برای سیل‌زدگان ایرانی در تهران به زمین نشست


سفیر آلمان در تهران با انتشار پیامی در توییتر از ورود هواپیماهای آلمانی حامل کمک‌های آلمان برای سیل‌زدگان ایران خبر داد.

 

میشائیل کلور برشتولد در این پیام به زبان فارسی نوشت: «هواپیمای چارتر حامل کمک‌های بشردوستانه آلمان برای حادثه‌دیدگان سیل در ایران در حال فرود در فرودگاه تهران.»

 

سفیر آلمان در تهران تصاویری را هم از بارگیری هواپیماهای آلمانی در فرودگاه برلین منتشر کرده است.

 

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور اعلام کرده که ایران تاکنون به طور رسمی از کشورهای دیگر تقاضای کمک نکرده است. پیش از این سفیر آلمان در ایران خبر داده بود که آلمان برای کمک به سیل‌زدگان توسط صلیب سرخ این کشور ۴۰ قایق و تجهیزات ایمنی برای هلال‌احمر ایران فراهم می‌کند.

 

روز گذشته کریستوس استایلیانیدز، کمیسیونر اروپا برای کمک‌های بشردوستانه و مدیریت بحران اعلام کرد اتحادیه اروپا یک میلیون و ۲۰۰ هزار یورو برای کمک به سیل‌زدگان ایرانی اختصاص داده است.

 



 

به دستور وزیر کشور موکب‌های اربعین و مداحان برای توزیع غذا به مناطق سیل‌زده اعزام شدند
عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور جمعه ۱۶ فروردین اعلام کرد که با هماهنگی ستاد بازسازی عتبات عالیات، موکب‌های اربعین «به منظور امدادرسانی و رفع نیاز غذایی سیل‌زدگان» در مناطق سیل‌زده مستقر می‌شوند.

 

 در همان حال لشکر ۸۴ خرم‌آباد در مناطق سیل‌زده استان لرستان مستقر شده و با برپایی آشپزخانه صحرایی توزیع غذا در بین سیل‌زدگان پلددختر و معمولان و روستاهای اطراف رودخانه کشکان را به عهده گرفته است.

 

موکِب اصطلاحاً به ایستگاه‌های خدمات‌رسانی زائران یا گروه‌های همراه برای اسکان، پذیرایی و خوراک‌دهی زائران اماکن مقدس مذهبی گفته می‌شود.

 

وزیر کشور از استانداران خواست مقدمات استقرار و تأمین مواد اولیه موکب‌ها را فراهم کنند.

لشکر ۸۴ خرم‌آباد در پلدختر و تکاوران نیروی دریایی در اهواز مستقر شدند
فرمانده لشکر ۸۴ خرم‌آباد ارتش اعلام کرد که ارتش لایروبی معابر و خیابان‌های شهر پلدختر را انجام می‌دهد.

 

امیر سرتیپ دوم مراد خوش‌کنار در گفت‌وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) از اعزام نیروهای تیپ ۶۵ ویژه ارتش برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان پلدختر خبر داد.

 

انتقال مصدمان به مراکز درمانی، برپایی آشپزخانه صحرایی و توزیع غذا در بین سیل‌زدگان، انتقال اقلام کمکی با هواپیماهای باری نیروی هوایی ارتش به مناطق زلزله‌زده و توزیع این اقلام با بالگردها از وظایف این نیروهاست.

 

 به گفته فرمانده لشکر ۸۴ هواپیمای اف ۲۷ و بالگردهای ۲۱۲ نیروی دریایی نیز همراه با تکاوران، غواصان و تجهیزات مورد نیاز با ۱۶قایق عملیاتی در اهواز مستقر شدند.

شمار قربانیان به ۷۰ نفر رسید
به گزارش سازمان اورژانس، سیل در ایران تاکنون ۷۰ نفر کشته داده است. طبق گزارش هواشناسی نیز سامانه بارشی جدید از شنبه آینده در کل کشور به‌جز استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان "فعال" خواهد بود.

 


 

۱۱۰ روستا در استان خوزستان تخلیه شدند
سازمان هواشناسی درباره بارندگی در استان خوزستان و برخی نقاط دیگر هشدار داده و پیش‌بینی کرده است که موج جدید بارش در مناطق غرب و جنوب غربی ایران در استان‌های کرمانشاه، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و شمال فارس در راه است.

بر اساس پیش‌بینی این سازمان، میزان بارندگی در این مناطق بین ۱۰ تا ۳۵ میلی‌متر خواهد بود.

کیامرث حاجی‌زاده، مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت از ابتدای وقوع سیل در استان خوزستان، ۱۱۰ روستا در این استان تخلیه شدند.

 

او در این رابطه افزود: "این روستاها به دلیل افزایش دبی حوضه‌های آبریز دز، کرخه و کارون و به منظور پیشگیری از هرگونه حادثه احتمالی تخلیه شده‌اند." به‌گفته او، ۴۳ مکان امن برای اهالی روستاهای تخلیه شده در نظر گرفته شده و ۲۵هزار نفر در آنها اسکان یافتند."

بارندگی‌های شدید و سیل که از چند روز قبل از سال نو آغاز شده بود همچنان در برخی نقاط مختلف کشور ادامه دارد. از ۳۱ استان کشور، دست کم ۲۰ استان دچار بارندگی‌های شدید، آب‌گرفتگی و سیل شدند.

به گفته رئیس اورژانس تاکنون هفتاد نفر در این حوادث جان خود را از دست داده‌اند.

به نظر می‌رسد سیلاب استان‌های لرستان، کهگیلویه و بویراحمد و همچنین چهارمحال و بختیاری مسیر خود را به سمت خوزستان تغییر داده و بخشی از شهرها و روستاهای این استان دچار آب‌گرفتگی شده یا خواهند شد.

بنا بر گزارش‌ها به‌دلیل سیلاب‌‎ در نقاطی از خوزستان، برخی روستاها تخلیه شده‌اند یا در حال تخلیه شدن هستند.

حمیدرضا لشکری، معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان از افزایش دِبی رودخانه دز خبر داد. دبی رودخانه، میزان آبی است که در واحد زمان از نقطه مشخصی در رودخانه، سد، کانال آب یا لوله یا هر سازه‌ آبی عبور می‌کند.

لشکری گفت به‌دلیل افزایش خروجی سد دز، آب رودخانه کارون افزایش می‌یابد که شهر شیبان و شهرستان کارون در استان خوزستان را در معرض خطر سیل قرار خواهد داد.

به گفته این مقام افزایش خروجی سد کرخه امروز (۱۶ فروردین) به عبدالخان از توابع شوش در استان خوزستان رسیده است و تا فردا به حمیدیه از توابع خوزستان خواهد رسید.

 



 

لشکری با بیان اینکه برخی از روستاهای حمیدیه که در معرض آب‌گرفتگی خواهند بود، باید تخلیه شوند، گفت: "روستا‌های خسرج و اطراف آن شامل حویش یک و ۲، آلبوعبید و حلاف در بالادست حمیدیه، در معرض آب‌گرفتگی هستند وبه همین علت باید این روستا‌ها تخلیه شود."

همچنین حسین پنبه‌دانه‌پور فرماندار شوشتر گفت با افزایش آب رودخانه دز، ۳۴ روستای بخش شعیبیه با جمعیت دوهزار نفر از توابع شهرستان شوشتر که در حاشیه رودخانه دز قرار دارند، تخلیه شدند.

در همین حال، جاده ترانزیتی اهواز-شوش به دلیل افزایش دبی رودخانه کرخه در امان نمانده و دچار آب‌گرفتگی شده است اما هنوز مسدود نشده است.

به‌گفته پنبه‌دانه‌پور، سیلاب وارد بعضی خیابان‌های شهر گوریه شده و نیروهای امدادی و نظامی بعضی از منازل را تخلیه کرده‌اند. او اضافه کرد برای انحراف آب از شهر گوریه، کانال "شرکت کشت و صنعت و نیشکر امام خمینی" را منفجر کرده‌اند تا آب به مزارع نیشکر هدایت شود.


با این حال، وضع در شهرهای خوزستان متفاوت از مناطق روستایی این استان است که در حاشیه روخانه‌های کرخه و دز قرار دارند.

کیامرث حاجی‌زاده در همین رابطه گفت: "تاکنون دستور تخلیه هیچ شهری را صادر نکرده‌ایم."

اما از شوش خبر می‌رسد که به‌دلیل طغیان رود کرخه ممکن است جاده ترانزیتی اهواز-شوش بسته شود. عدنان غزی، فرماندار شوش گفت اگر طغیان رود کرخه بیشتر شود احتمال بسته شدن این جاده وجود دارد اما اکنون جاده عبدالخان به چذابه بسته شده است و بخشی از جاده اهواز-شوش زیر آب رفته است.

غزی گفت سیل بند "سیدعباس" در نزدیک جاده ترانزیتی اهواز-تهران شکسته شده و آب تا حاشیه جاده پیش آمده است.

او در رابطه با آب‌گرفتگی روستاها در شوش گفت تاکنون دست کم چهار روستا زیر آب رفته‌اند و ۱۰ روستا در محاصره آبگرفتگی هستند.

کیخسرو چنگلوایی، رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در رابطه با بارندگی‌های اخیر در استان خوزستان گفت ۷۱ هزار هکتار از اراضی این استان زیر آب رفته است و بیشترین خسارت به کشاورزان، دامداران و روستائیان وارد شده است.


رودبار کوهدشت دراستان لرستان
اما در استان لرستان مردم همچنان گرفتار سیل و آب‌گرفتگی هستند و در برخی نقاط آب تا بام خانه‌‌ها پیش رفته است. به‌گفته یاسر فرهادی‌نسب، بخشدار کوهنانی در رودبار کوهدشت به‌دلیل طغیان رودخانه سیمره، ۱۰ روستای این منطقه زیر آب فرو رفته است.

فرهادی گفت ساکنان این روستاها از سیل به کوه‌ها پناه بردند. (ویدئو) تمامی راه‌ها به این روستاها در آب فرو رفتند و تنها از طریق قایق به این روستاها می‌توان دسترسی داشت.

او همچنین هشدار داده است اگر دریچه‌های سد سیمره باز نشود، در این منطقه "فاجعه" رخ خواهد داد.

محمد ناصر هاشمی مدیرکل هواشناسی لرستان از بارندگی‌های جدید به این استان خبر داد. او گفت از امروز (۱۶ فروردین) تا فردا شب در این استان باران و باد شدید خواهد وزید. میزان بارش از ۱۵ تا ۳۵ میلی‌متر خواهد بود.

هفت روستا هم در شهرستان دورود دچار آبگرفتگی شدند.

سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرده است در استان‌های خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و بخش شرقی سمنان بارندگی خواهد شد. در شمال خراسان میزان باران از ۳۰ تا ۵۰ میلی‌متر پیش‌بینی شده است.

 



 

پل امدادرسانی هوایی کویت برای سیل‌زدگان ایرانی
سفارت کویت در تهران از ارسال نخستین محموله کمک‌های داوطلبانه این کشور شامل ۴۰ تن مواد غذایی و پزشکی به سیل‌زدگان ایرانی خبر داد. هلال احمر کویت در هماهنگی با هلال احمر ایران این کمک‌ها را در مناطق سیل‌زده توزیع خواهد کرد.
 

عبداللطیف عبدالله الروضان، دبیرکل شورای وزیران کویت اعلام کرده بود که شورای وزیران این کشور تصمیم گرفته است کمک‌های فوری به سیل‌زدگان در مناطق مختلف ایران ارسال کند. اکنون سفارت کویت در تهران از ارسال نخستین محموله این کمک‌های داوطلبانه خبر داده است.

سفارت کویت در تهران جمعه ۱۶ فروردین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که برای کمک به سیل‌زدگان ایرانی یک پل امدادرسانی هوایی بین دو کشور ایجاد شده است:

«از امروز پل امدادرسانی هوایی برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه و امدادرسانی به ایران که در مرحله اول شامل ۴۰ تن مواد غذایی، پزشکی و امدادرسانی می‌باشد برپا شده است.»

سفارت کویت در ادامه این بیانیه اعلام کرده که در مراحل بعدی کمک‌‌های داوطلبانه این کشور برای بازسازی و توسعه مناطق سیل‌زده، تجهیزات لازم برای ایجاد بیمارستان‌های صحرایی، چند دستگاه آمبولانس و دستگاه‌های مکش آب به ایران ارسال می‌کند. هلال احمر کویت این کمک‌ها را با هماهنگی هلال احمر ایران در مناطق آسیب‌دیده توزیع خواهد کرد.

در این بیانیه آمده است که کمک‌های یاد شده به دستور امیر کویت ارسال می‌شود و بیانگر مناسبات و روابط حسنه میان دو کشور و هدیه‌ای از طرف ملت کویت به ملت دوست ایران است.

انتقاد شدید وزیر کشور از اظهارات مهران مدیری در برنامه "دورهمی"
وزیر کشور به شدت از اظهارات مهران مدیری، مجری برنامه طنز "دورهمی" در اولین شب سری جدید این برنامه در مورد چگونگی حضور مسئولان در مناطق سیل‌زده و پوشش‌دهی خبری آن توسط صداوسیما انتقاد کرد.

بر اساس ویدئوی منتشرشده در خبرگزاری فارس، عبدالرضا رحمانی فضلی با تقدیر از نحوه پوشش‌دهی اخبار سیل گفت: «وقتی خبر جعل و دروغ نسبت به خدمات‌رسانی یک نهاد در فضای مجازی می‌رود، همه ‌آن‌هایی که در آن‌جا کار می‌کنند بی‌انگیزه می‌شوند.» او پرسید: «از کی توهین به مسئولینی که برخاسته از رأی مردم هستند اسمش شده هنر.»

 

 

شمار جان‌باختگان سیل به ۶۷ تن رسید
علی‌اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال احمر، روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با تلویزیون «بی‌نظمی و عدم امنیت» را دو مانع اصلی بر سر توزیع مناسب اقلام امدادی ذکر کرد.

با این حال عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، روز جمعه گفت: «مرحله اول که مقابله با سیل بود به‌خوبی طی شد و اکنون دوره دوم یعنی خدمات‌رسانی شامل اسکان موقت، تغذیه، بهداشت و کمک‌رسانی‌ها آغاز شده است.»

از سوی دیگر وضعیت در برخی شهرهای استان خوزستان، از جمله شهر گوریه، بحرانی توصیف شده و مقام‌های مسئول از احتمال ورود سیل به این مناطق در ساعات آینده خبر داده‌اند.

با این حال کیامرث حاجی‌زاده، رئیس ستاد مدیریت بحران در استان خوزستان، با اشاره به این که «آب هنوز وارد شهر گوریه نشده» گفت: در حال حاضر ماشین‌آلات و نیروهای ارتش در گوریه مستقر هستند و برای جلوگیری از ورود آب به شهر و ایجاد دایک، قصد داریم «کانال اصلی نیشکر امام را منفجر کنیم».

در استان گلستان نیز بارش‌ جدید به بالا آمدن سطح آب در معابر شهری آق‌قلا تا میزان ۳۰ سانتی‌متر منجر شده است.

به گفته امانگلدی ضمیر، فرماندار آق‌قلا، سیلاب و روان‌آب‌های ناشی از ذوب برف و بارش‌ پراکنده در منطقه زرین‌گل و همچنین افزایش ظرفیت گرگان‌رود از عصر پنج‌شنبه بار دیگر سطح آب را در محلاتی که طی دو روز گذشته وضعیت بهتری داشتند دوباره بالا برد.

آمار غیررسمی مختلفی درباره تعداد جان‌باختگان سیل اخیر ایران اعلام شده، اما پزشکی قانونی روز جمعه اعلام کرد تاکنون مرگ ۶۷ تن بر اثر سیل تایید شده است.

احمد شجاعی، رئیس پزشکی قانونی ایران، به خبرگزاری فارس گفت در اثر سیل یا حوادث مرتبط با آن تاکنون ۲۱ نفر در استان فارس، ۱۵ نفر در لرستان، ۸ نفر در گلستان، ۶ نفر در مازندران، ۵ نفر در همدان، ۳ نفر در خراسان شمالی، ۲ نفر در محور رشت – قزوین، ۲ نفر در کهگیلویه و بویراحمد، و یک نفر در هر یک از استان‌های خوزستان، کرمانشاه، سمنان، قم و خراسان رضوی جان باخته‌اند.

همزمان خبرگزاری ایرنا با انتشار یک داده‌نما به تأثیر بارش‌های اخیر بر وضعیت تالاب‌ها و دریاچه‌های کشور پرداخته و از جمله گفته است حجم آب تالاب گمیشان در پی سیلاب‌های اخیر صد درصد افزایش یافت.

همچنین به گزارش میزان، بارش‌های اخیر باعث شد حجم آب دریاچه ارومیه از مرز سه میلیارد مترمکعب عبور کند و تراز سطح آب را ۴۲ سانتی‌متر افزایش بدهد.

 

وزیر کشور: در خوزستان ۴۰۰ هزار نفر در معرض سیل قرار دارند
سازمان هواشناسی اعلام کرد که همه سیلاب‌ها به سمت خوزستان حرکت می‌کنند. بارش‌های سیل‌آسا نیز ادامه دارد. در خوزستان ۴۰۰ هزار نفر در معرض سیل قرار دارند. عبدالرضا رحمانی‌فضلی به پنج استان ابلاغ کرد که با تمامی امکانات آماده کمک به خوزستان باشند. ۹۶ روستا تخلیه شد.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور که برای بررسی وضعیت مناطق سیل‌زده استان به خوزستان سفر کرده، شامگاه جمعه ۱۶ فروردین پس از جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان در جمع خبرنگاران گفت: «حدود ۴۰۰ هزار نفر در معرض سیل قرار دارند. مقرر شد استان‌های معین خوزستان را تعیین کنیم و آن استان‌ها از نظر تجهیزات، امکانات و نیروی انسانی آمادگی داشته باشند و در هدایت استانداری و فرمانداری خوزستان باشند و هر زمان لازم بود، برای کمک مردم به خوزستان بیایند.»

سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرده که موج تازه‌ای از بارش‌های سیل‌آسا در راه است. به گفته مدیرکل هواشناسی خوزستان شکل عوارض زمین و توپوگرافی منطقه نشان می‌دهد که تمام سیلاب‌ها به سمت خوزستان حرکت می‌کند.

 

محمد سبزواری اعلام کرد که شنبه ۱۷ و یکشنبه ۱۸ فروردین هسته اصلی سامانه بارشی در استان خوزستان در حوضه‌های دز، کرخه و کارون فعال است. بارش این سامانه از نظر هواشناسی ضعیف خواهد بود اما به دلیل اینکه زمین‌ها خیس و سدها پر هستند ممکن است شهرها و روستاهای اطراف دز، کرخه و کارون را به مخاطره بیندازد. شمال خوزستان بیش از پیش از در معرض سیلاب قرار گرفته‌ است.

 

دستور تخلیه ۹ شهر استان خوزستان صادر شد
 در ادامه بحران سیل در غرب کشور و افزایش آب در سد کرخه، از اهالی دستکم ۹ شهر در استان خوزستان خواسته شده تا هر چه سریعتر این شهرها را تخیله کنند.
 
 به گزارش خبرگزاری فارس، استاندار خوزستان دستور تخلیه کلیه مناطق شهرستان دشت‌آزادگان را صادر کرده که شامل چهار شهر سوسنگرد، بستان، ابوحمیظه و کوت سید نعیم و همچنین تمامی روستاهای این منطقه است.
 
 شهر رفیع که در منطقه هویزه قرار دارد نیز شامل این دستور می‌شود. ضمن اینکه در ساعت دو بامداد، دستور تخیله کامل شهر حمیدیه نیز صادر شده است.
 
 در عین حال خبرگزاری مهر گزارش داده که پیشتر دستور تخلیه شهرهای گوریه، دارخوین و الهایی نیز صادر شده است و تعداد مجموع شهرهایی که تاکنون به دلیل احتمال سیل باید تخلیه شوند به ۹ شهر رسیده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  روزنامه‌های محلی: هنوز ارزشمند، اما نیاز به حمایت دارند


  چرا هیچ کس دیگر نمی‌خواهد مدیر میانی باشد


  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟


  رسانه‌های اجتماعی مغز ما را تخلیه می‌کنند و بر تصمیم‌گیری ما تأثیر می‌گذارند


  نتایج یک مطالعه: روابط‌عمومی تأثیر قابل توجهی بر رشد کسب‌وکار دارد


  رسانه سمی


  چرا بهره‌وری ما را مضطرب می‌کند؟


  روابط‌عمومی برای استارت‌آپ‌ها


  چگونه روابط‌عمومی می‌تواند به توسعه هویت در جامعه داخلی کمک کند؟


  چگونه از بحران هویت در میانه شغلی جلوگیری کنیم


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد