درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    یایگاه امکانات  
پنجشنبه، 27 تیر 1398 - 01:38   

روز جهانی اموجی

  روز جهانی اموجی


ادامه ادامه مطلب یک

دروغ، خیانت و قلدری در سازمان ملل متحد

  دروغ، خیانت و قلدری در سازمان ملل متحد


ادامه ادامه مطلب دو

جلوگیری از گرمازدگی در روزهای داغ تابستان/ پنج نکته

  جلوگیری از گرمازدگی در روزهای داغ تابستان/ پنج نکته


ادامه ادامه مطلب سه

چهاردهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی فراخوان داد

  چهاردهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی فراخوان داد


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  مدیر روابط عمومی انجمن مطالعات برنامه درسی ایران شعبه هرمزگان منصوب شد
  عصرانه به وقت گردشگری با موضوع رسانه و گردشگری
  انگیزه، خلوص نیت، دقت و هنرمندی لازمه کار در روابط عمومی است
  چگونه روزنامه‌نگاری تحقیقی می‌تواند جلوی فساد، جرایم سازمان‌یافته و پنهان‌کاری سیستماتیک را بگیرد؟
  چند چیز که هرگز نباید در رستوران سفارش بدهید
  دروغ، خیانت و قلدری در سازمان ملل متحد
  جلوگیری از گرمازدگی در روزهای داغ تابستان/ پنج نکته
  پایش خبرنگاران استان قزوین و دعوت در نشست‌های خبری با رویکرد جدید
  فیس بوک صفحه رادیو اینترنتی ژاپنی صداوسیما را مسدود کرد
  روز جهانی اموجی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 37619صفحه نخست » ارتباطات و روزنامه نگاریجمعه، 2 فروردین 1398 - 14:23
بررسی روان‌شناختی تاثیرات بازی‌های ویدئویی
رسانه‌های عمومی چون تلویزیون همواره موج‌های نامناسب بسیاری را در سطح جامعه به راه می‌اندازند، بازی‌های ویدئویی نیز گاها می‌توانند در میان این موج‌ها فقط جهت «سرگرمی» ساخته نشوند.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| از ابتدای ظهور پدیده‌ی بازی‌های ویدئویی، پژوهش‌های بسیاری در رابطه با تاثیرات این تکنولوژی به‌روی افراد مختلف به ویژه کودکان صورت گرفته است. این متن هم بر اساس تحقیقات نویسنده، سعی در بررسی این موضوع از دیدگاه‌های مختلف روان‌شناختی دارد.

دکتر اندرو پرزیبیلسکی در جدیدترین پژوهش خود، تاثیرات رفتاری بازی‌های ویدئویی در کودکان را مورد تحقیق و بررسی قرار داد. نتیجه‌ی این تحقیقات بسیار شگفت انگیز جلوه می‌کند. این اطلاعات می‌توانند شکاف قابل توجهی را در نگرش روان‌شناختی نسبت به بازی‌های ویدئویی و تاثیرات کلی آن در افراد، ایجاد کنند. دکتر پرزیبیلسکی می‌گوید: ما می‌توانیم ارتباطی که بین عناصر یک بازی و رفتار کودکان شکل می‌گیرد را به وضوح ببینیم، اما به هر صورت نمی‎توان تایید کرد که انجام آن بازی می‌تواند عامل واکنش خوب یا بد از طرف کودک باشد. این را هم می‌دانیم که ریسک انجام بازی‌های ویدئویی کوچک‌تر از آن است که بخواهد نگران کننده باشد. دامنه‌ی گسترده‌ای از فاکتورهای دیگر در زندگی کودک هستند که تاثیرگذاری بیشتری نسبت به بازی‌های ویدئویی در خلق و خوی او دارند.

از طرفی دیگر برخی از خانواده‌ها باور دارند که کودکانشان با انجام بازی‌های فکری و پازل می‌توانند در سطح جامعه بهتر حاضر شوند یا در نمرات مدرسه‌شان موفق‌تر باشند. خبر بد در رابطه با این موضوع این است که تحقیقات نشان می‌دهند به طور کلی هیچ‌گونه تفاوتی میان سطح فکری این کودکان با دیگر همسالان خود وجود ندارد.

جریان اصلی بازی‌های ویدئویی نسبت به چند سال گذشته کمی خشن‌تر شده است، بر پایه‌ی همین موضوع شاهد موضع‌گیری‌های فراوان و رو به افزایش والدین در برابر این رسانه هستیم. آن‌ها اعتقاد دارند این تکنولوژی باید منحصر و محدود باقی بماند، در غیر این صورت فرزندانشان به تندخویی روی می‌آورند!

 

علاوه بر این طی چند سال گذشته شاهد گسترش این طرز فکر در جامعه، با توجه به اخبار و اطلاعاتی بودیم که به هر شکلی آن را مضر شرح می‌دادند. اما خشن بودن این سرگرمی می‌تواند در شرایط مختلف رویکردهای متفاوتی را از خود به نمایش بگذارد. این موضوع تاکنون در قالب‌های بسیاری مشاهده شده است. برای مثال از یک بازی شوتر اول شخص (تیراندازی) گاها به عنوان عاملی برای ترشح آدرنالین یاد می‌شود، در حالی که همین بازی می‌تواند به عنوان راهکاری برای تقویت فعالیت‎های گروهی ظاهر شود‌.


طبق تحقیقاتی دیگری که در دانشگاه روان‌شناسی ویسکانسیین صورت گرفته است، انجام بازی‌‌های ویدئویی به یک مقدار معین می‌تواند تا حدود زیادی فعالیت‌های فکری گیمر را تحت تاثیر قرار دهد. این تاثیرات می‌توانند شامل موارد تایین کننده بسیاری چون خواندن، نوشتن و یاد گرفتن باشند. اما نتیجه‌ی این موضوع به چه شکل است؟ زمانی که گیمر به انجام یک بازی می‌پردازد، در واقع در حال تحلیل همزمان اطلاعات بسیاری از آن است. تحلیل این موضوعات نیازمند مهارت‌های بسیاری است؛ مهارت‌هایی که حتی در سطح جامعه نیز دست یافتنی نیستند. از جمله‌ی این مهارت‌ها می‌توان به برنامه‌ریزی و مدیریت دستورالعمل‌ها (گیمر در طول انجام بازی یاد می‌گیرد بهترین دستورالعمل‌های ممکن را انتخاب کند)، حل مشکلات و خلق راهکارهای تازه و تقویت قدرت تجزیه و تحلیل اشاره کرد. اما از سویی دیگر بازی‌های ویدئویی پیامدهای مخرب بسیاری را نیز در بر می‌گیرند. بازی‌های ویدئویی در ظاهر نیازهای روانی افراد چون تفکر و بروز احساسات مختلف را تامین می‌کنند، اما این دقیقا چیزی نیست که مغز گیمر به آن نیاز دارد؛ تمامی احساسات و بازتاب‌های حاصل از این رسانه زودگذر هستند و به هیچ وجه نمی‌توانند نیازهای اساسی زندگی انسان را تامین کنند، این رویه در صورت خارج شدن از کنترل منجر به مشکلات روانی بسیاری چون انزواطلبی و اعتیاد می‌شود. افراد می‌بایست با حضور در دنیای واقعی برای آینده‌شان برنامه‎ریزی کنند، مشکلات خود را حل کنند و با افراد مختلف معاشرت داشته باشند، به همین دلیل است که از انسان به عنوان یک موجود اجتماعی یاد می‌شود.

پس از تمامی این‌ها باید ببینیم والدین از فرزندان خود چه می‌خواهند؟ و این‌که سطح نفوذشان بر آن‌ها به چه اندازه است؟ اخلاقیاتی که از کودکان ما رخ می‌دهند، با توجه به سطح یادگیری، ویژگی‌های شخصیتی و محیط زندگی متغیر هستند. در طول عمر بازی‌های ویدئویی، شاهد هنجارهای اجتماعی بسیاری بودیم که به هر شکلی با این رسانه مرتبط بودند، اگر استفاده از کلمه‌ی «سالم» برای این نوع از سرگرمی درست به نظر برسد، حقیقت تجربی دیگری نیز روبه‌روی این نکته خواهد ایستاد که بیانگر «ناسالم» بودن آن است.


بازی‌های ویدئویی؛ مخرب یا سودمند؟ پاسخ این سوال به شرایط و طرز تفکر مخاطب خاص نسبت به این موضوع بستگی دارد. دکتر پرزیبیلیسکی، در پرسشنامه‌های خود از معیارهای پیچیده‌ی بسیاری استفاده کرده است. برخی از این معیارها عبارت‌اند از «درون و بیرون‌ریزی مشکلات، ایجاد اخلاق‎های جامعه‎پسند، و رضایت از زندگی.» در مقایسه‌ای که بین گیمرها و دیگر افراد صورت گرفت، مشخص شد مقدار ایجاد «بدبینی» در سطح جامعه از جانب گیمرها، بر خلاف تصورات کمتر است!.

در واقع بازی‌های ویدئویی نیز به مانند بسیاری از فرم‌های هنری دیگر، گاها داستان‌های متنازع دنیای امروزی را در خود جای می‌دهند، این موضوع به هیچ وجه نمی‌تواند عاملی برای ایجاد خشونت در سطح جامعه باشد، بلکه از جهاتی به مقابله با آن نیز می‌پردازد. صنعت بازی‌های ویدئویی هم می‌تواند به‌مانند سینما در بسیاری از مواقع حرف‌های بسیاری برای گفتن داشته باشد. رسانه‌های عمومی چون تلوزیون همواره موج‌های نامناسب بسیاری را در سطح جامعه به راه می‌اندازند، بازی‌های ویدئویی نیز گاها می‌توانند در میان این موج‌ها فقط جهت «سرگرمی» ساخته نشوند.

 

من مقالات زیادی در رابطه با تاثیرات بازی‌های ویدئویی به‌روی افراد نوشته‌ام، در این بین نیز به نکات مثبت بسیاری اشاره داشتم که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به ایجاد مهارت‌های فراشناختی (توانایی‌هایی که منجر به پیشبینی‌های درست در موقعیت‌های مختلف می‌شوند) و روحیه‌ی کار تیمی اشاره کرد. اگر بخواهیم ارزش بازی‌های ویدئویی را با توجه به این‌گونه مهارت‌ها و کاردبردشان در جامعه بسنجیم، مسلما با یک رسانه‌ی «سالم» روبه‌رو خواهیم بود. البته این تعاریف موجب این نمی‌شوند که بتوان انجام بازی‌های ویدئویی را به خوردن سبزیجات تشبیه کرد. دکتر پرزیبیلیسکی در یافته‌های جدید خود، این اطلاعات را مورد تصریح و بازنویسی قرار داد. او در این‌باره اظهار داشت: این اثرات مثبت کوچک، به طور کلی از راه حل‌های جهانی و یک زندگی مدرن پشتیبانی نخواهند کرد و در برخی موارد شاهد نقض آن‌ها هستیم.

اگرچه انجام بازی گاها پیامدهای مثبتی را برای گیمر به همراه دارد، اما این موضوع هم از یک قاعده‌ی کلی برخوردار است. بازی‌های ویدئویی نیز به‌مانند رسانه‌های سرگرمی دیگر، آسیب‌هایی را به همراه دارند.

انتخاب نامتانسب بازی‌ها با توجه به شرایط روحی و سنی، می‌تواند بازتاب‌های مخربی را برای گیمر به همراه داشته باشد. از سویی دیگر افرادی که وقت خود را تا ساعات متمادی با انجام بازی‌های ویدئویی پر می‌کنند، با آسیب‌های فکری، شخصیتی و روانی بسیاری رو به رو خواهند شد. اعتیاد به این نوع از رسانه‌ها، افراد را در آستانه‌ی مشکلات بسیاری چون اضطراب، افسردگی و‌ حواس‌پرتی رها می‌کند. بنا بر این موارد مثبت ذکر شده در رابطه با این تکنولوژی تا زمانی صدق می‌کنند که یک برنامه‌ریزی کارآمد و سالم برای آن تدارک‌ دیده شود.

در نهایت باید گفت، بر خلاف آن چه‌که در حال حاضر به افکار جهانی قالب است بازی‌های ویدئویی در بسیاری از توابع خود سودمند ظاهر شده‌اند. مخرب بودن یا نبودن این تکنولوژی نیز متاثر از شرایط، محیط و ویژگی‌های شخصیتی گیمر متفاوت است. از سویی دیگر، این وظیفه والدین است تا از دسترسی فرزندان خود به رسانه‌های نامناسب جلوگیری کنند. بازی‌های ویدئویی هم اکنون جزو پر طرفدارترین و پر سودترین صنعت‌های جهان هستند، و با تعاریفی که امروزه از آن می‌شود علاوه بر این‌ها در بسیاری از ارکانِ دیگر نیز مفید ظاهر شده‌اند.

منابع
مقاله‌ی وب‌سایت دانشگاه آکسفورد در رابطه با تحقیقات دکتر اندرو پرزیبیلسکی http://www.ox.ac.uk/news/2015-04-01-poor-behaviour-linked-time-spent-gaming-not-types-games
مقاله‌ی وب‌سایت تلگراف در رابطه با تحقیقات دکتر اندرو پرزیبیلسکی https://www.telegraph.co.uk/science/2016/03/12/study-finds-no-evidence-violent-video-games-make-children-aggres/
مقاله‌ی وب‌سایت مرکز جلوگیری از خشونت جوانان میشیگان با موضوع خشونت در بازی‌های ویدئویی http://yvpc.sph.umich.edu/video-games-influence-violent-behavior/

منبع: میدان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  تقویم روز ارتباطات/ نخستین مجله طنز


  شش واقعیت درباره روابط عمومی که هر بازاریاب باید بداند


  انجمن متخصصان روابط عمومی سه کارگاه آموزشی کاربردی برگزار می کند


  مدیر جدید روابط عمومی همراه اول منصوب شد


  فرماندار فیروزکوه: شورای هماهنگی روابط عمومی در نشر اخبار امید بخش نقش ایفا کند


  مدیر روابط عمومی بیمه تجارت‌نو؛ همکاری کارشناسان روابط عمومی با رسانه ها می تواند به جلب رضایت مشتریان این شرکت منجر شود


  کتاب روابط عمومی در عصر هوشمند منتشر شد


  6 گام برای مدیریت شهرت رسانه های اجتماعی شما در سال ۲۰۱۹


  هیئت رئیسه کمیته حقوقی، اطلاع رسانی و بانوان خانه احزاب تعیین شد


  تشریح آخرین فعالیت های کمیته اطلاع رسانی قرارگاه بازسازی مناطق سیل زده خوزستان


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: فراخوان ارسال مقاله به شانزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران