شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| مطابق نظر جامعه متخصصان روابط عمومی کانادا، روابط عمومی عبارت است از مدیریت استراتژیک روابط بین یک سازمان و عموم مردم که در آن از ارتباطات برای رسیدن به یک درک دوجانبه استفاده میشود. همچنین اهداف سازماندهی شدهای نیز در آن تشخیص داده میشود.
عبارت اصلی "مدیریت استراتژیک روابط" در شیوههایی از روابط انسانی در نظر گرفته میشود. «مدیریت استراتژیک» به مفهوم مالزی واحد اشاره دارد که در آن قوانین اساسی فدرال و اصول ملی نیز مورد حمایت عموم قرار میگیرد. این عموم متنوع و مختلف، 8/28 میلیون شهروند مالزیایی هستند که شامل گروههایی با نژاد، مذهب و فرهنگ مختلف می باشند.
ارتباطات عبارت است از انتشار اطلاعات با استفاده از تمام کانالهای موجود روابط عمومی و ارتباطات؛ نویسندگان هم اکنون در تلاش استخراج برخی نکاتی هستند که در این مطالعه تعاریفی از آن ارائه شده است. «درک دوجانبه» مربوط می شود به فرهنگ مصالحه و مدارا که خود شاخص مهمی است در پیشرفت ملت مالزی. عبارت "درک اهداف سازمانی" مربوط می شود به ایده یک نژاد واحد مالزیایی، هماهنگیهایی نیز در آن بوجود میآید که مرتبط با موفقیتها و دستورهایی تا سال 2020 است.
با در نظر گرفتن مفهوم مالزی واحد، متخصصان روابط عمومی باید به خوبی دارای مهارتهای ارتباط انسانی باشند و به عنوان یک کاتالیزور در پیشبرد این طرح عمل نمایند. همان گونه که در تمام شیوههای ارتباط انسانی و روابط عمومی اشاره شده، هدف اصلی رساندن پیامهایی است به عموم مورد نظر به امید دسترسی به اهداف مهم.
این مطالعه تاکید زیادی دارد بر متخصصان روابط عمومی که در دولت یا برای دولتی کار می کنند که در آن شهروندان مالزیایی با چندین فرهنگ به عنوان سهامداران اصلی درنظر گرفته میشوند. روابط عمومی دولتی همواره با اهداف کلی همراه است که در آن قوانین جدید نیز به اجرا درمیآید. همچنین خدمات دولتی و حمایتهای دولتی خوبی در این زمینه صورت میگیرد آنها همچنین در پی پیشبینی مسائل، قبل از حساس شدن آنها هستند.
همچنین جهت بندیهای خدماتی مختلفی برای آنها وجود دارد. همیشه یک نیاز برای ایجاد ارتباط دولتی وجود دارد که در آن شهروندان از خدمات موجود مورد استفاده آگاه می شوند. جنبههای ضروری در روابط انسانی و اطلاعات عمومی در مالزی زمانی مهم و حساس است که شهروندان چند فرهنگی قضاوتهایی درمورد شیوهها و فعالیتهای مختلف نمایند. یک جامعه که به خوبی از پیش زمینهها آگاه است و دانش و اطلاعات کافی برای شرکت در سیاستهای دولت را دارد، موفقتر است.
در این شیوه متخصصان روابط عمومی اساس خوبی هستند که ایدههایی را مطرح میسازند که همواره مورد توافق واقع میشود. درمالزی، افزایش شهری شدن باعث بوجود آمدن پیچیدگیهایی در جامعه میگردد که نیاز به سیستمهای مؤثر دارد. همچنین افزایش در تقاضا مشاهده میشود که بر روی عملکرد روابط عمومی تأثیرگذار است. دولت در مقایسه با شرکتها و مؤسسات دیگر بهتر به حضار پاسخگوست. این عوامل به تنهایی کافی و موثر است و میتواند اهمیت تاکتیکهای روابط اجتماعی را از طریق روابط عمومی مؤثر توضیح دهد.
علاوه بر این شروین.پ به ترکیباتی از روابط انسانی اشاره میکند که مترادف با عملکردهای عمومی است همچنین درآن قابلیتها و توانائیهایی برای روابط بین شخصی ارائه میشود. هر شخصی نباید فراموش کند که استعدادها و لیاقتها میتواند برای گروههای مختلف وابسته به مهارتهای ارتباطی انسانی باشد و روش ارتباطی بر روی تواناییهای کل جوامع میتواند تأثیرگذار باشد.
بسیاری از متخصصان روابط عمومی موافق ترکیبی از روابط عمومی و دیگر اشکال روابط انسانی میباشند. با توجه به این مورد که مالزی اکنون دارای 8/28 میلیون نفر جمعیت است که شامل سه اقلیت و گروه قومی اصلی است و همچنین 60 گروه بومی و قومی در این کشور موجود است، متخصصان روابط عمومی دارای مزیتهایی در این زمینه هستند که باید به خوبی از ابزار خود برای رساندن پیام خود استفاده نمایند.
استفاده از استراتژیهای روابط عمومی و تاکتیکهای مختلف در بسیاری از مناطق دولتی و ارتباطی به چشم میخورد. در سایه این نقشها و عملکردهای روابط انسانی میتوان از راهنماییهای مختلفی آگاه شد. من دو تئوری علمی اجتماعی را انتخاب نمودهام که میتوانم مسئولیتها و نقشهای روابط عمومی را در آن توضیح دهم.
آن دو تئوری «مدل بندی احتمالات دقیق » و «نظریه تنظیم دستور کار» میباشد. تئوری مدل بندی احتمالات دقیق، یک مسیر محیطی را پیشنهاد میکند که در آن انسان تحت تاثیر عواملی از قبیل تکرار، سخنگوی معتبر و یا پاداش ملموس است.
متخصصان روابط عمومی معمولا از این مسیر برای طراحی پیامها استفاده می کنند. برای مثال در ارتقاء و ترویج مفهوم مالزی واحد، متخصصان که در ستادهایی کار میکنند که در آن پوسترها، علائم، بیلبوردها و دیگر ابزار آلات رسانهای با استفاده از لوگوی مالزی واحد مورد استفاده قرار میگیرند. در این حالت نخست وزیر هم به درستی سخنگویان معتبر را به عنوان اشخاصی معرفی مینماید که رهبر گروه میباشند و نظرات و ایده هایی بیان مینمایند.
استراتژی روابط انسانی بیشتر بر روی پیامها و توزیع پیغامهایی تاکید دارد که از طریق رسانههای الکترونیکی و چاپی منتشر می شوند. تئوری تنظیم دستور کار به گونهای است که در آن رسانهها نمی توانند آنچه را که فکر میکنند به مردم توضیح دهند. آنها در گرفتن آنچه که به آن فکر میکنند به صورت شگفتانگیزی موفق هستند. طی رقابتهای ریاست جمهوری در1960، رقیبان سیاسی فهمیدند که روابط خاص و بارزی میان نامزدها وجود دارد که در رسانهها به چیزهای مهمی اشاره نمودند.
در اینجا نیز، نقش متخصصان روابط عمومی تاثیر بر روی دستور کاری است که در آن آیتمهای خبری جدیدی برای مصارف عمومی ایجاد می شود. تشخیص تاکتیکهای مهم در روابط انسانی بصورت مؤثر قابل دستیابی است که با استفاده از ابزار آلات روابط عمومی به دست میآید. در یکی از جلسات مهم کابینه در مورد همبستگی ملی که در 22 سپتامبر 2008 تشکیل شد، دولت مالزی تصمیم به افزایش نقش دپارتمانهای روابط عمومی در تمام وزارتخانهها گرفت. در نتیجه واحدهای ارتباطاتی مختلف در تمام 24 وزارتخانه تاسیس شدند.
در این ابتکار عمل دولت بودجهبندیهایی نیز با شیوههای جدید و سخت به اجرا در میآید. در میان این گونه نقشها و عملکرد روابط عمومی با وزارتخانهها و دولتها به گونهای عمل میکند که در آن اطلاعات نیز بسیار مهم میباشند همچنین طراحی هایی نیز برای ایجاد هماهنگی های متنوع در نظر گرفته میشود.
عملکردها و عملیات متنوع در روابط عمومی نیاز به طراحی مدیریتی مناسبی است، به عبارت دیگر متخصصان روابط عمومی باید مهارتهای زیادی را در نظر داشته باشند. این مهارتها شامل دو نوع مهارت می باشند: "مهارتهای نرم" که در آن باید شیوههای ملایم در نظر گرفته شود. "مهارتهای سخت" که در آن مطالعات و تخصص های جدی لازم است. برای هر دوی این مهارتها، مدیریت مناسبی لازم است. در مهارتهای ملایمتر تاکید بیشتر بر روی روابط بین شخصی است. مهارتهای نرم از جمله چالشهایی است که شامل جهانی شدن نگرشها و احساسات هم میباشد. متخصصان باید به زمینههای مختلفی که معرفی میشوند توجه داشته باشند.
همچنین مهارتهای بین شخصی اثرگذار نیز ضروری است. افراد متخصص و حرفهای در روابط عمومی، درگیر روابط رودرو با یکدیگر هستند در حقیقت در سالهای اخیر روابط بین شخصی یکی از جنبههای بسیار مهم برای جوامع انسانی محسوب میشود. روابط شخصی و ارتباطات در زمان واقعی نیز همواره مورد بحث و گفتگو قرار میگیرند. از سوی دیگر روابط عمومی مردم نقشها و وظایفی است که به عنوان عامل مهم در پیشبرد مهارتها در نظر گرفته میشود.
یکی دیگر از نقشهای مهم در روابط عمومی که در کمک به پیشرفت ملتها و انسانها قابل مشاهده است، مهارت در روابط رسانهای است که سالها بخشی از این شیوه بوده و همچنان برای رشد و ترقی ملتها در بالا بردن روابط عمومی ادامه دارد. به عنوان مثال در مالزی، ظهور رسانه برای دولت حاکم در مبارزه برای ایجاد یک وجهه و اعتبار مطلوب در میان مردمش با چند فرهنگ متفاوت، منتقدانه به نظر می رسد.
ابزار رایج برای ارسال و پخش اخبار دولت به شهروندان، شامل بروشور، نشریه، ساختن وبسایت، پوستر، بنر، سرویس امکانات عمومی، رویدادها، نمایشگاهها و کنفرانسهای مطبوعاتی میشود. در انجمنهایی مانند بازاریابی اجتماعی، ایدهها و خط مشیها به راحتی میتوانند برای بهبود رفاه شخصی و اجتماعی ترویج داده شوند.
این کلید پیشرفت انسانها و ملتهاست. در این میان هیچکس نباید سازمان مسئولیتهای اجتماعی را که در سالهای اخیر سروصدای زیادی در خط مشی آنها ایجاد کرد، فراموش کند. این همواره بخشی از شیوه روابط عمومی است که تابع روابط اجتماعی یکپارچه است. از طریق سازمان مسئولیتهای اجتماعی، اقدامات بشردوستانه افزایش یافته و تبدیل به روشی میشود برای بازگشتن دولت و شرکتها به جامعه. اقدامات بشردوستانه که غالباً تلاشهایی مداوم هستند باعث پیشرفت جامعه، بهبود زندگیهای شخصی، و در ابعاد وسیعتر این خیرخواهی موجب پیشرفت ملتها خواهد شد.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|