شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| اختلاف زیادی میان یک مقاله رادیویی و یک مقاله خبری ویژه رسانههای نوشتاری وجود دارد. گرچه اطلاعات اولیه همواره یکی است (عنوان، موضوع) اما شما باید طول یک خبر رادیویی را نیز بدانید. به طور مثال، «خبر رادیویی :30» یا «خبر رادیویی : 60» . این کار مشخص میکند که خبر 30 یا 60 دقیقه طول میکشد.
زمان بندی، امر بسیار مهمی است؛ زیرا خوانندگان خبر باید مطابق با زمانی که در اختیار دارند خبر خود را تنظیم کنند. چون طول لغات با هم متفاوت است.
تعیین طول زمان خبر بر اساس تعداد لغات کار ساده ای نیست. بلکه رایجترین کار آن است که طول خط (خطی) حساب شود. برای یک خط با 60 حرف، زمان های زیر محاسبه شده است:
• 5 خط = 20 دقیقه
• 8 خط = 30 دقیقه
• 16 خط = 60 دقیقه
تفاوت دیگری که وجود دارد درباره شیوه نگارش آن است. در مقالههای خبری نوشتاری از انگلیسی استاندارد با رعایت اصول نگارش استفاده میشود. جملات را میتوان بسیار طولانی عنوان کرد. در یک مقاله رادیویی بیشتر از شیوه محاوره ای استفاده شده و جملات کوتاهتر است. این مسأله باعث میشود که خواننده متن بتواند بین جملات نفس بگیرد و شنونده نیز آسان تر بتواند گفتههای وی را دنبال کند. بهترین مقالهها آنهایی هستند که در هر جمله دارای ده کلمه باشند.
در مقاله های خبری رادیویی، میتوان از جملات ناکامل نیز استفاده کرد. در این جا نمونه ای از یک خبر سی دقیقه ای میآوریم:
«این بهترین سرمایه ای است که یک زن میتواند برای خود، برای سلامتیاش و برای خانواده اش تأمین کند. این یک ماموگرافی است برای مبارزه با سرطان سینه. ماه اکتبر ، ماه مبارزه با سرطان سینه و … و تمام ماه را میتوانید با تماس گرفتن با انجمن سرطان آمریکا از حق مامواگرافی مجانی برخوردار شوید. با شماره 2345-227-800-1 تماس بگیرید. یک ماموگرام بگیرید – و زندگی خود را نجات دهید.» پس با انجمن سرطان آمریکا به شماره 2345-227-800-1 تماس بگیرید.
توجه داشته باشید که شماره تلفن دوبار تکرار شده است. این کار بسیار خوب است زیرا عموماً شنوندگان نمیتوانند با یک بار شنیدن شماره را یادداشت کنند.
|