شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| بطور کلی وظایف و سیاست های مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را می توان در یک نگاه به شرح زیر مرور کرد:
- برنامه ریزی، فرهنگ سازی و ایجاد وحدت رویه در عرصه اطلاع رسانی به منظور حمایت از آزادی اطلاعات و دسترسی همگانی به اطلاعات .
- تدوین برنامه جامع و بهینه سازی ارتباطات دو سویه وزارت خانه و مخاطبان داخلی و خارجی با همکاری مراجع ذیصلاح و نظارت بر حسن اجرای آن.
- برنامه ریزی و اجرای فعالیتهای تبلیغاتی، شامل تبلیغات محیطی و محتوایی متناسب باسیاستهای کلان تبلیغاتی دولت با هدف اقناع و ترغیب افکار عمومی نسبت به عملکردها وفعالیتهای دستگاه.
- برنامه ریزی و تدوین تقویم سالانه مناسبتهای ملی، مذهبی و انقلاب اسلامی به منظور برگزاری مراسم و مناسبتها با هدف پاسداشت شعائر دینی و ایجاد شادابی و نشاط در محیط کار.
- تهیه دستورالعملها و آیین نامه های اجرایی روابط عمومی متناسب با راهبردها و سیاست های کلان دولت.
- طراحی، تدوین، ساماندهی به منظور انتشار ، اشتراک ،تأمین و توزیع نشریات داخلی دستگاه و نظارت بر انتشار سایر نشریات تخصصی درون و برون سازمانی.
- تهیه متون و محورهای مورد نظر برای سخنرانی مقامات دستگاه در چارچوب راهبردها، سیاستها و خط مشیهای دولت.
- بررسی و تحلیل محتوای رسانههای جمعی ( صدا و سیما ، جراید، خبرگزاریها و پایگاههای اطلاع رسانی) و ارائه گزارش مستمر برخوردهای رسانهای به مسئولان از طریق تهیه بولتن های خبری و اطلاع رسانی.
- طراحی و اجرای پژوهش های ارتباطی در حوزه شناخت مخاطبان و سنجش افکار عمومی به منظور اخذ بازخورد از عملکرد دستگاه و ارائه راهکارهای مناسب به مدیریت.
- بررسی و پاسخگویی مطالبات مردمی و دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات عمومی از طریق راه اندازی دورنگار، شبکه پیام گیر، تلفن گویا و برگزاری ملاقاتهای عمومی.
- سنجش افکار عمومی نسبت به عملکردهای دفتر و ارتباطات مردمی و انعکاس آنها به مقامات وزارت خانه به منظور اتخاذ روشهای مطلوب و بهرهبرداری از آنها در تدوین طرحها وبرنامه ها.
- برقراری ارتباط اثربخشی و تعامل فعال با رسانه های جمعی از طریق برگزاری گفت و گوهای اختصاصی و نشست های عمومی خبری و ارسال تولیدات رسانهای در جهت اطلاع رسانی صحیح، به هنگام و شفاف از فعالیتهای دستگاه و پاسخگویی به خواسته های معقول رسانه های جمعی داخلی و خارجی.
- هدایت عملکرد روابط عمومی معاونتها و واحدهای استانی و نظارت بر حسن انجام فعالیت آنان بر اساس سیاستها و خط مشی های ابلاغی.
- گردآوری، تدوین و انتشار گزارش های عملکرد وزارت در دوره های معین و همچنین تهیه و گردآوری آمار و اطلاعات مورد نیاز با هدف اقناع و اطلاع رسانی به مخاطبین در راستای وظایف دبیرخانه ای کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات.
- ایجاد پایگاه اطلاع رسانی در حوزه روابط عمومی و انعکاس فعالیتها و اخبار دستگاه از طریق آن به مراجعین ذیربط.
- برقراری ارتباط با مراکز و مؤسسات و مجامع فرهنگی و علمی و اطلاع رسانی داخلی و خارجی به منظور همکاری و تبادل اطلاعات از طریق عضویت در مجامع.
هرچند بصورت جداگانه نیز وظایف و سیاست ها همراه با راهبردهای محتوایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نشانی https://www.farhang.gov.ir/fa/intro/duty هم اکنون بر روی سایت این وزارتخانه قابل مشاهده عموم مردم است.
|