درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
جمعه، 10 فروردین 1403 - 03:05   

ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX

  ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX


ادامه ادامه مطلب یک

4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند

  4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند


ادامه ادامه مطلب دو

ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد

  ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد


ادامه ادامه مطلب سه

انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد

  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  اولین مدل زبان بزرگ هوش مصنوعی «منصفانه آموزش دیده» اینجاست
  جستجوی عمیق بینگ به طور رسمی برای همه کاربران فعال شد
  هوش مصنوعی گوگل می‌تواند چندین کتاب را جذب کند. با این همه داده چه خواهد کرد؟
  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟
  فناوری سلامت پوشیدنی: روند نوظهور با پتانسیل عظیم
  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد
  چرا هیچ کس دیگر نمی‌خواهد مدیر میانی باشد
  آژانس‌های روابط‌عمومی جهانی برای راه‌اندازی کمپین بحران آب و هوایی UNDP/ICCO همکاری می‌کنند
  ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد
  4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 37157صفحه نخست » یکشنبه، 28 بهمن 1397 - 14:37
نقش اتاق‌های فکر در تصمیم‌سازی‌ها
سید رسول رنجبران - فعال اقتصادی - نقش اتاق‌های فکر و مشاوران در تصمیم‌سازی‌ها، نزد مدیران در کشورهای توسعه‌یافته بی‌بدلیل و تعیین‌کننده است. جای خالی این نوع اتاق‌ها و مشاوران نزد مدیران کشور بسیار عیان است. بدون استفاده از فکر، تجربه و دانش خبرگان و نخبگان به‌عنوان مشاوران، حل معضلات و مشکلات در حوزه مدیریتی مدیران غیرممکن است.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| استفاده صحیح و به‌موقع از تجربه‌ها و دانش دیگران به‌ویژه کسانی که از روی تعهد و دلسوزی آماده مشورت و مشاوره دادن هستند، بسیار مفید است.

این موضوع در آموزه‌های دینی، اخلاقی و فرهنگی ما مسلمانان و ایرانیان بسیار موردتوجه است و در این‌باره گفته‌اند: کسانی که از مشورت دیگران بهره‌مند می‌شوند، گویی با عقل و خرد آنان شریک شده‌اند.


در جوامع توسعه‌یافته وجود اتاق‌های فکر و نقش بی‌بدیل آنها در تصمیم‌سازی‌های مهم کشور غیرقابل‌اغماض و غیرقابل‌انکار است. اتاق‌های فکر یک بخش پژوهشی هستند که در زمینه سیاست‌ها و موضوع‌ها برای سازمان‌ها و نهادها ایده و نظر فراهم می‌کنند. این اتاق‌ها از نظریه‌پردازان، خبرگان و نخبگان تشکیل می‌شوند؛ کسانی که در حوزه‌های تخصصی دارای دانایی و توانایی خاص هستند. اتاق‌های فکر، تشکیلاتی هستند که مسئولیت پژوهش در زمینه مشکلات و مسائل تعریف شده را عهده‌دار می‌شوند و با استفاده از ظرفیت‌های خبرگان مطلع به دنبال ارائه راه‌حل‌های منطقی برای حل مسائل و یافتن گزینه‌های مناسب به منظور رشد و تعالی هستند. امروزه در کشورهای رشدیافته ارجاع دادن مسائل و موضوع‌های مبتلا به بنگاه‌های اقتصادی، برای تحقیق و پژوهش به شرکت‌ها و مراکز پژوهشی امری رایج و بسیار مرسوم است.


اتاق‌های فکر به‌عنوان بازوی فکری سازمان‌ها و نهاد‌ها در فضایی به دور از هیجانات و احساسات از ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل جامعه به‌منظور ارائه راه‌حل‌های مناسب برای رفع و دفع مشکلات بهره می‌برند.


علاوه بر نقش اتاق‌های فکر در جوامع توسعه‌یافته، نقش مشاوران در قالب افراد و اشخاص متخصص به جهت مشورت دادن به مدیران سازمان‌ها و بنگاه‌ها بسیار چشمگیر و اثر‌گذار است.


مدیران اجرایی به جهت درگیری‌های گوناگون و متنوع در حوزه اجرا، کمتر فرصت فکر کردن و ایده‌پردازی پیدا می‌کنند، از این‌رو از ضروریات توفیق هر مدیری است که در کنار خود از قوه فکری و تجربی مشاور امین بهره ببرد. مشاوران در فراق بال بیشتری می‌توانند با بهره‌گیری از ظرفیت‌های جامعه ارائه طریق کنند.


طبیعی است هر جامعه‌ای که مشکلات بیشتری داشته باشد نیاز بیشتری به اتاق فکر و مشاورین دارد. آیا در کشور عزیز ما مدیران سازمان‌ها و بنگاه‌های اقتصادی اعتقادی به داشتن اتاق فکر و مشاوران دارند؟
اگر جواب مثبت است، آیا به اندازه کافی از این مشاوران بهره‌برداری می‌شود؟ نگارنده بر این نظر است که برخی از مدیران اعتقادی به استفاده از مشاوران ندارند. آنهایی که اندک اعتقادی دارند هم درست از این ظرفیت‌ها استفاده نمی‌کنند. این موضوع به‌قدری لوث شده است که وقتی گفته می‌شود فلان شخص مشاور است یعنی بیکار است. عده‌ای از مدیران هم برای زیبا جلوه دادن پیشخوان مدیریتی‌شان به ایجاد اتاق فکر یا مشاوران پرداخته‌اند ولی نه این اتاق‌های فکر و مشورتی به معنای واقعی اتاق فکرند! و نه آن مدیر از اینها استفاده می‌کنند.


ویژگی‌ها و رفتار بیشتر مدیران ایرانی ویژگی کسانی است که خود را عقل کل می‌دانند و در وجودشان هیچ نیازی به مشورت گرفتن احساس نمی‌کنند. یکی از عارضه‌های این نوع منش و رفتار، پیدا کردن خوی استبدادی مدیران است.


این نوع مدیران در حل معضلات و مشکلات خویش عاجز و درمانده هستند و نمی‌توانند کار خویش را با مطلوبیت به پیش ببرند. فرافکنی و انداختن توپ مشکلات در زمین دیگران از ویژگی‌های این مدیران است.


بازگویی خاطره‌ای از نگارنده برای تبیین بهتر نقش مشاوران خالی از لطف نیست. نگارنده در زمان داشتن ریاست اتاق بازرگانی اصفهان در نشستی که به میزبانی استاندار وقت اصفهان و به مناسبت حضور مهاتیر محمد رئیس‌جمهوری کشور مالزی برپا شده بود، افتخار حضور داشت. از آقای مهاتیر محمد پرسیدم که آیا ایشان هم در امور کشورداری مشاور دارد و آیا از آنان استفاده می‌کند؟
ایشان گفتند علاوه‌بر مشاوران وطنی از نظرتعدادی مشاور خارجی به‌ویژه مشاوران اروپایی بهره می‌برد و بابت دریافت این مشورت‌ها هزینه‌های قابل‌توجهی هم پرداخت می‌کند. این موضوع برای دوستانی که دور میز ناهار بودند هم باعث تعجب و هم قابل‌توجه شد؛ تعجب از اینکه چگونه یک رئیس‌جمهوری از مشاوران خارجی استفاده می‌کند و توجه به اینکه توفیق آقای مهاتیر محمد استفاده صحیح از مشاوران امین است.
در کشورهای حوزه خلیج‌فارس هم استفاده از مشاوران خارجی مشاهده می‌شود.


نگارنده در فعالیت‌های اقتصادی و مدیریتی خویش بارها از نظر مشورتی مشاوران آلمانی استفاده کرده و در این امر توفیق‌های قابل‌توجهی هم به‌دست آمده است.

نتیجه‌گیری
نقش اتاق‌های فکر و مشاوران در تصمیم‌سازی‌ها، نزد مدیران در کشورهای توسعه‌یافته بی‌بدلیل و تعیین‌کننده است. جای خالی این نوع اتاق‌ها و مشاوران نزد مدیران کشور بسیار عیان است. بدون استفاده از فکر، تجربه و دانش خبرگان و نخبگان به‌عنوان مشاوران، حل معضلات و مشکلات در حوزه مدیریتی مدیران غیرممکن است.

 

منبع: صمت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  روزنامه‌های محلی: هنوز ارزشمند، اما نیاز به حمایت دارند


  چرا هیچ کس دیگر نمی‌خواهد مدیر میانی باشد


  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟


  رسانه‌های اجتماعی مغز ما را تخلیه می‌کنند و بر تصمیم‌گیری ما تأثیر می‌گذارند


  نتایج یک مطالعه: روابط‌عمومی تأثیر قابل توجهی بر رشد کسب‌وکار دارد


  رسانه سمی


  چرا بهره‌وری ما را مضطرب می‌کند؟


  روابط‌عمومی برای استارت‌آپ‌ها


  چگونه از بحران هویت در میانه شغلی جلوگیری کنیم


  چگونه روابط‌عمومی می‌تواند به توسعه هویت در جامعه داخلی کمک کند؟


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد